IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Hapoton/vähähappoinen maha, kokemuksia?

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

StellaB



Olen ihmetellyt miksi Suomesta tilaamaani ruuansulattajaentsyymit ovat toimineet huonommin kuin aikaisemmin Jenkkilästä tilaamani valmiste. Hieman masentuneena olen tyytynyt taas ainaiseen ripuliini. Eilisen googlettelun ja lukutuokion jälkeen huomasin, että tuossa jenkkivalmisteessa on suolahappoa (tms.) mitä toisessa valmisteessa ei ole ja siksi on kenties toiminut paremmin. Luinkin pitkään hapottomasta mahasta ja se selittäisi, miksi minulla on usein syömisen jälkeen huono olo, oksettaa, ruoka saattaa nousta ylös ja röyhtäilyttää, eikä mitään imeydy. Mitään poltteen tunnetta ei ole koskaan. Stressi aiheuttaa mahahappojen vähyyttä, joten ei ole ihme jos niitä puuttuu. Onko kenelläkään saman tyyppisiä kokemuksia?

Tietenkin happovalmisteen raaka-aine on nyt maailmalla loppu eikä sitä tunnu saavaan mistään apteekista tai luontaistuotekaupasta testiin Sad

Sanna

Sanna
Admin

Itse olen huomannut saman tunteen syömisen jälkeen. Kärsin pitkään yhdessä välissä tunteesta että ruoka nousee kurkkuun happooisena ja usein mahassakin poltteli ihan kuin olisi rikkihappoa juonut.

En tosin tiedä mikä sen aiheutti ja millä se lähti, kun nykyään ei moisia vaivoja enää ole. Sen verran olen huomannut että ruuansulattajaentsyymeissä on todellakin eroja. Apteekista taisin kokeilla ensimmäisenä niitä elivon ruuansulattajaentsyymejä, niillä ei ollut mitään tehoa. Myöhemmin käytin aika pitkään ColonClearin entsyymejä, jotka toimivat aikansa ihan loistavasti mutta lopulta teho tuntu laantuvan. Vähän aikaa sitten oli käytössä tuo MonizymX10 entsyymi, mikä on varmasti ollut tehokkain entsyymiä mitä olen käyttänyt. Tällä hetkellä ei ole mitään käytössä, kun ei tarvettakaan ole ollut viime aikoina.

Itsellä ei tosin ole tuosta hapollisesta/hapottomasta mahasta oikein mitään sanottavaa. Tuntuu että keho kyllä löytää tasapainonsa kun ruokavalio on oikea. Voisiko tuossakin olla takana myös jonkinlainen hiivan liikakasvu? Siinä kuitenkin on hyvä vältellä happamia ruokia?

https://ibs-foorumi.palstani.com

Esa

Esa
Admin

Käytän itse lääkitystä, joka pitää mahahapot melko vähissä, enkä ole huomannut selviä vaikutuksia suolen toimintaan.

Kyllä stressi enemmänkin aiheuttaa mahahappojen liiallista runsautta, vatsan limakalvon ärsytystä ja juuri kuvailemiasi oireita. Jos pian syömisen jälkeen tulee oksettava olo, se on hyvinkin selvä merkki mahakatarrista. Käypäs lääkärissä sen kanssa. Helikobakteeri on syytä tutkia ja lääkitä asianmukaisesti.

Hapoton maha liittyy ikääntymiseen, lääkityksiin ja joihinkin sairauksiin. En oikein usko, että kohdallasi olisi kyse siitä. Pillerin sisältämällä hapolla tuskin on juuri käytännön vaikutusta mahan happamuuteen. Määrä on niin pieni.

StellaB



En usko että liikahappoisuudesta on todellakaan kyse.

Itselläni tuo Monizym ei juuri toimi lainkaan.

Jukka



Gastropanel-testi voisi olla tässä tapauksessa hyvä, näkis ainakin onko siellä mahassa happoa vai ei, tai vaikka heliko.

Sanna

Sanna
Admin

Soittelinkin jo tuosta Gastropanelitutkimuksesta Lahden mehiläiseen. Siellä sitä kuulemma tehdään ja nyt odottelen puhelinaikaa omalle lääkärilleni, jos saisin tuohon lähetteen. Kiinnostaa ihan yleisesti käydä ko. tutkimuksessa, koska sitä ei minulta ole aikaisemmin vielä otettu. Kiinnostaisi myös tarkistuttaa tuo heliko. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa