Esa kirjoitti:En näkisi nenän ja suolen oireilun välillä toinen-vaikuttaa-toiseen-yhteyttä, vaan molemmat johtunevat samoista neurologisista perussyistä. Kaikenlainen herkistyminen on fibromyalgialle tyypillistä. Ihoärsytykselle, pölyille, hajuille.
Äänen käheys voi johtua limakalvoärsytyksestä tai refluksista.
Päänsärky ohimoilla, silmien takana ja päälaen etuosassa on mahdollisesti peräisin sivuonteloista. Mulla hyvin tyypillistä keväällä kun lehtipuiden siitepölyä alkaa tulla ilmaan. Nenähuuhtelu auttaa akuuttiin pölyärsytykseen hyvin ja vaikeampaan oireiluun mulla on Flixonase-tippoja.
Tää kolmiyhteys onkin todella hankala hitsata yhteen, siis: suolisto ja poskiontelot joten pakko olla vatsan välillä "kaasuttamassa" jotta syy-seuraus syntyisi, hapollinen tai hapoton kaasu onteloihin?
Fibroa mulla ei tietääkseni ole (vaikka suvussa siskollani) mutta kilpparin vajis (v -04) ja sen asteheikkous nyt voisi selittää monia asioita mm kylmän herkkyyden ja kaiketi silloin ontelotkin voivat herkistyä?
- poskionteloihin olen suhutellut kortisoni-sumutetta ja jostain luin
että kortisoli heikentää kilpparilääkitystä eli oisko tääkin palapelin osanen?
- paljot kuidut vie myös tehoa Thyroxin lääkkeestä
Suolaliuos -nenähuuhtelua harrastin 2 kk ja alkuun tulikn jotain mutta sitten viim kk:n aikana nenä meni vain aina tukkoon huuhtelusta joten lopetin sen, ärsytti jotenkin lisää?
Pääsärkyjä/-jomotuksia mulla yleensä ei ole ollut kuin vast nyt helmi/maaliskuusta asti kun sairastuin flunsssaan ja siitä asti yhä paheten?!
Nykyään voin niin "huonosti" välillä että todella olen herkistynyt huomaamaan kaikenlaisia hajuja voimakkaasti: toiset hajut posit. toiset negatiivisesti kun voisi olettaa että poskiontelovaivasena haistaisin hädin tuskin enää mitään eli onko tässä linkki pahoinvoivaan vatsaan vai muuhun?!