IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Nivel- ja/tai lihaskipuja

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Nivel- ja/tai lihaskipuja Su 03 Marras 2013, 17:25

viisvitonen

Tehdäänpäs tästä oma säikeensä josko olisi yleisemminkin (vaikka mutu) havaintoja miten ibs-potijoilla olisi nivel-/lihaskipuja riippumatta siitä onko todistettu yhteyttä johonkin sairauksiin?

Fibromyalgia-yhteyshän on jo toisaalla ollut keskustelussa mutta
ei haitanne jos menee tässä sekin ristiin kokemuksina

Omia havaintoja/netistä löytämiäni osumia että suolistolla ja reumalla olisi selvää syy/ seuraus yhteyttä ja jopa niin että reumaa (nivel, nivelrikko) olisi vaikka veriarvot ei sitä osoittaisikaan?

Kihti?

Onko vielä muitakin selityksiä nivel/lihaskivuilla?

Alla karppaussivuilta törmäsin viesteihin joissa esitetään
syiksi mm.
-viljoja
-liikaa hiilareita
-liikaa oluita
- jne
ja hoidoiksi mm karppausta, ei olutta jne

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=14287

Siis kokemuksia huomiota ihan  vapaasti.

Itselläni jo muutaman viikon ajan ollut epämääräisiä nivel/lihaskipuja _painotus_ nivelissä käsissä: sormissa, kämmenissä, ranteissa, polvissa jne viimeisin vas käden nimettömän 6 h terävää kipua viimeisen nivelen tietämissä joka ko kohtaa painatessa hieroessa paheni sekä oik ranne.

2Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ma 04 Marras 2013, 04:48

Sanna

Sanna
Admin

Itse en kyllä aivan ole sitä mieltä että omat lihas/nivelkipuni olisivat varsinaisesti juuri IBS:än oire. Itsellä kuitenkin varmaan ihan työperäisesti enemmänkin ollut viime aikoina ristiselän särkyä, rannesärkyä ja välillä niska jumissa. Olen huomannut myös että stressi ja ahdistus tekee ensin pään kipeäksi ja sitten niska lihakset menee jumiin.

Viime kuukausina olen kärsinyt tosiaan rannesäryistä, joiden vuoksi olen ensimmäisen kerran käynyt lääkärillä joskus pari vuotta sitten. Siivoustöissä oikea ranteeni kipeytyi, koska jouduin päivittäin työntelemään painavia koneita ja vetämään painavia ovia auki jne. Ranne rasittui koko työpäivän ajan. Nyt sama ongelma on myymälätyössä iskenyt eteen ja veikkaan että tämä muutto maallekin on osasyyllisenä kun vapaa-ajallakin rasittuu ranteet vettä kantaessa ja puita hakiessa jne. Varmaankin ranteet reagoivat nyt uuteen tapaan tehdä asioita.

Lääkärin mukaan kyseessä ei ole niinkään mikään jännetuppitulehdus vaan joku pikkuluiden välinen rasitus tai joku vastaava sellainen, en muista enää tarkkaan. Lääkkeeksi sain Piroxin voidetta, kun en särkylääkettä halunnut sisäisesti nauttia. Piroxin on auttanut todella hyvin ja nyt olen aina välillä käyttänyt töissä tukisidettä ranteissa.

Nyt viime päivinä kipu on hellittäny jonkinverran, eli en tiedä olisiko jo jonkinlaista ranteiden vahvistumista havaittavissa. Rasvat ja öljyt ainakin mielestäni voitelevat niveliä? Eli kaipa tuosta ruokavaliostakin on hyvä pitää kiinni, että oireet eivät pahene.

Ristiselän särky tulee taas aivan suoraan siitä, että välillä tulee työskenneltyä väärässä asennossa ja tehtyä toistuvia nostoja painavilla tuotteilla väärällä tavalla. Meillä on töissä mahdollisuus päästä hierontaan ilmaiseksi niin olenkin nyt päättäny katsastella sopivan vapaan vuoron että tätä etua voisin hyödyntää. Siellä kuitenkin selviäisi tarkemmin, mikä siellä selässä ja myös niskassa mättää.

Itsellä myös saunominen ja riittävä uni on auttanut nivel ja lihaskipuihin. Suosittelen. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

3Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ma 04 Marras 2013, 20:47

Esa

Esa
Admin

Kihti on tyypillisesti isovarpaassa. Voi olla muuallakin, mutta siihen liittyy selvä turvotus ja punoitus. Verikokeella selviää veren uraattipitopisuus. Myös reumaan ja niveltulehduksiin liittyy turvotus.

Lihas- ja jänneperäisiä kipuja aiheuttaa fibron lisäksi monet tekijät, kuten rasitus, paikalliset tulehdukset, lihaskireydet, monet sairaudet.

Selvyys asiaan tulee lääkärin tutkimuksin. Pitkään jatkuvan kivun syy on syytä selvittää.

4Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ma 04 Marras 2013, 21:48

viisvitonen

Esa kirjoitti:Kihti on tyypillisesti isovarpaassa. Voi olla muuallakin, mutta siihen liittyy selvä turvotus ja punoitus. Verikokeella selviää veren uraattipitopisuus. Myös reumaan ja niveltulehduksiin liittyy turvotus.

Lihas- ja jänneperäisiä kipuja aiheuttaa fibron lisäksi monet tekijät, kuten rasitus, paikalliset tulehdukset, lihaskireydet, monet sairaudet.

Selvyys asiaan tulee lääkärin tutkimuksin. Pitkään jatkuvan kivun syy on syytä selvittää.
Kihti mielestäni poissuljettu (vaikka isälläni oli kihti) kun ei ole punoituksia tms vielä...

Eikä myöskään turvotuksia juuri muuallakkaan ja yritän päästä labraan reuma tms testiin.

Rasitusta on kyllä pikkasen tullut sauvakävelyillä yms kevyillä puuhailuilla.

Lihaskireyksiä on "satavarmana" :-)

Liikaa sokeriakin pelkään eli pitää pikkasen kokeilla karpata eli vähentää sokeria (kaura, maissia jne)

Fibro vahvasti mielessä ja vkon päästä kokeilen "triptryl-lääkettä" tms uneen/kipuun pienillä annoksilla mutta haluan ensin syitä selvemmäksi mistä kivut tulee?

5Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ma 04 Marras 2013, 21:52

viisvitonen

Sanna kirjoitti:... vaan joku pikkuluiden välinen rasitus tai joku vastaava sellainen, en muista enää tarkkaan. Lääkkeeksi sain Piroxin voidetta, kun en särkylääkettä halunnut sisäisesti nauttia. Piroxin on auttanut todella hyvin ja nyt olen aina välillä käyttänyt töissä tukisidettä ranteissa.

Nyt viime päivinä kipu on hellittäny jonkinverran, eli en tiedä olisiko jo jonkinlaista ranteiden vahvistumista havaittavissa. Rasvat ja öljyt ainakin mielestäni voitelevat niveliä? Eli kaipa tuosta ruokavaliostakin on hyvä pitää kiinni, että oireet eivät pahene.

Itsellä myös saunominen ja riittävä uni on auttanut nivel ja lihaskipuihin. Suosittelen. Smile
Joo noita pikkuluiden lihasväliä itsekin aattelin että myös nivelkipujen lisäksi?

Öljyä niveliin ilman muuta!

Ja mikäs sitten jos ei sauna paranna!!!?? Se on fibroa sitten ;-D

6Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ti 05 Marras 2013, 08:33

Esa

Esa
Admin

Ne lihaskireydetkin toisaalta kuuluu fibroon.

Jos triptylin haitat tuntuu liian vahvoilta normiannoksella, kannattaa kokeilla pienemmällä. Minäkin otan edelleen puolikkaita (5 mg), vaikka olen niitä kauan syönyt. Tai enimmäkseen syön Noritrenia, kun Triptyl väsyttää mua koko seuraavan päivänkin. Otan triptylin puolikkaan sitten kun tarvitsen apuja aamunukkumiseen.

7Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ti 05 Marras 2013, 09:02

viisvitonen

Esa kirjoitti:Ne lihaskireydetkin toisaalta kuuluu fibroon.

Jos triptylin haitat tuntuu liian vahvoilta normiannoksella, kannattaa kokeilla pienemmällä. Minäkin otan edelleen puolikkaita (5 mg), vaikka olen niitä kauan syönyt. Tai enimmäkseen syön Noritrenia, kun Triptyl väsyttää mua koko seuraavan päivänkin. Otan triptylin puolikkaan sitten kun tarvitsen apuja aamunukkumiseen.
Joo tuota pientä 5 mg aattelin mutta huh huh sekin noin raju että vintti piemeenä vielä seuraaavankin päivän?! EI hyvä...

Siis tavoittelen "pilleriapua" jota voisi ottaa _tarpeen mukaan_ (ei jatkuvasti) ja joka auttaisi nukkumaan paremmin ja poistaisi kipuherkkyyttä, siis triptryl 5 mg tms?

Itselläni on tää stilnoct 5-10 mg tarvittaessa ja hyvin nukuttaa ilman aamusekavuutta.

Entäs Doxal, kokemuksia ?

"Doxalin vaikuttava aine on doksepiini.
Doxalia käytetään masennustilojen ja niihin liittyvän ahdistuneisuuden hoitoon. Doxalia voidaan käyttää myös unettomuuden hoitoon"
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=651&i=ORION+PHARMA_DOXAL

Tästä Noritrenista en ollut kuullutkaan:

"Noritren kuuluu trisyklisiin masennuslääkkeisiin. Tämän tyyppiset lääkkeet korjaavat niitä aivojen kemiallisen tasapainon häiriöitä, joista oireesi johtuvat."
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=475&i=LUNDBECK_NORITREN

8Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ke 06 Marras 2013, 07:32

viisvitonen

Vasen kylkikipua herätessäkin?! Mihinkähän katekoriaan tänkin oireen laittas? :-)

Ollut ollut lieviä vas kylki tuntemuksia viimepäivinä päivälläkin esim kun riipuskelin oven karmitankossa niin vas kylki aristi, ei oikein kärsinyt rouoikkua ja ihmettelin sitä

Mutta siis tän aamuinen kipu alkoi sängyssä ja paheni ylösnoustua teräväksi vas kylkikivuksi pitkin kylki eli laaja-alaisesti?!

Onko jo viite palleatyrään eli vatsalaukun yläosaan?

Tulee tietty mieleen paksusuolen mutkan heijastekipua ylöskin mutta näin terävästi ei ainakaan ennen ole ollut

9Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ke 06 Marras 2013, 19:23

Esa

Esa
Admin

Noritren on nortriptyliiniä, amitriptyliinin päämetaboliittia. Sillä ei ole Triptylin unettavaa vaikutusta, yleensä. Toisaalta Triptylin ei kuulema yleensä pitäisi unettaa kuin kymmenisen tuntia. Trisyklisten vaikutus ja annostus ovat kumminkin yksilöllisiä. Kokeilemalla tiedät.

Jos se kylkikipu selvästi reakoi venytykseen ja lihasjännitykseen, se on lihaskipua. Tulee vaikkapa huonosta nukkuma-asennosta.

10Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ke 06 Marras 2013, 21:38

viisvitonen

Esa kirjoitti:Noritren on nortriptyliiniä, amitriptyliinin päämetaboliittia. Sillä ei ole Triptylin unettavaa vaikutusta, yleensä. Toisaalta Triptylin ei kuulema yleensä pitäisi unettaa kuin kymmenisen tuntia. Trisyklisten vaikutus ja annostus ovat kumminkin yksilöllisiä. Kokeilemalla tiedät.
Ehdottomasti kokeilen.

Esa kirjoitti:
Jos se kylkikipu selvästi reakoi venytykseen ja lihasjännitykseen, se on lihaskipua. Tulee vaikkapa huonosta nukkuma-asennosta.
Aivan, välillä ei ole kipua ja kun taas yrtin roikkua niin kipua tuli kylkeen

Törmäsin myös ao juttuun koskien kortisonien pitkäaikaisesta käytöstä, mullakin siis läpi kesän (monenlaista kortisonia ) nenäsumutteissa eli alla varotellaan ettei saisi olla tulehdusta kun käyttää (kuten mulla) ja jälkivaikutuksena voi olla nivel/lihaskipuja?

"People with an infection in the nasal passages or sinuses (the infection should be treated).
People who have had recent nasal surgery or injury (only use when the nose has healed).

When you have been treated with oral corticosteroids (e.g. prednisone) for prolonged periods and are being transferred to intranasally or orally inhaled fluticasone, you may experience withdrawal symptoms (e.g. joint and/or muscular pain and depression). "

Read more: http://www.netdoctor.co.uk/allergy-and-asthma/medicines/avamys-nasal-spray.html#ixzz2jKtCYVVy

11Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ma 11 Marras 2013, 19:00

viisvitonen

Esa kirjoitti:Ne lihaskireydetkin toisaalta kuuluu fibroon.

Näyttäisi olevan triptylissä laktoosia mutta kaiketi niin pieni määrä ettei haittaa 5-10 mg pillerissä?

12Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ke 13 Marras 2013, 20:10

Esa

Esa
Admin

Ei sellaisen määrän vaikutusta huomaa. Jos on oikein herkkä, niin 100 mg voi joskus aiheuttaa jotain havaittavaa. Mutta IBS-suolessa sekin katoaa muun satunnaisvaihtelun joukkoon.

13Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ti 19 Marras 2013, 10:55

viisvitonen

Täällä foorumissa on paljon nuoria joille IBS kivut saattaa olla rajuja
ja näistä keskusteluista voi jäädä väärä kuva triptrylistä eli ei ole kyse "vain" normi kipulääkkeistä perinteisessä mielessä vaan todella vanha (50-luvun ) lääke masennukseen (serotoniini, noradrenaliini tms) johon kuitenkaan triptyliä ei enää juurikaan käytetä kun on parempia (ssri jne) ja ikäänkuin VAIN lääkkeen sivuvaikutuksena tää triptylin pienen annoksen (n 10 mg) sedatiivisuus eli väsyttäminen "unilääkkeenä" ja myös kipulääkkeenä.

Sydäntoksinen ja hurjasti muita kurjia sivuvaikutuksia ja se pahin asia eli triptryl on itsari eli itsetuhoisten lääkkeiden kärjessä ja eritoten nuorilla ihmisillä joten ottakaa tää varotus vakavasti!

14Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja La 11 Tammi 2014, 11:47

susanna_q

Kirjoitin toiseenkin ketjuun Slippery Elm -aineesta.

Se on auttanut valtavasti IBS-oireisiin minulla. Lääkärit aina väittävät, että "sinulla on vain IBS", mutta tosiasiassa oireeni alkoivat kun sain Intiasta ameeban ja parasiitteja 2005. Olen kerran saanut n. viikon antiobioottilääkityksen, mutta ei se vaikuttanut paljon mitään. Slippery Elm toi todellisen muutoksen.

Monilla on parasiitteja, vaikkei ne näkyisikään testeissä, koska joitain niistä on vaikea ilman erityisen tarkkaa mikroskooppista tutkimusta todeta. Googlaa esim.: Dientamoeba fragilis - suolistoparasiitti

Nykyisin minulla on pääasiassa niveloireita ja niihin liittyvää väsymystä, jotka helpottivat, kun paastosin viikon ja söin Slippery Elm:iä. Kaikki nivelkivut katosivat 6-7 viikoksi. Kissoillani todettiin giardia, johon sain kerta-annoksen Metronidazol Aktavis -lääkettä, koska myös minulla on ollut keväästä asti jatkuvaa ripulia. Ulosteeni muuttui lääkeen jälkeen normaaliksi.

Kolme päivää myöhemmin antibiootin otosta isovarpaani kipeytyi 3 päiväksi (kuin kihdissä mutta ilman turvotusta tai punoitusta) ja niveloireet palasivat. Niveloireeni myös pahenevat simpukka-aterioiden jälkeisenä päivänä. Ehkä minulla on kihdin alku, mutta ihmettelen sen aktivoitumista antibioottilääkkeen oton jälkeen.

Kun vihjaisin lääkärille, että saattoiko antibiootti kerta-annoksena (siis ei rankkaa viikon kuuria) vain ärsyttäää jotain parasiittia, niin hän vähätteli kysymystäni. Hänellä ei kuitenkaan löytynyt selitystä siihen, miksi niveloireet palasivat antibiootin jälkeen. Ei ollut kyllä mielenkiintoa pohtiakaan asiaa. Ameeba ja ehkä muitakin parasiitteja voi kai mennä myös niveliin tai aiheuttaa tulehdusta niissä.

15Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty hiiva iski Ti 04 Helmi 2014, 11:36

susanna_q

Hei,

kirjoitin aiemmin nivelvaivoista ja väsymyksestä. Olen nyt huomannut, että hiiva saattaa olla kaiken taustalla. Pökkeröinen, väsynyt olo, nivelkivut.

Olen käynyt kertomassa väsymyksestä ym. jo vuosia lääkäreille, mutta yksikään ei ole ottanut esiin hiivan liikakasvun mahdollisuutta. Itselleni se ei tullut mieleen, koska hiivatulehdusta alapäässä ei ole.

Luin hiivasyndroomasta, ja siinä sanottiin, että pahassa tapauksessa nivelkivut ovat seuraus. Kun suoliston saa kuntoon hiivattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla, maitohappobakteereilla ja greipinsiemen-valmisteella (Candida Forte), niin nivelkivutkin lakkaavat, koska hiiva tuottaa myrkkyjä kehoon, jotka varmasti aiheuttavat myös nivelkipua.

16Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ti 04 Helmi 2014, 16:52

viisvitonen

susanna_q kirjoitti:..sokerittomalla ruokavaliolla...

Tota pitäs ainakin kokeilla

17Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Ke 05 Helmi 2014, 08:11

Sanna

Sanna
Admin

Symppaan susanna kertomaasi ihan täysillä. Itse lueskelin ekaa kertaa hiivasyndroomasta joskus päälle vuosi sitten. Sen oireet sopivat kuin nenä päähän omiini. Suurin niistä oli varmasti väsymys, jonka olit itsekin kokenut. Itsellänikään ei ollut hiivatulehdusta ollut noihin aikoihin.

Lääkärille mennessäni vaadin että ottavat ulostenäytteestä testit onko hiivaa normia enemmän, ja tuloksien tullessa todettiin että hiivaa on normaalia reilusti enemmän suolessa. Toki lääkäri ei itse uskonut hiivasyndroomaan, eikä oikeastaan ollut edes halukas testiä minulta ottamaan, mutta todettuaan hiivan liikakasvua määräsi minulle jonkun hiivanhäätökuurin reseptillä. Tuo auttoi, mutta varmaankaan omat oireiluni eivät päässeet tuolloin paranemaan, koska en ollut saanut oikeanlaista ruokavalio-ohjausta. Söin siis aivan päin peetä, joka kumosi tuon hiivanhäätökuurin vaikutuksen aika nopeasti. Mutta kun lopulta pääsin homeopaatilla ruokavalio-ohjaukseen niin sen jälkeen alkoi keho puhdistua. Ensimmäiset pari viikkoa tuntui että kaikki mahdollinen lima ja erite tulee kehosta ulos, kun alkoi syömään suolistoa puhdistavaa safkaa ja valmisteita. Tuon jälkeen helpotti kovasti. Smile

Nyt on taas talven aikana väsymys tullut takaisin ja olenkin miettinyt onkohan hiilihydraateilla ollut vaikutusta asiaan taas. Edelleen syön melko terveellisesti, mutta olen ottanut ruokavalioon takaisin aika paljon sokerisia herkkuja, joita en vähän aikaa sitten pystynyt syömään lainkaan. Miehen kanssa mietittiin että aloitetaan taas karppaaminen joksikin aikaa ja katsotaan tulisi virkeyttä vähän enemmän. Olen myös huomannut kun syö paljon hiilihydraatteja niin tulen tosi ärtyneeksi ja nälkä vaan kasvaa. Tuntuu että vaikuttavat itsellä todella voimakkaasti mielialoihin siis.

18Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja Pe 07 Helmi 2014, 13:51

susanna_q

Ehkä nykyisin elintarviketeollisuus laittaa lähes kaikkiin leipomotuotteisiin hiivaa, koska se on nopeaa. Löysin kaupasta ruisleipää, jossa ei ole hiivaa, joten ei kai hiivan syöminen ole aivan välttämätöntä, jos tykkää leivästä. Muuten kaupassa käyminen on aika rajoittunutta tällä hiivaton/sokeriton dieetillä.

19Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja La 08 Helmi 2014, 08:29

Sanna

Sanna
Admin

susanna_q kirjoitti:
Kun vihjaisin lääkärille, että saattoiko antibiootti kerta-annoksena (siis ei rankkaa viikon kuuria) vain ärsyttäää jotain parasiittia, niin hän vähätteli kysymystäni. Hänellä ei kuitenkaan löytynyt selitystä siihen, miksi niveloireet palasivat antibiootin jälkeen. Ei ollut kyllä mielenkiintoa pohtiakaan asiaa. Ameeba ja ehkä muitakin parasiitteja voi kai mennä myös niveliin tai aiheuttaa tulehdusta niissä.

Millä lääkärillä kävit? Varmasti tuo aihe kiinnostaisi lääkäriä, jolla olisi erikoistumista tai muutoin innostusta vastaaviin oireisiin ja parasiitteihin. Voin hyvin kuvitella ettei perus terveyskeskuksen lääkäri ole kiinnostunut aiheesta, eikä hänellä varmasti ole edes mielipidettä tai tietoa aiheesta.

Tuntuu jotenkin että ei tunnu olevan tarpeeksi edes tietoa saatavilla näistä parasiiteistä, ameeboista ja muista? Näitä varmaankin tutkitaan vasta jos myöntää matkustelleensa? Muistan selkeästi miten aina lääkäri kysyi vatsavaivoja valittaessa että oletko matkustellut ja missä. En ole koskaan matkustellut niin minulle ei näiden olemassaolon mahdollisuudesta ole edes kerrottu. Käsittääkseni näitä voi saada ihan Suomenkin mantereella?

20Nivel- ja/tai lihaskipuja Empty Vs: Nivel- ja/tai lihaskipuja La 08 Helmi 2014, 08:46

susanna_q

Kävin YTHS:n lääkärillä 12/2013.

Kun minulta löydettiin parasiitit 2005, eri YTHS:n lääkäri ei hoitanut niitä, kuin vasta 2 vuoden kuluttua siitä suostui määräämään antibiootit, koska oireet eivät lakanneet. Tosin antibiootit eivät vaikuttaneet oireisiin ollenkaan. YTHS:n lääkäri sanoi, että Suomeen ei maahantuoda antibiootteja, jotka auttaisivat esim. giardiaan. Sain kuulla, että monia Intiassa käyneitä on auttanut tuote nimeltä Slippery Elm, liukas jalava, joka kasvaa USA:ssa. Käytin sitä 2-3 vkon kuurin, ja kaikki IBS:n oireet katosivat. Kirjoitin tästä Slippery Elmistä silloiselle lääkärille, joka kiitti tiedosta.

Saattaa olla, että minulle jäi Blastochystis Hominis ainakin. Sen kanssa hiiva kuulemma viihtyy ja jatkaa yhteiseloaan. Tai sitten kaikki viime vuosina jatkuneet muut oireet: väsymys, huippaus ja nivelkivut johtuvat hiivasta. Ainakin nivelkivut ovat jälleen hellittäneet, kun olen nyt yli viikon ollut ruokavaliolla, joka ei suuremmin ruoki hiivaa.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa