IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Oma diagnoosini

+8
miau
iluvatar
StellaB
Jukka
Tuoski
Whimsy
Mikimi
Sanna
12 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3

Siirry alas  Viesti [Sivu 3 / 3]

51Oma diagnoosini - Sivu 3 Empty Vs: Oma diagnoosini Ti 21 Toukokuu 2013, 07:37

viisvitonen



Esa kirjoitti:Nauhamaiseksi muuttunut kakka antaa tosiaan aiheen tutkia, ettei suolessa ole kasvainta,...

Niin tai ihan vaan ulostemöykyn jäämistä jumiin pitemmäksi aikaa suolen mútkikkaisiiin "kennoihin" eli pikakeinona käyttää vaikka laxoperonia tai jopa mircolax peräruisketta
jolloin paksusuoli voisi tyhjetä täysin ja varmasti ja pääsisi jatkaan "tyhjältä" pöydältä ilman huolia vakavista sairauksista jos seuraava uloste olisi isompi jo?

52Oma diagnoosini - Sivu 3 Empty Vs: Oma diagnoosini Ti 21 Toukokuu 2013, 18:17

meggiee



Kiitos neuvoista, ja hienoa kuulla että muutkin kärsivät samanlaisista ongelmista ja vaivoista! Vaikka eihän tässä taudissa muuten yhtään mitään hienoa ole, kaikki vaivat ovat hienoudesta kaukana... Neutral

Sanna kirjoitti:
Itse olen huomannut nyt viime viikkojen aikana, että tosiaan nuo ulkomaiset maitotuotteet sopivat minulle aivan loistavasti! Ei mitään oireita. Valion ja muut suomalaiset maitotuotteet eivät ole istuneet lainkaan kun maha vetää volttia niistä. Eli jotain tuossa ruokapolitiikassakin on erilaista. Mutta kannattaa matkoillakin sitä sokeria välttää, samoin alkoholia. Ja jos on joku tietty ruoka mistä olet huomannut että maha reagoi niin voit aina sanoa että olet allerginen tälle ruoka-aineelle, niin voit välttää sen syömisen myös matkoilla, liiemmin selittelemättä.

Ahaa, tuommoista en kyllä ole pannut merkille. En oikein ole vielä pystynyt erittelemään, että mitkä ruoat erityisesti aiheuttavat minulle oireita, kun tuntuu vaan että aivan kaikki ja mikä tahansa voi päivästä ja olinpaikastani riippuen saada vatsani sekaisin, aiheuttaa ilmavaivoja ja turvottaa.

Yleensä reissuilla ja muualla kuin kotona ollessa minulle tulee enemmänkin ummetusta ja tietysti triplasti enemmän turvotusta ja ilmaa vatsaan. Harvoin vatsani on missään matkoilla tai muualla löysällä. Kotona taas saatan istua vessassa hurjan pitkiä aikoja päivän mittaan löysän vatsan kanssa...

Muutaman kuukauden ajan olen huomannut, että jos istun pöntöllä tarpeeksi kauan (eli TOSI kauan) ja pinnistän kunnolla ja päästän ensin kaikki vatsassa olevat ilmat pihalle niin sen jälkeen tulee (yleensä melko löysä) uloste, ja olo helpottuu eli sen jälkeen ei ole ilmavaivoja tai kamalaa tunnetta mahassa. Tämä operaatio on tuskallinen ja pitkä, mutta jälkitunne on hyvä. Ongelmana tosin on se, että noin pitkiä vessareissuja ei kehtaa tehdä muuta kuin kotona yksin ollessa, eli toisin sanoen aina jossain muualla kuin kotona tai sitten kotona jonkun muun läsnäollessa on pakko kärsiä huonosta olosta ja ilmasta vatsassa, koska ei voi mennä puoleksi tunniksi vessaan.

Saa nähdä miten tuolla muilla mailla pärjää ja miten pääsee vessaan ja kehtaako tehdä pitkiä vessareissuja :/

53Oma diagnoosini - Sivu 3 Empty Vs: Oma diagnoosini To 23 Toukokuu 2013, 11:32

iluvatar



Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että joko itte testaat tai pyydät lääkäriltä lähetteen, että onko sitä laktoosi-intoleranssia vai ei ja lähdet siltä pohjalta noudattamaan sitä FODMAP ruokavaliota. Mulla ei esimerkiksi ole sitä ja se on testattu niin olisi aikamoista hukkaa jättää jugurtit ja muut sellaset helpot ruuat syömättä kun niitä ei tarvii välttää. Vehnän välttämisessä on jo tarpeeksi työtä. Mulla oli kanssa tosi pahoja kaasuongelmia ennen kuin olen alottanut FODMAPin kanssa enemmän ja vähemmän ja omalla kohdalla vehnä, sipuli ja kaikki xylitoli-sorbitoli-maissisiirappi yms makeutusaineet on pahimpia turvotuksen kannalta, että kannattaa alottaa niistä, koska FODMAPissa on aika paljon muutakin eliminoitavaa.

54Oma diagnoosini - Sivu 3 Empty Vs: Oma diagnoosini To 23 Toukokuu 2013, 13:32

Esa

Esa
Admin

Laktoosin takia ei tosin nykyään joudu mitään tuoteryhmää jättämään pois. Kaikkea on laktoosittomana. Silloin 2003 kun minulla laktoosiongelmat toden teolla alkoivat, oli vielä paljon niukemmat valikoimat. Että kiitos vaan Valiolle ja Arlalle.

Maitotuotteet ovat kyllä vatsaa kovettavia, joten ihan tolkuttomasti ei kannata ummetusvaivaisen niitä kerralla vetää. Normaalilla käyttömäärällä ei ainakaan mulle aiheuta ongelmaa. Päivittäin syön jogurttia, juustoja ja piimää.

55Oma diagnoosini - Sivu 3 Empty Vs: Oma diagnoosini Pe 24 Toukokuu 2013, 09:01

StellaB



Itse olen ravannut taas uudestaan lääkärillä, koska oireisiini on tullut uutena oksentelu. Ei mitään uutta tuloksissa, mutta nyt oli sentään kokeissa nähtävillä pientä tulehdusta elimistössä. Että kaipa se suolen huono kunto alkaa näkymään jo verikokeissakin.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 3 / 3]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa