IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Lonkankoukistajalihaksen kireyden vaikutus vatsaan

+5
Esa
eveliina
iluvatar
Gelsomina
Sanna
9 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

Sanna

Sanna
Admin

Tuli eteen keskustelupalstalla tällainen linkki. Eipä kai siitä haittaakaan olisi, jos harjoituksia tekisi ja katsoisi miten vaikuttaa vatsan toimintaan. Nämä lihas ja selkäongelmathan ovat myös osasyynä olleet vatsantoimintaa.

http://kuntoplus.fi/treeni/lihaskunto/littea-vatsa/10-kirean-lonkankoukistajan-oiretta

https://ibs-foorumi.palstani.com

Gelsomina

Gelsomina

Mulla ainakin liikunta noin yleensä auttaa oireisiin. Esimerkiksi sillon kun pyöräilin tai kävelin kouluun/töihin niin aamut oli paljon helpompia kuin nyt talvella kun oon mennyt bussilla. Että ei kyllä voi vähätellä minkään liikunnan, venyttelyn tai jumppailun osuutta oireiden helpotuksessa. Smile

Kerran oon kokeillut vyöhyketerapiaa eli jalkapohjia hierottiin oikein perusteellisesti ja sekin vaikutti selkeästi vatsan toimintaan. Siitä on nyt jo vuosia aikaa, eikä silloin ollut mistään IBS-diagnoosista vielä tietoakaan. Parin tunnin päästä hieronnasta olo oli aika huono, mutta sitten kun se koheni niin olo pysyikin hyvänä kauan aikaa. En kyllä tiedä uskaltaisinko enää kokeilla kun löytyi jalkapohjista sellaisia kipupaikkoja että huh huh. Razz

Sanna

Sanna
Admin

Liikunalla, varsinki venyttelyllä ja kevyillä lihaskuntoliikkeillä, on ollut kyllä itsellekin hyötyä. Eniten olen saanu apua joogasta. Mulla on sellanen joogaharjotusvideo minkä avulla oon vetäny aamusin 15min harjotuksia. Se jotenki rauhottaa mahan ja saa jotenki lihakset rentoutumaan. Mahaki toimii sen jälkeen kivasti! Nyttemmin en oo kamalasti jaksanu aamusin tuota tehdä, varmaan nää talven pimeät ja kylmät aamut ovat jotenkin tehneet väsyneeksi. Töissäkin mulla on parempi olo mitä enemmän mä liikun ja teen asioita, jos olen vaan paikallani ni mahaa alkaa vääntää. Smile Suosittelen!

iluvatar

Mä tein se testin tuolla kuntoplussan sivuilla ja kokeilin niitä venytyksiä ja ei tuntunut oikeen missään niin voin varmaan tehdä johtopäätöksen ettei lonkankoukistaja ole kireä. Mä olen alkanut harrastamaan itämaista tanssia niin niin siitäkin on saattanut olla hyötyä kun siinä käytetään niin paljon lantiota ja toivon, että siitä ois lopulta hyötyä ryhdin suhteen kanssa

Sanna

Sanna
Admin

Mäkin tein tuon testin eikä todellakaan laskeutunut reisi pöytään asti. Very Happy Jumitti todella ylhäällä jo niin ettei saanut enää yhtään alemmas. Mulla on myös aika notko selkä, joka työntää mahan eteen. Tuolla mainittiin tuo sikiöasennossa nukkuminen yhdeksi asiaksi joka altista tälle ja itse olen nukkunut aina sikiöasennossa. Very Happy Pitää varmaan noita venytyksiä ja harjotuksia tehdä, jos auttaisi edes hieman.

Gelsomina

Gelsomina

Sanna kirjoitti:Liikunalla, varsinki venyttelyllä ja kevyillä lihaskuntoliikkeillä, on ollut kyllä itsellekin hyötyä. Eniten olen saanu apua joogasta. Mulla on sellanen joogaharjotusvideo minkä avulla oon vetäny aamusin 15min harjotuksia. Se jotenki rauhottaa mahan ja saa jotenki lihakset rentoutumaan. Mahaki toimii sen jälkeen kivasti! Nyttemmin en oo kamalasti jaksanu aamusin tuota tehdä, varmaan nää talven pimeät ja kylmät aamut ovat jotenkin tehneet väsyneeksi. Töissäkin mulla on parempi olo mitä enemmän mä liikun ja teen asioita, jos olen vaan paikallani ni mahaa alkaa vääntää. Smile Suosittelen!

Tota joogaa pitäis kyllä kokeilla, moni on sen tehokkuutta mulle kehunut. Just jonkun lyhyen aamuisen harjoitusohjelman vois testata, ois kiva jos nää aamuoireet helpottais. Illalla voi sitten vaikka ollakin maha kipeä kun ei tartte enää mihinkään lähtä. Very Happy

eveliina

Kävin tänään fysioterapiassa. Kerroin ensimmäisenä että huono päivä takana, vessassa saanut juosta koko päivän. Fysioterapeutti totesi et katsotaan sitä sun vatsaa. Laittoi käden vatsalleni, kertoi lihasten olevan aivan jumissa. Hieroi hyvin lempeästi ja hitaasti yhdellä kädellä vatsaani. En ole sen jälkeen vessassa käynyt. Sattumaako vai ei... Saa nähdä millainen päivä huomenna on, jatkuuko vessarumba vai ei.. Mutta voisiko tosiaan lihaksilla olla merkitystä suolen toimintaan.. Vai rauhoittiko hieronta mielen...

Sanna

Sanna
Admin

Olen huomannut saman efektin tuosta hieronnasta kuin sinä Eveliina. Joskus kun on aamuja jolloin suolen mutkassa vääntää ja saa muutaman kerran juosta vessassa sen seurauksena niin olen pyytänyt mieheni hieromaan mahaani.

Hän osaa jotenkin hieroa vatsalihaksia jännästi niin, että ihan hetken hieronnan jälkeen vatsa on täysin rento ja kivuton ja tosiaan vessareissut lakkaavat. Kyllä lihaksien jumeilla on oman kokemukseni mukaan todella suuri vaikutus vatsan toimintaan.

Usein myös alaselkäkipu on itsellä heijastellut vatsaan. Tuolloin tuntuu että vatsa on sekaisin, vaikka oikeasti kipu tulee selästä. Kipu hellittää kun alaselkää hieroo.

Hieronta, sauna (tai kauratyyny?) ja seksi ovat kyllä maailman parhaat lääkkeet näihin! Voi olla että itselläkin pahimmat oireet johtuivat ja osittain johtuvat vielä näistä lihasjumeista.

Näiden lisäksi olen myös korjannut työasentojani. Mies huomasi mm. että autoa ajaessa penkki on liian edessä, jolloin varsinkin alaselän lihakset ja niskan alue menee helposti jumiin. Nyt kun asento on säädetty oikeanlaiseksi niin särytkin ovat vähentyneet. Smile

eveliina

Hakeuduin itse fysioterapiaan koska koko lantioni on jotenkin jäykkä. Lihasjumeja on paljon. Oletan saavani suurpimpiin kipuihin apua fysioterapista mutta josko sieltä saisi apua myös suolen toimintaan.

Eilen oli hyvä päivä. Ja kun oli hyvä päivä, söin munkin. Ja lisäksi 2 kpl primulan 100 % kauraleipää. (Tuote jota löysin vasta nyt kaupasta). Tänään on sitten koko päivän poltellut vatsaa. Liekö syynä nuo kauraleivät. Sainko liikaa kuitua, kuitua tuil pelkästään leivistä 15,2 g. Vai yksikönkö syytän munkkia..

Esa

Esa
Admin

Pikemminkin se munkki. Toki myös kuidun äkillinen lisääminen aiheuttaa jonkin aikaa ähkyä, ennen kuin suoli tottuu uuteen työrytmiin, mutta ei noin pieni määrä sitä tee vielä.

viisvitonen

Reipaskävelylenkki alle lämmitykseksi ja sitten kunnon venyttelyt päälle: selkään, hartioihin, niska, vatsa sekä jaljojen ojennus/koukistus niin ai jai kun tulee makean mukava olo kun jumit aukeaa ja mobilisaatioa paranee!

Alkaa unohtako iltaisin magnesiumia!

eveliina

Vatsani on herkkä reagoimaan muutoksiin. Epäonnistuneita hoitokokeiluja/ruokavalio muutoksia on takana. Aloitin magnesiumin syönnin, parin päivän käytön jälkeen sain juosta vessassa monta kertaa päivässä. Probimage maitohappobakteerit teki saman. Samoin pellavansiemenen öljy. Miksei siis kuidun äkillinen lisääminenkin näin voisi tehdä. Mutta nyt on munkit ja leivät pannassa Smile

viisvitonen

Mulla tohon relaksointiin (liikunta, venyttely) lisäksi kuuluu aamuisin pellavansiemenliuos ja illalla magnesium sitraatti ja ei ongelmia eli tsekkaile Eveliina annoksiasi ja muita syömisiä esim ruokapäiväkirjan mukaan kun sitä päivän mittaan huomaamattakin saataa napsia sitä sun tätäkin suuhunsa! ;-)

eveliina

Olen pitänyt ruokapäiväkirja. Syömisestäni on tullut ehkä jo neuroottistakin. Minä en napostele päivän mittaan, kaikki mikä menee suuhun, on tiedostettua. Annoskoot on pieniä normaalisti. Viikonloppuisin syön jotain herkkua, viikolla en. Näyttää siltä että heti kun laitan suuhuni jotain poikkeavaa, joka vilkastuttaa suolen toimintaa, olen "vaikeuksissa" vatsani kanssa.

Esa kirjoitti että ripulista toipuminen vie tunteja. Itselläni voimia vie 24/7 tuntuvat kivut. Ja kun vatsa on aina kipeä, en tiedä onko kipu suolistossa vai kiireistä lihaksista johtuvaa.

Sanna

Sanna
Admin

eveliina kirjoitti:Olen pitänyt ruokapäiväkirja. Syömisestäni on tullut ehkä jo neuroottistakin. Minä en napostele päivän mittaan, kaikki mikä menee suuhun, on tiedostettua.  Annoskoot on pieniä normaalisti. Viikonloppuisin syön jotain herkkua, viikolla en. Näyttää siltä että heti kun laitan suuhuni jotain poikkeavaa, joka vilkastuttaa suolen toimintaa, olen "vaikeuksissa" vatsani kanssa.

Esa kirjoitti että ripulista toipuminen vie tunteja. Itselläni voimia vie 24/7 tuntuvat kivut. Ja kun vatsa on aina kipeä, en tiedä onko kipu suolistossa vai kiireistä lihaksista johtuvaa.

Tästä taisin kirjoitella tuonne toiselle topikille jo, että ruokailua tarkkailemalla syömisestä ja ruokailusta saattaa tulla liiankin neuroottista. Itsellä oli tuossa vuosi pari sellaista että kielsin itseltäni aivan liikaa erinäisiä ruokia ja söin päivittäin ei minkään makuista mössöä, koska se oli turvallista. Jos vähänkin kokeilin jotain uutta sain vatsani aina kipeäksi koska pääni sanoi että nyt söit jotain todella "myrkyllistä" ja alat voimaan pahoin.

Töissä en syönyt muuta kuin keitettyä riisiä ja kanaa, join vihreää teetä. Kotona söin kaurapuuroa. Selväähän on, että tuossa itsensä näännyttää ja olin todella stressaantunut ja väsynyt. Vatsakaan ei toiminut mitenkään loistavasti, vaikka itselleni uskottelin että näin on turvallista ja hyvä olla. Ripulia oli välillä ja muutoinkin suoli toimi aivan liian nopeasti.

Olen saanut blogin kautta paljon sähköposteja jossa jo ensimmäisissä kappaleissa ihmiset kertovat miten ovat joutuneet jopa tiputukseen asti, koska ovat pelänneet syödä ja oma käsitys ruuasta on vääristynyt sellaiseksi, että lopulta pitää kaikkea ruokaa haitallisena. Vastapainona tuohon kai on se, että ahmii hulluna ruokaa inhon fiiliksissään, josta itsekin kärsin aikaisemmin.

Joskus viitisen vuotta sitten minulle diagnosoitiin mm. syömishäiriö tämän takia (mistä en enää siis kärsi). Sekin sai alkunsa kun juoksin lääkäreillä kovasti ja siellä kehotettiin tutkimaan oireita ja syömisiä. Kävin tiheään erilaisissa tutkimuksissa ja söin erinäisiä lääkkeitä kuten nexium, vi-siblin, särkylääkkeet, imodium jne. Tuo stressi sai lopulta aikaan epätoivon ja tuntui että olin päästäni aivan sekaisin. Luulin että kaikki ruuat saavat vatsani sekaisin ja se aiheutti minulle todella agressiivisen käsityksen ruokailusta. Näännytin itseäni päivisin ja kotiin päästyä mätin naamaani tajuttoman määrän herkkuja. Ei hyvä. En nähnyt mitään logiikkaa ruuan ja oireiden välillä.

Toivon todella että meidät IBS-potilaat otettaisiin lääkärillä tosissaan ja ei jätettäisi yksin tutkimaan oireitaan. Tämä kun mielestäni on kuitenkin osaksi myös henkinen sairaus. :/

Esa

Esa
Admin

Niin se kuidun lisääminen lisää suolen sisältöä. Suolelta kestää aikansa oppia uusille tavoille, ja siksi kuidun määrän liian nopea kasvattaminen saa aikaan ähkyn olon. Tämän voi sanoa ihan yleisesti kaikista. Yleensä liukoisen kuidun määrän lisääminen helpottaa IBS-oireilua, ainakin ummetus- ja sekamuotoisessa. Se pitää kuitenkin tehdä varovasti ja hitaasti viikkojen mittaan määrää kasvattaen.

Kun vasta on noin ärtyisä, voisi olla hyvä rauhoittaa se syömällä jonkin aikaa "varman päälle", vain sellaista minkä ainakin tietää sopivan. Maitohappobakteereita kannattaa kokeilla, mutta ei sellaisia missä on mukana inuliinia tai muuta prebioottia. Idoform esimerkiksi on hyvä. Munkin kaltainen oikein vaativa sulateltava kerran viikossakin voi riittää pitämään vatsan huonossa kunnossa.

eveliina

Sannan tarina kuulostaa kovin tutulta. Syön tarkkaavaisesti viikolla. Perjantaina palkitsen itseni jollakin herkulla, esim. Pussillisella karkkia tai jäätelöllä. Enkä välttämättä saa mitään oireita. Se on raskasta tarkkailla jatkuvasti syömistä ja suoliston oireita. Kirjoitinkin tästä tuolla vertaistuki osiossa.
Olin hyvin iloinen tuosta leipälöydöstäni, söin sitä hyvillä mielin. Ja kuinkas kävikään. Ei paljon rohkaise poiketa kanariisi ruuista. Tiedän että perjantaiherkut eivät ole hyväksi mutta ne antaa minulle jotain lohtua...

Miten Sanna pääsit kierteestä eroon?

Sanna

Sanna
Admin

Pääsin kierteestä eroon pikkuhiljaa ystävien tuella ja lopulta miesystäväni avulla. Monet kannustivat minua kokeilemaan erilaisia ruokia ja "hölläämään" ajatuksia syömisen suhteen. Lopulta kai se parempi irtautuminen syömisen peloista tapahtui kun tapasin nykyisen miesystäväni, joka kokkaili minulle usein ruokaa. Alkuun toki hän teki täysin sen mukaan miten itse söisin, lopulta lisäillen mukaan uusia juttuja. Hänen tuellaan uskalsin kokeilla erilaisia ruokia ja hänen kanssaan pystyin syömään myös ilman pelkoa siitä, että maha menee sekaisin. Tai jos menee niin sitäkään ei tarvitsisi hävetä.

Hänen kanssaan ymmärsin, että ihan normaalillakin ihmisellä tulee ilmavaivoja todella hiilihydraattipitoisesta ruuasta ja mennä ummetukselle taas jos kuituja ei ole tarpeeksi. Aloin suhtautua omiin vatsatuntemuksiini siis pikkuhiljaa eri tavalla. Jännitys katosi pikkuhiljaa ja nykyään suhtaudun pierutuksiin ja mahan väänteisiin ilman tajutonta paniikkia, koska pystyn ajattelemaan sen normaalina osana ihmisen ruuansulatusta.

Esim. työpaikallani olen saanut kamalasti tukea tämän asian kanssa myös. Olen huomannut miten minun avautumiseni näistä vaivoista on tehnyt sen, että monet uskaltavat jutella minulle ihan suoraan tuntemuksistaan. Olen tämänkin avulla huomannut sen että, jokaisella on ilmavaivoja jopa päivittäin ja joskus on maha löysällä ja joskus kakkahätä iskee kesken työpäivän. Se on sitä normaalia ruuansulatusta mitä ihmisellä on, eikä sitä tule estää tai peitellä. Enkä nyt tarkemmin asiaa mietittyäni ole mitenkään heistä poikkeava. En käy sen enempää vessassa kuin he, enkä piere tai valittele vatsaani sen enempää kuin he. Eli ruuansulatuksen hyväksyminen osaksi ihmiselämää on ollut ehkä se suurin muutostekijä. Kaikki lähtee hyväksymisestä. Smile

eveliina

Olen huomannut itsessäni myös sen että tarkkailen jokaista suolen murinaa. Olen yrittänyt opetella ajatuksen että 20 pierua päivässä on ihan normaalia. Näinhän lääkärit sanovat. Ja opettelen myös siihen että on normaalia käydä kesken työpäivän kakalla. Olen samaa mieltä kanssasi että olen osittain omilla ajatuksillani sairastuttanut itseni. Ja oletan myös että kun ruokavaliosta on jättänyt kaiken epäilyttävän pois, ei vatsa enää kestäkään mitään. Jotenkin tästä kierteestä täytyy päästä pois. Numero 1 on jo tehty: stressaava työ vaihdettu mieluisampaan. Ehkä se tästä etenee.

Sanna

Sanna
Admin

Tsemppiä eveliina! Siitä se lähtee. Smile Näytä närhen munat niille oireille! Smile

Rentoutumalla ja syömällä järkevästi pääsee jo todella pitkälle!

Esa

Esa
Admin

Se on meille normaalia, että joskus saa juosta vessassa monta kertaa pienin väliajoin, joskus suoli tyhjenee sekunnissa. Ja piereskellä pitää minkä pierettää, sekin vaihtelee.

Voi kuitenkin jotain informaatiotakin löytää näistä. Jos kaasunmuodostus on kovin runsasta, se kertoo justiin siitä, että bakteereilla on juhlat. Tähän on kaksi pääasiallista syytä: FODMAPit, jotka käyvät paksusuolessa, ja bakteerien leviäminen liiallisissa määrin ohutsuoleen, missä ne käyttävät normaalisti oireita aiheuttamia hiilihydraatteja. Ensimmäistä voi panna kuriin vähentämällä FODMAPien syömistä, jälkimmäistä maitohappobakteereilla, jotka edistävät suoliston bakteerikannan normalisoitumista.

eveliina

Olen ollut fodmap ruokavaliolla aika kauan, hedelmät, ruis, ohra jne. eivät ole kuuluneet ruokavaliooni vaikka en aiemmin edes tiennyt niiden sisältävän fodmappeja. Termi ruokavaliolleni tuli myöhemmin.

Esa

Esa
Admin

Mites vehnä, ruis, sipuli, xylitoli, sorbitoli, inuliinia sisältävät tuorejuustot, jogurtit, punajuuri yms? Oman kokemukseni mukaan vehnä ja ruis ovat pahimpia. Ne kun jätin pois, niin kaasunmuodostus ja kipuilu väheni huomattavasti. Niissä kun käyttömäärät tuppaavat olemaan suuria ja niissä on paljon fruktaaneja. Nykyään voin syödä omenankin silloin tällöin. Se kyllä pierettää, mutta ei sen pahempaa.

eveliina

Vehnää syön vähän, esim. Jossain tillitonnikalassa sitä on ja joskus syön pullan/keksin, lspagetti on gluteenitonta. Jugurttia syön mutta koskaan en osta "vatsajugurtteja". En syö punajuurta, en kaaleja, en vesimelonia. Purukumia en ole syönyt vuosiin. Mun ruokavaliota on rajoittanut närästys vaivat paljon kauemmin kuin suolivaivat. Siksi sipulit ja paprikat eivät ole kuuluneet ruokavaliooni vuosiin. Omena ja päärynä eivät sovi mulle ollenkaan. Kun närästää ja suoli vaivaa, ei oikein ole hedelmiä mitä voisin syödä. Mutta onneksi pakastimesta löytyy metsän antimia: mustikkaa ja vadelmaa. Mansikkaakaan en voi syödä.

Ruokavaliooni koostuu riisistä, kanasta, tonnikalasta,lohesta,jogurtista, vadelmasta, mustikasta, tomaatista, kurkusta, ananakšesta, siemenistä.. Muuta en juo kuin vettä, maitoa tai piimää. Kun näistä poikkean, tuntuu että aina tulee vaivaa. Poikkean ehkä sitten juuri väärään ruokaan.. Mutta olisi kiva kun voisi syödä vähän laajemmalla skaalalla turvallisesti..

eveliina

Edellisestä listasta unohtui aamuinen kaurapuuro..

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa