IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vatsan ja suoliston suhde/vaikutus toisiinsa?

+3
iluvatar
Mikimi
viisvitonen
7 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

viisvitonen

Kaikkihan vaikuttaa kaikkeen, mutta jos nyt rajauduttaisiin
vatsan ja suoliston kanssakäymiseen joten mites koet omalla tilanteessasi kumpi on se heikoin lenkki?

esim 1 mulla vatsa ok mutta suoliston kun vaihtas uuteen varaosaan niin vaivani poituis?

esim 2 Suolisto toimii kuin junan vessa joten vatsalaukun kun saisi vaihdettua uuteen niin kaikki ois taas ok?

Siis kumpi hyvin/pahoinvoinnissa on suurimpi "pahis" tekijä joko vatsa vai suolisto?

Mikimi

Mikimi

kyllä mulla taitaa olla se suoli joka vaivaa, maha eli ylävatsa ei yleensä kyllä kipeänä ole (KOPUTAN PUUTA) mutta suolessa kouristelee ja sehän siinä ei "normaalisti" toimi jos sanotaan että "maha" on sekasin

viisvitonen

Mikimi kirjoitti:kyllä mulla taitaa olla se suoli joka vaivaa, maha eli ylävatsa ei yleensä kyllä kipeänä ole (KOPUTAN PUUTA) mutta suolessa kouristelee ja sehän siinä ei "normaalisti" toimi jos sanotaan että "maha" on sekasin

Kiitos Mikimi kommentistas, joo niin sanotaan että vaan "maha" kun ainakin täällä foorumilla pitäs erottaa ne kaksi ;-)

Todella minusta tärkeä että osais nähdä syy seurausta että jos ruoka ärsyttää niin ärsyttää jo:
- vain vatsassa,
- vatsan lisäksi myös suolistossa vai
-vain suolistossa?

Ja sitten vielä että mikä ruoka ärsyttää ja miten?

Itse olen välillä suu pyöreenä että kun ei närästä mutta tulee rintaan, selkään, kylkiinkin kipuja niin että tuleeko kivut vatsasta vai suolesta?

Gastroenterologi sanoi selvästi että jos kyljissä kipuja niin se ois suolistoheijastekipua.

Sitten toinen gastro sanoi että vagushermo ruokatorven ympärillä saa vatsa/ruokatorvi kipuja rintaa (selkääkin?) vaikka ei närästä jne.

Toki ajattelen niin että GI putki (vatsa, suolisto jne) on kokonaisuus että kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta oman hoidonkin kannalta olisi hyvä pystyä eritteleen kivun missä ja/tai ruuan mikä aiheutti, vai mitä?

iluvatar

Mulla kun on ollut vatsalaukku ärtynyt niin pahasti että on ollut kipua ja herättänyt yöllä ja söin siihen hapon esto lääkettäkin niin kipu on ollut vasemman rinnan alla aika tarkasti. Refluxia ei ole ollut mutta se on yleensä rintakipua. Noi suolisto kivut on sit varmaan kaikkialla muulla, kyl mä ainakin tunnen aina ihan eri paikoissa niitä.

Jukka

Aikasemmin mulla oli melkein pelkästään noita suolistoongelmia mutta sitten jossain vaiheessa maha- ja ruokatorven vaivat sai yliotteen, nyttemmin taas molempia esiintyy hiukan vaihtelevasti mutta tilanne on ainakin juuri nyt aika hyvin hallinnassa. Tosiaan nyt esim. osaan ottaa heti noita happosalpaajia, jos vähänki alkaa närästellä tai maha vaikuttaa herkältä.

viisvitonen

Jukka kirjoitti:Aikasemmin mulla oli melkein pelkästään noita suolistoongelmia mutta sitten jossain vaiheessa maha- ja ruokatorven vaivat sai yliotteen, nyttemmin taas molempia esiintyy hiukan vaihtelevasti mutta tilanne on ainakin juuri nyt aika hyvin hallinnassa. Tosiaan nyt esim. osaan ottaa heti noita happosalpaajia, jos vähänki alkaa närästellä tai maha vaikuttaa herkältä.

Aikalailla samoin täälläkin. Mitä happosalpaajia ja pitkääkin aina käytät, kuurina?

Jukka

Lansopratsolia 30mg olen ottanut, yleensä ihan muutaman päivän kuurina. Välillä olen vielä nukkumaan mennessä syöny pari antepsinia ja aika hyvin näillä konsteilla toi närästys onkin pysynyt kurissa.

viisvitonen

Jukka kirjoitti:Lansopratsolia 30mg olen ottanut, yleensä ihan muutaman päivän kuurina. Välillä olen vielä nukkumaan mennessä syöny pari antepsinia ja aika hyvin näillä konsteilla toi närästys onkin pysynyt kurissa.

Kuulostaa hyvältä tavalta - ei kehitä riippuvuutta ja tosiaan itsekin antesideillä pärjää monesti hyvin!

Esa

Esa
Admin

Samaa rööriähän nuo ovat. Se, kumpi pää tuntuu vaivaavan enemmän, riippuu aina juuri senhetkisestä tilanteesta, mutta enemmän taitaa tuo loppupää kumminkin.

piggy78

Onko teillä sellasta että vatsa toimii ok eli ei ripulia eikä ummetusta mut silti suolisto kipuilua ja syöpä mitä tahansa niin röyhtäilyttää-ei närästä.ja on huonoa oloa riittää illasta aamuun ja pitkin päivääkin? Huh huh ku tää kyllästyttää...

viisvitonen

piggy78 kirjoitti:Onko teillä sellasta että vatsa toimii ok eli ei ripulia eikä ummetusta mut silti suolisto kipuilua ja syöpä mitä tahansa niin röyhtäilyttää-ei närästä.ja on huonoa oloa riittää illasta aamuun ja pitkin päivääkin? Huh huh ku tää kyllästyttää...

Kyllä ilman muuta kun suioli on 3-4 m pitkä niin vaikka käyt pytylä tyhjään sen loppupään niin jää vielä monta metriä suolistoa jossa edellisten päivien sopimattomat ruuat äsyttää turvottaa, ts laajentaa kivuliaasti suolistoa.

Eli pitää katsoa taaksekinpäin kun tulee kipua että mitä on tullut syötyä viime päivinä ja syy voi siis olla siellä?

Tuo röyhtäsy voi olla siinä mielessä feikkiä että vatsa ok muta suoli alla painaa vatsaa ja saa siihen siksi paineen tuntua ja tulee röyhtäsy tarve siis suolen pullistuman takia, ei sisi välttämättä juuri syömäsi ruuan aiheuttaman pullistuman takia?

Jos täs järkee niin suolisto pitäs saada liikkeelle eli ne pullistumat eteneen pois?

Jukka

Itse veikkaisin mahakatarria jos röyhtäilyttää ja on semmoinen hiukan huono olo vähän väliä, muttei kuitenkaan oksentelua. Kaikki stressi ja valvominen on tietty pahasta ja ainakin mulla jo muutama burana on joskus aiheuttanut noita samoja oireita.

Esa

Esa
Admin

Joo, etenkin jos olo pahenee syömisen jälkeen. Hoitona katarriin on riittävän pitkä ja tehokas happolääkitys ja kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja maustettujen ruokien välttäminen. Lääkäriin vaan semmoisen vaivan kanssa.

viisvitonen

Jukka kirjoitti:Itse veikkaisin mahakatarria jos röyhtäilyttää ja on semmoinen hiukan huono olo vähän väliä, muttei kuitenkaan oksentelua.

Itselläni moiset oireet erittäin tuttuja ja kävin tähystyksessäkin 2 kk sitten ja tulos puhtaat paperit eli mun keississa joku muu luo oireet kuin katarri.

viisvitonen

Eikös sitä sanota että jopa 90 % serotoniinista valmistuu suolistossa (kait päässäkin osa) joten voiko IBS suoliston
ärtymys (tulehdus?) aiheuttaa serotoniini-määrän radikaalia laskua?

Esa

Esa
Admin

Suolistobakteereilla on havaiittu olevan iso merkitys masennuksen kehittymisessä. Serotoniini nyt tietty ei ole jotain mitä on paljon tai vähän ylipäätään, vaan kyse on sen määristä jossain aivan tietyissä keskushermoston osissa. Suoliston serotoniini ei kulkeudu aivoihin, yhteys on mutkikkaampi.

viisvitonen

Tällaiseen juttuun törmäsin netissä eli että jos vatsa/suolisto (GI) huonosssa kunnossa (ei voi hyvin = IBS) niin silloin myös mielikin apea "hapan" ja kyllähän siitä olotilasta aivot (CNS) antaa taas takaisinkytky-käskyjä vatsalle/suolistolle ja ruuansulatus heikkenee, kärsii joten kierre valmis? :-)

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=gut-second-brain

viisvitonen

Tällainen pohdituttaa edelleenkin ja täälläkin keskusteltu "jossain" en vain löytänyt "säiettä" joten voisi uudestaan pohdiskella eli missä aikataulussa luulet/tiedät syömäsi ruuan olevan siellä esim paksusuolen IBS-ärstymysalueella aiheuttamassa esim kipua, ripulia jne?

Itse kuvittelen että että vatsalaukusta ruoka viimeistään poistuu pohjukkais/ohutsuolen alkuun muutamassa tunnissa esim 4-6 h, mutta sitten en oikein ole varma onko syöty ravinto paksusuolen osassa (siis kulkenut 3 m pitkän ohutsuolen läpi)  1 vrk päästä vain vasta 3 vrk tai ehkä jopa pitemmän ajan kuluttua?

Tietenkin vähän kuitua ja lihapitoinen ruoka etenee suolistossa hitaammin mutta jos olettaisi että syö niin hyvin kuin vain osaa oman IBS-herkkyyden huomioiden ja syö esim 3 annosta Vi siblisiä / vrk eli kuitumärää (tms jonka tietää sopivan omalle suolistolleen) eli ravinnon laatu/hoito kunnossa niin missä aikataulussa odotatte ongelmien, kipujen syntyvän esim sinne "kuuluisiin" paksupuolen mutkiin jos on syönyt jotain sopimatonta fodmappiä, sipulia tms?

Itse tietenkin pohdiskelen IBS/C eli ummetus näkökulmasta, mut välillä mullakin suoli tyhjenee useita kertoja vrk:ssa, mutta se suurin haitta on nen ilmavaivat/kivut/suolen tulehdustila.

Koen että tällä tavalla mahdollisimman oikein osuva arvio "historiasta" eli mitä ja milloin söi kun sitten "tulevaisuudessa" tulee huono olo, kipua, ripua, ummetusta jne on avaintekijä ongelman hoitoon, poistamiseen?

Esa

Esa
Admin

Sehän vaihtelee ihan älyttömästi. Kunnon ripulissa minuutti, hitaimmillaan voi mennä varmaan yli vuorokausikin. Mutta semmoinen 8-12 tuntia kesti kipujen alkaminen silloin kun tuli vielä laktoosin kanssa vahinkoja. Muiden aineiden kanssa se on epämääräisempää. Oireita voi tulla vasta kun on syönyt jotain ärsyttävää muutamana päivänä peräkkäin. Suolen ärsyyntyminen voi siis kestää kauan.

viisvitonen

Voisiko listailla vaikka keissejä, esimerkkejä mikä ruoka kellekin sai aikaan millaisia oireita ja missä ajassa? :-)

Esim. syömällä tuhdin pihvi/peruna -annoksen jossa mausteina sipuli, pippuri, paprikaa tms fodmappeja niin minkä ajan jälkeen alkoi tulla oireita ja millaisia?

Sitten voisi olla esim. milla tavoin ja missä aikataulussa sai kipu/ärsytystilan rauhoittuun? Ruokavalio, paasto tms?

viisvitonen

Kävin päivällä syömässä ABClla lounaan: nautapihvi, salaatti jne seisovasta pöydästä joten arvauksia, veikkauksia mitä ja milloin tulee mun suolistossa tapahtuun?
-leipiin enkä maitoon koskenut

Näyttäis nyt että vastalaukussa viipymisen ajan 4-6 h ei ole tullut erikoisoireita eli nyt varmasti "massa" jo etenee hyvin ohusuolessa :-)

Pohjana siis aamulla kaurapuuroa, kauraleipä, keijua, kalkkunaleikkelettä ja Vi siblin eli tän päivän kuidut pohjalla.

Esa

Esa
Admin

Tuommoinen sipulipihvi on justiin tyyppiesimerkki sellaisesta, mikä joskus menee oireitta, joskus ei. Ja useinkin jotain tuommoista voi syödä kerran viikossa rangaistuksetta, mutta pari kolme peräkkäistä päivää saa suolen todella huonoon kuntoon. Ja voi myös olla, että vaikutus tuntuu vasta muutaman päivän päästä, vaikka välissä syö varovaisemmin.

Suoli ja muukaan elimistö ei ole looginen kone. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja koko syy-seurauspolun selvittäminen on yleensä mahdotonta. Yksittäisen tekijän vaikutuksen ennustaminen on kohtuullisella tarkkuudella mahdollista vain jos se on erityisen voimakas, tyyliin laktoosi intolerantille.

viisvitonen

Tällainen tapaus:

3 broiler rintapihviä (kaupasta normi paketti sis 3 kpl pihvipalaa) ja oliiviöljy-paisto pannulla ja maustoin vahvasti curryllä (joka siis sis 15 erilaista vahvaakin maustetta ja on kiellettyjen listalla IBS:ssä?)

Söin 2 em maustepihviä yhden päivän aikana ja 3. seur päivän lounaaksi. Ei närästyksiä eika muutakaan välitöntä huomiota lähitunteina paitsi että hyvin maistui :-)

Kuulostanee perusruualta ja hyvältä sekä harmittomalta?
Miten ibs-suolisto reakoisi?

Mulla siis taustalla muuten normi IBS-ruokaa kaura, vi siblin -tyyliin

viisvitonen

Tällaisen artikkelin löysin netistä ja eiku vaan laskemaan, arvioimaan
mitä syöty tavara etenee ja saa aikaa mahdollisesti kipuja 2 vrk vaelluksen aikana, ja huom 1,5 vrk paksusuolessa huh huh koska siellähän ne kivut syntyy!!!!!

"Kauanko ruoka matkaa suolistossa? (12.12.2007)

Ruoka kulkee ihmisen ruoansulatuskanavassa yhteensä noin kaksi vuorokautta. Mahalaukusta se liikkuu eteenpäin parin tunnin kuluttua syömisestä. Useita metrejä pitkässä ohutsuolessa ruokasula viipyy runsaat kolme tuntia. Loput ajasta eli yli puolitoista vuorokautta kuluu paksusuolessa.

Ruoan laatu heijastuu matkavauhtiin. Paljon sulamatonta kuitua kuten kokojyvätuotteita ja kasviksia sisältävä ruoka liikkuu suolistossa tavallista nopeammin. Myös ulostamistiheys vaikuttaa paljon. Jos vessareissu jonain päivänä jää väliin, tavara viipyy suolessa vuorokauden pitempään. Ummetuksen rajana pidetään yli 72 tunnin läpikulku-aikaa. Vastaavasti ripulissa ruoka läpäisee paksusuolen vauhdilla.

Ruoan viipyminen suolessa on hyvä muistaa, kun arvioi eri ruokien yhteyttä vatsavaivoihin. Maitotuotteisiin ja kasvikuituihin liittyvät ilmavaivat syntyvät vasta, kun ruokasula on ollut jonkin aikaa paksusuolessa. Vatsan vaivatessa kannattaa miettiä, mitä söi 5–7 tuntia aikaisemmin, sillä niin kauan kestää, ennen kuin maitosokeri tai muut sulamattomat ainekset ovat ehtineet paksusuoleen, missä ne hajoavat.

Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2007"

viisvitonen

Eikös kukaan ole pitänyt päiväkirjaa tms jonka mukaan olisi pystynyt selvittään oman ruokakanavansa "aikataulua" ts missä ajassa ravinto etenee ja missä kohdin kipua syntyy millekin ruokalajille jos syntyy?

Em tiede-lehden artikkeli antaa suuntaviivaa GI-putken aikatauluista mutta yksilöllistähän se on ja riippuu tietty ruokavaliosta.

Itselläni normi läpimenoaikataulu kuidullisella ruokavaliolla lienee 3 vrk ja kun esim ke iltana söin paljon mustikkaan niin ei ole vielä "mustaa" näyttöä läpitulosta kun aikaa kulunut 2 vrk :-)

Kuitenkin olettaisin että noin 1- 1,5 vrk on se aika kun ruokasula tulee paksusuoleen ja joten itse ainakin päättelisin mitä söin noin 1-1,5 vrk sitten ja jos turvotusta kipua niin ko ruoka ärsyttäisi/loisi kivuliasta kaasua paksusuoleen? Loppuaikahan taitaa siis mennä kun jäjelle jäänyt massa kasaantuu, kerääntyy peräsuoleen tyhjennystä varten eli mulla se noin 3 vrk?

Paksusuolessa mahdollisesti tapahtuva kaasunmuodostus eli illmat poistuu nopeammin kuin itse aines?

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa