IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

rasvat öljyt

+2
Esa
viisvitonen
6 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6

Siirry alas  Viesti [Sivu 6 / 6]

126rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt La 21 Syys 2013, 07:49

Sanna

Sanna
Admin

On tämä olotila varmasti monen asian summa. Tällä hetkellä ehkä aineellisesti veikkaan eniten olleen vaikutusta noilla öljyillä. Muita juttuja mitä olen tässä kovasti epäillyt on se, että edellisessä kodissani oli todennäköisesti jotain sisäilmaongelmia ellei jopa hometta, josta pääsin nyt eroon kun muutin. Ja jos nyt haluaa uskoa säteilyn haitallisuuteen niin saattaa olla myös vaikutusta säteilyaltistuksen vähentymisellä.

Henkisesti on toki myös ollut paljon muutoksia viime kuukausina. Olen saanut ympärilleni paljon ymmärtäviä ja aidosti tukevia ihmisiä, jotka innoittavat minua tutkimaan asioita enemmän ja näkemään päivä päivältä enemmän toivoa oireiden vähenemisestä. Asiat vaan loksahtivat paikoilleen muuton yhteydessä ja nyt tuntuu että tältä tytöltä ei puutu enää mitään. Smile

Nyt vähän kyllä pitää koputtaa puuta sen suhteen kun loma sunnuntana päättyy ja maanantaina pitää töihin taas mennä, että miten se työelämä taas alkaa vaikuttamaan olotilaan. Olen loman aikana toki selvinnyt sellaisistakin tilanteista mitkä ennen pelottivat ja stressasivat minua paljonkin ilman mitään ongelmaa, joten ei töiden alkaminen kai muuta sitä miksikään. Työ sinänsä ei stressaa minua. Smile

Nyt aamukahvit luomumaidolla naamaan ja vähän aamupalaa ja sitten lähtö kaupoille!

https://ibs-foorumi.palstani.com

127rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ma 23 Syys 2013, 11:38

Esa

Esa
Admin

Ibsillä on kyllä tapana kanssa aaltoilla, joten älä hirveästi pety jos hyvä kausi ei kestä loputtomiin. Mutta matala stressitaso auttaa kyllä tosi paljon ja siihen kannattaa aina pyrkiä.

Mikä margariinin valmistuksessa etoo? Olen nuorempana ollut mukana suunnittelemassa margariinitehdasta. Varsin siistiä hommaa minusta. Rypsiöljyä, kovaa rasvaa, vettä, maitojauhetta ja lesitiiniä emulgaattoriksi. Sekaan vähän suolaa, sitruunahappoa, A- ja D-vitamiinia ja beetakaroteenia väriä antamaan. Laitos on tahraton ja putketkin pestään päivittäin. Ainoa etova juttu siellä on jäterasvasäiliö, jonka sisältö toimitetaan saippuatehtaalle.

128rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Su 02 Helmi 2014, 08:55

Sanna

Sanna
Admin

Löytyi tällanen selvitys kasvismargariinien valmistuksesta. http://medianvahtikoira.blogspot.fi/2012/01/totuus-kevytlevitteista-margariinista.html

En vaan mitenkään voi ymmärtää, että mihin kasvisrasvojen terveellisyys perustuu kun sen valmistuskin on tuollaista? Tuohon olisi hyvä verrata voin valmistusta. Very Happy

129rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Su 02 Helmi 2014, 09:37

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Löytyi tällanen selvitys kasvismargariinien valmistuksesta. http://medianvahtikoira.blogspot.fi/2012/01/totuus-kevytlevitteista-margariinista.html

En vaan mitenkään voi ymmärtää, että mihin kasvisrasvojen terveellisyys perustuu kun sen valmistuskin on tuollaista? Tuohon olisi hyvä verrata voin valmistusta. Very Happy

Oliiviöljy on paras ? mutta muuten olen samaa mieltä kasvisöljyistä esim rypsiöljy on hyvä moottorisahan ketjurasva kun talvella mökillä tekee avannon tai pilkilläkin niin saastuta järven vettä! ;-)

Harmi vaan ettei voista oikein ole laktoositonta?

Nyt käytän beceliä levitteenä jossa edes vähän oliiviöljyäkin

130rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ma 03 Helmi 2014, 07:43

Esa

Esa
Admin

Sanna kirjoitti:Löytyi tällanen selvitys kasvismargariinien valmistuksesta. http://medianvahtikoira.blogspot.fi/2012/01/totuus-kevytlevitteista-margariinista.html
Tuo on tuollaista tahallisen harhaanjohtavaa revittelyä, mitä näkee paljon. Kun asiaa käsitellään tuossa hengessä, ei ole tietenkään syytä myöskään luottaa minkään esitetyn asian todenperäisyyteen, mutta mikä tahansa asia voidaan saada näyttämään todella pahalta myös faktassa pitäytyen. Kuten tässä: http://www.dhmo.org/facts.html

131rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ti 18 Helmi 2014, 05:08

Sanna

Sanna
Admin

Huuhhuh. Tässä nyt ollaan testailtu tuota balanssiöljyä koekaniinina ja nyt on takana taas yli pari kuukautta ilman öljyä. Puolen vuoden käytön jälkeen kun lähetin sitä kuivaverinäytettä taas norjaan niin sieltä tuli takasin aika säälittävä tulos. Ei ollut arvot nousseet oikeastaan mihinkään, eli en ollut saavuttanut tasapainoa vaikka ohjeiden mukaan tuotetta nautinkin. Olo kuitenkin oli tuolloin tosi hyvä.

Nyttemmin on alkanut taas viikon parin sisään ilmetä kaikenlaista. Ensinnäkin stressaan ihan hemmetisti taas kaikesta ja vatsakin on alkanut temppuilla. Toki temppuiluun voi olla taas miljoonia syitä, mutta nyt ihan mielenkiinnosta testaan aloittamalla öljyn ottamisen uudestaan.

Toistaiseksi olo on aika kohtuullinen mutta olen huomannut samanlaisia viitteitä sellaisiin olotiloihin mitä koin tuossa vajaa vuosi sitten. Koen osittain että liiallisella hiilihydraattien mättäämisellä on kyllä yksi vaikuttava tekijä ärsyyntymisessä ja vatsakivuissa. Kokoajan vähän väsyttää ja on muutenkin vähän nuupahtanut olo. Kevätmasennusta? Very Happy

En aio muuten blogissa enää käsitellä ko. öljyvalmistetta, enkä liiemmin täälläkään siitä mainita, muuta kuin sen verran kuin koen tärkeäksi ilmoittaa. Aikamoisen kiivasta keskustelua herättävä valmiste, enkä ole jaksanut ottaa kantaa oikeastaan mihinkään siihen liittyvään asiaan, muutoin kuin kuluttajan näkökulmasta. Itseäni siis edelleen kiinnostaa se, voiko tällaisilla kalliilla tilaustuotteilla oikeasti olla niitä vaikutuksia mitä luvataan ja erityisesti onko sillä vaikutusta ibs:ään. Tämän kokeilukierroksen jälkeen ollaan taas fiksumpia. Smile

132rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ti 18 Helmi 2014, 13:47

Esa

Esa
Admin

Koitahan saada stressi hallintaan. Kiirettä vähemmälle ja rentoutumista enemmän. Oletko tutustunut rentoutumisharjoituksiin? Mulle ainakin auttaa akuutissa tilanteessa ihan yksinkertainen hengitysharjoitus.

Muutenkin vatsan oireiluun kuuluu syklisyys. On parempia ja huonompia kausia. Ei pidä liikaa huolestua pahenemisesta, kyllä uusi parempi kausi tulee aikanaan. Sen mukaan pitää vaan mennä mihinkä eväät kulloinkin riittää.

Tuossa öljyssähän siis kiivautta aiheuttaa vain se firma joka sitä kauppaa. Poliisi on käynnistänyt siitä esitutkinnan, mikä luultavasti enteilee sitä, että se pian lopettaa toimintansa ja tulee taas uudestaan jollain muulla nimellä ja tuotteella. Itse öljy on minun tietojeni mukaan kala- ja oliiviöljyn seos, eikä kummastakaan ole pahaa sanottavaa. Toki oman näkemykseni mukaan ajaa ihan saman asian kun syö oliiviöljyä ja kalaa.

133rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ke 19 Helmi 2014, 07:32

Sanna

Sanna
Admin

Esa, kyllä tässä on rentoutumisharjoituksia tehty ja hengitelty jne. Olo siis ei ole nyt mitenkään tosi pahana. Olen vaan huomannut että vatsaan on ilmestynyt muutamia sellaisia tuntemuksia, mitä ei nyt vähään aikaan ole ollut. Edelleen siis hyvä olo, mutta vähän vain sellainen kutina, että joku nyt vähän sekottaa taas pakkaa. Smile

Nyt on ollut töissä ja vähän kotonakin stressiä. Ja toki se vaikuttaa heti vatsaankin, sitä en kiellä. Tullut kyllä aivan liikaa nautittua myös suklaata, jonka lopetin nyt taas kokonaan. Very Happy Liian herkkusuu taidan olla kun vähän saa herkutella niin ylihän se menee jossain vaiheessa.

Niin ja kalaöljy ja oliiviöljyhän on tosi hyviä. Käytän oliiviöljyä muutoinkin ruuanlaitossa + voita. On jäänyt kiireiden takia kyllä viime aikoina toi kokkaaminen tosi vähälle ja on pitänyt turvautua aika nopeisiin ratkaisuihin ruuan kanssa ja voitte varmaan kuvitella ettei se mikään hyvä asia ole. Plus flunssa yrittää iskeä uudelleen taas päälle, vaikka juuri selvisin siitä kahden viikon helvetistä. Sad Eilen alkoi taas töissä kurkku sattumaan ja nyt aamulla on pitänyt rökiä limaa kurkusta. Huhhuh. Smile Jotain tarttis tehdä!

134rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ke 19 Helmi 2014, 17:38

Esa

Esa
Admin

Suklaa on kyllä häijyä kamaa vatsalle. Kannattaa rajoittaa sen käyttöä. Ei kokonaan tarvitse lopettaa, pari palaa pari kertaa viikossa ei paljoa vaikuta vielä. Kannattaa asettaa itselleen rajat, kuinka paljon haitallisia herkkuja saa syödä ja syödä sitten sen verran hyvällä omalla tunnolla herkutellen.

Mutta stressin pysäytämiseksi kannattaa tehdä paljonkin. Se on semmoinen pirulainen, minkä kanssa met ei pärjätä. Työpaikalla hyvä tapa löytää ne konstit on työhyvinvointikeskustelu, jossa on paikalla esimies, työterveyslääkäri, henkilöstöhallinto ja luottamusmies. Sillä tavalla minullekin löydettiin keinot hoitaa työni kunnolla sairaudesta huolimatta. Minulle se keino on, että teen enimmäkseen kotona.

135rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ke 19 Helmi 2014, 19:51

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Huuhhuh. Tässä nyt ollaan testailtu tuota balanssiöljyä koekaniinina ja nyt on takana taas yli pari kuukautta ilman öljyä. Puolen vuoden käytön jälkeen kun lähetin sitä kuivaverinäytettä taas norjaan niin sieltä tuli takasin aika säälittävä tulos. Ei ollut arvot nousseet oikeastaan mihinkään, eli en ollut saavuttanut tasapainoa vaikka ohjeiden mukaan tuotetta nautinkin. Olo kuitenkin oli tuolloin tosi hyvä.

Nyttemmin on alkanut taas viikon parin sisään ilmetä kaikenlaista. Ensinnäkin stressaan ihan hemmetisti taas kaikesta ja vatsakin on alkanut temppuilla. Toki temppuiluun voi olla taas miljoonia syitä, mutta nyt ihan mielenkiinnosta testaan aloittamalla öljyn ottamisen uudestaan.

Toistaiseksi olo on aika kohtuullinen mutta olen huomannut samanlaisia viitteitä sellaisiin olotiloihin mitä koin tuossa vajaa vuosi sitten. Koen osittain että liiallisella hiilihydraattien mättäämisellä on kyllä yksi vaikuttava tekijä ärsyyntymisessä ja vatsakivuissa. Kokoajan vähän väsyttää ja on muutenkin vähän nuupahtanut olo. Kevätmasennusta? Very Happy

En aio muuten blogissa enää käsitellä ko. öljyvalmistetta, enkä liiemmin täälläkään siitä mainita, muuta kuin sen verran kuin koen tärkeäksi ilmoittaa. Aikamoisen kiivasta keskustelua herättävä valmiste, enkä ole jaksanut ottaa kantaa oikeastaan mihinkään siihen liittyvään asiaan, muutoin kuin kuluttajan näkökulmasta. Itseäni siis edelleen kiinnostaa se, voiko tällaisilla kalliilla tilaustuotteilla oikeasti olla niitä vaikutuksia mitä luvataan ja erityisesti onko sillä vaikutusta ibs:ään. Tämän kokeilukierroksen jälkeen ollaan taas fiksumpia. Smile

Älä Sanna suotta aristele asiaasi, todella hienoa että tuot rasva-asiaa esille keskusteluun ja tutkit sovellat myös itsekin ja olethan selvästi saanut hyötyä, joten siis hienoa!

Meillä kaikilla, ainakin luulen että monella meistä, on ravitsemuksessaan ehkä ollut liikaa sokeria ja liian vähän hyvää, sopivaa rasvaa joten todella tärkeää tuoda rasva/öljy-asiaa esille!

Rasva/öljymerkeillä ei niin väliä luulen ...

Jatka vaan!

136rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Ke 19 Helmi 2014, 20:20

Sanna

Sanna
Admin

Tarkoitus ei siis ollut lopettaa keskustelua hyvistä rasvoista vaan nimenomaan balanssiöljystä. Harmi vaan että se nyt tuntuu olevan aika hyvä tuotteena, vaikka kaikki muu sen ympärillä onkin aika erikoista. Pitää vaan keskittyä puhumaan öljyistä ihan yleisesti, eikä niinkään valmisteiden tasolla. Smile

137rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt Pe 13 Kesä 2014, 16:11

Esa

Esa
Admin

Tässä mielenkiintoinen HS:n artikkeli. Tämänkin mukaan kannattaa syödä kalaa eikä kapseleita.
http://tinyurl.com/l4vrojk

138rasvat öljyt - Sivu 6 Empty Vs: rasvat öljyt To 19 Kesä 2014, 06:42

viisvitonen

Esa kirjoitti:Tässä mielenkiintoinen HS:n artikkeli. Tämänkin mukaan kannattaa syödä kalaa eikä kapseleita.
http://tinyurl.com/l4vrojk

Hmm.. mulla oli kolesteroli 7 luokkaa ja alettiin statiineja ehdottaan,
mutta aloin syödä kalaöljypillereitä 1-3 /vrk ja nyt mun kok kol on 3,8 josta hdl 1,3. Todella harvoin syön kalaa...(seitiä joskus)

Pojalla kalaöljyallergiaa ja kalaöljypillerit sopii kun ei niissä ole kalan proteiinia

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 6 / 6]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa