IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Antibioottikuuri ja IBS?

+7
Pazeus
Sanna
iluvatar
Jukka
Mikimi
Esa
viisvitonen
11 posters

Siirry sivulle : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 6]

1Antibioottikuuri ja IBS? Empty Antibioottikuuri ja IBS? Pe 10 Toukokuu 2013, 17:39

viisvitonen




Söin vasta antiobioottikuurikin ja siinä olis laktoosiakin
joten muutaman päivän syönnin jälkeen ikäänkuin IBS-suoli meni tukkoon joten taisi ne loputkin hyvät bakteerit kohdata kohtalonsa ja tuli ummetusta? :-)

Toki söin Gefilus MHBtä koko ajan mutta ei tainnut suojata tarpeeksi...

2Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 10 Toukokuu 2013, 18:24

Esa

Esa
Admin

Antibioottikuuri on murhaa suolistoflooralle. Minä en niitä kovin helposti syö. Sitten jos on pakko niin on pakko. Kyllä siinä hyvinkin puoli vuotta menee että semmoisesta toipuu. Kantsii lääkärin kanssa keskustella asiasta, että onko se kuuri välttämätön. Useimmiten ollaan tultu siihen lopputulokseen, että koitetaan ilman. Omin päin ei tiettykään pidä mennä valitsemaan, mitä lääkekuureja syö ja mitä ei.

3Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 10 Toukokuu 2013, 20:25

viisvitonen



Esa kirjoitti:Antibioottikuuri on murhaa suolistoflooralle. Minä en niitä kovin helposti syö. Sitten jos on pakko niin on pakko. Kyllä siinä hyvinkin puoli vuotta menee että semmoisesta toipuu. Kantsii lääkärin kanssa keskustella asiasta, että onko se kuuri välttämätön. Useimmiten ollaan tultu siihen lopputulokseen, että koitetaan ilman. Omin päin ei tiettykään pidä mennä valitsemaan, mitä lääkekuureja syö ja mitä ei.

Aivan, yritin viimeiseen asti olla syömättä mutta
kävi ilmeisesti niin että mahdollisesti näiden vatsa/suolisto-kipujen heikentämänä minuun tarttui influenssa (kuumeeton) siitä seisaltaan vkojen potemisen jälkeen jäi sitten paha poskiontelotulehdus ja siksi antibiokuuri jota en ole syönyt aiemmin liki 10 v ?!

Ja kyllä sen olen nyt huomannut niin vatsassa kuin suolistossakin että antiobio on myrkkyä monella tapaa...

4Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? La 11 Toukokuu 2013, 16:08

Mikimi

Mikimi

maitohappobakteereja on hyvä syödä juu mutta kannattaa muistaa että niitä ei tule ottaa samaan aikaan kun antibioottia.

5Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? La 11 Toukokuu 2013, 16:57

viisvitonen



Mikimi kirjoitti:maitohappobakteereja on hyvä syödä juu mutta kannattaa muistaa että niitä ei tule ottaa samaan aikaan kun antibioottia.

Joo niin teinkin mutta silti koen omalle GI-akeslille olleen turhan rajun vaikutuksen varsinkin poskiontelovaiva ei tyystin hävinnyt

6Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Ma 13 Toukokuu 2013, 20:03

Jukka



Eihän antibiootit välttämättä poskiontelontulehdukseen oikein tepsikään mutta ehkä niitäkin sit kokeillaan, jos tauti pitkittyy. Mulla oli toistaseksi viimeinen antibioottikuuri 5v. sitten keuhkokuumeeseen, tajusin onneksi sillon syödä reilusti maitohappobakteereja ja aika hyvin siitä selvisinkin. Muuten mitä mieltä olette d-vitamiinista? Itse olen ottanut sitä aika säännöllisesti viimeiset vuodet ja tuntuis, että se olis estänyt kaikki pahimmat flunssat sun muut.

7Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Ma 13 Toukokuu 2013, 20:35

viisvitonen



Jukka kirjoitti:Eihän antibiootit välttämättä poskiontelontulehdukseen oikein tepsikään mutta ehkä niitäkin sit kokeillaan, jos tauti pitkittyy. Mulla oli toistaseksi viimeinen antibioottikuuri 5v. sitten keuhkokuumeeseen, tajusin onneksi sillon syödä reilusti maitohappobakteereja ja aika hyvin siitä selvisinkin. Muuten mitä mieltä olette d-vitamiinista? Itse olen ottanut sitä aika säännöllisesti viimeiset vuodet ja tuntuis, että se olis estänyt kaikki pahimmat flunssat sun muut.

Itsekään en ole sairastellut vuosikausiin ja luulen että Deen ansiota ja nyt ihmettelenkin miksi influenssa tarttui, enkä ei vain ollut ko virukselle vastustuskykyä?

8Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Ti 14 Toukokuu 2013, 05:49

Esa

Esa
Admin

Jukka kirjoitti:Muuten mitä mieltä olette d-vitamiinista? Itse olen ottanut sitä aika säännöllisesti viimeiset vuodet ja tuntuis, että se olis estänyt kaikki pahimmat flunssat sun muut.
Kyllähän D-vitamiinia näillä leveysasteilla tarvitaan. Syön syksystä kevääseen.

9Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Su 19 Toukokuu 2013, 06:47

viisvitonen



Eipäs vielä parantunutkaan vaan toinen kuuri päälle omaxin kaiketi sukua penisilliinille ja duact aukaseen nenäröörejä huh on suolisto kovilla nyt

10Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Ti 21 Toukokuu 2013, 06:32

viisvitonen



tootired kirjoitti:Eipäs vielä parantunutkaan vaan toinen kuuri päälle omaxin kaiketi sukua penisilliinille ja duact aukaseen nenäröörejä huh on suolisto kovilla nyt

On sitkeetä ja vaikka alkuu tää amoxin/duact selvästi tuntui auttavan niin kun eilen kävin pikkasen harrastelemassa polttopuu -metsähommia niin eiköhän poskiontelot/pääsäryt ärtyneet kunnolla ja kun em. toista kuuria enää pari päivää jäljellä joten huh huh jos taas lisää kuuria niin voi voi suolistoparkaa vaikka vielä ei olekkaan ripulille lyönyt gefilus-mhb 3-4 x päivässä suojana.

Niin ja lisäksi 2-3x nenäkannulla suolavesihuuhtelua olen tehnyt jo pari viikkoa niin luulis että pitäs vaivat loppua?!

11Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? To 23 Toukokuu 2013, 11:43

iluvatar



En ole ikinä flunssiin syönyt antibiootteja, mutta vuosi pari sitten oli monta virtsatietulehdusta niin oli pakko syödä. Jos antibiootit vaikuttaa suolen toimintaan niin se on vaan hyvä merkki että on terve mikrobiota Smile

12Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 24 Toukokuu 2013, 15:46

viisvitonen



iluvatar kirjoitti:En ole ikinä flunssiin syönyt antibiootteja, mutta vuosi pari sitten oli monta virtsatietulehdusta niin oli pakko syödä. Jos antibiootit vaikuttaa suolen toimintaan niin se on vaan hyvä merkki että on terve mikrobiota Smile

Heh jotkut osaa nähdä aina asian valoisan puolen, hyvä! ;-)

Poskiontelo-riesa jatkuu ja lekuri ei enää uskaltanut määrätä 3. kuuria joten vihdoin röntgenkuvaus ja sen tuloksia (viikko) odotellessa kortisoni-sumutetta onteloihin ja kipulääkitystä (parac ibupr)...

13Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 24 Toukokuu 2013, 18:31

Jukka



Sitten täytyy varmaan punkteerata, jos antibiootit ei auta. Mulla oli tosiaan kerran sitkeä poskiontelotulehdus ja se parani vasta kun kuume nousi oikein kunnolla ja märkä tuli itsestään pois.

14Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? La 25 Toukokuu 2013, 08:54

viisvitonen



Jukka kirjoitti:Sitten täytyy varmaan punkteerata, jos antibiootit ei auta. Mulla oli tosiaan kerran sitkeä poskiontelotulehdus ja se parani vasta kun kuume nousi oikein kunnolla ja märkä tuli itsestään pois.

Joo tähän istekin jo varaudun (kauhulla ;-) )

Harmittelen myös kun vaimolla nousi kuume ja hällä flunssa menin jälkioireineen parissa vkossa ohi mutta kun mulla ei kuumetta niin kestänyt jo yli 3 kk... :-(

15Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 31 Toukokuu 2013, 06:27

viisvitonen



Ei noussut kuume ei ja röntgen lekuri totesi tulehdusta edelleen olevan poskionteloissa ja pitäs nyt aloittaa jo 3. läääkekuuri?!

Huh.. on sitkee jälkitauti, onko kellä kokemuksia 3. antibiolääkekuurin syömistä?

Uskaltaako aloittaa Klacid OD 500mg 10 vrk debotin ? :-)

Kun nyt aloitan 3. niin nää kaikki 3 tulee 1,5 kk sisällä.

Vatsassa on ollut vain lieviä kipuja, nipistyksiä eikä suolistokaan pahemmin ole mennyt kuralle ja tietty olen syönyt MHB koko ajan rinnalla.

16Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Su 02 Kesä 2013, 11:32

Jukka



Jouduin armeija-aikanani syömään ainakin 6 kuuria, ei nyt ihan peräkkäin mutta tosiaan penisilliiniä, kefexiniä, doksimyciniä ja jotain muitakin niitä vielä oli. Taisi olla ermysin, josta tuli tosi paha antiioottiripuli. Niin jos sitä ripulia ilmenee voi tietysti kokeilla precosaa, se kun ei tuhoudu antibiooteista.

17Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Ma 10 Kesä 2013, 15:34

viisvitonen



Jukka kirjoitti:Jouduin armeija-aikanani syömään ainakin 6 kuuria, ei nyt ihan peräkkäin mutta tosiaan penisilliiniä, kefexiniä, doksimyciniä ja jotain muitakin niitä vielä oli. Taisi olla ermysin, josta tuli tosi paha antiioottiripuli. Niin jos sitä ripulia ilmenee voi tietysti kokeilla precosaa, se kun ei tuhoudu antibiooteista.

Joo, ei ole ripulia mulla ollut mutta silti lykkäsin
3. lääkekuuria ja kokeilen mahdollista allergia yhteytttä
eli antihstamiini pilleri ja kortisoni-nenäsuihketta pari vkoa.

Hmm... panee miettimään josko IBS-suolistovaivoilla ja pään (poski)ontelo-vaivoilla olisi yhteyttä?

18Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Ma 10 Kesä 2013, 15:37

Esa

Esa
Admin

Mahdollisesti. Mulla nenän limakalvojen herkistyminen tuli samoihin aikoihin suolen vaivojen kanssa.

19Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 14 Kesä 2013, 09:50

viisvitonen



Ei auttaneet uudet "teho" allergialääkkeetkään joten lopetin ne turhana vkon syönnin jälkeen ja katson miten tilanne vointi etenee ilman mitään lääkkeitä.... jospa kesä parantaan vai oliko se et "jos ei sauna, viina ja terva auta niin se on ...."? 
;-)

20Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? To 18 Heinä 2013, 06:03

viisvitonen



Esa kirjoitti:Mahdollisesti. Mulla nenän limakalvojen herkistyminen tuli samoihin aikoihin suolen vaivojen kanssa.

Tää alkaa olla mullakin todennäköistä ja netistä olen löytänyt ainakin edes keskusteluja kroonistuneesta sinuutista kun IBSää?

Jos näin niin millainenhan "tekninen" kuvio eli onko se vatsalaukun hapotus välikätenä vaiko suoraan IBS-suolesta joku (paine)kytky pään onteloihin?

Entäs meneekö myös ääni käheäksi, painoksiin ajoittain?
Entäs pää/ohimojomotuksia?

Mulla lisäksi sitten tää epäily että runsaat kuidut heikentää kilpparin lääkitystä ja siksi paleltaa usein ja siten ehkä suotta olen popsinut jo 3 x antibiolääkeen poskionteloon kun röntgenlääkärikään ei löytänyt kuin aavistuksen "ehkä" sinuiittia eli onteloissa IBSän takia vain kasvanut herkkyys ("allergia") ja siksi nenä vain tukkoisen oloinen?!

Toinen kylmäämistä aiheuttava tekijä voisi olla heikko rautataso kun se mulla ollut kevään "vain" 130 kun normisti ollut hb 150 luokkaa ja ymmärtääkseni on kyse taustalla joku rautavaraston ehtyminen, ei siis pelkkä hemoglobiini arvo? IBS ei estäne lisärautapillerien syöntiä?

21Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? To 18 Heinä 2013, 20:54

Jukka



Toivottavasti maha vaan kestää noita rautatabletteja. Mahan limakalvot voi ärtyä taikka toisaalta tulla ripulia mutta kokeilemalla se vasta selviää, yksilöllisiä nämäkin haittavaikutukset tietysti on.

22Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 19 Heinä 2013, 05:44

Esa

Esa
Admin

En näkisi nenän ja suolen oireilun välillä toinen-vaikuttaa-toiseen-yhteyttä, vaan molemmat johtunevat samoista neurologisista perussyistä. Kaikenlainen herkistyminen on fibromyalgialle tyypillistä. Ihoärsytykselle, pölyille, hajuille.

Äänen käheys voi johtua limakalvoärsytyksestä tai refluksista.

Päänsärky ohimoilla, silmien takana ja päälaen etuosassa on mahdollisesti peräisin sivuonteloista. Mulla hyvin tyypillistä keväällä kun lehtipuiden siitepölyä alkaa tulla ilmaan. Nenähuuhtelu auttaa akuuttiin pölyärsytykseen hyvin ja vaikeampaan oireiluun mulla on Flixonase-tippoja.

23Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 19 Heinä 2013, 06:16

viisvitonen



Esa kirjoitti:En näkisi nenän ja suolen oireilun välillä toinen-vaikuttaa-toiseen-yhteyttä, vaan molemmat johtunevat samoista neurologisista perussyistä. Kaikenlainen herkistyminen on fibromyalgialle tyypillistä. Ihoärsytykselle, pölyille, hajuille.

Äänen käheys voi johtua limakalvoärsytyksestä tai refluksista.

Päänsärky ohimoilla, silmien takana ja päälaen etuosassa on mahdollisesti peräisin sivuonteloista. Mulla hyvin tyypillistä keväällä kun lehtipuiden siitepölyä alkaa tulla ilmaan. Nenähuuhtelu auttaa akuuttiin pölyärsytykseen hyvin ja vaikeampaan oireiluun mulla on Flixonase-tippoja.

Tää kolmiyhteys onkin todella hankala hitsata yhteen, siis: suolisto ja poskiontelot joten pakko olla vatsan välillä "kaasuttamassa" jotta syy-seuraus syntyisi, hapollinen tai hapoton kaasu onteloihin?

Fibroa mulla ei tietääkseni ole (vaikka suvussa siskollani) mutta kilpparin vajis (v -04) ja sen asteheikkous nyt voisi selittää monia asioita mm kylmän herkkyyden ja kaiketi silloin ontelotkin voivat herkistyä?
- poskionteloihin olen suhutellut kortisoni-sumutetta ja jostain luin
että kortisoli heikentää kilpparilääkitystä eli oisko tääkin palapelin osanen?
- paljot kuidut vie myös tehoa Thyroxin lääkkeestä

Suolaliuos -nenähuuhtelua harrastin 2 kk ja alkuun tulikn jotain mutta sitten viim kk:n aikana nenä meni vain aina tukkoon huuhtelusta joten lopetin sen, ärsytti jotenkin lisää?

Pääsärkyjä/-jomotuksia mulla yleensä ei ole ollut kuin vast nyt helmi/maaliskuusta asti kun sairastuin flunsssaan ja siitä asti yhä paheten?!

Nykyään voin niin "huonosti" välillä että todella olen herkistynyt huomaamaan kaikenlaisia hajuja voimakkaasti: toiset hajut posit. toiset negatiivisesti kun voisi olettaa että poskiontelovaivasena haistaisin hädin tuskin enää mitään eli onko tässä linkki pahoinvoivaan vatsaan vai muuhun?!

24Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 19 Heinä 2013, 09:47

Esa

Esa
Admin

Fibromyalgia ja IBS ovat niin läheistä sukua, että ei mitään fibro-oireita voi IBS:tä pois sulkea vain siksi, ettei fibroa ole diagnosoitu. Voisi sanoa - maallikkonäkemyksenäni - että ensin tulee IBS eli vatsavaivat, sitten pikku hiljaa kaikkea muuta oireilua, ja sitten kun oireiluun lopulta kuuluu myös laaja kipuilu, nimetään sairaus uudestaan fibromyalgiaksi. Kyllä sinulla vaikuttaisi olevan paljolti samaa oireilua kuin minullakin, mille sain sitten fibrodiagnoosin myötä nimen.

Nenähuuhtelu on kaksipiippuinen miekka, entistä työkaveria siteeratakseni. Etenkin talvella siitä menee helposti nenä tukkoon, eikä sitä siksi pidä tehdä usein eikä turhaan. Kesäisin mun nenä kestää sitä vaikka joka päivä ja tietty tarvettakin on enemmän. Siinä on tärkeää saada vesi mahdollisimman tarkkaan pois onteloista puhaltelemalla nenän kautta pää eri asennoissa.

Nenän ja sivuonteloiden oireilussa autonomisella hermostolla on iso osa. Kun mulla suoli alkaa riehua, niin alkaa myös nenä valua. Voit lukea nenäoireista haulla "idiopaattinen nuha" tai "vasomotorinen nuha".

Kortikoidilääkkeillä on haittansa, mutta nenässä paikallisesti käytettävällä lääkityksellä ei ole samanlaisia yleishaittoja kuin tableteilla. Flixonasea on suihkeen lisäksi myös tippoina. Tipat ovat aika lailla tehokkaampia sivuontelovaivoissa, joten niitä kannattaa harkita, jos suihke ei tehoa. Lääkeannos on niissä kuitenkin isompi ja niiden laitaminen on melkoista jumppaa.

25Antibioottikuuri ja IBS? Empty Vs: Antibioottikuuri ja IBS? Pe 19 Heinä 2013, 10:50

viisvitonen



Esa kirjoitti:Fibromyalgia ja IBS ovat niin läheistä sukua, että ei mitään fibro-oireita voi IBS:tä pois sulkea vain siksi, ettei fibroa ole diagnosoitu. Voisi sanoa - maallikkonäkemyksenäni - että ensin tulee IBS eli vatsavaivat, sitten pikku hiljaa kaikkea muuta oireilua, ja sitten kun oireiluun lopulta kuuluu myös laaja kipuilu, nimetään sairaus uudestaan fibromyalgiaksi. Kyllä sinulla vaikuttaisi olevan paljolti samaa oireilua kuin minullakin, mille sain sitten fibrodiagnoosin myötä nimen.

Nenähuuhtelu on kaksipiippuinen miekka, entistä työkaveria siteeratakseni. Etenkin talvella siitä menee helposti nenä tukkoon, eikä sitä siksi pidä tehdä usein eikä turhaan. Kesäisin mun nenä kestää sitä vaikka joka päivä ja tietty tarvettakin on enemmän. Siinä on tärkeää saada vesi mahdollisimman tarkkaan pois onteloista puhaltelemalla nenän kautta pää eri asennoissa.

Nenän ja sivuonteloiden oireilussa autonomisella hermostolla on iso osa. Kun mulla suoli alkaa riehua, niin alkaa myös nenä valua. Voit lukea nenäoireista haulla "idiopaattinen nuha" tai "vasomotorinen nuha".

Kortikoidilääkkeillä on haittansa, mutta nenässä paikallisesti käytettävällä lääkityksellä ei ole samanlaisia yleishaittoja kuin tableteilla. Flixonasea on suihkeen lisäksi myös tippoina. Tipat ovat aika lailla tehokkaampia sivuontelovaivoissa, joten niitä kannattaa harkita, jos suihke ei tehoa. Lääkeannos on niissä kuitenkin isompi ja niiden laitaminen on melkoista jumppaa.

Mielenkiintoisia samoja ajatuksia, näkökulmia fibroon ja palaan myöhemmin tähän viestiin paremmin mutta nyt vain lyhyesti että nenästä ei tule mitään, on siis vain tukkoisuutta, kipua aristusta poskea myöten ja otsa/ohimojomoa ja erikoista että vaihtelee puolelta toiselle?

Pahin "nenäoire" on siis tämä kylmän herkkyys, palelu jonka kuvittelen johtuvan nenäonteloiden ärtymisestä, tulehduksesta, mutta nyt siis esille tuli vaihtoehtosyyksi tää kilpparin vajis mm runsaan kuidun syömisen seurauksena estyy lääkityksen teho? Usein syönnin jälkeen kuitenkin "puhkeaa" kuitenkin hetkeksi normi lämmin jopa hikinen olo kunnes taas puseroa sisälläkin päälle?!Surprised 

Ihan alkuun lopputalvesta suolaliuos huuhtelu toi esille kelt limaa pari kertaa mutta sitten ei ole sen koommin mitään tullut.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 6]

Siirry sivulle : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa