Hienoa kun löytyi tällainen foorumi, jossa voi lukea muiden kohtalotovereiden kokemuksia ja kommentteja IBS:stä.
Itselleni kyseinen ongelma on nimellisesti melko uusi, mutta oireita on ollut jo vuosikausia. Olen 23-vuotias ja minulla diagnosoitiin muutama viikko sitten "todennäköinen IBS".
Olen miettinyt omia vatsa- ja suolisto-ongelmia viime vuosien varrella, ja tuntuu kuin olisin kärsinyt jonkinasteisista oireista jo ihan teini-iästä asti. Minulla on jo ehkä 17-vuotiaasta asti ollut paljon turvotusta ja ilmavaivoja ja aina ongelmia vessakäyntien kanssa, kun olen joka wc-käynnilläni yrittänyt saada ilmaa ulos mahastani ja siksi käynnit yleensä ovat kestäneet kauan. Kaverini tätä silloin välillä ihmettelivät ja yleisissä vessoissa oli aina noloa käydä kaasuttelemassa tai yrittämässä ulostetta ulos tuloksetta.
Vuosien ajan elin vain turvotuksen ja ilmavaivojen kanssa, kunnes oireeni alkoivat pahentua ajan myötä. Koskaan en kokeillut laktoositonta ruokavaliota tms. Olen matkustellut paljon ja asunut ulkomailla, jolloin ruokavalio on aina muuttunut melko radikaalisti eikä ole voinut kauheasti kiinnittää huomiota siihen mitä suuhunsa pistää ja mitä ei kannata syödä. Kyllähän se oli varsinkin paikasta toiseen reissatessa hankalaa kontrolloida mahaa, kun ilmavaivoja oli koko ajan ja epämiellyttävä olo, ja vessaan piti aina päästä mahdollisuuden tullen kokeilemaan josko jotakin tulisi ulos ja päästelemään ilmoja pihalle.
Vatsakipuja minulla ei ole oikeastaan koskaan ollut ainakaan tämän ongelman johdosta. Nuo ilmavaivat ovat ehdottomasti häiritsevin juttu mun tapauksessa, koska niitä tulee aivan hallitsemattomasti ja monet kerrat olen päräytellyt muiden ihmisten läsnäollessa eri paikoissa. Se on todella noloa! Pieruni eivät yleensä haise, mutta ihan äkkiarvaamatta vaikka kaverin kanssa jutellessa pääsee pieru ja sitten en tiedä miten päin olisi. Vessassa en kehtaa kunnolla käydä esim. hiljaisissa taloissa joissa on muita kuuloetäisyydellä, koska aina pelkään että tulee ilmoja ulos kuuluvasti (ja niitähän tulee joka vessareissulla).
Viime syksynä oireeni pahenivat/muuttuivat vielä lisää, ja asuin silloin ekaa kertaa yhdessä toisen ihmisen kanssa. En voinut enää käydä vessassa päräyttelemässä kuten halusin ja se stressasi minua entistä enemmän. Alkuaikoina homma meni niinkin naurettavaksi, että kun ilmaa oli mahassa paljon ja olisi pitänyt päästää niitä ulos tai koittaa ulostaa, niin lähdin kotona johonkin yleisiin vessoihin jonnekin! Naurettavaa. En voi olla normaalisti toisen ihmisen seurassa jos tunnen, että mahassa on paljon ilmaa tai haluaisin käydä kakalla, koska pelkään sitä pierumeteliä mikä siitä syntyy.
Muutama kuukausi sitten ulosteeni laatu muuttui merkittävästi ja ulosteeni ei tullut ulos enää paksuna ja normaalina, vaan ainoastaan litteänä tai ohuena nauhana/pieninä paloina. Näin on edelleen. Vessareissuni kotona alkoivat kestää todella kauan, pahimmillaan olen pytyllä n. 20-25 minuuttia ja yritän päästää kaiken ulos.
Välillä alkoi olla ripulia ja välillä erilaista. Odotin aina niitä hetkiä kun saisin olla yksin kotona, jotta voisin kakata rauhassa ilman että joku kuulee!
Tämä häiritsee sosiaalista elämää todella paljon, ja aina pitää miettiä että koska pääsisin yksin vessaan ilman että joku kuulisi mitä siellä tapahtuu. Nykyään tuntuu että maha voi mennä sekaisin mistä ruuasta tahansa ja ilmavaivoja tulee aina riippumatta siitä mitä syö. Helppoahan se on silloin, kun olen yksin (nyt olen asunut taas yksin 3kk) ja voin viettää vessassa aikaa niin paljon kuin haluan ilman että kukaan tietää.
Mutta auta armias kun joku tulee kylään pariksi päiväksi tai itse menen johonkin ja jos tulee vaikka syötyä huonosti ja juotua alkoholia, niin ongelmia tulee ja paljon...
Aloin miettiä, että litteän/ohuen ulosteeni takia suolistossani voisi olla tukos, ja googletteluni ansiosta aloin epäillä suolistosyöpää. Hakeuduin lääkärille, joka alkoi puhua IBS:stä, josta olinkin jo netistä lukenut.
Nyt olen taas lähdössä ulkomaille pidemmäksi aikaa ja pelottaa, että millaiseksi tämä vaiva taas menee! Siellä en saa omaa rauhaa enkä voi tehdä äänekkäitä tai pitkiä vessareissuja silloin kun haluan, joten ei varmasti helppoa tule olemaan... Ruokavaliokin taas menee uusiksi (lue: pahempaan suuntaan).
Mielialalääkkeitä syön, kahtakin laatua tällä hetkellä.
Onneksi olen tällä hetkellä opiskelija, joten on ollut helpompaa tämän vaivan kanssa, mutta jos olisin normaalissa työelämässä niin vaikeaa olisi!