IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Öisin maha huonona

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Öisin maha huonona Empty Öisin maha huonona Ma 09 Syys 2013, 08:25

Mikimi

Mikimi

Taas tälläinen kysely että onko muita joilla öisinkin maha saattaa olla huonona? Yhdellä näistä palstoista sitä jo kysyttiinkin mutta kysyn nyt tässä vähän isommalta sakilta.

Itse olen nyt huomannut, että joskus jos olen yöllä herännyt niin on vähän ajan päästä alkanut mahassa tuntua huonolta ja sitten se maha on ihan tosi huonona, joskus olen varmaan vaan herännytkin siihen inhottavaan kipuun. Yleensä kun näin on, on vatsa huonona sitten muinakin päivinä. Olen nyt vähän epäillyt että josko syy olisi se että vaikka maha onkin löysällä niin on kai sitten noitten kuitujen ja imodiumin takia vatsan toiminta hidastunut niin siksi jos on tullut syötyä huonosti ei aina oireet tule ihan heti vaan kestää jonkun aikaa, tiedä sitten.

2Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ma 09 Syys 2013, 09:31

viisvitonen

Mikimi kirjoitti:Taas tälläinen kysely että onko muita joilla öisinkin maha saattaa olla huonona? Yhdellä näistä palstoista sitä jo kysyttiinkin mutta kysyn nyt tässä vähän isommalta sakilta.

Itse olen nyt huomannut, että joskus jos olen yöllä herännyt niin on vähän ajan päästä alkanut mahassa tuntua huonolta ja sitten se maha on ihan tosi huonona, joskus olen varmaan vaan herännytkin siihen inhottavaan kipuun. Yleensä kun näin on, on vatsa huonona sitten muinakin päivinä. Olen nyt vähän epäillyt että josko syy olisi se että vaikka maha onkin löysällä niin on kai sitten noitten kuitujen ja imodiumin takia vatsan toiminta hidastunut niin siksi jos on tullut syötyä huonosti ei aina oireet tule ihan heti vaan kestää jonkun aikaa, tiedä sitten.
Uskaltaisin jospa sanoa että on enempi sääntö kuin poikkeus että yöllä vatsa/suolisto kipeänä ja perusteluna siihen on että päivä takana jonka aikana on tullut sitten syötyä välillä vaikka mitä niin viim yöllä em ruuat ovat sitten ehtineet jo suolistoonkin? Smile

Jopa iltaisinkin syödyt "ärsytys"ruuat alkaa kohtsilleen ensin vaivaa vatsalaukussa (närästys, refluksi tms) ja sitten kun nekin suoleen ehtii niin sittenhän tutut IBS fodmap yms kivut?

3Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ma 09 Syys 2013, 10:06

Mikimi

Mikimi

viisvitonen kirjoitti:
Mikimi kirjoitti:Taas tälläinen kysely että onko muita joilla öisinkin maha saattaa olla huonona? Yhdellä näistä palstoista sitä jo kysyttiinkin mutta kysyn nyt tässä vähän isommalta sakilta.

Uskaltaisin jospa sanoa että on enempi sääntö kuin poikkeus että yöllä vatsa/suolisto kipeänä ja perusteluna siihen on että päivä takana jonka aikana on tullut sitten syötyä välillä vaikka mitä niin viim yöllä em ruuat ovat sitten ehtineet jo suolistoonkin? Smile

Jopa iltaisinkin syödyt "ärsytys"ruuat alkaa kohtsilleen ensin vaivaa vatsalaukussa (närästys, refluksi tms) ja sitten kun nekin suoleen ehtii niin sittenhän tutut IBS fodmap yms kivut?
Itselläni ennen ja yleensä oli aina niin että jos söin jotain huonoa niin samantien alkoi mahaan koskea ja vatsa meni sekaisin, nykyään toki vielä joskuskin on niin, mutta olen huomannut kyllä että enää ei pakosti ihan tunnin sisään se vatsakipu syömisen jälkeen tule, vaan tosiaan paljon myöhemmim.

4Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ma 09 Syys 2013, 10:45

Esa

Esa
Admin

On hyvinkin tavallista, että kun maha vaivaa, se herättää myös yöllä. Ja juuri noin, että ensin herää ja sitten hetken päästä alkaa mahassa tuntua.

Paras apu on, että syö viimeisen isomman aterian tarpeeksi aikaisin ja illalla vain kevyesti.

5Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ma 09 Syys 2013, 12:46

Mikimi

Mikimi

Esa kirjoitti:On hyvinkin tavallista, että kun maha vaivaa, se herättää myös yöllä. Ja juuri noin, että ensin herää ja sitten hetken päästä alkaa mahassa tuntua.

Paras apu on, että syö viimeisen isomman aterian tarpeeksi aikaisin ja illalla vain kevyesti.
kiitos vihjeistä, täytyy koittaa syödä vähän kevyemmin vaikka en muutenkaan omasta mielestäni illalla mitenkään paljoa syöVery Happy mutta hyvä kuulla että tavallista on:)

6Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ke 11 Syys 2013, 11:58

viisvitonen

Mulla tänään ja eilenkin aika pian syömisen jälkeen huonoa oloa ja mietityttää onko syynä vatsalaukku vai suolisto?

Ei närästä eikä kipua rinnassa mutta paksusuolen mutkien tietämillä kyllä kipuaa.

Röyhtäsyttikin tavallista enempi eli viitannee siten vatsalaukussa "sulatushäiriöön" että tulee kaasua jotka sitten röyhtäsyinä ulos?

7Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ke 11 Syys 2013, 15:09

Mikimi

Mikimi

viisvitonen kirjoitti:
Mulla tänään ja eilenkin aika pian syömisen jälkeen huonoa oloa ja mietityttää onko syynä vatsalaukku vai suolisto?

Ei närästä eikä kipua rinnassa mutta paksusuolen mutkien tietämillä kyllä kipuaa.

Röyhtäsyttikin tavallista enempi eli viitannee siten vatsalaukussa "sulatushäiriöön" että tulee kaasua jotka sitten röyhtäsyinä ulos?
se on normaalia ibs:ää kun syömisen jälkeen vatsa tulee kipeäksi tai siis että maha menee sekaisin kai se jotenkin laittaa suolen liikkeelle kun syö vaikka ruoka ei suolessa asti vielä olekkaan

8Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ke 11 Syys 2013, 20:55

Jukka

Jos kohta syömisen jälkeen tulee hiukan huono olo, luulisin sen johtuvan mahasta. Mulla ainakin mahalaukku taitaa toisinaan ärtyä senverran, että tulee juuri tuommoisia oireita niinkuin myös sitä mahdotonta röyhtäilyä. Toki samalla suolistokin voi ärhennellä.

9Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Su 15 Joulu 2013, 01:22

viisvitonen

Jukka kirjoitti:Jos kohta syömisen jälkeen tulee hiukan huono olo, luulisin sen johtuvan mahasta. Mulla ainakin mahalaukku taitaa toisinaan ärtyä senverran, että tulee juuri tuommoisia oireita niinkuin myös sitä mahdotonta röyhtäilyä. Toki samalla suolistokin voi ärhennellä.

Näin kävi mulle kesällä että söin vatsalaukkuun liikaa sopimattomia ruokia
ja niin siinä kävi että oksennushan sen sitten ulos selvitti helpotti! :-)

10Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Su 15 Joulu 2013, 08:57

Esa

Esa
Admin

Kyllä siinä on tuokin puoli, että syöminen laittaa suolen supistelemaan. Ei voi ihan varmuudella sanoa, että syömisen jälkeinen huono olo johtuu vatsalaukun limakalvoärsytyksestä, kyllä se voi tulla kauempaakn. Mutta jos on aihetta epäillä vatsalaukkuperäistä oireilua, kannattaa kokeilla, auttaako happolääkitys.

11Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Su 15 Joulu 2013, 10:50

viisvitonen

En yleensä oksentele (kuin nuorena kapakkaillan liian humalan takian ;-) joten kesäinen tapahtuma tuli täysin "puun takaa" ja muistelen päivän mittaan olleen useita ruokajuhlia eli sokeria imeliä tiesmitä "kakkuruokia" joten mulla ainakin vatsa vaan sai tarpeeksi mössöstä ja alkoi etomaan ja lopulta yöllä vaakaasennossa oksennus. Se oli kerta tapahtuma eikä moista ole enää ollut kun olen synyt järkiperäisemmin ja aika ajoin myös ppi-kuurejakin jos vaikka liihahapotuksellakin olisi osuuttaa?.

12Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Su 15 Joulu 2013, 13:19

Esa

Esa
Admin

Saattoihan tuossa olla lievä ruokamyrkytyskin kyseessä. Jos suoli tunnistaa jotain epäilyttävää ruuassa, se panee koneen peruutusvaihteelle ja työntää ruuan takaisin mahaan ja sieltä ulos.

13Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Su 22 Joulu 2013, 21:27

viisvitonen

Esa kirjoitti:Saattoihan tuossa olla lievä ruokamyrkytyskin kyseessä. Jos suoli tunnistaa jotain epäilyttävää ruuassa, se panee koneen peruutusvaihteelle ja työntää ruuan takaisin mahaan ja sieltä ulos.

Ohoh ei kai sentään noin rajua että suolesta takaisin vatsaan ja edelleen ulos!? :-)

14Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ma 23 Joulu 2013, 06:26

Esa

Esa
Admin

Juu, kyllä se niin toimii. Tietenkin vain ohutsuolen alkupäästä, missä on vain osin sulanutta ruokaa. Olisi paljon isompi haitta kuljettaa myrkytyksen aiheuttanut ruoka koko suolen läpi. Loppupää tietty tyhjenee toiseen suuntaan.

15Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona Ke 08 Tammi 2014, 19:57

viisvitonen

Esa kirjoitti:Juu, kyllä se niin toimii. Tietenkin vain ohutsuolen alkupäästä, missä on vain osin sulanutta ruokaa. Olisi paljon isompi haitta kuljettaa myrkytyksen aiheuttanut ruoka koko suolen läpi. Loppupää tietty tyhjenee toiseen suuntaan.

Onkos tää alapään venttiilin takaisin virtaus jo astetta vakavampi eli sappirefluksia jossa emäksinen sappineste ärsyttää myös vatsaa?

No mulla nyt pohdituttaa parin päivän kivut jo aamusta (ja ehkä jo yöllä alkaneet?):
- suklaa?
-söin laktaasia 2 kpl
- jäätelö laktoositon?
-jossa mausteena kinuski ja toffee
- lisäksi kortisoni pillereitä viikko takana?
- en ole juuri nyt syönyt ppi:tä eli vatsankin ärsyke mahdollinen?

Muu ruoka mielestäni sallittua ibs-ruokaa (kauraa , marhoja, banaania, lintua, vi sible, keiju, oliiviöljy jne)

Oireet siis aristus turvotus pieretys ja kipualue pääasiassa alakylkikaarien kohdalla ja niiden välisellä alueella ja pikkasen
kipua myös kylkiin ylös. Ei närästystä
(toki tää mun nenäongelma ohimo/otsa/nenä-kipuineen myös)

Ummetuskin jos näin voi sanoa vielä kun 2 vrk ettei suoli ole tyhjentynyt?

16Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona To 09 Tammi 2014, 16:07

Esa

Esa
Admin

Kyllähän tuollainen ummetus jo sattuu. Ja pahentaa pienienkin kaasukuplien kipuilua. Oletko kokeillut mitä suolesi sanoo makrogolista? Sillä voisi yrittää varovasti pehmittää. Mutta jos menee muutenkin ripuliksi muutamassa päivässä niin sitten se ei ole välttämättä hyvä idea. Tulee kovempi ripuli.

17Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona To 09 Tammi 2014, 17:23

eveliina

Oletan että banaani ei sovi mulle. Syksyllä innostuin tekemään smoothieita ja aina kun joukossa oli banaania, oli vatsa seuraavana päivänä kipeä. Jostain googletinkin että saattaa aiheuttaa oireita.

18Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona To 09 Tammi 2014, 17:48

viisvitonen

Johan suoli tyhjeni eli 3 vrk:n kivulias tulppa poistui! :-) ja voisin olettaa että huomen aamuna ei ehti aamusta olisi kipua?

Joo Esa eilen piti turvautua macrogoliin eli saattoi auttaa asiaa. Vi sible -kuitu ei yksin tällaisiä erikoisjumeja näköjään hoida...

Niin syyksi suolen jumiin en muuta tiedä kuin
-maitotuotteet (jäätelö, kinuski, toffee, suklaa)
-kortisoni 20 mg
-ja todella Eveliina, olen viime päivinä syönyt myös banaaneja joka on ymmärtääkseni ummettava myös?

19Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona To 09 Tammi 2014, 18:16

Esa

Esa
Admin

Banaani on vatsaa kovettava. Muuten kyllä hyvä hedelmä. Minä syön säännöllisesti yhden päivässä. Maitotuotteet ovat myös vatsaa kovettavia suurissa määrin, mutta tuskin tuollaiset määrät mitään vaikuttavat. Kortisonista en tiedä. Paljon mahdollista.

Visiblin on hyvä tasaamaan suolen toimintaa ja pitämään jumit pehmeämpinä, mutta ei se koviin jumeihin riitä yksin. Makrogoli on tehokas. Se on liian suurena annoksena liiankin tehokas. Itse asiassa käytetään myös suolen tyhjentämiseen tähystystä varten. Jotkut selvästi ummetustapaukset käyttävät sitä säännöllisestikin. Sekamuotoisen ei kannata koska se pahentaa ripulia, toisin kuin psyllium.

20Öisin maha huonona Empty Vs: Öisin maha huonona To 09 Tammi 2014, 18:20

eveliina

Täytyy tuota banaania kokeilla joskus uudestaan mutta kyllä mulla kävi niin että sain käydä veskissä useammin kuin normisto. Oletan että se oli banaanista.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa