IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Matala FODMAP dietti IBS hoidossa

+9
salha
Mikimi
distracts
piggy78
viisvitonen
Sanna
Esa
StellaB
iluvatar
13 posters

Siirry sivulle : 1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 3]

1Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 24 Helmi 2013, 01:25

iluvatar



Ajattelin, että täällä saattaa olla joku kuka ei ole vielä kokeillut toimiiko tämä ruokavalio itsellä. Joidenkin lähteiden mukaan 75% IBS potilaista saa apua vaivoihin tällä ja itse kuulun tuohon 75%. Mä olen jo aiemmin törmännyt tähän ravintoterapeutin ylläpitämään sivustoon, missä on selitetty hyvin IBS ja FODMAP dieetti potilaille ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille ja suosittelen sitä niille ketkä haluaa lisätietoa suomen kielellä.

http://pronutritionist.net/mika-on-artyvan-suolen-oireyhtyma/

http://pronutritionist.net/ibsn-ruokavaliohoito-fodmap-hiilihydraatit-osa-2/

http://pronutritionist.net/fodmap-hiilihydraattirajoituksen-toteutus-ja-teho/

Tältä sivulta voi ostaa FODMAP oppaan suomeksi
http://tervevatsa.fi/blogi1/35-alkuperainen-fodmap-opas-nyt-suomeksi ja ilmeisesti he tarjoavat ravintoterapeuttipalveluita tuolla sivulla

Nostan ilmoitukseksi kun on niin tärkeä aihe. -Esa

2Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 24 Helmi 2013, 07:48

StellaB



Olin tosi innoissani viime kesänä kun tuosta kuulin ja olin ihan varma, että nyt on viimein jotain mikä auttaa. Pettymys oli suuri, kun ruokavaliosta ei ollut mitään hyötyä. En tiedä auttaisiko se sitten vähemmän 100% ripuli IBS:ssä. Asiantunteva ravintoterapeuttikin osasi vain antaa saman tiedon kuin netti, eikä siitäkään mitään apua ollut.

3Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 24 Helmi 2013, 09:01

iluvatar



Niin en tiedä, kävitkö sä siihen perehtyneellä ravintoterapeutilla? Mulla on sekatyyppiä niin varmaan toimii sitten paremmin

4Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 21 Maalis 2013, 11:08

iluvatar



Täällä oli niitä linkkejä FODMAP dieettiin ketkä ei ole vielä sitä kokeillut! Muutenkin olisi kiva kuulla enemmän oletteko onnistuneet tässä hyvin. Mä saan tällä hyvin lievennettyä oireet, mutta sorrun aina johonkin vehnään tai sipuliin ja ne on melkein pahimmat, niin kaikki hyöty menee siinä.

5Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 02 Toukokuu 2013, 13:28

Esa

Esa
Admin

On vähentänyt oireilua mulla. Kun kokeilee, pitää olla pitkäjänteisyyttä. Ja pitää muistaa, ettei tämä ole tiukka välttämisdieetti, vaan kyse on vaikeimpien ravinto-aineiden saannin vähentämisestä siedettävälle tasolle. Laktoosin lisäksi olen jättänyt gluteenin ja sitä sisältävät viljat pois, sekä runsaasti fruktoosia sisältävät ja tietenkin kaikki polyoileilla (sorbitoli, ksylitoli...) makeutetut. Yhden omenan tai päärynän päivässä kestää syödä. Idea on syödä näitä paksusuolessa fermentoituvia hiilihydraatteja niin paljon kuin maha kestää, muttei enempää. Alkuun kannattaa pitää tiukempi linja ja sitten kun maha rauhoittuu, palauttaa aineksia paremmasta päästä varovasti.

6Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 02 Toukokuu 2013, 15:19

Sanna

Sanna
Admin

Pitää itse ehkä myöntää, että alkuun ymmärsin koko FODMAP-rajoituksen ihan väärin. Olen itse tässä parin vuoden aikana noudattanut aika rankkaakin eliminointi ruokavaliota, eli kaikki vain kokonaan pois mikä vähänkin tekee oireita. Nyt vasta viime kuukausina olen tajunnut, että kroppani kyllä kestää pienen määrän näitä ruoka-aineita ilman minkäänlaisia oireita. Kyse on juuri siitä toleranssista, että rajoittaa sen syömisen päivän aikana siihen, että ei saa liikaa niitä suolistoa kuormittavia ruoka-aineita.

Jätin itse nyt aamuisen kaurapuuronkin taas pois ja olen ihmetyksekseni havainnut, että nyt kestän esim pientä määrää sokeria päivittäin ihan ok. Kahvikaan ei harvoin nautittuna tee mitään erikoista ja joskus harvoin voin juustoaki syödä.

Todennäköisesti olooni on parantavasti vaikuttanut myös kasvisrasvojen korvaaminen voilla ja oliiviöljyllä. Vaikka voi onkin osittain maitoperäistä, ei mulle ole siitä tullut mitään oireita. Mahakin voi paljon paremmin nykyään ja kasvojen iho on silottunut ja ei ole enää punoitusta tai näppyjä. Smile Rasvoillakin on siis ruokavaliossa erittäin suuri osa! Lukekaapas jos ette ole jo lukeneet, niin teos "Parantavat rasvat". Lainasin sen työkaverilta tuossa pari viikkoa sitten ja oli pakko tilata lähimmäisestä kirjakaupasta sellainen ihan omaksi. Todella hyvää asiaa myös sivuten vatsaoireita. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

7Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 09 Toukokuu 2013, 17:40

viisvitonen



Siis mulla luulen olevan ummtetuspainotteinen eli menee min 3 vrk ulostusväliksi ja sitten kun ulostus alkaa niin saattaa tulla samana päivän 2 x:kin?!

Eli päteekö fodmapin myös ummetuspainotteisiin eikä vaan ripuli-ibs:ään?

Yritän syödä psylliumia ja magnesiumia ummetusestoon.

8Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 09 Toukokuu 2013, 18:18

Esa

Esa
Admin

Fodmapien rajoittamisella saa lähinnä turvotusta, kipuilua ja ilmavaivoja pois. Tuskin ummetus siitä vähenee, mutta ei kyllä pahenekaan.

9Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 09 Toukokuu 2013, 18:23

viisvitonen



Esa kirjoitti:Fodmapien rajoittamisella saa lähinnä turvotusta, kipuilua ja ilmavaivoja pois. Tuskin ummetus siitä vähenee, mutta ei kyllä pahenekaan.

Kiitos, noinkin ois hyvä kun kivut pallea/rinta/selkä ovat tuskaisia välillä! :-(

Mut röyhtäsyt helpottaa kipuja joten ei liittyne suolistoon vaan vatsan kaasutukseen eli mulla kipuja kaiketi molemmista eli suolistosta että vatsan refluksista?

10Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Pe 10 Toukokuu 2013, 05:37

Esa

Esa
Admin

Pallean kohdalla kipuilu viitaa kyllä vahvasti palleatyrään, eli liian väljään pallean aukkoon, johon mahanportti työntyy. Mulla oli sitä silloin kun kiloja oli muutama enemmän. Refluksin polttelusta ei kyllä kannata kärsiä, kun siihen on tehokkaat lääkkeet.

11Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Pe 10 Toukokuu 2013, 05:54

viisvitonen



Esa kirjoitti:Pallean kohdalla kipuilu viitaa kyllä vahvasti palleatyrään, eli liian väljään pallean aukkoon, johon mahanportti työntyy. Mulla oli sitä silloin kun kiloja oli muutama enemmän. Refluksin polttelusta ei kyllä kannata kärsiä, kun siihen on tehokkaat lääkkeet.

Sanoin edellä ehkä väärin eli tarkoitin että osa kivuista
tulee vatsasta rintaan ja näistä kivuista osa helpotaa röyhtäsyillä.

Äeskenkin otin tyhjään vatsaan thyrox-lääkkeen sekä psyliium liuoksen niin hetikohta rintaan tuli ärsytys kaiketi just refluksi em aineista, josta psylliumista ehkä pitää luopua vatsan takia?

Palleatyrää mulla ei todetty maaliskuun tähystyksessä jota itsekin suuresti ihmettelin että osasiko tähystäjänö hommansa? :-)

Sitten osin rintakivut, alakylkikivut ja selkäkivut laittaisin suoliston syyksi.

Em kipujen takia en saa nukuttua ilman kipulääkettä esim panadol 1 gr

12Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 12 Toukokuu 2013, 11:23

Esa

Esa
Admin

Tuo Monashin yliopiston suomennettu FODMAP-opas on kyllä varsin hyvä. Löysin siitä itsekin vielä uusia kokeiltavia ruoka-aineita, vaikka olen aihetta netistä lueskellut paljon.

13Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 12 Toukokuu 2013, 12:44

viisvitonen



Esa kirjoitti:Tuo Monashin yliopiston suomennettu FODMAP-opas on kyllä varsin hyvä. Löysin siitä itsekin vielä uusia kokeiltavia ruoka-aineita, vaikka olen aihetta netistä lueskellut paljon.

Joo latasin itsekin kännykkään sen :-)

Mutta huh huh menee kyllä niin pieneksi peliksi kun summaa nää ibs/refluksi yms rajoitteet ja mulla kilppari vajistakin niin ei hirveesti jää ruokia mitä syödä ja silti pitäs vielä alkaa PPI-lääkketiä syömään joilla vaarana kestona heikentää vatsaa ja ne sivuvaikutukset jne eli alkaa pientä ihmistä hermostuttaa kun lääkäreistäkään ei ole juuri apua kuin reseptin uusimisessa...:-(

14Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Pe 24 Toukokuu 2013, 18:47

piggy78



Meikä on huomannut että kun karttaa esim.vehnäjauhoa niin juu vatsa toimii paremmin mutta agiocur ja muut kuidut kyllä turvottavat ja muodostavat kaasua aivan älysti.siis vaikka olen hitaasti kuidut lisännyt ruokavalioon.sitten jos syön ilman rajoitteita on ummetusta ja kehnoa oloa.joten teetpä niin tai näin niin aina on joku riesana...

15Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa La 25 Toukokuu 2013, 04:38

Sanna

Sanna
Admin

piggy78 kirjoitti:Meikä on huomannut että kun karttaa esim.vehnäjauhoa niin juu vatsa toimii paremmin mutta agiocur ja muut kuidut kyllä turvottavat ja muodostavat kaasua aivan älysti.siis vaikka olen hitaasti kuidut lisännyt ruokavalioon.sitten jos syön ilman rajoitteita on ummetusta ja kehnoa oloa.joten teetpä niin tai näin niin aina on joku riesana...

Ite oon huomannu että mitä vähemmän kuituja niin sen parempi. Kauraa silleen hillitysti vaan niin maha kiittää. Muuta en ole tarvinnut. Toki vihanneksista ja marjoistakin niitä kuituja saa, joten ei se aina ihan kauraan rajoitu. Mutta jos on parikin päivää miltein ilman kuituja niin kyllä siitä nopeasti pientä ummetusta tulee. Mutta henkilökohtaisesti kärsin mieluummin pienestä ummetuksesta ajoittain kun siitä että suoli toimii todella vilkkaasti ja heti kun vähän kääntyy niin kaikki lentää. Very Happy Mulla kun tuo kova maha ei pahemmin ole edes kipuillut koskaan, että ei siitä haittaa ole. Vatsa kuitenkin toimii joka päivä.

https://ibs-foorumi.palstani.com

16Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 27 Toukokuu 2013, 12:52

Esa

Esa
Admin

Niin kyllä kuiduissa on olemassa jokaiselle se sopiva määrä, ja jokaiselle myös liian pieni ja liian suuri määrä aiheuttavat vaikeuksia. Jos suoli ei sopeudu kuitulisään, kannattaa kokeilla makrogolia. Jos ummetus on suht jatkuvaa, se voi olla avuksi. Varovainen kannattaa sen kanssa olla ettei tule ripuli.

17Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ti 11 Kesä 2013, 11:05

piggy78



Oon nyt menossa uudelleen ravitsemusterapeutille heinäkuussa.tuli mieleeni että kuuluuko fodmappiin esim.maitotuotteet? Itsellä laktoosin sieto oli normaalia.oletteko vaan välttäneet sitäkin vaikkei olisi laktoosi intoleranssia? Luin jostain että ibs ei tulisi turhaan rajoitella kaikkia ruoka aineita tietty jos saa oireita niin sitten...

18Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ti 11 Kesä 2013, 12:08

distracts



Fodmappiin kuuluvat laktoosittomat (itse olen käyttänyt myös vähälaktoosisia) maitotuotteet. Itse olen ollut laktoosi-intolerantikko noin kahdeksanvuotiaasta saakka, joten olen oppinut jo aika hyvin paljonko vatsa tuota kestää. Voisi tietysti olla mielenkiintoista kokeilla joksikin aikaa vähentää maitotuotteiden määrää ruokavaliossa?

19Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ti 11 Kesä 2013, 16:48

Esa

Esa
Admin

Niin tai siis laktoosi on fodmap. Laktoosi voi kyllä aiheuttaa lievempiäkin oireita kuin sen mm. minulle aiheuttama järjetön vatsakipu ja ripuli. Ei sitä ole syytä epäilyksien ulkopuolelle laskea sillä vielä, jos se ei aiheuta aivan ilmiselviä oireita heti. Jos kuitenkin on selvää, ettei maha mene siitä huonommaksi, sitten ei ole syytä vältellä.

Kaikki fodmapit eivät aiheuta oireita kaikille ja niitä voi ja kannattaa syödä sen mukaan mitä maha sietää. Fruktaanit ja galakto-oligosakkaridit ovat käytännössä kaikille fodmap-rajoitteisille sopimattomia. Eli siis pavut, sipulit, vehnä, ruis, ohra, nektariini, persikka, vesimeloni ja kaikki mihin on lisätty inuliinia tai FOS:a (frukto-oligosakkaridia). Muita voi kokeilla varovasti yksi kerrallaan, kun maha on rauhoittunut.

Ja tietty näitä vaikeimpiakin voi vähän syödä, mitään ehdottomia ei yhtään -rajoituksia ei tässä ole. Fodmapeja on melkein kaikessa. Idea on, ettei syö paljon sellaista missä niitä on erityisen runsaasti.

20Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 12 Kesä 2013, 12:34

iluvatar



Tossa ruokavaliossa on tarkoituksena just löytää ne itselle sopimattomat ryhmät ja välttää niitä. Aloita jättämällä kaikki pois ja kokeilemalla yksi kerrallaan mikä käy ja missä määrin. Mulla ei laktoosi aiheuta mitään oireita niin käytän normi maito tuotteita ne on kuitenkin halvempia, vaikka en mä nyt hirveesti päivän aikana käytäkään. Testaa mitä kroppa sanoo kun oot saanu fodmapin muuten toimimaan.

21Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 19 Kesä 2013, 16:46

Mikimi

Mikimi

olen noin viikon koittanut tätä fodmappia ja nyt olisi joitakin kysymyksiä:
Kuinka ehdottomana olette pitäneet sitä että ette esim ole yhtään vehnää syönneet? Luin jostain että se ei kamalan tarkkaa ole mutta miten muut menettelee.. Ja
Kuinka kauan ruokavaliota noudatitte, että alkoi auttaan vai auttoiko ollenkaan?
Itselläni ongelma on siis se että vatsa tulee kipeäksi ja menee sekaisin, eli ummetus ei ole minulla ongelma:)

22Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 19 Kesä 2013, 17:09

Esa

Esa
Admin

Ei ne mikään ehdottomia ole. Jos nyt vähän on korppujauhoa käytetty jossain, en sen takia jätä syömättä. En nyt kuitenkaan vehnäpullaa tai -leipää syö yhtään. Laktoosin suhteen olen tarkin. Sitä syön vain sen mitä lääkkeistä väkisinkin tulee. Hedelmiä syön. Yhden omenan tai päärynän päivässä, max.

Alkuun kannattaa pitää varsin tiukka linja ja kokeilla sitten  palauttaa aineksia ruokavalioon varovasti yksi kerrallaan, niin näkee paljonko kestää.

23Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 19 Kesä 2013, 18:00

Mikimi

Mikimi

kiitos Esa vastauksesta. Täytyy kesälomalla koittaa tarkemmin tota vehnän pois jättämistä se vaan tuntuu niin hankalalta näin arkena:D Laktoosittomia tuotteita löytyy nykyään niin helposti että se onkin helpompi juttu.

24Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 20 Kesä 2013, 05:50

viisvitonen



"Hedelmiä syön. Yhden omenan tai päärynän päivässä, max."


Esa, ihanko totta syöt noita joka päivä vaikka ne IBS-"triggeri"kärjessä.

25Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa To 20 Kesä 2013, 14:31

Esa

Esa
Admin

En joka päivä, mutta syön kyllä, jos ei maha ole kovin huonona. Pitäisin kyllä luumuja ja nektariineja vielä rankempina.

Noiden vaikeampien hedelmien kanssa kannattaa temppuilla vasta kun on päässyt fodmapin kanssa kunnolla alkuun. Kyllä siinä kaasua tulee. Banaania ja sitrushedelmiä vaan alkuun.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 3]

Siirry sivulle : 1, 2, 3  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa