IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Vatsa ei sulata joitakin ruoka-aineita

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Vatsa ei sulata joitakin ruoka-aineita Empty Vatsa ei sulata joitakin ruoka-aineita Su 02 Kesä 2013, 21:43

meggiee



Olen jo pitkän aikaa huomannut, että todella usein ulosteessani on selvästi havaittavissa ruoka-aineiden osia tai jotakin, joka ei ole vatsassa sulanut kunnolla. Yleensä olen huomannut punaisia palasia, jotka ilmeisesti ovat tomaattia, jota syön leivän päällä ja salaateissa. Välillä joukossa on kokonaisia siemeniä tai jotakin vihertävää, ehkä yrttejä. Muutenkin ulosteeni haisee usein ikään kuin "raa'alta", vähän niin kuin oksennukselta, ei siis normaalilta ulosteelta.

Onko muilla tämän kaltaisia oireita, ja oletteko huomanneet, että jotkin vihannekset tai muut ruoat eivät sula suolistossanne kunnolla?

Sanna

Sanna
Admin

Mulla oli kanssa sama ongelma kun vielä söin tomaatteja ja paprikaa. Ne ei vaan mene mulla läpi niinkuin pitäisi vaan tulee miltein kokonaisina läpi suolesta. Olo helpotti ku jätin ne pois ruokavaliosta. Suosittelen kokeilemaan olemaan ilman näitä! Ovat melko happamia juttuja mahalle. Jätä pois ja katso muuttuuko ulosteen laatu mitenkään?

https://ibs-foorumi.palstani.com

Esa

Esa
Admin

Toki on aivan luonnollista, että tomaatin ja paprikan kuoret tulevat läpi sellaisenaan ja näkyvät tietty punaisina hyvin. Maissin jyvät näyttävät jopa samalta kuin ennen syömistä. Mutta jos suoli on liian vauhdikas, silloin kyllä sulatuskin heikkenee ja paksusuoleen tuleva keskeneräinen massa aiheuttaa oireita.

Sanna

Sanna
Admin

Esalla taas ihan hyvä pointti. Kyllähän osa ruuista tulee miltein muuttumattomana läpi. Mulla vaan tohon tomaattiin ja paprikaan liittyi tosi kova mahakipu ja suoli toimi todellakin aivan liian nopeasti. Noi olot jäi pois kun jätin tomaatin ja paprikan pois.

Ei kai sillä niin merkitystä ole, miltä se uloste näyttää, jos olo on kuitenkin hyvä? Siis toki poissuljettuna se jos siellä on ihan verta. Very Happy

https://ibs-foorumi.palstani.com

nunnu85



Grillikausi alkoi ja niin alkoi taas mahavaivat, enpä oo maissia syönyt hetkeen ja nyt on taas koko aamu ravattu vessas, tuloksena ripuli ja maissia, on muuten ollu ihan hyvä olo tähän asti ku en oo syönyt muuta ku gluteenitonta, mut maissi ja juuri tuo tomaatti tais laukasta tän taas! Sad

Esa

Esa
Admin

Grillaaminen on pahasta. Vaikka ruuat muuten ovat okei, niin grillaamalla kypsentäminen aiheuttaa vatsavaivoja mulle.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa