IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Kiire vessaan, vaikka maha ei ole edes löysällä

+2
Sanna
Kaisa
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

Kaisa



Onko muilla samanlaisia ongelmia? Joskus 5 minuuttiakin tuntuu ikuisuudelta ja siksi on aina ekaksi katsottava uudessa paikassa, missä vessa on. Eroa ei juurikaan sillä olinko tuntemusta ennen istumassa, seisomassa tai kävelemässä, hätä tulee tosi nopeasti. Onko hyviä vinkkejä ajan pidentämiseksi?

Sanna

Sanna
Admin

Itsellä oli tätä aikoinaan todella pitkään. Tuli inhottava olo jo ajatuksesta jos olin menossa paikkaan missä tiesin että minun tulee jonottaa tai odottaa jotain, jolloin vessaan meno ei käytännössä olisi ihan helppoa. Itselle nuo vessahätä tunteet aiheutti ihan täysin pelko ja jännitys. Nykyään kun olen rauhoittanut mieleni ja lopettanut stressaamisen (pitkän ja kivisen opettelun tuloksena) voin nyt hyvin lähteä paikkoihin eikä vessaan tarvitse jokaisen 10 minuutin välein rynniä. Smile

Toki nuo olot voivat johtua muustakin kuin pelkästä jännittämisestä ja ahdistumisen tunteesta, esim. kroonisesta ripulista tai vain siitä että olet syönyt jotain väärin. Itselläni ei loppupeleissä ole ollut ruualla miltein mitään vaikutusta. Liiat hiilihydraatit tosin edelleen laittavat vatsan vähän hulluksi. Myös kierron eri vaiheissa on päiviä kun vatsa on aina löysällä.

https://ibs-foorumi.palstani.com

Kaisa



Sama juttu, ajatuksen voima on suuri. Ne vessahädät olen saanut aika hyvin pois, mutta esim. aamulehteä lukiessa (eli ajatukset eivät ole silloin IBS:ssä vaan jossain ihan arkisessa uutisessa tms.) tulee joskus aika yhtäkkiä karmea hätä ja pakko käydä kesken välillä vessassa eikä kyseessä ole ripuli, mutta ulosteen määrä on aika suuri ( siis verrattuna tilanteeseen vuosia sitten ennen IBS:ää). Syönköhän minä liikaa kuitua?

Esa

Esa
Admin

Ruokavaliolla kun saa suolen vähän rauhallisemmaksi, sitten tuokin vähän helpottaa. Mutta kyllä se on myös asia, jonka kanssa pitää vaan oppia elämään. Psykologinen tekijä on myös merkittävä. Asian kokee herkästi vaikeampana kuin se on. Kyllä meilläkin hätä menee yleensä ohi, jos ei pääse vessaan. Ankarammat suolen kouristukset ovat onneksi harvinaisempia erikoistapauksia.

viisvitonen



No ummetus näkökulmasta kun tulppa "viikkojen" jälkeen aukee ja koko kova massa puristuu kasaan peräsuoleen niin todella on kivulias ja kiirush vessaan saada "tulppa" ulos pikimmiten ! :-(

No onneksi ei enää näin viimeaikoina ruokavalion ansiosta mutta kun peräsuoli ilmaisee kipua niin eiköhän silloin syynä ole "täydet paikat" ja tyhjennys tarve pikimmiten.

Tipu



Juu täällä myös mennään niin että huolimatta siitä onko uloste kova tai löysä, juosta pitää kohti vessaa ja kovaa. Ja minulla vielä pahimpina päivinä tuntuu että ulostaminen jää kesken vaikka kaikki olis tullut jo tai sitten joskus on kuin olisi tunnottomuutta. Sitä luulee että voi nousta jo pöntöltä kun plörähtää kuraa lisää yllätyksenä melkein housuun. Eli niinkuin suoli ei enää normaalisti ilmoita oikein sitä joko tarpeet on tehty ja on valmista tai ei oo valmista.

Taruuuu



Juu tuttu tunne. Mulla varsinkin on nyt viime aikoina pahentunut nää oireet iltaa kohti. En tiedä onko muilla samaa(?)
Vessassa saa ravata, mutta vatsa ei ole sekaisin. Lähes aina jotakin kumminkin tulee, mutta ei ripulia. Itelläni on vähän helpottanu just vi-siblin (joskus tuntuu että sekin vaan pahentaa) ja sitten tää iberogast. Laitan siitä lisää sinne viestiketjuun, missä siitä on puhuttu.
Mutta tuttua tää. Ärsyttävää varsinkin, kun itse oon vasta 18v ja välillä saa lukiossakin kesken oppitunnin ravata vessassa. Onneksi opettajat ymmärtävät, kun olen infonnut että on tällainen ibs.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa