IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

PPI-lääkitys (oli: Hapoton/vähähappoinen maha, kokemuksia?)

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

viisvitonen



Esa kirjoitti:Käytän itse lääkitystä, joka pitää mahahapot melko vähissä, enkä ole huomannut selviä vaikutuksia suolen toimintaan.
En löytänyt viestiäsi jossa kerroit tarkemmin kuinka käytitkään ppi-happosalpaajaa ja oliko niin että joka päivä yksi ja joku päivä otat toisenkin eli yht 2 kpl?

Miten olen tähän päätynyt? Tunnetko jotenkin oireet jos olet ilman, siis vatsalaukussa, ruokatorvessa (rinnassa) vai jopa nielussa asti?

Itse söin jonkun aikaa yhtä/ vrk ja nyt olen ollut ilman ja taas jotenkin kuvittelen että suolistokivut (paksuolen mutkat ja väli) olisi pahentunut, mutta kuten itsekin yllä kerrot ettei ppi-lääkityksellä pitäs olla suolistoon eritoten paksusuoleen mitään vaikutusta (paitsi turvonnut / täysi vatsalaukku saattaa painaa paksusuolta)?

(no ehkä ne mineraalien huono sulaminen/imeityminen heikkohappoisessa vatsassa?)

Mielestäni minua ei närästä rinnassa keskellä (rinnan korkeudella kyljissä kyllä silloin tällöin, heijaste suolistosta?) mutta nieluun kurkkuun kaulaan tulee aristusta ja ääni menee käheeksi/painoksiin mutta tähän voi olla syynä tää mun poskiontelon tulehdus?

Eli syödäkö ppi:tä vai ei ja millaisin annoksin? :-)

Esa

Esa
Admin

Minä huomaan liian vähäisen ppi:n nykyään lähinnä aaltoina tulevasta oksettavasta olosta tai palan tunteesta kurkussa. Käytän tosiaan esomepratsolia 20 tai 40 mg päivässä sen mukaan että jos oireilee niin nostan lääkitystä joksikin aikaa ja kokeilen sitten taas selviänkö vähemmällä. Nykyisin otan joka toinen tai kolmas päivä 40 mg. Selvitä lääkärisi kanssa, voitko kokeilla isompaa annosta, jos tuntuu tarpeelliselta.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Minä huomaan liian vähäisen ppi:n nykyään lähinnä aaltoina tulevasta oksettavasta olosta tai palan tunteesta kurkussa. Käytän tosiaan esomepratsolia 20 tai 40 mg päivässä sen mukaan että jos oireilee niin nostan lääkitystä joksikin aikaa ja kokeilen sitten taas selviänkö vähemmällä. Nykyisin otan joka toinen tai kolmas päivä 40 mg. Selvitä lääkärisi kanssa, voitko kokeilla isompaa annosta, jos tuntuu tarpeelliselta.
Joo kiitos, jotain pielessä kun tulee välillä huonoa pahaa oloa ja hajuille herkkä siinä mielessä että voimakas hajukin saa aikaan huonoa oloa?!

Tietty viimeaikoina paljon kipu/puudutus yms -lääkityksiä paljon ja myös sormien nivelikipuja joten voi vatsakin olla ylirasittunut suolistoa myöten?

Aloitan taas ppi:n ja vkon päästä vasta lekuri (mm pyydän labraan reuma-testiin). Pitäs syödä myös nenän poskionteloon antiobioottikuuri mutta en uskalla aloittaa vielä...

Esa

Esa
Admin

Hajuille herkistyminen on myös fibron oire. Voi toki johtua nenäoperaatiostakin, jos vaan haistat nyt paremmin.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Hajuille herkistyminen on myös fibron oire. Voi toki johtua nenäoperaatiostakin, jos vaan haistat nyt paremmin.
Ahaa kiitos tiedosta, ja kyllä tää hajuherkkyyden ja siihen liiittyvä huonovointisuuden kokeminen oli ennen kirurgista-operaatiota ja muistaakseni alkoi jo kesäkuussa kun huomaisin että koen hajut voimaakkaammin ja osa hajuista ärsytti teki huonoa oloa esim pahvinen banaani-laatikko tyttären muuttopuuhissa!? :-)

Outo todella kun nuhassa hajut yleensä häviää mut jostain luin että kun nenässä "tietytssä paikassa" tulehdustila niin voi käydä noin ja tilanne korjaaantuisi kun tulehdus poistuisi, tiedä sitten?

eveliina



Olen syönyt närästyslääkettä vuosia päivittäin. Minulla on tähystyksellä todettu refluksitauti. Itse epäilen suolistovaivojeni yhdeksi syyksi jatkuvaa närästyslääkkeiden käyttöä. Bakteerit pääsee paremmin suoleen asti kun vatsahapot eivät ole niitä tappamassa. Tämä on vain minun ajatukseni.

Jukka



Niin liekö sattumaa kun minäkin olen pari kertaa sairastunut oksennustautiin juuri happolääkekuurin aikana. On niillä hapoillakin tarkotuksensa eikä niitä kai ihan kokonaan ole syytä eliminoida, pitäis vaan löytää itselle riittävä muttei liian tehokas lääkeannostus.

Esa

Esa
Admin

Kyllä happolääkitys jossain määrin altistaa ruokamyrkytykselle. Mutta en oikein usko, että sillä on pitkän päälle merkittävää vaikutusta paksusuolen flooraan. Siellä on niin kova kilpailu resursseista eri bakteerilajien kesken, ettei sinne ihan helpolla uusi tulokas tee nurkanvaltausta. Yhtenä osatekijänä happolääkitys voi vaikuttaa, mutta tuskin pääasiallisena.

IBS:llä ja refluksitaudilla on kyllä yhteisiä syitä. Stressi nyt kumminkin on yksi iso.

eveliina



Itselläni on refluksitauti ja diagnoosi perustuu siihen että läppä on löysä. Siihen ei kaiketi stressi vaikuta. Närästys voi johtua stressistä. Käsitykseni mukaan närästys ja refluksitauti ovat osittain eri asioita.

Esa

Esa
Admin

No närästys on refluksitaudin oire, mutta sitä esiintyy myös ilman refluksitautia.

En olisi kyllä siitäkään varma, etteikö mahanportin löysyyskin liittyisi pitkäkestoiseen stressiin. Tässähän meitä on kaksi IBS-potilasta joilla on löysä mahanportti, ja näiden esiintyminen yhdessä on muutenkin yleistä. Stressi pistää närästämään ja ehkäpä se pitkään jatkuessaan rappeuttaa portin toimintaa.

eveliina



Refluksivaivat alkoivat noin 5 vuotta sitten. Ennen sitä olin syönyt aivan kaikkea ilman vaivoja. Kun vaivat alkoivat, aloin tarkkailla syömisiäni. Lopetin sipulin ja paprikan käytön ym. Närästävien ruokien käytön. Sain oireet jotenkin hallintaan. Pari vuotta sitten alkoi suolivaivat. Suolivaivoista syytän työstressiä ja osin myös jatkuvaa närästyslääkkeiden syöntiä.

Mielestäni refluksitauti ei voi johtua stressistä. Tai mistä sitä tietää jos kroppa stressin seurauksena löysyttää portin Smile

Ihmiskroppa on kyllä erikoinen että eihän sitä tiedä miten se mihinkin reagoi Smile

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa