IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Ummetus suoli toimii

2 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Ummetus suoli toimii Empty Ummetus suoli toimii Ti 21 Toukokuu 2013, 06:53

viisvitonen

..ainakin näillä mun konsteilla jo kuukauden ajan liki joka päivä ulostus helposti ja sopivasti :

-aamuisin pellavansiemenliuosta joka siis lionnut yön yli

-psylliumia 2-3 x lasiin vettä liotettuna ja päälle 1-2 las vettä

- jos syön jotain raskaampaan niin otan macrogol -jauheliuoksen las vettä
-sis elktrolyytit suola/nestetasapainoon

Ja kun ilmavaivatkin rauhoittuneet eritoten ruisleivän lopetuksella (kaurasämpylää vain 100% Vaasa)
sekä FODMAP -rajoittamisilla

Sokerina pohjalla 3-4 x MHB varsinkin kun mulla penisilliinikuuri päällä

2Ummetus suoli toimii Empty Vs: Ummetus suoli toimii Ti 21 Toukokuu 2013, 09:44

Esa

Esa
Admin

No hyvä. Mulle makrogoli on liian rajua, tuo suoli kun muutenkin heittäytyy löysäksi muutaman päivän jumitettuaan, niin makrogolilla se menee vesiripuliksi ja nestevajaukseksi. Mutta pelkästään ummetuksena oireilevalle varmasti kokeilemisen arvoinen.

Psylliumin voi myös sekoittaa ruokaan. Minusta ainakin se on mukavampi syödä jogurtissa. Mutta tyyli on makuasia, kunhan tosiaan ottaa sen kanssa nestettä.

3Ummetus suoli toimii Empty Vs: Ummetus suoli toimii Ti 21 Toukokuu 2013, 12:22

viisvitonen

Esa kirjoitti:No hyvä. Mulle makrogoli on liian rajua, tuo suoli kun muutenkin heittäytyy löysäksi muutaman päivän jumitettuaan, ...

Ahaa oletkin IBS sekamuotoinen? Itse en saa ulostetta löysäksi kuin ehkä 2 gr:lla magnesiumia.. Smile

4Ummetus suoli toimii Empty Vs: Ummetus suoli toimii Ma 26 Elo 2013, 17:50

viisvitonen

Olen syönyt nyt Vi sibliniä jo annos 3x vrk ja tulos suoli tyhjenee (hienosti) joka toinen päivä 2x eli aamulla ja illalla eli ulosteen väri vaalean ruskea eli kertonee runsaasta (liiasta) sappinesteestä?

Pikkasen vielä kaasutusta jostakin syystä ehkä liikaa? Laktoosi tai rasva tai?

5Ummetus suoli toimii Empty Vs: Ummetus suoli toimii Ti 27 Elo 2013, 14:42

Esa

Esa
Admin

Mukava kuulla. Rasva ei tietääkseni kaasuta, vaan ne fodmapit. Laktoosi on pahin, jos suolen laktaasiprosessi ei toimi hyvin.

6Ummetus suoli toimii Empty Vs: Ummetus suoli toimii Ti 27 Elo 2013, 15:34

viisvitonen

Esa kirjoitti:Mukava kuulla. Rasva ei tietääkseni kaasuta, vaan ne fodmapit. Laktoosi on pahin, jos suolen laktaasiprosessi ei toimi hyvin.
Jostakin olin lukevinani että "liika" rasva aiheuttaa (haisevia) ilmavaivoja kun itse pidin liika sokereita ja tietenkin laktoosia pääsyinä?

Laktaasi entsyymiä olen kyllä syönyt 1-2 pilleriä/vrk mutta ehkä ei ole riittänyt..?

Eilen ilta likimain "tuntikausia" hajupieruja (vaikka suoli tyhjeni päivällä 2 x?!) joten jotain sopimatona olen syönyt ja tänäänkin suoli tyhjeni 2 x ?! Väärän ruokavalion voisi jäljittää 1-2 vrk sitten tapahtuneeksi?

Kerkesin jo iloita että hyvä että näin (runsailla suolen tyhjennyksillä) vältän/laimennan IBS -kivut niin kohta alkoi taas kivut entiseen tapaan vaikkei edes pytyllä tarvinnut ponnistella... Sad

Pitää lopettaa oivariinin käytön ja ehkä vähentää vi siblinkin vain 2 x /vrk....

7Ummetus suoli toimii Empty Vs: Ummetus suoli toimii Ti 27 Elo 2013, 18:41

Esa

Esa
Admin

Ei mulla ainakaan laktaasista olre mitään hyötyä. Silloin kun vielä tuli vahingossa syötyä laktoosia, otin siinä toivossa että josko vähän lieventäisi kärsimystä, mutta tokkopa. Ei mulla auta laktoosin kanssa mikään muu kuin olla syömättä sitä.

Kyllähän ainakin runsas proteiini aiheuttaa haisevia ilmavaivoja. Ehkä runsas rasvakin. Ei kumpaakaan kannata muutenkaan syödä ylettömän runsaasti, kyllä niillä saa mahansa kipeäksi. Mutta ne suuret kaasumäärät tehdään fodmapeilla. Laktoosirasitustestin jälkeinen piereskely oli jotain uskomatonta.

8Ummetus suoli toimii Empty Vs: Ummetus suoli toimii Ti 27 Elo 2013, 19:08

viisvitonen

Ai pahus jos ei laktaasi auttakkaan ?! Olen tietty olettanut että se 1 pilleri auttaa/riittää mutta jos ei auttakaan ja olen etsinyt muista syyllisiä mm myös proteiineistä??

Täytyy käydä toi laktoositesti uudelleen kun sitä laktoosia työnnetään vähän joka paikkaan eli väkisin siihen aina törmää joten näköjään hyvä tietää tarkasti oma sietotaso?

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa