IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vatsan turpoaminen

+2
Mikimi
eevati
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Vatsan turpoaminen Empty Vatsan turpoaminen Ti 21 Loka 2014, 14:55

eevati

Olen jo vuosia kärsinyt ummetuspainotteisesta IBS:stä, syön vi-siblin:ä ja olen ollut glutenittomalla ruokavaliolla jo kohta vuoden.
Kivut olen saanut pysymään näilla poissa ja suolikin toimii vaihtelevasti.
Suurin ongelmani tällähetkellä on valtva turvotus, jolloin olen kuin 9kk raskaana
En löydä mitään erkoista syytä turvotukselle se saattaa tulla jo pelkästään veden juonnista, kävelystä eli ihan mistä vaan.........
Ongelma on tosi hankala, koska turpoan niin paljon että joudun miettimään mitä päälle mahtuu.
Onko kukaan kokenut vastaavaa ja olisiko kenelläkään vinkkiä mikä avuksi Embarassed

2Vatsan turpoaminen Empty Vs: Vatsan turpoaminen Ti 21 Loka 2014, 16:48

Mikimi

Mikimi

Itselläni joskus, varsinkin ennen saattoi vatsa turvota tosi paljon, erit. jos olin joutunut imodiumia nappaamaan useampana päivänä, ilmaahan siellä on. Periaatteessa ilmanhan pitäisi tulla pois jos menee esim. vatsalleen makaamaan tai ensin oikelle ja sitten vasemmalle kyljelle, tosin eihän sekään aina auta. Silloin vaan ns. äitiysvaatteet päälle Razz

eevati kirjoitti:Olen jo vuosia kärsinyt ummetuspainotteisesta IBS:stä, syön vi-siblin:ä ja olen ollut glutenittomalla ruokavaliolla jo kohta vuoden.
Suurin ongelmani tällähetkellä on valtva turvotus, jolloin olen kuin 9kk raskaana
En löydä mitään erkoista syytä turvotukselle se saattaa tulla jo pelkästään veden juonnista, kävelystä eli ihan mistä vaan.........
Ongelma on tosi hankala, koska turpoan niin paljon että joudun miettimään mitä päälle mahtuu.
Onko kukaan kokenut vastaavaa ja olisiko kenelläkään vinkkiä mikä avuksi Embarassed

3Vatsan turpoaminen Empty Vs: Vatsan turpoaminen Ti 21 Loka 2014, 20:52

viisvitonen

eevati kirjoitti:Olen jo vuosia kärsinyt ummetuspainotteisesta IBS:stä, syön vi-siblin:ä ja olen ollut glutenittomalla ruokavaliolla jo kohta vuoden.

Tuttua on mullekin IBS/C ja luulen että syynä vain "sopimaton" ruoka esim fodmapit luo fermetoinnin ja suoli turpoaa ja tällehän ei mahda mitään jos on kerta syönyt artyneelle suolelle "sopimatonta".

Suoleen pitää siis saada liikettä että ko fermotoinunut fodmap "paska" tulee ulos sieltä ja tehostekeinoja useita mm: microlax ja lievempi macrogol jne eli näillä paksu/peräsuoli tyhjenee ja turvotus loppuu kuin seinään.

EI mitään vaaraan naissä tempuissa ja jatkossa vaan vaikka pvkirjaa mitä tuli syötyä alta 15 h niin voi päätellä mikä turvotuksen saa aikaan?

4Vatsan turpoaminen Empty Vs: Vatsan turpoaminen La 25 Loka 2014, 19:08

Jukka

Mulle tulee turvotusta sillontällön ja tosiaan en myöskään löydä sille aina syytä, tai kyllähän leivät, pullat ja peruna ainakin tuota aiheuttaa ja toisaalta voihan se johtua ainakin osittain myös ilman nielemisestä. Mulla auttaa monasti kun lähden vaikka kävelylle ja kääntelen ja taivuttelen itseäni oikealle ja vasemmalle ja yritän välillä röyhtäillä. Tietty jos turvotus on jo suolistossa asti, röyhtäily ei enää auta.

5Vatsan turpoaminen Empty Vs: Vatsan turpoaminen To 06 Marras 2014, 19:18

Esa

Esa
Admin

Kyllä ruokavaliolla saa turvottelua aika lailla vähennettyä. Mutta joskus turvottaa vaikkei ole mitään syytä.

6Vatsan turpoaminen Empty Vs: Vatsan turpoaminen La 05 Joulu 2015, 15:24

Annimal

Jossain oli juttua siitä että vatsan turpoamista, siis lähinnä sen näkymistä, voisi ehkäistä vahvoilla vatsalihaksilla. Eli jos syvemmät vatsalihakset on heikossa kunnossa, niin turvotus näkyy herkemmin (vaikka olisi muuten laihakin). Pitänee alkaa kuntokuurille ja raportoida mitä käy Smile

7Vatsan turpoaminen Empty Vs: Vatsan turpoaminen La 05 Joulu 2015, 15:29

viisvitonen

Annimal kirjoitti:Jossain oli juttua siitä että vatsan turpoamista, siis lähinnä sen näkymistä, voisi ehkäistä vahvoilla vatsalihaksilla. Eli jos syvemmät vatsalihakset on heikossa kunnossa, niin turvotus näkyy herkemmin (vaikka olisi muuten laihakin). Pitänee alkaa kuntokuurille ja raportoida mitä käy Smile

Kyllä olen samaa mieltä eli syviin vatsaihaksiin vaan treeniä vahvistusta niin selkäkin voi paremmin!

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa