Heips,
katselin tätä foorumia jo joskus viime keväänä, mutten vielä silloin saanut liitytyksi. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että kaipaisin tukea samasta vaivasta kärsiviltä. Ihanaa, että tällainen foorumi on olemassa
!
Olen 25-vuotias kuopiolaistunut loppuvaiheen ravitsemustieteen opiskelija. Vatsavaivat ovat siis tuttuja sekä omasta elämästä, että opiskelujen puolesta. Periaatteessa minun pitäisi siis kaiketi osata hoitaa itseäni, mutta aina se ei ole niin yksinkertaista. FODMAP-ruokavalion perusteet ovat kyllä selkärangassa, mutta noudattaminen tuntuu välillä niin tuskaiselta, varsinkin kun kaverit eivät yhtään jaksa ymmärtää tätä vaivaa. Pitävät lähinnä ruolla kikkailuna, enkä todellakaan jaksa olla aina se rasittava ruokavammainen. Kaikkein pahimmat oireiden aiheuttajat, kuten ruisleivän, omenat, sipulin ja sokerialkoholit olen kyllä aika hyvin saanut karsittua, mutta esim. vehnän kanssa tekee tiukkaa. Valitettavasti olen myös koukussa kahviin, mikä ei ole ollenkaan hyvä yhdistelmä IBS:n kanssa.
Virallista diagnoosia minulle ei siis ärtyvästä suolesta ole, mutten toisaalta koe tarpeelliseksi sitä lähteä hankkimaan, kun oireilu on niin selvää. Minulta on teininä otettu laktoosi-intoleranssi ja keliakiakokeet ripuloinnin takia. Negaa näyttivät molemmat. Todellinen syy oireiluun oli tuolloin luultavasti syömishäiriöni (anoreksia ajoittaisella ahmimisella, joka sekoitti vatsan). Myöhemmin keliakiatesti on uusittu kolmesti, joten aivan varmaksi on kylllä tullut, ettei se ole ongelmien syy.
Viime keväänä minulle tehtiin kolonoskopia, kun suoli on vuotanut verta pidempää. IBD:n mahdollisuus suljettiin siellä pois, eli aika selvä IBS, vaikkei gastro niin sanonutkaan. Tosin olin tutkimuksissa varsinaisesti toisen asian, eli ohutsuolen laskeuman ja siitä aiheutuneen peräsuolen vaurion takia. Nuo siis todettiin minulla viime kevään lopulla ja oletan, että ne ovat yksi suuri syy siihen, että IBS:ni on nykyään lähes sietämätön. Toki olen oireillut vatsallani jo aiemmin, mutta silloin olisin varmasti voinut parantaa oloani ihan vain lakkaamalla syömästä niin paljon ruisleipää, palkokasveja, kasviksia ja hedelmiä (olin aikoinaan vege). Nyt ei edes tiukka FODMAP riitä läheskään oireettomuuteen.
Aiemmin ongelmana oli lähinnä ajoittainen ripuli ja vatsakrampit. Parin viime vuoden aikana (laskeuman kehityttyä?) olen kuitenkin alkanut kärsiä myös todella pahoista ulostamisvaikeuksista, ummetuksesta, todella runsaasta liman ja ajoittain veren vuotamisesta ja jatkuvasta vatsan turvotuksesta. Mitä kauemmin olen käymättä kakalla, sitä pahemmalta suolistokaasuni alkaa haista. Olin kesällä töissä asiakaspalvelutehtävissä ja sain pariin kertaan huomautuksen asiakkailta ja työkavereilta viemärin hajusta. Onneksi eivät siis tienneet, että kyseessä olin minä! Mutta tuo pisti kyllä aika epätoivoiseksi. Puhumattakaan siitä, että olo on aivan kauhea, kun suolisto on täynnä tavaraa, joka ei tule ulos. Voin pahoin, vaikka toisaalta on nälkä, koska liikun paljon ja tarvitsen siten energiaa. Oireiluni aikana olen laihtunut parissa vuodessa vajaa 14 kiloa. Sinänsä ihan tervetullutta, koska paino oli aikoinaan vähän yli normaalin rajan, mutta turhauttaa silti jatkuva kökkö olo. En myöskään oikein pärjää syömättä, vaan tulen todella ahdistuneeksi, jos en saa riittävästi energiaa. Monesti valinta menee siis siinä, haluanko vatsan olevan vähän parempi vai voida henkisesti edes kohtuullisesti.
Olen yrittänyt vaivaani hoidella pellavansiemenillä, psylliumilla, Iocidin + kapseleilla, maitohappobakteereilla ja jonkinlaisella FODMAP-rajoituksella vaihtelevalla menestyksellä. Joskus tuntuu, että mikään ei auta ummetukseen. Kolonoskopiaa vartenkin sain juoda 5 litraa Colonsteriliä, eikä suolisto siltikään tullut aivan puhtaaksi. Toisinaan sitten oireilu menee sinne toiseen ääripäähän, eli kaikki tulee vetenä läpi. Alan olla jo aika huippu ryntäämään lenkiltä vessaan juuri ja juuri ajoissa
. Turvotusta taas aiheuttaa välillä myös peruna, liika 100 % kauraleipä tai tavallinen pöytäsokeri, vaikka niiden pitäisi sopia FODMAP-ruokavalioon. Minulle ei vaan enää ilmeisesti sovi oikein mikään hiilari
.
Epätoivo vaivaa aina välillä, koska sosiaalisesti tämä on äärimmäisen rajoittavaa. Pelottaa, jos edessä on vierailu kavereilla tai jonkun tuleminen yökylään. Ensi viikonloppuna olisin lähdössä laivalle ja kauhistuttaa jo valmiiksi, mitä siitä tulee kahden hengen hytissä...Parisuhdetta yritin kesän ajan, mutta se johti lähinnä siihen, että söin minimaalisesti, jotta suolisto olisi suunnilleen ok. Kerroin kyllä miehelle tästä ongelmasta, mutta silti hävetti ajatus, että oireilisin meidän yhdessä ollessa. Noh, ero tuli sen takia, että suoliongelmani (laskeuman) taustalla on heikko sidekudos ja jos sitä lähdetään korjaileemaan, ei mulla oikein ole tsäänssiä tulla raskaaksi ilman, että vaiva uusii. Mies ei oikein ymmärtänyt, että voisin haluta jättää lapset tekemättä suojellakseni kroppaani. Nyt tuntuu taas ylivoimaiselta yrittää löytää joku uusi, joka hyväksyisi minut näine ongelmineni.
Oho, tulipa vuodatus. Sori. Näistä jutuista ei vaan IRL kovin monelle halua puhua.