IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Bakteerinäyte ulosteesta, kokemuksia?

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Bakteerinäyte ulosteesta, kokemuksia? Empty Bakteerinäyte ulosteesta, kokemuksia? Ke 30 Heinä 2014, 18:47

Mea

Onko kukaan teistä koskaan pyytänyt analyysiä ulosteen bakteerikannasta? Mulla on ollut "ärtyvä suoli" (lainausmerkit siksi koska diagnoosi on täyttä hömppää) jo kohta kolmisen vuotta ja mä olen oikeasti kokeillut ihan kaikkea mahdollista lääkettä ja hoitokeinoa. Vatsan toiminta järkkyi aikoinaan useista toistuvista antibioottikuureista. Nykyään myös oireista johtuva alakuloisuus ja stressi antavat ihan kunnolla lisäpotkua vatsan oikkuilulle.

Anyway, mä olen ihan 100% varma että kyse on suolistoflooran epätasapainoisesta bakteerikannasta, koska antibiootit tappoivat kaikki suolistolle ystävällisetkin bakteerit tieltään. Nyt mä olenkin alkanut miettimään ulostenäytteen antamista, jotta siitä voitaisiin tutkia eri bakteereja ja niiden määrää. Sen perusteella esim. voisi lääkitä vatsaa oikeilla probiooteilla. Onko kukaan testannut tätä ja onko siitä ollut apua? Minkälaiset hoitolat tuollaisia näytteitä mahtavat tutkia?

Esa

Esa
Admin

On noita otettu, kun on ollut aihetta epäillä infektiota. Kerran löytyikin runsastunut Clostridium difficile, joka häädettiin. Suolistofloora ei ole mitenkään helposti muutettavissa. Parasta mitä voit tehdä on syödä runsaasti kasviksia ja täysjyvää ja vähemmän rasvaa ja vehnäpullaa. Suolistoflooran epätasapaino on kyllä ilmeisesti jokseenkin aina osa IBS:ää, mutta kokonaisuus on paljon laajempi. Varsinaista lääkettä ei ole olemassa. Ruokavalio on tehokkain hoito.

nunnu85

Mulla on kans otettu noi kokeet, mut ei sie mitää erikoista löytynyt, pelkkää pas..... Smile

Tipu

Tätä muuten edelleen ihmettelen kun bakteeri tutkimukset ulosteesta ei kuulu ihan niihin ensimmäisiin perus tutkimuksiin kun aletaan IBS:ää epäillä. Keliakia, laktoosi ja kalprotektiini verikokeet otetaan kyllä ja ehkä kilpirauhas kokeet mutta ei välttämättä muuta ennen kolonoskopiaa.

Toki kolonoskopiassa otetuista suoliston pinnan koepaloista voi löytyä vakavampia bakteereita sivutuotteena mutta jos olen ymmärtänyt oikein näytteistä tutkitaan ensisijaisesti solumuutoksia, kasvaimia ja syöpä asioita.

Nuo bakteeri asiat ovat muutenkin näköjään melko kinkkinen juttu koska välttämättä ulostekokeista ei selviä mitään ja esim erään työkaverini kohdalla häneltä löydettiin vihdoin vasta toisen kolonoskopian jälkeen jokin tuntemattomampi paha bakteeri suolistosta. Kerkesi mennä todella huonoon kuntoon ennen sitä. Hän sai myös ensin ärtyneen suolen syndrooma diagnoosin ja pistettiin kotiin sen kanssa. Hän itse vaati uloste kokeita ja lopuksi päästä uudelleen kolonoskopiaan. Uloste kokeissa kun on se huono puoli myös että ei kai ole olemassa mitään yleisulostekoetta missä tutkittaisiin kaikki mahdolliset bakteerit vaan ne kokeet ovat tietyille tunnetuille yksittäisille tai ryhmälle bakteereita kuten esim salmonella, kambylobakteeri, yersinia, sighella ja erikseen on stafylokokki kokeet jne. Eli tuntemattomammat bakteerit jäävät noilla kokeilla löytymättä vaikka sattuisivatkin olemaan samassa näytteessä.

En sitten tarkemmin tiedä ja korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin. Silti mielestäni olisi hyvä tehdä laajat ulostekokeet ennen kolonoskopiaa jos syyllinen sattuukin olemaan joku helposti löydettävissä oleva bakteeri eikä IBS.

Esim heliko bakteeri joka elää vatsakalvon pinnalla on vaikea kiinnisaatava myös, mutta aiheuttaa IBS:n kaltaisia oireita. Sitä tutkitaan verikokeella, ulosteviljelyllä sekä hengitys testillä. Juodaan puhdistettua ureaa ja tehdään hengitystesti. Myös gastroskopiaa ja näytepalan ottoa vatsakalvoilta käytetään tutkimukseen. Tehokkain tapa lienee löytää tuo viheliäinen bakteeri on gastroskopia sekä hengitystesti.

katti

Onko Suomessa olemassa luotettavaa testausmenetelmää suolen bakteeritasapainolle? Lueskelin erään henkilön blogista tästä klinikasta Helsingissä, joka näitä tekee (ja jonka nimeä en nyt kuollaksenikaan muista), ja sieltäkin ulostenäyte lähetettiin jenkkeihin analysoitavaksi ja koko hoito kustansi satoja euroja. Siitä jäi itselleni jotenkin sellainen kuva, ettei Suomessa olisi vastaavan tasoista mahdollisuutta tehdä tarkkaa analyysia suoliston bakteerien tilasta.

Tipu

Muistatko Katti että oliko tuo blogin pitäjä itse käynyt niissä bakteerikannan selvitys kokeissa ja jos oli niin kertoiko saaneensa mitään hyötyä siitä? Ajattelin että jos sai tarkemmissa tutkimuksissa esim tietoonsa mitkä epäedulliset bakteerit siellä suolistossa on vallalla ja jopa suuntaavat lääkkeet niihin... Niin onkohan hänen suolisto vaivansa ollut paremmalla tolalla sen jälkeen..? Jos hänellä siis on ollut tai on jotain suolisto vaivoja.

Mahtavaa olisi jos löydät kyseisen blogin uudelleen ja sen klinikan nimen joka moisia tutkimuksia tekee.

katti

Olen lähes varma, että olen nähnyt samasta aiheesta jossain lyhyemmän ja ytimekkäämmänkin postauksen, mutta tämä oli toinen, jonka muistan:
http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/2008/08/ratkaisu-selittmttmiin-vatsavaivoihin.html

Tuolla mainitaan, että antioksidanttiklinikan kautta ulostenäyte lähetettiin Jenkkeihin.

Tipu

Kiitos Katti! Tuota klinikkaa voisi harkita itsekkin jossain vaiheessa.
Hyvin kirjoittaa tuo blogin pitäjä aiheesta ja löytyihän häneltä ulostekokeesta parasiitti. Ainakin olisi hyvä kuulla itsekin onko sitä hyviä bakteereita lähes ollenkaan suolistossa ja jos näin on niin varmaan lääkäreillä on ehdotuksia millä sitä parantaa. Muitakin ehdotuksia siis kuin ruokavalio.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa