paikkis83 kirjoitti:Minulla nämä refluksi oireet/närästys on olleet ihan pahimmat oireet koko ajan!! Vatsa kun ei toimi/turpoaa niin jo alkaa nämä närästys oireet. ....
Surffailin netissä kun lääkäri ei osannut juuri juuta ei jaata sanoa ja törmäsin IBS:än ja fodmap ruokavalioon.
Testasin ruokavaliota ja a'vot alkoipa olo helpottua !
Kyllä saa rennietä syödä jos yhtään lipsuu ruoka valiosta ja kaikista ärsyttävintä tässä on se että se pahin närästys kaivaa yöllä
Meinasin tulla hulluksi ennenkun löysin syyn tähän vaivaan kun valvoin ja valvoin närästyksen kanssa.... ..
Olen huomannut että gefilus laktoosittomat teho juomat helpottaa myös.
Terve! Hienoa että olet saanut apua vaivoihisi, mutta saisko tarkennuksia selityksiisi? :-)
"Vatsa kun ei toimi/turpoaa niin jo alkaa nämä närästys oireet. "
Siis vatsalla tarkoitetaan vatsalaukkua ja jopa suolistoakin, joten mikä ja miten ei sulla toiminut?
"Kyllä saa rennietä syödä jos yhtään lipsuu ruoka valiosta ja kaikista ärsyttävintä tässä on se että se pahin närästys kaivaa yöllä"
Siis ibs ei tietääkseni aiheuta närästystä joten jos tarvitset rennietä olet syönyt jotain joka saa vatsalaukkusi hapot "kiehuun"?
"Meinasin tulla hulluksi ennenkun löysin syyn tähän vaivaan kun valvoin ja valvoin närästyksen kanssa.... "
Siis löysit syyn kumpaan vaivaan: refluksiin vai ibsään? Ja mitä tai mitkä ne syyt oli?
"Olen huomannut että gefilus laktoosittomat teho juomat helpottaa myös"
Niin mhb:t sanotaan auttavat ibssä ja laktoosi ei sovi ibs:ään koska fodmap, mutta nämä kumpikaan ei liity vatsalaukkuun?