IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Refluksi (Oli:Matala FODMAP dietti IBS hoidossa)

4 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 2]

viisvitonen

paikkis83 kirjoitti:Minulla nämä refluksi oireet/närästys on olleet ihan pahimmat oireet koko ajan!! Vatsa kun ei toimi/turpoaa niin jo alkaa nämä närästys oireet. ....
Surffailin netissä kun lääkäri ei osannut juuri juuta ei jaata sanoa ja törmäsin IBS:än ja fodmap ruokavalioon.
Testasin ruokavaliota ja a'vot alkoipa olo helpottua !
Kyllä saa rennietä syödä jos yhtään lipsuu ruoka valiosta ja kaikista ärsyttävintä tässä on se että se pahin närästys kaivaa yöllä  Shocked 
Meinasin tulla hulluksi ennenkun löysin syyn tähän vaivaan kun valvoin ja valvoin närästyksen kanssa.... ..
Olen huomannut että gefilus laktoosittomat teho juomat helpottaa myös.

Terve! Hienoa että olet saanut apua vaivoihisi, mutta saisko tarkennuksia selityksiisi? :-)

"Vatsa kun ei toimi/turpoaa niin jo alkaa nämä närästys oireet. "

Siis vatsalla tarkoitetaan vatsalaukkua ja jopa suolistoakin, joten mikä ja miten ei sulla toiminut?

"Kyllä saa rennietä syödä jos yhtään lipsuu ruoka valiosta ja kaikista ärsyttävintä tässä on se että se pahin närästys kaivaa yöllä"

Siis ibs ei tietääkseni aiheuta närästystä joten jos tarvitset rennietä olet syönyt jotain joka saa vatsalaukkusi hapot "kiehuun"?

"Meinasin tulla hulluksi ennenkun löysin syyn tähän vaivaan kun valvoin ja valvoin närästyksen kanssa.... "

Siis löysit syyn kumpaan vaivaan: refluksiin vai ibsään? Ja mitä tai mitkä ne syyt oli?

"Olen huomannut että gefilus laktoosittomat teho juomat helpottaa myös"

Niin mhb:t sanotaan auttavat ibssä ja laktoosi ei sovi ibs:ään koska fodmap, mutta nämä kumpikaan ei liity vatsalaukkuun?

viisvitonen

Esa kirjoitti:... ilman sokeria. Tai ei laita mitään, hyvää se on sellaisenaankin. Minä en makeutetuista tykkää, ne on niin ällöttävän makeita. ....

Miten Esa pääsee sellaiseen olotilaan ettei makea, sokeri maistu??!!

Tollaiseen tilaan kun pääsis niin luulen että paino tippuis roimasti, kunto nousisi ja muutenkin terveys kohenisi tosta vaan kun sokerin muutkin "toksisuus" -vaikutukset elimistöön loppuis!

Luulen että jopa refluksi/ibs-vaivat laimenisi....

Esa

Esa
Admin

Kyllä refluksi liittyy IBS:ään hyvinkin tiiviisti. Kulkevat usein yhdessä.

Liiallisesta makean tarpeesta pääsee vähentämällä makean syömistä. Makuaisti tottuu. Kun ei syö ylettömän makeaa, alkaa maistaa luonnollisen makeuden marjoissa yms. Samahan koskee suolaa.

viisvitonen

Esa kirjoitti:Kyllä refluksi liittyy IBS:ään hyvinkin tiiviisti.

Selitätkö tarkemmin?

Toki samaa GI-putkeehan ne on mutta jos esim. vatsalaukussa on liikaa happoja, esim juot kahvia paljon ja sua alkaa "liikahapottaan" ja venttiili päästää refluksoi hapot ruokatorveen ylöspäin rintaan poltteeksi, niin miten em liikahappoisuus refluksi liittyy suolistoon jonne ennen ruokamassan siirtymistä "hapot" neutralisoidaan pohjukkaissuolessa?

Esa

Esa
Admin

Tarkempaa tietoa minulla ei ole refluksin ja IBS:n yhteyden syistä, mutta niin vaan on, että hyvin usein IBS-potilaalla on myös refluksioireita.

Arvailla voi tietenkin. Molempiin vaikuttaa stressi. Molenmmat ovat jonkinlaista ruuansulatuskanavan toiminnan liikaherkkyyttä.

viisvitonen

Esa kirjoitti:Tarkempaa tietoa minulla ei ole refluksin ja IBS:n yhteyden syistä, mutta niin vaan on, että hyvin usein IBS-potilaalla on myös refluksioireita.

Niin mutta oishan se onnetonta jos joku alkaa hoitaan tän foorumin ohjeilla esim fodmap-ongelmaansa refluksilääkkeillä ppi, losec jne ;-)

Toki molemmat ja monta muutakin vaivaa voi olla yhtaikaa mutta kun tämä on IBS-foorumi niin yritetään kohdentaa oireet ja hoito?

Itselleni taas 2. nenä leikkauksen jälkeen määrättiin taas "kourallinen" kipulääkkeitä toipumiseen sekä lisäksi vatsalaukkua "suojaamaan" ppi-kuuri, mutta tulee mieleen todella että mitähän kipulääkkeillä ärsytetty vatsalaukku ja siihen haponalennukset tekeekään syömälleni ravinto- ruualle ja kun sellainen "epämääräinen" mössö etenee ibs-suolistoon..... huh huh?!

Esa

Esa
Admin

Jos närästää niin närästystä on syytä hoitaa. Jos närästyksen syyn saa pois niin sitten voi lakata hoitamasta. Joka tapauksessa närästys on niin iso haitta niin voinnin kuin terveydenkin kannalta, että sitä ei missään nimessä kannata kärsiä, kun tehokkaita vähähaittaisia lääkkeitä on.

En usko, että närästykseen kovin paljon vaikuttaa IBS-oireilun akuutti taso tai fodmapit. Kylläkin närästystä pahentavat ruuat; piparminttu, alkoholi, kahvi, käristetyt jne. Piparmintun mainitsen erikseen siksi että sitähän suositellaan ärtyvän suolen hoitoon, mutta eipä käy, jos on refluksia. Se yhteys on, että vatsan turvotus pahentaa refluksia.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 2]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa