On ihmisiä, jotka huokaisevat helpotuksesta kun saavat jonkin diagnoosin, syyn oireilleen. Olisin itsekin sitten, jos siitä seuraisi se, että ongelmaa voidaan alkaa hoitaa - eikä hoideta väärää sairautta. On ehkä tyhmää sanoa näin IBS-keskustelupalstalla, mutta en itse pidä IBS:ää paljon minään diagnoosina, koska on liian epämäärinen. Lisäksi se kuulostaa omalla kohdallani nopeasti tekaistulta diagnoosilta, kun lääkärit eivät Intiasta peräisin olevia suolistovaivojani kyenneet hoitamaan. Voihan se teidän muiden kohdalla olla ihan ok diagnoosi. Itse uskon, että oireiluni takana on jokin selkeä syy. Olen nimittäin aina ollut fyysisesti terve sitä ennen, mutta sen jälkeen en.
Toisaalta vaikuttaa vahvasti siltä, että keskusteluumme vaikuttaa voimakkaasti maailmankuvaan liittyvät erot. En ole terveys-hihhuli, mutta fakta on, että suomalaisen lääkärin määräämä antibiootti ei tehonnut millään tavalla parasiitteihini tai oireisiini. 2-3-viikon kuuri Slippery Elmiä taas tehosi. Tuon kuurin jälkeen olen pystynyt syömään normaalisti kaikkea. Sitä ennen maha oli kuin potkupallo parista pavun varresta, ja vesiripuli parin viinilasin jälkeen. Kasvikset eivät sulaneet. Olin hyvin ruokarajoitteinen. Pystyin syömään vain pastaa ja leipää (eli hiilihydraatteja, joista hiiva tykkää). Kirjoitin tästä Slippery Elmin vaikutuksesta myös lääkärilleni sähköpostia, johon hän vastasi kiittäen tiedosta.
Tuossa tapauksessa a) antibiootti ei tehonnut, vaikka lääkäri uskoi/toivoi sen tehoavan
b) "uskomuslääke" luonnontuote tehosi, vaikken itse todellakaan odottanut mitään parannusta
Lääkkeet ovat myöskin luonnosta peräisin, joten en vetäisi kovin jyrkkää rajaa luonnonlääkitsemiselle ja kemian teollisuudelle, joka vain nappaa aineista sen spesifin yhden asian.
En ole tiede-uskovainen. Tieteellä on rajansa. Se, mikä vaikuttaa tänään todelliselta, muuttuu huomenna epätodeksi, kun joku keksii jotain muuta.
Länsimaalaista lääketiedettä kritisoidaan syystä siitä, että se hoitaa useimmiten oireita, muttei syytä. Lääkärien käytös puhuu usein siitä, että odotellaan kunnes oireeni tulevat niin pahoiksi, että näkee päällepäin, mikä sairaus on, ja sitten hoidetaan oireita, mutta sille syylle ei enää kyetä mitään. Vähän aikaa sitten oli uutinen, jossa sanottiin länsimaalaisten ihmisten 3. suurin kuolinsyyn olevan hoitovirhe. (En kuitenkaan pelkää oireiluni takana mitään kuolemanvakavaa olevan.)
http://www.iltalehti.fi/terveys/2014012517973920_tr.shtmlNämä uskomushoidot eivät minusta ole sen kummemin uskomushoitoja kuin lääketiedekään. Varsinkin jos luonnonlääkintä perustuu aikojen kuluessa saavutetulle perimätiedolle - eli on testattu ihan elävässä elämässä vaikkakin ilman laboratoriota. Lisäksi jos hoitomuodot ja alan lääkärit kykenevät tunnistamaan ja hoitamaan sairauksia jo ennen, kuin ne ovat siinä vaiheessa, että mitään ei voida tehdä, on minusta vain henkilön ja hoitotavan kyvykkyyttä.
Psykosomaattisia oireita on olemassa. Se, mistä voi päätellä olevan psykosomaattista, on vaikeaa - etenkin lääkärille, joka tapaa sinut 20 min. Itselleni nivelkivut+voimakas väsymys alkoivat kerran parhaan ystäväni seurassa kaupassa joululomalla: tilanne oli siis miellyttävä, turvallinen ja ei-stressaava. Silloin aiemmin kun kärsin voimakkaista vatsaoireista muutenkin, niin huomasin kerran, että stressaavassa tilanteessa mahani tuli todella kipeäksi. Slippery Elm-kuurin jälkeen en ole sellaista kokenut. Vatsan tila vaikuttaa, mutta jos vatsa on pahassa kunnossa, myös mielen tila voi vaikuttaa pahemmin vatsaan, kuin ei-sairastavan vatsan omaavaan henkilöön. Yhdellä viikolla töissä meinasin nukahtaa jokaisen ruokailun jälkeen työpaikan sohvalle, mikä oli noloa, kun siitä huomautettiinkin (hiivan oire).
Nykytietämyksen mukaan ISB:hen ja fibromyalgiaan ei ole hoitoa. Tilanne voi muuttua milloin vain.
Mutta tämä usko tieteeseen -keskustelu ei varmaankaan kuulu tähän ketjuun.
Yksi asia olisi kyllä minusta mukava: kun sanot että jokin hiivasyndroomassa on biologisesti tai tieteellisesti väärin, niin perustelisitko, mikä ja miksi on väärin. Jos hiiva voi olla vatsassa, veressä ja jopa aivoissakin, niin miksei se voi olla jossain siinä välissäkin matkalla aiheuttamaan vakavia sairauksia, jos siihen ei puututa?
Olen itse kokeilemassa hiiva-dieettiä. Jos se ei auta, totean, ettei kyse ollut siitä, ja jatkan muiden asioiden tutkimista. Jos se taas auttaa, minulle on aivan sama, oliko se hiiva vai joku muu bakteeri, jolle aiheutin tällä häädön. Lääkäreitähän ei ole kiinnostanut tai he eivät ole kyenneet löytämään selitystä. Viimeisestä tapauksesta sanoisin, ettei vaivautunut ajattelemaan ollenkaan. Luki vain lääkeselosteesta, että: "antibiootti ei aiheuta nivelkipuja. That's it." Luulisi, että tieteestä kiinnostunut olisi hieman utealiaampi löytämään ratkaisuja ongelmiin. Leipälääkäreitä tuntuu olevan liian paljon.