Esa kirjoitti:Sanna, onko sinulta allergiat tutkittu? Se on yksi mahdollinen syy, miksi joku minkä pitäisi olla hyvin siedetty aiheuttaa ongelmia. Kannattaa varmistaa asia.
IBS-vatsa voi kyllä itsessäänkin olla aivan uskomattoman hankala. Minä olen pahimmillani ollut kuukauden yhteen menoon niin huonona, etten päässyt sängystä ylös, eikä siinä ilmeisesti ollut mitään muuta suolistoinfektiota. Suoli oli vaan niin älyttömän kipeä.
Tiedät varmaan, että suolelta kestää tottua kaikkiin muutoksiin? Broileri ja täysjyväriisi ovat kyllä hyvä perusta vaikeimpina aikoina. Vielä kun broilerin kypsentää vaikka uunissa, eikä paista pannulla. Kalaa kannattaa siihen lisätä ja sama juttu sen kypsennyksessä. Mutta sitten olisi kyllä syytä tosissaan yrittää niiden kasviksien kanssa. Jätä alkuun suosiolla pois kaikki raaka. Keitetty tai mikrossa kypsennetty porkkana lienee niitä varmimpia. Syö sitä säännöllisesti pieniä määriä ja anna suolistoflooran tottua. Sitten voi hitaasti lisätä määrää ja ruveta kokeilemaan muutakin. Kasviksien syöminen on niin tärkeää, että sen kanssa ei kannata antaa periksi.
Sinulle voisi olla hyödyllinen pitkäkestoinen yhteistyö IBS:ää osaavan ravitsemusterapeutin kanssa. Pari kertaa vuodessa kun käy juttelemassa ja päivittämässä tilanteen niin varmaan siinä sinunkin vatsallesi sopiva täysipainoinen ruokavalio löytyy. Tuohan ei maltaita maksa vaikka kokonaan itsekin maksaisi, jos lääkäri ei millään suostu lähetettä kirjoittamaan.
Olen ravannut lääkärissä yhtäjaksoisesti viisi vuotta, jonka aikana minut on joka rööristä kurkattu ja kaikki yleisimmät allergiat ainakin poissuljettu. Mitään muuta minulta ei ole löytynyt kuin laktoosi-intoleranssi, mutta laktoosittomat tuotteet eivät ole tuoneet mitään helpotusta oireisiin, vasta maidon poisjättäminen ja siirtyminen ulkomaisiin maitotuotteisiin tarvittaessa on auttanut. Mutta jos päivittäin jotain maitotuotteita syön saan mahani ihan tajuttoman löysäksi ja kipeäksi ja voi luoja sitä ilman määrää.
Kasvikset ovat ollee minulle niin kauan kuin vaan muistan niin todella vaikeita. Salaateista tykkäisin kovasti ja muutenkin olisi kiva jotain vihanneksi ihan uunissa laittaa, mutta jos niitä yhtäjaksoisesti syö niin lopulta menee maha sekaisin ja kipeäksi. Olen viime aikoina varmaankin syönyt pääasiassa keitettyä parsakaalia, joskus lanttua ja palsternakkaa ja harvemmin bataattia. Porkkanasta en voi edes haaveilla, se ei sovi vatsalleni edes keitettynä.
Tomaatti ja paprika ovat varmasti ne pahimmat mitä tiedän. Hedelmistä omena ja päärynä pahimmat. Banaania voin jo syödä ihan huoletta.
On sitä itsekin monesti joskus aikaisemmin miettinyt, että pakkohan tässä on jotain muutakin olla pahasti vialla kun mikään ruoka ei tunnu sopivan, mutta ei minusta millään tutkimuksella ole mitään tuloksia saatu ulos. Terve kuin pukki!
Koen kyllä että nykyään saamani ruokavalio-ohje on toiminut, mutta ongelma taitaa olla siinä, että en koe mukavana syödä vähääkää määrää sellaista mistä tiedän tulevani kipeäksi, vaikka se on periaatteessa yksi FODMAPinkin perusajatus. Nollille rajoittaminen on todella huono ajatus, mutta itselläni se on toiminut parhaiten. Tosin nyttemmin olen syönyt jo hieman ruokvalio-ohjeenkin ulkopuolelta ilman ihan järkyttäviä kipuja. Eilenkin tuli syötyä puolikas uunimakkara ja punajuurisalaattia niin oli kyllä aamulla vähän sellainen olo, että olisi voinut jättää väliin senkin, mutta hengissä ollaan.
Toivon että tämä rasvatasapainohässäkkä voisi edes hieman nostaa toleranssiani näitä ruoka-aineita kohtaan ja voisin vihdoin nauttia ruokailusta sen sijaan että syön maustamatonta ja kuivaa ruokaa päivästä toiseen vain sen vuoksi kun syödä pitää. Ja vaikka niitä todellisia vaikutuksia ei olisikaan niin minulle riittää jo se lumevaikutuskin siitä että kuvittelee sen auttavan. Jos tämäkin tyttö joku päivä uskaltautuis vielä porkkanaraasteen ääreelle.