viisvitonen kirjoitti:Eikös kukaan ole pitänyt päiväkirjaa tms jonka mukaan olisi pystynyt selvittään oman ruokakanavansa "aikataulua" ts missä ajassa ravinto etenee ja missä kohdin kipua syntyy millekin ruokalajille jos syntyy?
Em tiede-lehden artikkeli antaa suuntaviivaa GI-putken aikatauluista mutta yksilöllistähän se on ja riippuu tietty ruokavaliosta.
Itselläni normi läpimenoaikataulu kuidullisella ruokavaliolla lienee 3 vrk ja kun esim ke iltana söin paljon mustikkaan niin ei ole vielä "mustaa" näyttöä läpitulosta kun aikaa kulunut 2 vrk :-)
Kuitenkin olettaisin että noin 1- 1,5 vrk on se aika kun ruokasula tulee paksusuoleen ja joten itse ainakin päättelisin mitä söin noin 1-1,5 vrk sitten ja jos turvotusta kipua niin ko ruoka ärsyttäisi/loisi kivuliasta kaasua paksusuoleen? Loppuaikahan taitaa siis mennä kun jäjelle jäänyt massa kasaantuu, kerääntyy peräsuoleen tyhjennystä varten eli mulla se noin 3 vrk?
Paksusuolessa mahdollisesti tapahtuva kaasunmuodostus eli illmat poistuu nopeammin kuin itse aines?
Mä en ole koskaan rehellisesti sanottuna pitänyt mitään erityisempää kalenteria syömisistäni tai tutkinut paremmin sitä missä ajassa mikäkin alkaa vaivata. Olen ehkä vähän skeptinen tuon ajattelutavan suhteen, että jos alkaa liian tarkkaan tutkailemaan omia oireitaan syömisen jälkeen niin taatusti saa ehkä vähän "olemattomiakin" oireita aikaiseksi kun kunnolla yrittää keskittyä niitä saamaan?
Periaatteessa ihan ok tapa selvittää haitalliset ruoka-aineet mutta koska itse olen huomannut miten paljon pelkät ajatukset voivat saada mahan kipeäksi niin en oikein sataprosenttisesti luottaisi tähän toimintatapaan kertomaan oliko juuri äsken syömäsi ruoka sinulle haitallista.
Itsellä homma toimii aikalailla niin että jos mietin syöneeni jotain todella todella haitallista itselleni ja oletan sen tekevän mahani kipeäksi, maha myös tulee kipeäksi, mutta vaikka olisin syönyt jotain haitallista ja mietin että ei se mitenkään vaarallista ole, itseasiassa ihan terveellistä, vatsa ei tule kipeäksi? Tosin omalla kohdalla oireilu on saattanut olla enimmäkseen henkistä, en väitä että jokaisella oireilu johtuisi ainoastaan henkisen puolen ongelmista. Tällainen itsensätutkiminen on minun mielestäni vähän itsensä huijaamista.