IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Hiiva ja vuotava suoli - kuuri hiivasta eroon pääsemiseksi

5 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

susanna_q

Ajattelin itse kokeilla seuraavaa reseptiä hiivan häätöön.

http://articles.herballegacy.com/natural-protocol-for-systemic-yeast-overgrowth-and-leaky-gut-syndrome/

1. Tuossa kuuri aloitetaan 2 pv. jollakin, jossa on mustaa saksanpähkinää ja Pau d’ arcoa. Hiivaa tapetaan.

2. Sitten kuuri jatkuu 2 vkoa, jossa käytetään Slippery elm gruelia (gruel sisältää alla olevien kommenttien mukaan 30% lakritsijuurta ja 70% slippery elmiä) suojaamaan suolen pinta.

3. Sitten taas 2 päivää sitä musta saksanpähkinä/Pau D'arco sekoitusta.

4. Lopuksi maitohappobakteerien tankkaus.

Kasvipohjaisilla entsyymeillä helpotetaan oloa, kun hiivat kuollessaan tai muuten kuurin aikana syytävät toksiineja, jotka aiheuttavat heikkoa oloa. Kasvipohjaiset entsyymit selviävät suolessa pidemmälle kuin eläinpohjaiset.

Samalla pidetään dieettiä yllä, jossa kaikki leivät, perunat, sokerit, hedelmät ja alkoholi pois. Hiivaa ei ruokita millään.

Kaikkia aineita saa iherb :stä halvimmalla. Lakritsijuuritee tai Pau D'arco tee ei ole sama asia, kuin yrtti itse, joten ne ei kuulu tähän. Kannattaa tarkistaa, sopiiko yrtit itselle, koska lakritsijuuren liikakäyttö aiheuttaa esim. munuaisvikaiselle hallaa.

Toisessa ketjussa kysyttiin hintoja. Tarkistin iherbin hintoja. En tiedä, meneekö mainostamisen puolelle... Siellähän on eri valmistajien tuotteita, mutta otin Now Foodsin hinnat esimerkiksi.
- Pau D'arco $10.18
- Black Walnut $5.73
- Slippery Elm $8.28
- Licorice Root $5.08
- Maitohappobakteerit: en ole varma englanninkielisestä termistä. Näitä saa helposti Suomestakin. Hyviä en osaa suositella. Life-kaupan myyjä kehui heidän omiaan vahvoiksi, mutta vaikea sanoa. n. 20 euroa. (Maitohappobakteereissa kapselointi säilyttää bakteerit pidemmälle suolistossa. Purutabletteja siis ei kannata käyttää, ellei hiivaa ole suussakin.)
- Entsyymit: en tiedä onko välttämättömiä (esim. HealthForce Nutritionals, Digestion Enhancement Enzymes, 120 Vcaps) $18.95

Joka tapauksessa koko lysti ei ihan hirveitä summia maksa.

viisvitonen

susanna_q kirjoitti:
...
Kasvipohjaisilla entsyymeillä helpotetaan oloa, kun hiivat kuollessaan tai muuten kuurin aikana syytävät toksiineja, jotka aiheuttavat heikkoa oloa. Kasvipohjaiset entsyymit selviävät suolessa pidemmälle kuin eläinpohjaiset.

Samalla pidetään dieettiä yllä, jossa kaikki leivät, perunat, sokerit, hedelmät ja alkoholi pois. Hiivaa ei ruokita millään....

Hienoa, siis noin 2 vkoa ja rinnalla tosi tiukkaa dieettiä, hyvä, mutta huh huh kysyy luonnetta! :-)

Onko maitokin pois koska siinä sokeria?

Mistä olet oppinut tämän poisto-ohjelman?

ps vielä piti kysymäni että
- mitä aiot sitten syödä em tiukassa dieetissäsi?
- paljonko kaloreita saat sitten syötyä vrkssa?

susanna_q

Siinä viestin yläosassa on linkki englanninkieliselle sivulle, jossa kuuri on selostettu yksityiskohtaisesti.

Ei minusta kuuri ole välttämättä rankka. Aamuisin minulla ei ole yleensä nälkä, ja slippery elmkin vie nälkää pois, koska sitä on käytetty ravintonakin pula-aikoina. Juon kahvia.

Söin päivällä/iltapäivällä ison kulhollisen salaattia, jonka maustin hyvin - ja laitoin purkin tonnikalaa sekaan. Yleensä en ole minkään suomalaisten salaattien ystävä, kun ne ovat minusta mauttomia. En osaa itse kokata, mutta opin kaverilta tapoja tehdä maistuvampaa salaattia. Käytän erilaisia salaatinlehtiä (rukolaa ym.), tomaattia, avokadoa ja saksanpähkinöitä. Kastikkeena valkosipulia (ja punasipulia, jos maha kestää) liotettuna oliiviöljyssä (tunteja?). Mausteena mustapippuria, suolaa, sitruunamehua ja tonnikalan kanssa sopii minusta hyvin rakuuna.

Illalla 20 jälkeen saatan syödä kanankoiven tai poron lihaa. Jostain syystä se on tuonut tässä vaiheessa kylläisen olon. (En ole syönyt sokeria enkä hiivaista leipää 2 viikkoon, nyt en syö leipääkään.) Lisäksi tällainen dieetti, jossa hiivat päästää toksiineja kehoon kuollessaan, väsyttää, joten illalla alkaa aika pian nukuttamaankin.

Juon myös 1 tl ruokasoodaa vesilasiin sekoitettuna. Samoin omenaviinietikka 1 rkl isoon vesilasiin sekoitettuna vie nälän tunnetta pois ja puhdistaa kehoa (voi juoda esim. 3 krt päivässä). Täytyy juoda suht runsaasti muutenkin puhdistusdieettien aikana nesteitä. Jostain syystä, kun hiilari- ja sokerikierteestä on päässyt eroon, niin mautkin ovat muuttuneet suussa. Sitruunavesi maistuu makealta, omenaviinietikka lähinnä lievästi kitkerältä omenamehulta ja ruokasoodaan on tottunut.

Olen siinä pisteessä, että tekisin mitä tahansa päästäkseni 9-10 vuoden väsymyksestä eroon. Lääkärit eivät ole kyenneet auttamaan. Toivottavasti tämä tepsii.

Vaikka laihdutus ei ole tarkoitus, niin ei minua haittaa yhtään, että olen laihtunut joululoman jälkeen 5 kg, viimeisen kahden viikon aikana 3 kg. Turvotus alkaa kai heikkenemään pikkuhiljaa.

Viimeinen muokkaaja, susanna_q pvm Ke 12 Helmi 2014, 19:03, muokattu 1 kertaa

viisvitonen

susanna_q kirjoitti:Siinä viestin yläosassa on linkki englanninkieliselle sivulle, jossa kuuri on selostettu yksityiskohtaisesti.

Ei minusta kuuri ole välttämättä rankka. Aamuisin minulla ei ole yleensä nälkä, ja slippery elmkin vie nälkää pois. Juon kahvia.

Söin päivällä/iltapäivällä ison kulhollisen salaattia, jonka maustin hyvin - ja laitoin purkin tonnikalaa sekaan. Yleensä en ole minkään suomalaisten salaattien ystävä, kun ne ovat minusta mauttomia. En osaa itse kokata, mutta opin kaverilta tapoja tehdä maistuvampaa salaattia. Käytän erilaisia salaatinlehtiä (rukolaa ym.), tomaattia, avokadoa ja saksanpähkinöitä. Kastikkeena valkosipulia (ja punasipulia, jos maha kestää) liotettuna oliiviöljyssä (tunteja?). Mausteena mustapippuria, suolaa, sitruunamehua ja tonnikalan kanssa sopii minusta hyvin rakuuna.

Illalla 20 jälkeen saatan syödä kanankoiven tai poron lihaa. Jostain syystä se on tuonut tässä vaiheessa kylläisen olon. (En ole syönyt sokeria enkä hiivaista leipää 2 viikkoon, nyt en syö leipääkään.)

Juon myös 1 tl ruokasoodaa vesilasiin sekoitettuna. Samoin omenaviinietikka 1 rkl isoon vesilasiin sekoitettuna vie nälän tunnetta pois ja puhdistaa kehoa (voi juoda esim. 3 krt päivässä). Täytyy juoda suht runsaasti muutenkin puhdistusdieettien aikana nesteitä. Jostain syystä, kun hiilari- ja sokerikierteestä on päässyt eroon, niin mautkin ovat muuttuneet suussa. Sitruunavesi maistuu makealta, omenaviinietikka lähinnä lievästi kitkerältä omenamehulta ja ruokasoodaan on tottunut.

Olen siinä pisteessä, että tekisin mitä tahansa päästäkseni 9-10 vuoden väsymyksestä eroon. Lääkärit eivät ole kyenneet auttamaan. Toivottavasti tämä tepsii.

Kiitoksia ja tsemppiä vaan ja ymmärrän hyvin ton väsymysfiiikses!

Entäs maitotuotteet ja esim porkkana on ne sallittuja?

susanna_q

Yksi blogisti on minulle sanonut, että porkkanoissa on paljon sokeria. En tiedä varmaa vastausta tähän.

Maitotuotteet ei ole sallittuja. Viime keväänä totesin, että suuresti rakastamani jugurtit ja juustot pahensivat väsymystä ja nivelkipuja, joten niistä olen jo kerran luopunut. Olen niitä kyllä pystynyt syömään viikon paaston jälkeen (11/2013) ilman ongelmia. (En ollut mehupaastolla, vaan slippery elm -paastolla, joten ehkä viikko silloinkin vähensi hiivaa. Ainakin olo oli suht kamala sen viikon, eikä virkistynyt, kuten mehudieettien harjoittajille yleensä käy.)

Harmi vain pitkäaikaisen ripulin takia halusin antibioottikuurin (21/12/2013) giardiaa vastaan, vaikkei testeissä mitään ollut, koska kissoillani on todettu giardia-tartunta. Kuurin jälkeen ripulioireet lähtivät (mistä lie johtuivat) mutta sain nivelkivut takaisin ja hiivatulehduksen. Luin sitten systeemisestä hiivasyndroomasta, ja ihme kyllä siinä lueteltiin paljon oireita, joista olin kärsinyt: huimaus, heikkous, väsymys, sumuaivot, jatkuvat flunssakierteet - ja pahoissa tapauksissa myös nivelkivut. Ei ollut tullut mieleenkään, että nivelkivut voisivat olla hiivan aiheuttamia, eikä minulla ole ollut hiivatulehduksia iholla. Hiiva voi kai olla elimistössä.

Arvelin, että maito jotenkin aiheutti näitä väsymyksiä ja nivelkipuja, koska vuotava suoli päästi niitä verenkiertoon. En tietystikään tiedä, kun en ole lääkäri, enkä tosin usko, että lääkärikään sellaista pystyisi selvittämään. Oli vain lamauttava väsymys. Saapa nyt nähdä kuurin jälkeen, onko hiiva vuotavan suolen taustalla. Tosin aion itse nyt tehdä muutenkin pitkäaikaisemman ravitsemusmuutoksen.

ps. En ole koskaan aiemmin ollut kiinnostunut ravinnosta, enkä mikään terveysintoilija muutenkaan.

susanna_q

Löysin Iherbistä tällaisen hiivaan suunnatun tuotteen, jossa on yleisimmät hiivan häätöön käytetyt yrtit.

http://www.iherb.com/product-reviews/Now-Foods-Candida-Support-90-Veggie-Caps/462/?p=1

susanna_q

Hei,

päätin kirjoittaa joistain kokemuksista tässä hiivan häätökuuriin alkupuolella.

Olen ollut jo yli kuukauden sokerittomalla, jauhottomalla dieetillä tätä ennen ja viimeiset 3 viikkoa ruisleivättömällä. Elimistö on ollut jonkinlaisessa muutostilassa jo ennen kuuria. Painoa on lähtenyt reippaasti, mutta samalla on väsyttänyt.

Otin Pau D'arcoa 2 päivänä peräkkäin ja samalla hieman Tre Örter -yrttisekoitusta, jossa on mustaa saksanpähkinää. Tämä ei siis ole ihan ohjeiden mukaista. Aine jonkun verran väsytti, mutta ei tuntunut rankalta.

Näiden kahden päivän jälkeen tummat silmänaluseni katosivat ja tunsin itseni pirteäksi. Aamulla oli yhä lievää pahoinvointia, kunnes kävin vessassa ja join 1-2 isoa lasia vettä. Sitten käytin lakritsijuurta ja slippery elmiä 2 päivää. Iltapäivällä alkoi väsyttää ja join kupin kahvia. Olin jatkanut kahvin juontia tämän kuukauden, vaikka ohjeissa sanottiin, että sekin pitäisi jättää pois. En ollut jättänyt, koska missään ei lukenut perusteita sille. Kahvin juomisen jälkeen minulle tuli kuvottava olo. Aloin ottaa selvää, miksi kahvi voisi olla hiivan häädössä huono.

Löysin tällaisen artikkelin, jossa puhutaan kahvissa olevasta homeesta. Liekö se syynä? Monilla hiivasyndroomasivuilla puhutaan, että kofeiini olisi huono asia, mutta tässä artikkelissa taas sanotaan, että kofeiini pystyy suojaamaan kahvipapua homeelta. Tällöin kofeiiniton kahvi olisi pahinta. https://www.bulletproofexec.com/why-bad-coffee-makes-you-weak/

Päätin siis lopettaa kahvinkin juonnin, ja ottaa Pau D'arcoa uusiksi. Otin sitä perjantai-iltapäivänä ja lauantai-aamuna. Nukuin lähes koko lauantain. Lauantaina uskaltauduin ottamaan lisää vielä illalla, mutta pienen annoksen. Sunnuntaikin meni lepäillessä.

Kummallinen oire oli, että jalkojani särki aina välillä. Kun join paljon vettä, särky hellitti. Välillä koin jopa luukipua. Jalkojen särkemisen luin alla olevasta linkistä (keskustelu) olevan hiivan kuolemisreaktioita.

Allaolevasta keskustelusta joku myös kertoi, että hiivan kuolemisreaktion rajuutta (myrkyt leviävät kehoon -> huono olo) voi vähentää sillä, että ensin tekee suolen suojaushoidon, ja sitten vasta häädön, eikä niin, kuin tässä ohjeessa, jossa ensin häädetään, ja sitten vasta suojataan. Toisaalta tuntuu siltä, että itsessäni aiheutti vasta toinen kerta Pau D'arcoa voimakkaammat reaktiot, mutta saattoi olla, että lisäsin annostusta.

https://cassiopaea.org/forum/index.php/topic,9796.0.html

viisvitonen

susanna_q kirjoitti:Hei,

päätin kirjoittaa joistain kokemuksista tässä hiivan häätökuuriin alkupuolella.

Olen ollut jo yli kuukauden sokerittomalla, jauhottomalla dieetillä tätä ennen ja viimeiset 3 viikkoa ruisleivättömällä. Elimistö on ollut jonkinlaisessa muutostilassa jo ennen kuuria. Painoa on lähtenyt reippaasti, mutta samalla on väsyttänyt.

Otin Pau D'arcoa 2 päivänä peräkkäin ja samalla hieman Tre Örter -yrttisekoitusta, jossa on mustaa saksanpähkinää. Tämä ei siis ole ihan ohjeiden mukaista. Aine jonkun verran väsytti, mutta ei tuntunut rankalta.

Näiden kahden päivän jälkeen tummat silmänaluseni katosivat ja tunsin itseni pirteäksi. Aamulla oli yhä lievää pahoinvointia, kunnes kävin vessassa ja join 1-2 isoa lasia vettä. Sitten käytin lakritsijuurta ja slippery elmiä 2 päivää. Iltapäivällä alkoi väsyttää ja join kupin kahvia. Olin jatkanut kahvin juontia tämän kuukauden, vaikka ohjeissa sanottiin, että sekin pitäisi jättää pois. En ollut jättänyt, koska missään ei lukenut perusteita sille. Kahvin juomisen jälkeen minulle tuli kuvottava olo. Aloin ottaa selvää, miksi kahvi voisi olla hiivan häädössä huono.

Löysin tällaisen artikkelin, jossa puhutaan kahvissa olevasta homeesta. Liekö se syynä? Monilla hiivasyndroomasivuilla puhutaan, että kofeiini olisi huono asia, mutta tässä artikkelissa taas sanotaan, että kofeiini pystyy suojaamaan kahvipapua homeelta. Tällöin kofeiiniton kahvi olisi pahinta. https://www.bulletproofexec.com/why-bad-coffee-makes-you-weak/

Päätin siis lopettaa kahvinkin juonnin, ja ottaa Pau D'arcoa uusiksi. Otin sitä perjantai-iltapäivänä ja lauantai-aamuna. Nukuin lähes koko lauantain. Lauantaina uskaltauduin ottamaan lisää vielä illalla, mutta pienen annoksen. Sunnuntaikin meni lepäillessä.

Kummallinen oire oli, että jalkojani särki aina välillä. Kun join paljon vettä, särky hellitti. Välillä koin jopa luukipua. Jalkojen särkemisen luin alla olevasta linkistä (keskustelu) olevan hiivan kuolemisreaktioita.

Allaolevasta keskustelusta joku myös kertoi, että hiivan kuolemisreaktion rajuutta (myrkyt leviävät kehoon -> huono olo) voi vähentää sillä, että ensin tekee suolen suojaushoidon, ja sitten vasta häädön, eikä niin, kuin tässä ohjeessa, jossa ensin häädetään, ja sitten vasta suojataan. Toisaalta tuntuu siltä, että itsessäni aiheutti vasta toinen kerta Pau D'arcoa voimakkaammat reaktiot, mutta saattoi olla, että lisäsin annostusta.

https://cassiopaea.org/forum/index.php/topic,9796.0.html

Kiitoksia välitilanteestasi, todella mielenkiintoista, tsemppiä!

Toi kuulostaa uskomattomalla, että olet vahva, kun jo kuukauden ilman sokeria ja jauhoja, joten ymmärränkö oikein ettet tarkoita ilman hiilihydraatteja, kaikkia "sokereita" vaan VAIN
ilman ruokosokeria eli ns tavis sokeria (puolet glukoosia, puolet fruktoosia)?

Ja siis myös ilman jauhoja, siis ilman kotimaisia viljoja, gluteenia jne eikä edes kauraakaan tms? Tää on varmaan helpompaa olla?

Noista muista "alueista" en ymmärrä mitään mutta voi kuvitella että alkuun elimistö aina lyö kampoihin kun on johonkin tottunut ja siksi jonkin aikaa kurjaa, ehkä väsyäkin oloa?

Siis tsemppiä jatkaa!!

ps. ethän ihan yksin ole "liian rankalla" kuurilla eli onko ystäviäsi tms samoilla testeillä sun kanssa eli yhteyksissä päivittäin miten voit jne? :-)

susanna_q

Kiitos kannustuksesta!

Saattaa olla munuaiset ja maksa kovilla, kun niin väsyttää. En tiedä.

Syön tällä hetkellä yksinkertaisesti, koska en osaa kokata. Paistan kananmunaa sipulin kanssa aamupalaksi, kun kahvikin jäi.

- Päivällä usein salaattia: rukolaa tms, tomaattia, avokadoa, saksanpähkinöitä, punasipulia, valkosipulia, mausteita, sitruunamehua. oliiviöljyä

- opin tekemään maidotonta pinaattikeittoa: pakastepinaattia 2-3 pussia, kookosmaitoa, valkosipulia, sipulia, paprikaa, cayennepippuria (sanotaan, että muskottipähkinä sopii pinaatin kanssa: en ole kokeillut)

- uunipataan kesäkurpitsaa, sipulia ja tomaattia, mausteeksi paprikaa, basilikaa, pippuria ym.

- lihaa ja kalaa: poron kärsitystä valkosipulin kanssa, broilerin koipea, tonnikalaa salaatin kanssa

En siis syö mitään jauhoja. En tiedä, onko tomaatissa fruktoosia. Kirjoitin siis näin päin, että mitä syön sen sijaan, että kirjoittaisin mitä en syö, koska en tunne ravintoaineita hyvin. Muutos on ollut se, että joutuu tekemään itse niin usein ruokaa. Syön pääasiassa kasviksia, eli lihan osuus on se, kun sitä tekee mieli tai on kylmä, kun syö päivällä pelkkää salaattia.

Kaipa tämä ruokavalio tästä laajenee, kun opettelee lisää.

Ei minulla ole sellaista päivittäistä selostamista oireistani kenellekkään. Koska epämääräisiä kipuja on ollut vuosien varrella aiemminkin, en niitä niin säikähdä. Sitten kun keho taas tasaantuu 2 päivän luontaistuotekuurin jälkeen, niin en koe, että olisi vaarallista. Pitkäaikaiskäyttöä tai suuria annoksia en suosittele tietenkään kenellekään! Kirjoitan tähän näitä reaktioita vain siksi, että haluaisin itse kuulla muiden reaktioista hiivan häädössä, mutta niitä ei pahemmin ole luettavana missään.

viisvitonen

susanna_q kirjoitti:kananmunaa sipulin kanssa aamupalaksi
- Päivällä usein salaattia: rukolaa tms, tomaattia, avokadoa, saksanpähkinöitä, punasipulia, valkosipulia, mausteita, sitruunamehua. oliiviöljyä
- opin tekemään maidotonta pinaattikeittoa: pakastepinaattia 2-3 pussia, kookosmaitoa, valkosipulia, sipulia, paprikaa, cayennepippuria
- uunipataan kesäkurpitsaa, sipulia ja tomaattia, mausteeksi paprikaa, basilikaa, pippuria ym.
- lihaa ja kalaa: poron kärsitystä valkosipulin kanssa, broilerin koipea, tonnikalaa salaatin kanssa

Itsekin olen surkea kokki mutta eikös toi sun ruokalistas ole ihanan ravitseva ja monipuolinen, paisti hurjasti (liikaa) sipuleja, jotka ei taida sopia ibssä?

Todella hienoa: ei maitoa, ei sokeria, ei leipää (hiilareita, mutta kuituja)!!

Ja rasva oliiviöljyä, ja kalasta omega3sta tai ota pilleristä jossa Deetäkin!

Siemeniä?

Joten väittäisin että pärjäät mainiosti moisella ravitsemuksellasi!

ps. itse olin unohtanut omasta menuustani pinaatin.

Jukka

Aika paljon sipulia, mitä jos et söisi sitä pariin päivään ja katsoisit onko sillä jotain vaikutusta.

susanna_q

Valkosipuli on yksi antibiootti ja listalla hiivan häätämiseksi.

Olen jo vähentänyt salaatista punasipulia, koska söin sitä raakana, vaikkakin oliiviöljyssä liotettuna. Raakasipuli hieman poltti vatsassa, mutta valkosipuli ei. En normaalisti syö näin paljon sipulia. Vaikka ISB:stä kärsiville suositellaan lähes mausteettomia ruokia, niin en itse kärsi mausteista, enkä toisaalta pidä maustamattomista salaateista tai kasviksista, mitä yleensä suomalaisissa ruokaloissa tarjoillaan.

Minullahan ne pahimmat vatsan herkkyydet ovat tavallaan takana päin, kun söin joskus 2008 slippery elm -kuurin. En tiedä, onko siitä muille apua.

Luin jokin aika sitten MSM-tuotteesta ja siitä, kuinka rikki on tärkeää kivun lievittämisessä ja myrkyistä eroon pääsemisessä. Sipulissahan on rikkiä. http://www.yeastinfectionadvisor.com/arthritis.html

http://www.studio55.fi/terveys/article/selkasaryt-katosivat-ravintorikilla/126502

viisvitonen

Minustakaan ei IBSssä periaattessa (muut) mausteet (joissa ei ole domappeja, fruktaaneja) ole kiellettyä (yksilöllistä?) mutta sipuli-kieltoon kyllä törmää aina.

susanna_q

Löysin englanninkielisen tietopaketin diojen muodossa hiivasta.

http://www.slideshare.net/asexynerd/the-truth-about-yeast-infection

Toinen hyvä artikkeli, jossa käy ilmi, että hiiva voi lymytä hapettomissa kehon osissa, jolloin kaikki lääkkeet ei siihen tehoa kokonaan, ja pian se sieltä saattaa puhjeta taas kunnolla esiin. Artikkelissa varoitetaan myös lyhyistä kuureista ja niiden tehottomuudesta.

http://www.yeastinfection.org/understanding-how-and-why-you-need-to-eliminate-that-candida-yeast-infection/

Esa

Esa
Admin

Tässä seikkaperäinen suomenkielinen analyysi: Hiivasyndrooma - Tarua vai totta?
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo95519.pdf

viisvitonen

Liittyyköhän nää jotenkin yhteen jopa IBSään?

http://www.onhealth.com/small_intestinal_bacterial_overgrowth/article.htm

Esa

Esa
Admin

Kyllä ohutsuolen bakteerien liikakasvu voi olla osa IBS:ää. Tuskin koko oireyhtymän selitys, mutta osa siitä. Ehkä vielä merkittävämpi on paksusuolen bakteerien lajikirjon vääristyminen, josta myös on uusia tutkimustuloksia lihavuustutkimuksen yhteydessä.

Tipu

Luin tuon Esan laittaman linkin hiivasyndroomasta, tarua vai totta.. Mielenkiintoinen artikkeli! Pisti miettimään ja itseasiassa päinvastoin vaikka artikkeli pitää ongelmaa taruna, en sulje pois hiivan mahdollisuutta missä vain ihmisen kehossa ellei joku oikeasti toisin todista. Muistin ystävälleni annetun diagnoosin noin vuoden takaa.. Hänellä on siis kilpirauhasen vajaa toimintaa ja suolisto toimii kuten IBS:ää sairastavilla. Hän kävi yksityisellä tutkimuksissa ja myös veri ja ulostenäyte tutkittiin sekä Suomessa että Yhdysvalloissa. Tuloksena oli kilpirauhasissa vajaatoiminto ja suolistossa paljon haitallisia hiivoja. Hän sai normaali hoidoksi lääkkeet kilpirauhasen vajaatoimintaan, probiootit, ohjeet gluteenittomaan ja laktoosittomaan ruokavalioon ja suolistosta hiivojen häätöön. Hiivojen häätöön lääkäri neuvoi luontaistuotteen ja sanoi syyksi hiivojen epätasapainolle jatkuvat antibioottikuurit poskiontelon tulehduksiin. Miksi siis jos itselläni oli sama vaiva hiivojen kanssa johtuen antibiooteista jatkuviin virtsatie infektioihin mutta gynekologisella puolella, ei antibioottien heikentämästä suolesta voisi hiivat levitä muuallekin tai edetä ylöspäin...? Kun itselläni oli niin sanottu paha sekafloora gynekologisella puolella, samoihin aikoihin alkoi myös IBS ja suolisto meni erittäin huonoon kuntoon. Minulla on myös taustalla reissu Afrikkaan, paha turistiripuli ja voimakas antibioottikuuri joka ei tehnyt muuta kuin pahensi tilannetta. Yksityisellä lääkärini katsoi suoraan mikroskoopilla pöydällä gynekologisen näytteeni. Siinä minun silmien alla. (olin kummissani itsekin). Hän on professori ja kirjoittanut monta tutkielmaa esim antibioottien vaikutuksista naisen gynekologisella puolella. Kuulemma näytteessäni oli paljon
negatiivisia hiivoja ja hiivojen
rihmastoja ja että ne pitää häätää pois myös kohdusta kun raskauteni ei lähde muuten käyntiin. Eli hiivat ja rihmat olivat levinneet myös kohtuun.. Tämä nyt meni aikalailla naisten vaivojen puolelle ja kaipaankin naisten kommentointia asiaan. Saa toki miehetkin. Heillä tuo hiiva vain ei yleensä mene syvemmälle urologisella puolella kai. Ystäväni joka söi siis hiivan lähtöön luontaistuotetta on koko ajan jankuttanut minulle että syö sinäkin sellainen, koska hän sai eniten apua siitä. Silloin en vielä lotkauttanut korviani asialle, mutta nyt pitää harkita! Kerro Susanna saitko apua kokeilustasi? Niitä on olemassa joitakin luontaistuotelääkkeitäkin hiivan häätöön, oletko kokeillut niitä ja jos niin ovatko auttaneet yhtään? Varmaankin tuollainen täysin luomu puhdistus on parempi kuin pillerit..

Esa

Esa
Admin

Syy, miksi hiivat eivät leviä elimistöön on immuunipuolustus. Elimistöön pääsevät vieraseliöt otetaan normaalisti hengiltä. Jos immuunijärjestelmä on heikko, silloin voivat hiivatkin infektoida sisäelimiä ja silloin onkin kuolema lähellä. Normaalissa tapauksessa hiivainfektiot kuitenkin rajoittuvat ulkomaailman kanssa tekemisissä oleville pinnoille. Ja hiivat myös kuuluvat normaalistikin kaikille näille pinnoille; iholle, ruuansulatuskanavaan, sukuelimiin. Bakteerien joukosta löytyy ärhäkämpiä infektoijia.

viisvitonen

susanna_q kirjoitti:
Luin jokin aika sitten MSM-tuotteesta ja siitä, kuinka rikki on tärkeää kivun lievittämisessä ja myrkyistä eroon pääsemisessä. Sipulissahan on rikkiä. http://www.yeastinfectionadvisor.com/arthritis.html

http://www.studio55.fi/terveys/article/selkasaryt-katosivat-ravintorikilla/126502

Tää rikki MSM on aina ihmetyttänyt että mikä se on mitä tekee mihin perustuu jne jopa suositellan ruokavaliohin eli pitääpäs alkaa kokeileen
kun noi sipulit on pannassa!

Tipu

Esa kirjoitti:Syy, miksi hiivat eivät leviä elimistöön on immuunipuolustus. Elimistöön pääsevät vieraseliöt otetaan normaalisti hengiltä. Jos immuunijärjestelmä on heikko, silloin voivat hiivatkin infektoida sisäelimiä ja silloin onkin kuolema lähellä. Normaalissa tapauksessa hiivainfektiot kuitenkin rajoittuvat ulkomaailman kanssa tekemisissä oleville pinnoille. Ja hiivat myös kuuluvat normaalistikin kaikille näille pinnoille; iholle, ruuansulatuskanavaan, sukuelimiin. Bakteerien joukosta löytyy ärhäkämpiä infektoijia.

Lueskelin itsekin hiivoista lisää ja kirjoituksesi kuulostaa ihan järkevältä. Onneksi ihmisen elimistössä toimii tuo immuunipuolustus. Vahvimmat antibiootitkaan eivät romahduta immuunipuolustusta, tappavat ehkä hetkellisesti esim suolistosta tai vatsalta niitä hyviä bakteereita, mutta tämäkään ei riitä siihen että hiivat leviäisivät ympäriinsä.

Ehkä sellainen suoliston hiivan häätökuuri esim luontaistuote kaupasta voisi silti olla kokeilun arvoinen kun virtsatie infektioihin syödyt jatkuvat antibioottikuurit ovat varmaan suolistoonkin saaneet tuhojaan aikaiseksi. Tosin voihan nuo antibiootit olla tappaneet vain hyvät bakteerit suolistosta, niin että kyse ei ole lainkaan hiivoista.

Esa

Esa
Admin

Antibiootit tekevät lajista riippuen enemmän tai vähemmän vahinkoa suoliston bakteerikannalle, ja silloin voivat hiivatkin runsastua oireita aiheuttavalle tasolle. Hiivat kun kilpailevat resursseista bakteerien kanssa. Suoliston hiivainfektiot eivät ole hirveän yleisiä kumminkaan.

susanna_q

Omat hiivaongelmani ovat muuttaneet kuukausien kuluessa muotoaan.

Ruokavalio on auttanut todella paljon. Kilojakin lähti 16 vajaan puolen vuoden sisällä, eikä tarvinnut olla nälässä. Nivelkivut ym. oireet on poissa, jos en syö sokeria, suurinta osaa maitotuotteista ja viljoja. Gluteiinitonta pastaa olen syönyt joitain kertoja, eikä oireet ainakaan voimakkaina palanneet.

Kokeilin sitten kesällä myös kalium-jodia, vaikkei sitä pitäisi käyttää. Jodi tappaa hiivaa todella nopeasti (laboratoriossa alle minuutissa). Olin jo huomannut Betadine voiteella olevan tehon. Otin 1/4 x 130 mg:n joditabletista 8 päivän ajan (eli lopulta yhteensä 2 tablettia). Pystyin syömään ja juomaan normaalisti - jopa alkoholiakin ilman hurjaa väsymystä. Juuri ennen kuuria kokeilin ravintolassa syömistä, ja sain oireet takaisin. Kuurin aikana olo oli energinen ja hyvä.

Olen joskus miettinyt kilpirauhasen vajaatoimintaakin (testetissä ei näy, vaikea todeta), mutta jodi vaikutti myös vatsaoireisiin, joten uskon hiivalla ja ruokavaliolla olevan ison merkityksen, vaikkakin voihan kilpirauhasen vajaatoiminta myös johtua kai hiivasta. Huomasin, että olen ainakin vuoden käyttänyt ruususuolaa, jossa ei kai ole lisättyyä jodia. Nythän oli lehdessäkin artikkeli, kuinka suomalaiset eivät saa jodioidusta suolastakaan tarpeeksi jodia.

Koska en halua käyttää mitään vaarallisia lääkkeitä tai luontaistuotteita kauaa, lopetin tuonkin kuurin.

Loppukesästä kokeilin karnosiinia. Se on ainoa aine, joka on saanut yli vuoden kestäneen lähes päivittäisen ripulin loppumaan. Karnosiinin sanotaan vähentävän tulehdusta.

Outoa. Nyt kun vatsa on parempi, huomaan saaneeni kynsisienen. Voi olla, että joudun menemään lääkäriin ja selvittämään tilanteen. Ehkä jopa syömään sienilääkekuurin, mutta niillä sanotaan olevan vaarallisiakin sivuoireita, joten en tiedä, uskallanko. Mietin, onko hiiva hakeutunut kynnen alle, josta sitä on vaikea häätää, kun muualta olen onnistunut jossain määrin sitä ahdistelemaan?

Huom! varoitus jodista, joten en suosittele sillä itsehoitamista. https://www.youtube.com/watch?v=6tiW97gSqDA&list=UUONvCuEp5KKiJ9zy33Duw9A

Esa

Esa
Admin

Niin, kynsiin tulee ihan oikeita hiivainfektioita. Niiden hoitoon on ulkoisesti käytettäviä voiteita. Tehosta en tiedä, mulla ei ole niitä ollut.

Älä syö kaliumjodidia. Niiden tablettien ainoa käyttötarkoitus on radioaktiiviselta jodilta suojautuminen.

susanna_q

En tiedä, mikä on lääketellisuuden tulevaisuuden visio. Puhutaan paljon antibioottien tehon lakkaamisesta, kun bakteerit muuttavat muotoaan. Olen lukenut useita artikkeleita siitä, kuinka haavoja puhdistettiin ennen jollain jodiliuksella, ja se tehoaa. Mutta en siis todellakaan suosittele jodin käyttöä ilman lääkärin neuvontaa ja valvontaa. Itselläni ei ole minkään asteista varmaa tietoa jodin vaaroista tai hyödyistä. Saattaa olla, että jodia on joissain lääkkeissä turvallisssa muodossa, mutta siitä minulla ei ole mitään tietoa.

Olen tässä vaiheessa lukenut jo niin paljon juttua hiivan liikakasvusta suolistossa ja kehossa, että tuntuu itsestäni turhalta väitellä siitä, voiko sitä olla liikakasvuna kehossa. Vastaus on: voi.

Luin aiheesta paljon, kun kaverini lapsella on todettu autismin kirjon piirteitä. On todettu, että autisteilla suoliston mikrobikanta on poikkeava. Heillä Candida Albicans hiiva on yleinen, ja osalla heidän oireistaan sienilääkitys on poistanut häiritsevämpiä oireita. Yksi lapsi kuvasi asiaa näin: "tuntui kuin purkka aivoissa olisi lähtenyt pois".
Kun googlettaa "autism candida albicans" voi löytää paljon tieteellisiä artikkeleita aiheesta.

Luulen, että Suomessa lääkärit eivät ole heränneet hiivan aiheuttamiin moninaisiin asioihin ja sen vaikutusta useiden vakavien sairauksien taustalla. Hiiva syytää kehoon 80 erilaista myrkkyä, joista vaarallisin on asetaldehydi, jolla tiedetään olevan yhteys esim. vatsasyöpään. Ei siis ole oikeasti kyse pikkujutusta, vaan vakavasta syy/seuraus -suhteesta. Ihmiskeho sisältää luontaisesti hiivaa, ja hiiva on lopulta se, joka ihmisen kehon nakertaa kappaleiksi kuoltuamme. En vain haluaisi jouduttaa tätä prosessia, ja siksi haluan selättää ongelman nyt, kun olen kohtuullisen nuori.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa