IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Lonkankoukistajalihaksen kireyden vaikutus vatsaan

+5
Esa
eveliina
iluvatar
Gelsomina
Sanna
9 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 2]

Esa

Esa
Admin

Eipä tuossa ruokavaliossa ole sitten kaasuttajia vähennettäväksi. Se maitohappobakteeri voisi olla avuksi. Sanoit muistaakseni jotain kokeilleesi huonoin tuloksin, mutta oilisikohan se ollut sellainen yhdistelmä, missä on prebiootteja? Ne ei sovi. Prebiootti = fodmap. Mutta kokeilepa vaikka Idoform-kapseleita. Probiootit auttavat turvotukseen ja kaasutukseen aika suurella osalla meistä.

Jukka



Mulla kun tuo närästys on usein se pahin ongelma, niin väittäisin myös, että joku maitohappobakteeri vois auttaa. Tosin itsekin olen huomannut, että alkuun nekin voi aiheuttaa vaivoja, tosiaan Idoformia mäkin olen viimeksi syönyt. Noista ruoka-aineista jotka mainitsit, vadelma kurkku ja lohi kyllä närästyttää mua mutta muuten näyttäis olevan ihan ok ruokavalio.

eveliina



Närästys ei ole ollut ongelmana. Lääkkeellä ja ruokavaliolla olen saanut oireet pysymään vähinä. Öisin hapot valuu kurkkuun mutta sille en voi mitään Smile istuma-asennossa ei voi nukkua Smile
Edellä mainitulla ruokavaliolla ilmavaivoja ei juurikaan ole.
Ongelmahan on se että vatsa on aina kipeä, en erota milloin suoli vaivaa ja milloin ei. Ja sitten vaan suoli ärtyy jostain, varsinkin jos ruokavaliosta poikkeaa.

viisvitonen



Esa kirjoitti:
Voi kuitenkin jotain informaatiotakin löytää näistä. Jos kaasunmuodostus on kovin runsasta, se kertoo justiin siitä, että bakteereilla on juhlat. Tähän on kaksi pääasiallista syytä: FODMAPit, jotka käyvät paksusuolessa, ja bakteerien leviäminen liiallisissa määrin ohutsuoleen, ...

Oisko tohon liialliseen bakteerien ohutsuoleen leviämiseen jotain linkkiä tiedefaktaa ja miten ne sen liiallisen leviämisen ovat mitanneet tms?

Esa

Esa
Admin

Tuossa linkittämässäni luennossa siitä ainakin kerrotaan

https://ibs-foorumi.palstani.com/t143-hyva-luento-ibsn-syista

31Lonkankoukistajalihaksen kireyden vaikutus vatsaan - Sivu 2 Empty Selän lihasjumit ja vatsan toiminta? Su 28 Syys 2014, 15:54

SannaM



Hei!

Ajattelin kysellä nyt viisaammilta, olisiko teillä jonkinlaista tietoa selän lihasten jumien ja vatsan toiminnan yhteydessä. Itse olen kärsinyt hartioiden ja lapaseudun lihaskireydestä niin kauan kuin muista, ja välillä ne pahenevat entisestään. Nyt sitten IBS-epäilyjen ja vatsan turvottelun, ilmavaivojen, kipuilun ja röyhtäilyn täyttämänä vuonna olen pariin otteeseen käynyt fysioterapiassa hoidattamassa selkävaivaani. Jo aiemmin epäilin, että selän kunnolla on yhteys vatsaan: röyhtäily, kipu ja ilmapalloilu lisääntyy aina kun selän lihakset menevät jumiin. Hieronta auttaa vaivoihin, ja jos saan liikunnalla pidettyä selkävaivat poissa, niin yleensä myös vatsa toimii paljon paremmin.

Fysioterapeutin kanssa pohdittiin, että selittävä tekijä voisi löytyä sympaattisesta hermostosta, joka kulkee rintarangan alueella ja on vastuussa mm. juuri vatsan toiminnasta. Onkohan tätä tutkittu IBS:ään liittyen?

Mikimi

Mikimi

SannaM kirjoitti:Hei!

Ajattelin kysellä nyt viisaammilta, olisiko teillä jonkinlaista tietoa selän lihasten jumien ja vatsan toiminnan yhteydessä. Itse olen kärsinyt hartioiden ja lapaseudun lihaskireydestä niin kauan kuin muista, ja välillä ne pahenevat entisestään. Nyt sitten IBS-epäilyjen ja vatsan turvottelun, ilmavaivojen, kipuilun ja röyhtäilyn täyttämänä vuonna olen pariin otteeseen käynyt fysioterapiassa hoidattamassa selkävaivaani. Jo aiemmin epäilin, että selän kunnolla on yhteys vatsaan: röyhtäily, kipu ja ilmapalloilu lisääntyy aina kun selän lihakset menevät jumiin. Hieronta auttaa vaivoihin, ja jos saan liikunnalla pidettyä selkävaivat poissa, niin yleensä myös vatsa toimii paljon paremmin.


Fysioterapeutin kanssa pohdittiin, että selittävä tekijä voisi löytyä sympaattisesta hermostosta, joka kulkee rintarangan alueella ja on vastuussa mm. juuri vatsan toiminnasta. Onkohan tätä tutkittu IBS:ään liittyen?


Hei minullekkin fysioterapeutti on sanonut että tietty kohta selässä jos on jumissa niin siitä lähtee jotain hermoja tms jotka voi vaikuttaa myös suoleen. Nykyään kaikki ihmiset on lihakset jumissa ja mahat huonona ei voi olla sattumaa Very Happy

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 2]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa