Tuttua tarinaa. Mullakin suoli hankalaksi ärtyessään aiheuttaa paniikkioireilua, vaikken paniikkihäiriöstä kärsikään. Tervetuloa joukkoon.
IBS-foorumi
IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.
Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy
Siirry sivulle : 1, 2, 3, 4, 5
Lämpimästi tervetuloa Katja! Kuullostaa kertomasi minunkin puolestani todella tutulta. Aika samanlaista se elämä meillä jokaisella näyttää olevan, vaikka tarkat oireet saattavat olla vähän erilaisia.K@tja kirjoitti:Moi, kaikille.
Oon 40 vuotias nainen. IBS:ää oon sairastellu 22 vuotta. Mun käännekohta elämässä oli noin 5 vuotta sitten kun luin Paula Heinosen kirjan Vihdoinkin Hyvä Olo suolisto kuntoon ruokavalion avulla.
Mun tämänhetkinen ruokavalio on sen verran tiukka, et helpompi luetella mitä voin syödä ku mitä en. Tästä johtuen tulee välillä sorruttuu ja syötyy sit mitä sattuu (niinkun just tänään) ja seuraukset on se, et tulee valvottuu öitä tosi myöhään kun vatsa kehittää ilmaa.
22 vuotta on jättäny mun elämään aikamoiset arvet. On paniikkihäiriötä, joka mukavasti ruokkii vatsan toimimattomuutta ja vatsan toimimattomuus ruokkii taas paniikkioireita.
Ihmiskontaktit ovat olleet tosi minimaalisia. 2 vuotta on käyty kongnitiivisessa terapiassa ja nyt oon saanut tukihenkilön, jonka kanssa aletaan tekemään näitä normaaleja asioita, kuten sählynpelaamista, kuntosalia ja yleensäkkin hengailua ihmisten parissa. Vaikka vatsa jo pelaa suht koht hyvin, niin se pelko (kaasun päästely yleisillä paikoilla) on sen verran kova, et kaikki normaalit ihmiskontaktit on mulle äärimmäisen vaikeita. Hirvee halu tutustuu ihmisiin, mut sit tää sairaus estää sen =(
Oon niin monta kertaa yrittäny ulkopuoliselle kertoo minkälaista elämä tän sairauden kanssa on, mut ei ne ymmärrä. Ne vaan kertoilee kuinka niitäkin pierettää (kerran, kaks vuodessa tyyliin) ja kertovat et sehän on ihan normaalii, kaikki pieree.
Mitä tohon voi enää sanoo ku et niin, olinpas tyhmä kun en tota oo tajunnu =))
Onnekx löysin nämä sivut, niin kerrankin voi jutella asioista oikeilla nimillä. Mahtavaa !
Moi vaan K@tja munkin puolesta ja todella IBSssä usein puhutaan "vain" kivuista mutta se perussyyhän on että suolistoon syntyy todella hurjasti ilmaa ja tällaista runsasta suolisto kaasutusta, kurinaa se oli mullakin vuosikymmeniä ja tottakai hurjasta määrästä ilmaa syntyy niin suolistoon (tulppia, tukoksia) kuin muuallekin kroppaa jännitteitä (paniikkia) kun ei voi jatkuvasti piereskelllä niitä ulos! :-(K@tja kirjoitti:
Mun tämänhetkinen ruokavalio on sen verran tiukka, et helpompi luetella mitä voin syödä ku mitä en. Tästä johtuen tulee välillä sorruttuu ja syötyy sit mitä sattuu (niinkun just tänään) ja seuraukset on se, et tulee valvottuu öitä tosi myöhään kun vatsa kehittää ilmaa.
22 vuotta on jättäny mun elämään aikamoiset arvet. On paniikkihäiriötä, joka mukavasti ruokkii vatsan toimimattomuutta ja vatsan toimimattomuus ruokkii taas paniikkioireita.
Sanna kirjoitti:
Vertaistuki on tehnyt ihmeitä ja on ollut hyvä huomata samalla miten kuva omasta itsestä on muuttunut normaalimmaksi sen sijaan että ajatteleisi vielä että on oikeasti sairas ja jotenkin epänormaali. Toivottavasti tämä foorumi auttaa myös sinua Katja saamaan näitä fiiliksiä tätä kautta, koska yksin tämän kanssa ei todellakaan jaksa aina.
Damaged kirjoitti:Heipparallaa,
Löysin juuri tämän foorumin ja yllätyin kovasti, että tälläinen on olemassa. Olen tähän mennessä lukenut paljon vain englannin kielisiä artikkeleita koskien IBS:ää.
Olen 25v. nainen. Oireet alkoi noin 16 vuotiaana. Olen kovasti käynyt lääkärillä koskien vatsavaivoja ja vasta parisen vuotta sitten tehtiin diagnoosi vuotavasta suolesta.
Olen kiinnostunut funktionaalisesta lääketieteestä. Ja vietän paljon aikaa netissä selvitellen ravintojuttuja.
Löysin tieni tälle foorumille, koska minulla on paha vaihe menossa ja olen henkisesti hyvin uupunut.
idaMa kirjoitti:Moi,
Olen maaliskuussa 18-v tyttö/nainen
Minulla on ollut koko ikäni ongelmia vatsan kanssa, mutta viime syksynä kaikki paheni. Olin poissa koulusta paljon ja itkin joka päivä ainakin pari kertaa. Välillä oli hyviä päiviä, jolloin pystyin olemaan koulussa. Seuraavat pari päivää olivat taas todella huonoja.
Kävin terveyskeskuksessa ja mknulta otettiin kaikki mahdolliset testit, mutta eivät he mitään löytäneet. Heillä ei ollut mitään ratkaisua ongelmiini. Menin sitten yksityiselle lääkärille, joka on erikoistunut vatsaan ja suoliin. Hän totesi minulle närästyslääkettä(Somac 20mg). Häneltä sain myös FODMAP-dietin. Tämän jälkeen oireeni ovat helpottuneet, mutta henkinen puoli kärsi aika pahasti. Olen laihtunut melkein 10 kiloa ja syön minun mielestäni terveellisesti(varmaan terveellisemmin kuin koskaan). Kohta pääsen ravitsemusterapeutille.
Olen nyt aloittanut käynnin psykiatrilla, jotta saisin henkistä puolta terveämmäksi. Sain rentoutumiseen hengitys- ja lihasharjoituksia.
Minulla on suuret toiveet ja halut,että elämäni helpottuu ja opin käsittelemään stressiä ja muita ongelmia rentoutumisen kautta.
Siirry sivulle : 1, 2, 3, 4, 5
Similar topics
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa