IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Speltti leipä ja jauhot

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Speltti leipä ja jauhot Empty Speltti leipä ja jauhot Pe 21 Kesä 2013, 12:36

iluvatar



Onko muut kokeillut speltti tuotteita vehnää korvaamaan? Mä olen käyttänyt jo pitkän aikaa speltti leipää, pastaa ja jauhoja ja en ole saanut mitään oireita kun yleensä saan aika pahoja vehnästä. Speltti on vehnän vanhempi lajitoveri ilman sitä oireita aiheuttavaa fruktaania niin sillä voi korvata vehnän kaikessa 1:1 kun siinä on myös gluteenia ja maku on sama. Speltti on ollut mulle oikea pelastus!

2Speltti leipä ja jauhot Empty Vs: Speltti leipä ja jauhot Pe 21 Kesä 2013, 12:57

viisvitonen



iluvatar kirjoitti:Onko muut kokeillut speltti tuotteita vehnää korvaamaan? Mä olen käyttänyt jo pitkän aikaa speltti leipää, pastaa ja jauhoja ja en ole saanut mitään oireita kun yleensä saan aika pahoja vehnästä. Speltti on vehnän vanhempi lajitoveri ilman sitä oireita aiheuttavaa fruktaania niin sillä voi korvata vehnän kaikessa 1:1 kun siinä on myös gluteenia ja maku on sama. Speltti on ollut mulle oikea pelastus!

Hauska kuulla että speltti sopii!

Itse en ole spelttiä kokeillut mutta tattaripuuroa syön aika ajoin ja hyvältä maistunut eikä oireita.

3Speltti leipä ja jauhot Empty Vs: Speltti leipä ja jauhot La 22 Kesä 2013, 08:34

Esa

Esa
Admin

Olen kahteen ottreeseen kokeillut spelttileipää, ja molemmilla kerroilla saanut ripulin. Näyttäisi siis vähän, että mulle se gluteenikaan ei sovi. Mutta kannattaa kokeilla. Monille IBS:läisille speltti kuulema käy ja siitä tulee todella maukas leipä.

4Speltti leipä ja jauhot Empty Vs: Speltti leipä ja jauhot Su 23 Kesä 2013, 12:14

iluvatar



Kannattaa varmaan myös tarkistaa että se on puhdasta spelttiä eikä joukkoon ole heitetty muita aineita mitkä ei sovi

5Speltti leipä ja jauhot Empty Gluteenin vaikutus ja spelttileivät Ti 23 Heinä 2013, 05:28

Lensku



Esa kirjoitti:Olen kahteen ottreeseen kokeillut spelttileipää, ja molemmilla kerroilla saanut ripulin. Näyttäisi siis vähän, että mulle se gluteenikaan ei sovi. Mutta kannattaa kokeilla. Monille IBS:läisille speltti kuulema käy ja siitä tulee todella maukas leipä.

Heippa hei,

Tutkimuksissa käytetty spelttileipä (eli australialainen tietyn
merkkinen) on valmistettu juureen, eli se on hapanleipää. Leivän
valmistusprosesi muuttaa sen fruktaanipitoisuutta, mikä sitten
vaikuttaa sen sopivuuteen IBSiläisillä.

Itse en pysty syömään spelttipuuroa (reaktio sama kuin sinulla Esa),
mutta olin viime kesän Ausseissa (tuolla FODMAP-tutkimuksen
tutkijaryhmässä) ja siellä nassuttelin hyvällä ruokahalulla juureen
tehtyä spelttileipää. Käytän spelttijauhoja myös osana leipiä tai
makeita leivonnaisia. Gradussani on tuloksia myös suomalaisilla
spelttijauhoilla tehdystä juureen leivotusta leivästä. Eli jos
tiedätte, mistä tällaista juurileipää saa, pliis, infotkaa!

Roudasin analysoitavaksi Monashiin suomalaisia tuotteita, joiden
joukossa täälläkin foorumissa keskustelussa esiintynyttä siirappipitoista leipää. Tuloksia puran auki pikku hiljaa gradua
varten. Miksi se siirappi nyt on porukan mielestä ongelma?

Gluteeniyliherkkyys on mahdollista, mutta ainakaan tutkimuksissa ne, jotka kokivat saavansa oireet hallintaan gluteenittomalla
ruokavaliossa, saivat itse asiassa enemmän helpostusta, kun
FODMAPitkin otettiin ruokavaliosta pois. Tutkittaville syötettiin
tutkimusruokia, jotka oli ehdottoman gluteenittomia ja niiin niukka
FODMAPisia kuin mahdollista.

Eli kyllä, mahdollista on, että gluteeni on ongelma, mutta paljon
todennäköisempi on, että syynä ovat FODMAPit. Suosittelisin kokeilmaan gluteenialtistusta, ei viljatuotteilla vaan... seitanilla. Se on siis kasviproteiinivalmiste, joka on käytännössä pelkkää gluteenia.

Täsä muutama linkki:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648697

http://fi.wikipedia.org/wiki/Seitan

6Speltti leipä ja jauhot Empty Vs: Speltti leipä ja jauhot Ti 23 Heinä 2013, 07:22

Esa

Esa
Admin

Kiitoksia. Pitää tosiaan testata tuo gluteeni joskus. Minä siis kokeilin ihan omatekoisella spelttileivällä, hiivalla kohotetulla. Eikös speltin fruktaanipitoisuus pitäisi joka tapauksessa olla varsin alhainen, pienempi kuin kaurallakaan?

Vaahterasiirappiahan jossain suositeltiin mieluummin kuin tavallista. Oisko siksi, että sokerisiirapissa on paljon vapaata fruktoosia? En ole kyllä havainnut siirapista mitään ongelmaa niillä määrillä mitä leivässä ja laatikkoruuissa käytetään.

7Speltti leipä ja jauhot Empty Vs: Speltti leipä ja jauhot Ti 23 Heinä 2013, 08:02

Lensku



Esa kirjoitti:Kiitoksia. Pitää tosiaan testata tuo gluteeni joskus. Minä siis kokeilin ihan omatekoisella spelttileivällä, hiivalla kohotetulla. Eikös speltin fruktaanipitoisuus pitäisi joka tapauksessa olla varsin alhainen, pienempi kuin kaurallakaan?

Vaahterasiirappiahan jossain suositeltiin mieluummin kuin tavallista. Oisko siksi, että sokerisiirapissa on paljon vapaata fruktoosia? En ole kyllä havainnut siirapista mitään ongelmaa niillä määrillä mitä leivässä ja laatikkoruuissa käytetään.

Moikka!

Ylimääräfruktoosi on se, joka kulkeutuu paksusuoleen ja fermentoituu. Kyl perussiirapissa on tasapaino tuolla glukoosin puolella, jonka avulla se fruktoosi siis sieltä ohutsuolesta tehokkaammin imeytyy: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3&lang=fi

En ole kyllä kuulllut, että kauraleivän fruktaanipitoisuutta olisi aiemmin analysoitu. Omassa aineistossa on muutama tuote, joten ei ne nyt mitään supertarkkoja vertailuja tule olemaan, mutta suuntaa-antavia kyllä. Tosiaan se valmistusmenetelmä vaikuttaa aikas paljon.

8Speltti leipä ja jauhot Empty Vs: Speltti leipä ja jauhot To 25 Heinä 2013, 15:17

iluvatar



Mä en ole edes löytänyt Suomessa spelttileipää missä ei olisi vehnää. Australialaiset spelttileivät sopii kaikki varmaan sen juuren takia sitten.

9Speltti leipä ja jauhot Empty Vs: Speltti leipä ja jauhot Ti 08 Huhti 2014, 09:06

keppi



Minä käytän spelttiä. En osta valmista leipää, vaan teen itse sämpylöitä birkalan spelttijauhoista. Oli ihana löytää vehnäjauhon tilalle joku, jolla saa edes leivän näkösiä ja maukkaita tekeleitä Very Happy

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa