Hei kaikille!
Ihan mielettömän hieno homma, että löysin tämän foorumin ja että ennen kaikkea tällainen on olemassa! Onko mitään parempaa kuin se, että kerrankin elämässä kaikki ymmärtää tasan tarkkaan mistä toinen puhuu?
Minun IBS-oireiluni alkoi, kuten näemmä hyvin monella muullakin, teini-iässä, muistaakseni lukiossa ollessani. Ehkä siis joskus 15-vuotiaana tms. Nyt olen 20-vuotias, eli siis suunnilleen viisi vuotta olen pahemmin oireillut.
Vatsaa tutkittiin tuolloin lukiossa yhden erittäin voimakkaan kipukohtauksen jälkeen, mutta tuloksia ei juurikaan saatu sillä tähystys epäonnistui äärettömän herkän oksennusrefleksin ja panikoimiseni takia. Laktoosi-intoleranssi koekin näytti negatiivista, mutta lääkäri käski jatkaa laktoositonta ruokavaliota jos se helpotusta toi ja tulla takaisin jos oireet kävisivät sietämättömiksi. Ja siinä se.
Oireilu on jatkunut tuosta päivästä aina tähän päivään saakka, toisina päivänä olen oireillut vähemmän, toisina enemmän ja joskus olen jopa ollut täysin oireeton. Lääkärille en kuitenkaan ole tohtinut vaivojani mennä valittamaan tuon tähystyksen pelossa.
Nyt hiihtolomalla kuitenkin totaalisesti turhauduin vatsaani ja sen ainaiseen kipuiluun ja päätin ottaa härkää sarvista ja tehdä asialle jotain. Varasin ajan opintopsykologille, koska olen kova stressaamaan ja vatsani selkeästi regoi stressiin. Kävin myös kouluterveydenhoitajan luona, joka kertomani perusteella diagnosoi minulle IBS:n, minkä olen tietenkin tehnyt itse jo aikoja sitten. Lääkärille hän kuitenkin minut vielä lähetti, sinne siis tulevana tiistaina. Diagnoosista olen kuitenkin melkein 100% varma, joten sen takia rohkenen tälle foorumille kirjoitella.
Hetki sitten olen hommannut itselleni Linum-jauhetta, mikä vastaa aika pitkälle apteekeista löytyvää Vi-Siblin tuotetta. Tästä olen huomannut olevan aika paljonkin apua. Tänään ostin apteekista myös maitohappobakteereja ja ajattelin kokeilla kuinka ne jatkuvasti käytettynä vaikuttaisivat vatsan toimintaan. Ajattelin myös lääkäriltä kysellä mahdollisuutta ravintoterapeutin juttusille menemisestä, jotta voisi vähän jonkinlaista suunnitelmaa ruokavalion muutoksen suhteen tehdä.
Ugh, ehkä minä olen nyt puhunut tarpeeksi tätä yhtä viestiä varten.