IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Matala FODMAP dietti IBS hoidossa

+9
salha
Mikimi
distracts
piggy78
viisvitonen
Sanna
Esa
StellaB
iluvatar
13 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 3]

26Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 21 Heinä 2013, 20:08

salha

Oon "fodmapannu" keväästä asti ja tuntuu että vaikeimmaksi on osoittautunut sipulin välttely. Jos syö muiden tekemää ruokaa, sitä ei välttämättä näe eikä maista. Töissä söisin mielelläni lounaaksi kaupan keittoja, mutta niissä on kaikissa sipulia (paitsi pinaattikeitossa Wink  ).

Vehnä tuntui aluksi vaikealta, mutta nyt tietää jo melko hyvin missä sitä voi piillä ja osaa niitä vältellä. Viljojen kanssa olen aika ehdoton, ei ohraa/vehnää/ruista. Kaiken saa nykyään gluteenittomana, kunhan osaa etsiä ja pyytää Smile Kotipizzasta saa gluteenitonta pizzaa ja Hesburgerista hampurilaisia.

Maitotuotteita syön päivittäin, mieluiten laktoosittomia ja varsinkin luomua. Nyt olen muutaman päivän syönyt tavallista maitorahkaa vadelmahillon ja pellavasiemenrouheen kanssa, ja vatsan on ollut tosi hyvä.

27Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 22 Heinä 2013, 03:15

Sanna

Sanna
Admin

Itsellä on vaikeinta olla ilman sokeria, muut onnistuu kohtuu helpolla ja niille löytyy helposti maittava korvaaja. Mutta tuo sokeri... On hankalaa tällaisena herkkusuuna yhtäkkiä vaan lopettaa moiset nautinnot. Hermoja se vain kiristää kun se suklaapatukka ei olekaan enää luvallista nautittavaa. Varsinkin tuo suklaa on ollut siten jännä, että ihan pienen palan voin ottaa joskus mutta enemmissä määrin saan siitä hapollisen tunteen suolistoon ja mahakin toimii hieman sutjakkaammin. En tuosta huolimatta kuitenkaan ole pystynyt lopettamaan täysin näiden syöntiä. Very Happy

Olin pitkään silti ilman sokeria ja makeutusaineita ja huomasin nopeasti että syömällä oikein sokerinhimokin jää lopulta aika pieneksi, miltein olemattomaksi. Sitten kun jonain päivänä taas aloin syömään sokeria sisältäviä tuotteita sain niistä aina tajuttoman päänsäryn ja kuumeilun. Kyllä se sokeri aikamoista myrkkyä tuntuu olevan. Smile Nykyään tosin maha kestää jo pienen määrän sokeria päivässä, ilman että tulee mitään tajuttomia oireita.

Vehnä, ohra ja ruis oli todella helppo jättää ruokavaliosta, samoin osa hedelmistä. Itse olin myös pitkään ilman maitotuotteita eikä sekään ollut vaikeaa. Normaal sipuli ei ole minulle taas koskaan aiheuttanut mitään ihmeellisempää oiretta. Valkosipuli puolestaan on.

https://ibs-foorumi.palstani.com

28Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 22 Heinä 2013, 06:41

Esa

Esa
Admin

Eipä se niin vaarallista ole, jos ruuassa on sipulia, tai valkosipuliakaan. Kun ei samana päivänä sitten muuten kovasti kuormita kestokykyään. Tämähän ei ole, kuten aiemminkin todettu, ehdoton välttämisdieetti, vaan kyse on määristä. FODMAPeja on melkein kaikessa. Nämä "kielletyt" ovat vain niitä, missä niitä on eniten. Kyse on kuitenkin kokonaismäärästä. Ei kannata syödä sipulikeittoa, tai marinoituja valkosipulin kynsiä, mutta jos niitä on tolkun määriä mausteena ruuassa, ei sen takia tarvitse jättää syömättä.

Sokeri on tosiaan pitkälti tottumiskysymys, kuten suolakin ja muut syömistapojen vinoutumat. Kun käyttöä vaan vähentää radikaalisti, pian lakkaa kaipaamasta niitä suurempia määriä. Ja sitten alkaa maistaa makeuden siellä missä sitä luonnostaan on, kuten marjoissa.

29Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 22 Heinä 2013, 10:10

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Itsellä on vaikeinta olla ilman sokeria, muut onnistuu kohtuu helpolla ja niille löytyy helposti maittava korvaaja. Mutta tuo sokeri... On hankalaa tällaisena herkkusuuna yhtäkkiä vaan lopettaa moiset nautinnot. Hermoja se vain kiristää kun se suklaapatukka ei olekaan enää luvallista nautittavaa. Varsinkin tuo suklaa on ollut siten jännä, että ihan pienen palan voin ottaa joskus mutta enemmissä määrin saan siitä hapollisen tunteen suolistoon ja mahakin toimii hieman sutjakkaammin. En tuosta huolimatta kuitenkaan ole pystynyt lopettamaan täysin näiden syöntiä. Very Happy

Olin pitkään silti ilman sokeria ja makeutusaineita ja huomasin nopeasti että syömällä oikein sokerinhimokin jää lopulta aika pieneksi, miltein olemattomaksi. Sitten kun jonain päivänä taas aloin syömään sokeria sisältäviä tuotteita sain niistä aina tajuttoman päänsäryn ja kuumeilun. Kyllä se sokeri aikamoista myrkkyä tuntuu olevan. :)Nykyään tosin maha kestää jo pienen määrän sokeria päivässä, ilman että tulee mitään tajuttomia oireita.

Vehnä, ohra ja ruis oli todella helppo jättää ruokavaliosta, samoin osa hedelmistä. Itse olin myös pitkään ilman maitotuotteita eikä sekään ollut vaikeaa. Normaal sipuli ei ole minulle taas koskaan aiheuttanut mitään ihmeellisempää oiretta. Valkosipuli puolestaan on.

Onko Sanna sulla vatsan liikahapposuuden refluksioireita miten? Toi suklaan sietämättömyys viittais siihen?

Tavis sokerinhan ei pitäisi ärsyttää vatsaa eikä suolistoa.

30Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 22 Heinä 2013, 15:44

Sanna

Sanna
Admin

Mulla oli tossa monta kuukautta sitten sellanen muutaman viikon jakso millon mulla oli mielestäni ihan refluksia. Eli hapot nousi kurkkuun ja välillä suuhun asti. Mutta mitää tajutonta närästystä siihen ei liittynyt eikä poltetta rinnassa. Nyttemmin ei ole tuollaista hapon ylös nousua ollut eikä muutenkaan närästys oireita. Että en oikein osaa sanoa. :/

31Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ti 23 Heinä 2013, 05:11

salha

Eihän sitä ihan ehdoton tarvi olla, mutta mä yritän ainakin välillä kun vatsa on ollu sekaisin vetää ruokavalion niin tarkaksi kuin mahdollista. Tosin nyt musta on alkanut tuntua että mitä kauemmin oon vältelly esim. vehnää, sitä herkemmin reagoin ihan pieneenkin vehnämäärään.

Sanna, sokeri OLIS tosi vaikee jos mä edes yrittäisin vältellä sitä Very Happy  Very Happy  Tosin niinku säki sanoit, nyt kun on pari viikkoa syöny tarkemmin niin ei sitä makeaa ole niin tehnyt mielikään.

32Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ti 23 Heinä 2013, 07:01

Esa

Esa
Admin

Kyllä tavis sokerikin suurina määrinä tekee häijyä myös vatsan toiminnalle. Ja tietty se on muutenkin haitallista. Ei sitä hirveän tiukasti tarvitse välttää, mutta määrät kantsii pitää kohtuullisena.

Suklaan osalta olen kokenut hyväksi ratkaisuksi gourmet-suklaat, joissa on paljon kaakaota, vähän sokeria ja ei yhtään maitoa. Eivät ole niin ällömakeita kuin tavalliset, ja vähempi riittää suklaanhimon tyydyttämiseen. Perussuklaassahan on aivan sikana sokeria siksi kun sokeri on paljon halvempaa kuin kaakao.

Tuo, että tuntuu, että reagoi herkemmin pieneenkin vehnämäärään kun sen on jättänyt ruokavaliostaan, on ihan tavallista. Kun söi paljon fodmapeja, oli koko ajan paljon kaasua suolessa. Sen jälkeen kun tilanteen saa rauhoittumaan, kaasun aiheuttama venytys tuntuu enemmän, jos sitä taas muodostuu runsaammin. Kertoo vain siitä, että vehnän välttäminen auttaa. Ei senkään kanssa absolutisti tarvitse olla, jos pieniä määriä vehnää käytetään ruuanlaitossa niin ei tarvitse jättää syömättä. Mutta vehnäleivät ja vehnäpastat saavat kyllä minulta olla rauhassa.

Lensku

Esa kirjoitti:Fodmapien rajoittamisella saa lähinnä turvotusta, kipuilua ja ilmavaivoja pois. Tuskin ummetus siitä vähenee, mutta ei kyllä pahenekaan.

Moi,

Jos henkilöllä sattuu olemaan metaania tuottava suolistobakteeristo, voi FODMAP-ruokavalio vähentää myös ummetusta. Metaani hidastaa läpikulkuaikaa, joten jos bakteerit eivät pääse liiaksi FODMAP-yhdisteillä mässäilemään, ei metaaniakaan muodostu yhtä paljon ja suoli toimii rivakammin. Valitettavasti Suomessa ei ole tiettävästi hengitystestimittauksia, kuten esim. Ausseissa ja Briteissä, jotka auttaisi määrittäämään, mitä kaasuja suolistossa tuotetaan.

Teoriassa voisi selittää myös sekamuotoista ibs-oireilua, eli sitä, että joku päivä on tullut syötyä ruokaa, jossa on paljon fermentoituvia FODMAP-yhdisteitä ja joskus vähemmän. Tämä siis teoriassa, tiettävästi asiaa ei kyllä ole tutkittu.

Toinen seikka on tietysti se, että ibsiläisen on hyvä saada riittävästi kuitua ja nestettä, oli FODMAP-ruokavaliolla tai ei. Eli viljatuotteita ei siksi kannata kokonaan vältellä ja maissi-, riisi-, kaura- jne. -leivistä valita kuitupitoisia vaihtoehtoja.

Joillakin ummetukseen hoitoon toimii se, että sisällyttää jonkun verran FODMAPejä ruokavalioon. Teoriassa tämä olisi henkilö, jolla ei ole metaanituottavia bakteereja, jos päättelykykyni riittää asian pyörittämiseen. Wink

34Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 14 Elo 2013, 10:14

pete2

FODMAP-dieetti on mielenkiintoinen, mutta vehnää en pysty jättämään pois kun sitä on kaikessa leivässä (ja syön paljon leipää). Rukiin voi ja olen jättänytkin, kauraa suosin (ei oireita). Omenasta en ole huomannut oireilevani lainkaan. Sokeria tulee syötyä paljon kun pidän leipomisesta ja olen herkkusuu Very Happy Banaani pistää myös mahan sekaisin. Itsetehdyn leivän kanssa pitää olla tarkkana, en tiedä onko syynä kuitupitoisuus ja/tai hiiva mutta joskus aiheuttaa ilmavaivoja.

35Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Pe 16 Elo 2013, 06:28

Esa

Esa
Admin

Itse tehdyn leivän ongelma voi olla, että sitä tulee syötyä tuoreena. Tuore leipä on vatsalle tosi rankkaa. FODMAP-dieettiä kannattaa kokeilla, jos vatsavaivat haittaavat elämää. Jos nykyisellä ruokavaliollasi vaivat ovat siedettäviä, ei ole tarvetta ruveta rajoittamaan. Saattaa olla, että muutaman vuoden päästä tulee tarve, vaikka nyt vielä vatsa kestää normaalimpaa ruokavaliota. Mullakin alkuun riitti pelkkä laktoosin poisjättäminen. Sitten sienet ja kaali.

36Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Pe 16 Elo 2013, 08:01

Sanna

Sanna
Admin

Tosiaan ei turhia rajoituksia kannata itselleen tehdä ruokavalion suhteen. FODMAP ei kuitenkaan jokaisella ole ihan samanlainen. Itse joskus pystyin syömään ihan kohtuu normaalisti jättämällä alkuun vaan laktoosin pois ja vähensin alkoholin nauttimista ja kahvin juomista. Vuosien mittaan on tosiaan sitten alkanut vähän mikä sattuu aiheuttamaan vaivoja ja jouduin karsimaan itseni aika rankalle ruokavaliolle. Nyttemmin olen yrittänyt lisäillä ruoka-aineita ihan pienissä määrin takaisin ja havainnut ne rajat, mitä suolisto ja vatsa kestää.

Itse koen ongelman lähinnä happojen kanssa. Vatsassa tuntuu usein sellainen hapokas polte, mutta se ei ole sinänsä närästyksen tunnetta, eikä nouse rintalastaan eikä kurkkuunkaan. Viime aikoina pahimmaksi olen havainnut suklaan, jostain kumman syystä. Sama mitä suklaata vedät niin pienestäkin määrästä saa mahansa kipeäksi ja tulee juuri tuollainen hapokas polte suolistoon.

Olen myös yrittänyt päästä kovasti eroon imodiumin käytöstä, mutta toistaiseksi en ole onnistunut. Varsinkin nyt kun on muuttoa ja muuta stressiä, niin pitää jollain pyrkiä pitämään mahakin menossa mukana. Kunnollisella rajoitetulla ruokavaliolla tämä kai itsellekin onnistuisi, jos taas vetäisin syömiseni tosi pienelle alueelle, mutta toistaiseksi en niin ole halunnut tehdä.

37Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Pe 16 Elo 2013, 10:51

Esa

Esa
Admin

Sinulla taitaa Sanna olla dyspepsiaoireilua. Se on tavallista IBS:ssä. Hapot ärsyttävät vatsaa, vaikka portti pitääkin eikä närästystä synny. Kannattaa kokeilla hapon neutraloimista Renniellä. Jos se auttaa tuollaiseen oloon, se on aika selvä merkki, että tästä on kyse. Se myös tekee omat rajoituksensa syömiseen. Kaikki rasvainen pahentaa, suklaa tosiaan aivan erityisesti. Runsas proteiini lisää myös hapon eritystä ja sitä kannattaa välttää etenkin iltaisin. Ja sitten nuo kahvi, alkoholi ym, eli kaikki mitä närästyksessäkin neuvotaan välttämään.

Jos happolääkkeistä on apua, niitä voi käyttää tarpeen mukaan. Rennie voi hyvin riittää pahimmissa paikoissa käytettynä, tai voi käyttää pitkävaikutteisia lyhyinä kuureina. Pitkäaikaiseen ja jatkuvaan käyttöön ei pidä ryhtyä juttelematta lääkärin kanssa.

Dyspepsia voi johtua myös pekästä lisääntyneestä kipuherkkyydestä, jolloin happolääkkeistä ei ole apua. Silloin pitää vaan koittaa välttää ärsyttäviä ruokia ja syödä pieniä annoksia usein.

38Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 22 Syys 2013, 11:03

viisvitonen

Tuli taas konkreettisesti todettua fodmapin vaikutuksia, tässä tapauksessa syynä sorbitoli (?) ja "ruokana" oli kurkun/äänen käheyden poistoon tarkoitettu: Carmolis

Oireet: turvotus kivut ilmavaivat 2 vrk ainakin :-(

Makeutusaineet (sorbitoli 39 %, maltitolisiirappi, asesulfaami K), sakeuttamisaine arabikumi, vesi, Carmolis yrttiuuteseos (mentoli piparmintusta, laventeli, kaneli, neilikka, muskotti, salvia, sitruunaruoho, anis, sitruuna ja timjami), happamuudensäätöaine sitruunahappo

http://www.life.fi/Carmolis-pastilli-sokeriton

39Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 23 Syys 2013, 11:18

Esa

Esa
Admin

Sorbitoli on aika häijyä tavaraa. Olen saman todennut joillain imeskelytableteilla.

40Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 23 Syys 2013, 16:51

viisvitonen

Esa kirjoitti:Sorbitoli on aika häijyä tavaraa. Olen saman todennut joillain imeskelytableteilla.
Entäs ksylitoli jota jauhoin vielä 90-luvulla jatkuvasti kun piti "hampaat ehjinä" ja samalla ihmettelin mikä ja miksi turvottaa ja pierettää?!

Viimeinen muokkaaja, viisvitonen pvm Ma 23 Syys 2013, 19:40, muokattu 1 kertaa

41Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 23 Syys 2013, 19:28

Esa

Esa
Admin

Eiköhän ksylitoli ole yhtä paha. Polyoli mikä polyoli.

42Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ma 23 Syys 2013, 19:44

viisvitonen

Esa kirjoitti:Eiköhän ksylitoli ole yhtä paha. Polyoli mikä polyoli.
Ja nää kaikki (esim inuliini jne) terveiden suolistossa saattaisi toimia vielä probioottien parantajina (prebiootteina) ?! kun meillä ibssä pahentaa vaan suolistoa ja vointia... Sad

43Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ti 24 Syys 2013, 15:45

Esa

Esa
Admin

Polyolit eivät taida olla terveellekään suolelle mikään siunaus, mutta hiilihydraatti-fodmapit kyllä. Siksipä meidänkin kannattaa syödä niitä sen mukaan mitä maha sietää. Justiin vedin salaatin, jossa omenan kolmannes. Living on the edge Cool 

44Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ti 24 Syys 2013, 16:46

viisvitonen

Esa kirjoitti:Polyolit eivät taida olla terveellekään suolelle mikään siunaus, mutta hiilihydraatti-fodmapit kyllä. Siksipä meidänkin kannattaa syödä niitä sen mukaan mitä maha sietää. Justiin vedin salaatin, jossa omenan kolmannes. Living on the edge Cool 
Hienoa, rohkea rokan syö! :-)

Millainen salaattiannos, mistä muodostuu?

45Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 25 Syys 2013, 05:45

Esa

Esa
Admin

Jäävuorisalaatti, tomaatti, laktoositon feta, kurpitsansiemeniä, vähän omenaa.

46Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 02 Loka 2013, 15:16

Esa

Esa
Admin

47Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 02 Loka 2013, 18:05

viisvitonen

Hienoa, ja kyllähän ton jo itsekin alkanut huomaamaan m.o.t ;-)

Vielä kun löytyis tutkimusta IBSn yhteydestä pääkoppaan,
tietty keskushermostoon mutta myös tän pääkopan onteloiden limakalvojen ärsytykseeen? :-)

(Tos äsken otin syönnin (sallittua ibs ruokaa) päälle sohvalla pikku torkut oikealla kyljellä niin sen jälkeen alkoi/paheni poskiontelokivut?!
-toki tää mun erikoisahdas nenänreikäni on erikoistapaus eikä välttämättä liity ibs:ään lainkaan..)

48Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 08 Tammi 2014, 06:57

Esa

Esa
Admin

49Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Ke 05 Helmi 2014, 07:12

paikkis83

paikkis83

Minulla pääasiassa ummetuspainotteinen ibs ja fodmap ruokavalio ainoa mikä auttaa ! Minulla pahimmat oireet tuon ummetuksen lisäksi on valtavaa närästys ! Sipuli ja viljat (kauraa lukuunottamatta) on pahimmat jotka on ollut pakko jättää kokonaan pois.
Lääkäri ei tiennyt mistään mitään vaan sanoi että mahdollinen ärtynyt suoli, kokeile JOTAIN ruokavaliota ! Itse opiskeluja ja a'vot, löytyi helpotus minunkin elämään !  Very Happy 
Olin jo tulla hulluksi kun siihen YÖLLISEEN armottomaan närästykseen ei auttanut mikään !!

50Matala FODMAP dietti IBS hoidossa - Sivu 2 Empty Vs: Matala FODMAP dietti IBS hoidossa Su 16 Helmi 2014, 09:41

Sanna

Sanna
Admin

paikkis83 kirjoitti:Minulla pääasiassa ummetuspainotteinen ibs ja fodmap ruokavalio ainoa mikä auttaa ! Minulla pahimmat oireet tuon ummetuksen lisäksi on valtavaa närästys ! Sipuli ja viljat (kauraa lukuunottamatta) on pahimmat jotka on ollut pakko jättää kokonaan pois.
Lääkäri ei tiennyt mistään mitään vaan sanoi että mahdollinen ärtynyt suoli, kokeile JOTAIN ruokavaliota ! Itse opiskeluja ja a'vot, löytyi helpotus minunkin elämään !  Very Happy 
Olin jo tulla hulluksi kun siihen YÖLLISEEN armottomaan närästykseen ei auttanut mikään !!

Siis aivan mahtavaa paikkis! Smile Itsekin "itseoppineena" löysin itselleni pääsyn ulos ibs-oireistani. Jotain pientä on edelleen ja varmaan pysyy aina, mutta enää ei tosiaan oireet ole niin helvetillisiä että häiritsisi normaalia arkea. Smile

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 3]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa