IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Refluksi (Oli:Matala FODMAP dietti IBS hoidossa)

4 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

eveliina



viisvitonen kirjoitti:Vielä kun löytyis tutkimusta IBSn yhteydestä pääkoppaan,
tietty keskushermostoon mutta myös tän pääkopan onteloiden limakalvojen ärsytykseeen? :-)

(Tos äsken otin syönnin (sallittua ibs ruokaa) päälle sohvalla pikku torkut oikealla kyljellä niin sen jälkeen alkoi/paheni poskiontelokivut?!
-toki tää mun erikoisahdas nenänreikäni on erikoistapaus eikä välttämättä liity ibs:ään lainkaan..)
Voisiko liittyä refluksitautiin? Minä en ainakaan syönnin jälkeen voi olla makuuasennossa.  Kurkku tulee heti kipeäksi. Voisiko hapot vaikuttaa myös nenään/poskionteloihin...?

viisvitonen



eveliina kirjoitti:Voisiko liittyä refluksitautiin? Minä en ainakaan syönnin jälkeen voi olla makuuasennossa.  Kurkku tulee heti kipeäksi. Voisiko hapot vaikuttaa myös nenään/poskionteloihin...?

Aivan noin itsekin ajattelin mutta pari KNK-erikoislekuria sanoi ettei onteloihin asti vaan refluksia "jää kurkkuun" asti ?!

Kurkkukipua mulla ei enää ole ja pystyn laulaan taas ihan ok mutta nasaaliäänet honottaa.

eveliina



En tiedä mistä johtuu mutta sillon kun hapot on päässyt oikein valloilleen, on mun ääni nuhainen ja kuulostan kipeältä. Näin mulle on sanottu. Kipeähän mä silloin olen mutta en flunssassa niin kuin muut luulevat. Smile

viisvitonen



eveliina kirjoitti:En tiedä mistä johtuu mutta sillon kun hapot on päässyt oikein valloilleen, on mun ääni nuhainen ja kuulostan kipeältä. Näin mulle on sanottu.  Kipeähän mä silloin olen mutta en flunssassa niin kuin muut luulevat. Smile

Edelleen samoilla linjoilla. Kauanko Eveliina olet noin kokenut ja kauanko menee että äänesi taas normalisoituu eli "nuhaisuusääni", nasaaliäänet tukossa menee ohi?

eveliina



Olen kärsinyt närästyksestä vuodesta 2008 alkaen. Ajan kanssa oppinut elämään tämän kanssa. "Nuhan" kesto riippuu. Kyllä se yleensä menee vuorokaudessa ohi, kun vaan syö oikein. Alkuun kun en tiennyt miten syödä, kesti oireet kauan. Lääkärithän eivät osaa auttaa tässäkään asiassa.

viisvitonen



eveliina kirjoitti:Olen kärsinyt närästyksestä vuodesta 2008 alkaen. Ajan kanssa oppinut elämään tämän kanssa. "Nuhan" kesto riippuu. Kyllä se yleensä menee vuorokaudessa ohi, kun vaan syö oikein. Alkuun kun en tiennyt miten syödä, kesti oireet kauan. Lääkärithän eivät osaa auttaa tässäkään asiassa.

Joo täs voi olla kyse jostain "hiljaisesta" refluksistakin jossa ei rinnassa polttele vaan jotenkin salakavalasti vaan ärsyttää ylempää nielua/onteloita?

KNK-lekuri kerran rehellisesti tunnusti ettei syytä oikein tiedetä miksi limakalvot onteloissa alkaa joillakin turpoamaan aiheuttaen em kaltaisia oireita?

eveliina



Minulla on harvoin rinnassa mitään tuntemuksia. Kurkussa on melkein aina limaa. Ja kun on oikein kipeä, on koko ylävatsa tosi kipeä. Se on myös kosketusarka. Ja olo on muutoinkin sairas. "Sydänkohtauksia" on tosi harvoin.

Ja jos on illalla syönyt todella väärin tai paljon, on aamulla äänikin happojen hyökkäyksen jäljiltä nuhainen. Varsinaista nuhaa ei ole mutta ääni on nuhainen. Eli syön aina viimeisen kerran non 3-4 tuntia ennen nukkumaan menoa. Saatan syödä jugurtin tai vastaavan määrän jotain juuri ennen nukkumaan menoa.

viisvitonen



eveliina kirjoitti:Minulla on harvoin rinnassa mitään tuntemuksia. Kurkussa on melkein aina limaa. Ja kun on oikein kipeä, on koko ylävatsa tosi kipeä. Se on myös kosketusarka. Ja olo on muutoinkin sairas. "Sydänkohtauksia" on tosi harvoin.

Ja jos on illalla syönyt todella väärin tai paljon, on aamulla äänikin happojen hyökkäyksen jäljiltä nuhainen. Varsinaista nuhaa ei ole mutta ääni on nuhainen. Eli syön aina viimeisen kerran non 3-4 tuntia ennen nukkumaan menoa. Saatan syödä jugurtin tai vastaavan määrän jotain juuri ennen nukkumaan menoa.

Samoja oireita mullakin! :-)

Osaatko Eveliina sanoa vielä tarkennuksinia että minkätyylistä ruokaa olet syönyt " väärin tai paljon" kun noin oireilet siis nenä tukkoon jne
-maitotuotteita, viljaa, sokerista, rasvaista jne
eli oisko joku allergia taustalla vaikka lievänä?

Limaahan tulee meillä kaikilla "1-2 dl" tms jolla keho puhdistaa huuhtelee limakalvoja

KNK lekuri on siis todennut nenä/otsa-ontelosi puhtaaksi?

Syötkö happosalpaajia PPItä?

Myös edelleen IBSään viittais oireet kun illalla syöt niin oireet vasta aamulla sitten kun ruokasula on päässyt suolistoon esim paksusuoleen joka painaa/heijastaa turvotessaan vatsaankin/ylös kylkiinkin kipua jne. Tätä tukee Esankin esittämä yhteys että kun suolisto voi huonosti niin se peilautuu siten jopa päänkin limakalvoille esim kaiketi juuri nenän onteloihinkin?

Iltasyöntitapas Eveliina on kyllä erinomainen ja jos refluksia oikeasti epäilet niin nosta vielä sängyn pääty ylös 15-25 cm niin ei pitäs tulla "yösnousuja"?

Mutta jos saisit vielä selville (päivä)päivällisruokalajisi tarkemmin niin voisi jotain päätellä enemmän suuntaan tai toiseen?

Esa

Esa
Admin

Joo, sängyn pääpuolen nosto auttaa, ja vielä parempi on säätösänky. Mulla on tosin siinäkin 10 cm korotus pääpuolessa, ettei ole niin linkussa. Lepotuoli, jonka selkänojan saa kallistettua taaksepäin on myös hyvä paikka aterian jälkeiselle levolle.

eveliina



Olen nämä refluksiasiat selvitellyt jo useampi vuosi sitten eikä se ole siis minulle ongelma. Sen vaivan kanssa osaan ja pystyn elämään. Nuo sänkyasiat on ihan tuttuja.  Minulla on ihan tähystyksellä todettu väljä läppä.

Joskus olen kyllä miettinyt sitä että suolistolla on yhteys myös refluksiin. Jos ruoka ei sula kunnolla, on myös ylävatsa kipeä. Ylävatsavaivojahan kutsutaan myös dyspepsiaksi.

Koska läppä vuotaa, on makuuasento jo itsessään riittävä siihen että hapot pääsevät vatsasta ylöspäin. Ei minun tarvitse syödä kun normaali ateria ja mennä nukkumaan niin aamulla on "nuha". Tällaisen vaivan kanssa ei auta kuin noudattaa säännöllistä syömistä ja välttää iltaisin syömistä. Ei siihen mitään allergiaa liity. Saman ruuan kun syö riittävän ajoissa niin "nuhaa" ei ilmene.

Närästävät ruuat täytyy tietysti jättää pois eli paprikat, sipulit, mausteiset ruuat jne.

Läpän leikkaushan on yksi vaihtoehto, jota minullekin on ehdotettu. Mutta koska läppäleikkaus saattaa aiheuttaa lisää turvottelua, pärjään näin ihan hyvin.

viisvitonen



Mulla ei todettu vatsan tähystyksessä läppävikaa (tosin tällä iällä ja näillä oirevuosilla olen itse aika vakuuttunut että läpät vuotaa sittenkin..?) ja "nuhani", nenä oireet ei aina liity vaakaasentoon vaan myös tukkoisuuttaa ykskaks ilmenee vaikka en olisikaan ollut pitkällään,
joten mun tapauksessa knk-lekurin kommentti ettei syytä tiedätä miksi (munkaan) onteloiden limakalvot paksuuntuu?

Sullahan Eveliina nuhatukkkoisuus menee ohi aika piankin ? eikä nää "nasaalitukko" päälle kuten mulla eikä ole krronisia pää yms kipua nenän takia?

eveliina



Kai sitä voi hapot puskea vatsasta ylös vaikka läppä ei vuotaisikaan. Kun läppä on löysä, asialle ei vaan itse voi mitään. Näin itse ajattelen. Minulla on hampaatkin jo huonona kun hapot tekee niihinkin tuhojaan.
Onneksi vielä ei näy hampaissa mitään mutta tunnen kyllä. Saattaa tulla vielä kalliit remontit hampaisiin.

Mulla meni vuosia ennen kuin kuin opin elämään refluksin kanssa. Olin alkuaikoina ystäväni kanssa viikon lomamatkalla etelässä, mulla meni koko viikko ihan pilalle kun ylävatsa oli koko ajan niin pirun kipeä. Olin väsynyt ja todella huonovointinen. Jälkeenpäin ajatellen taisin voida huonosti kun joka aamu söin hirmuisen isot vehnäleivät aamupalaksi.

Mutta ajan kanssa kun ruokavaliosta on jäänyt pois kaikki leipä, kaikki vaalea höttöjauho, peruna, makaroonit jne. on olo parantunut huimasti. Eli siis kaikki mikä myös turvottaa, aiheuttaa myös refluksia. Minun olettamus. Joskus voin vähän syödä niin ei närästä.
Tomaatti ja kurkku sopivat minulle, toisillehan ne eivät sovi.

Nyt kun saisin tuon suoliston toimimaan "kiltisti", olisi elämä helpompaa.
Ja lisäksi kun saisi nuo jatkuvat vatsakivut pois, olisi elämä ihanaa Smile

Minulla on niin paljon kipuja ja vaivoja, joihin lääkärit eivät ole osanneet sanoa mitään. Refluksinkin sain selvittää ihan itse. Nyt nämä vatsakivut ovat mysteeri. Ja olen jo pari vuotta asiaa yrittänyt selvittää mutta kivut vain jatkuu. On siis aikoja kun suolen toiminnassa ei ole mitään vikaa mutta vatsa on vaan kipeä. Lantionpohjan lihasten ylikireytenä sitä hoidetaan mutta apua ei vaan tunnu tulevan. Tuon vaivan kanssa olen jo niin masentunut kun kivutonta päivää ei ole. Ja kun ei edes tiedä missä vika.

Olipa avautuminen.. Smile

viisvitonen



Vielä Eveliina tälläinen pohdiskelu tai huomio, että miten paljon syöt sokeria (ja "sokeria" tietty monenlaisia :-) ) että oletko huomannut sokeriruuilla erityistä vaikutusta sun nenän tukkoisuuteen tms?

Aloitin eilen uuden keskustelun kun Sannalla oli sellainen huomio
ja pikapikaa googletin niin sokeri todella ärsyttää/tulehduttaa limakalvoja?! Nenä, suoli jne limakalvojahan riittää? :-)

Alla linkki ko. keskusteluun

sokeria liikaa

ps. itse kokeilen nyt puristaa sokeritasot max 100 gr tms kun mulla vielä kortisonikuuri joka osaltaa nostaa verensokeria.....?

eveliina



Ei mun mielestä nenä mene tukkoon sokerista. Mutta jos syön paljon makeaa niin suolistossa sen huomaa. Tuntuu että tavara ei kulje kunnolla suolistossa ja sitten saattaa myös ylävatsa olla kipeä.

Mun heikkous on jugurtit, mä syön niitä paljon. Ja ostan aina sokerillisia koska en usko että ne lisäainejugurtit on hyväksi. Mä syön ainakin yhden jugurtin päivässä, joskus menee jopa 4. Muuta sokerillista en mielestäni syö päivittäin. Marjoihin olen tietty lisännyt hiukan sokeria kun olen ne pakastanut. Viikonloppuisin on kyllä sitten karkkipäivä. Smile

Esa

Esa
Admin

Hyvää jogurttia saa kun ostaa maustamatonta ja laittaa siihen sitten sekaan marjoja tai hedelmäpaloja ilman sokeria. Tai ei laita mitään, hyvää se on sellaisenaankin. Minä en makeutetuista tykkää, ne on niin ällöttävän makeita. Eikä sokerissa tosiaan ole mitään hyviä puolia.

eveliina



Niin saa, mutta yleensä tykkään syödä marjat marjoina. Ja jugurtissahan on valtavasti sokeria. Mitä hedelmiä syöt? Minä kun en syö mitään, jos vatsa ei mene sekaisin niin sitten närästää..

Esa

Esa
Admin

Luonnonjogurtissa ei ole:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33129&lang=fi

Minä syön enimmäkseen banaania, meloneja ja sitruksia. Omenaakin hiukan, vaikka se on fodmap pahimmasta päästä.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Luonnonjogurtissa ei ole:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33129&lang=fi

Minä syön enimmäkseen banaania, meloneja ja sitruksia. Omenaakin hiukan, vaikka se on fodmap pahimmasta päästä.

Sitruksia = siisi sitrushedelmiä?

Olen ymmärtänyt että IBSssä suositaan vain marjoja niiden matalamman
fruktoosin tms takia, ei siis hedelmiä?

eveliina



Olisi ihana syödä hedelmiä mutta oma olo parempi kun ne jättää väliin. En ole syönyt sitruksia vuoden 2008 jälkeen. Palan ehkä maistanut kerran tai pari. Pitäisi uskaltaa kokeilla kiiviä ja joitain meloneita mutta kun tuntuu että vatsa reagoi heti juuri fruktoosiin.

Esa

Esa
Admin

Vain omena, päärynä ja kivelliset hedelmät ovat välteltäviä. Kiivi on hyvä, kannattaa kokeilla. Hedelmiä kannattaa kylä syödä.

Sitrushedelmät voivat olla vähän hankalia närästyksen takia, mutta kyllä klementiini jälkiruuaksi voisi mennä silti ongelmia. Minä en välttele niitä kuin juuri ennen nukkumaan menoa. Olen syönyt hyvinkin puoli kiloa päivässä ongelmitta.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Vain omena, päärynä ja kivelliset hedelmät ovat välteltäviä. Kiivi on hyvä, kannattaa kokeilla. Hedelmiä kannattaa kylä syödä.

Sitrushedelmät voivat olla vähän hankalia närästyksen takia, mutta kyllä klementiini jälkiruuaksi voisi mennä silti ongelmia. Minä en välttele niitä kuin juuri ennen nukkumaan menoa. Olen syönyt hyvinkin puoli kiloa päivässä ongelmitta.

Onkohan eroa kuivattuihin hedelmiin? Jostain olin lukevinani että kuivatut hedelmät olisi jollain tapaa haitallisia...? Muuttuukohan kuivatessa glukoosi/fruktoosi-suhde? Tai happamuus? tms.

esim. kaurapuuroa jossa kuivattua mustikkaa, vadelmaa, omenaa versus johon itse lisää em "tuoreita" paloja :-)

Esa

Esa
Admin

Jioo, kuivatut on kaikki hankalia. Ei glukoosi muutu fruktoosiksi, mutta varmaan sen sokerin liuottaminen niellyistä paloista on vaikeampaa ja menee bakteereille asti sulamatonta.

paikkis83

paikkis83

Minulla nämä refluksi oireet/närästys on olleet ihan pahimmat oireet koko ajan!! Vatsa kun ei toimi/turpoaa niin jo alkaa nämä närästys oireet.
Aloin viime kesällä olla ihan toivottomassa tilassa närästykseni kanssa ja epäilin itse vatsakatarria tai helicobakteeria. Verikokeissa ei löytynyt hälyttävää joten lääkäri sanoi ettei missään pitäis olla mitään vikaa.
Surffailin netissä kun lääkäri ei osannut juuri juuta ei jaata sanoa ja törmäsin IBS:än ja fodmap ruokavalioon.
Testasin ruokavaliota ja a'vot alkoipa olo helpottua !
Kyllä saa rennietä syödä jos yhtään lipsuu ruoka valiosta ja kaikista ärsyttävintä tässä on se että se pahin närästys kaivaa yöllä  Shocked 
Meinasin tulla hulluksi ennenkun löysin syyn tähän vaivaan kun valvoin ja valvoin närästyksen kanssa....
Mutta nyt kun sen tietää niin elämä on helpompaa!
Olen huomannut että gefilus laktoosittomat teho juomat helpottaa myös.

Esa

Esa
Admin

Tehokkaampia lääkkeitä vaan, jos närästys vaivaa kunnollisesta ruokavaliosta huolimatta. Siitä vaivasta ei kannata kärsiä.

viisvitonen



eveliina kirjoitti:Ei mun mielestä nenä mene tukkoon sokerista. Mutta jos syön paljon makeaa niin suolistossa sen huomaa. Tuntuu että tavara ei kulje kunnolla suolistossa ja sitten saattaa myös ylävatsa olla kipeä.

Mun heikkous on jugurtit, mä syön niitä paljon. Ja ostan aina sokerillisia koska en usko että ne lisäainejugurtit on hyväksi. Mä syön ainakin yhden jugurtin päivässä, joskus menee jopa 4. Muuta sokerillista en mielestäni syö päivittäin. Marjoihin olen tietty lisännyt hiukan sokeria kun olen ne pakastanut. Viikonloppuisin on kyllä sitten karkkipäivä. Smile

Moi taas Eveliina! Mielenkiintoista keskustelua edellä ja todella asian ytimessä - refluksia vai ibs vai molemmat? :-)

Mulla sama "ongelma" kuin mitä yllä kirjoitat paitsi en syö karkkeja juuri koskaan.

Käytitkös sä Eveliina happoasalpaajia eli PPI-lääkkeitä?

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa