Olen itse tosi huono noiden ruokavaliojuttujen ja ruokatottumusten muuttamisen kanssa, ja yleensä kyllä syön melkein mitä tahansa ja kärsin sitten seuraamukset. Vaikka oireita on ollut jo vuosikausia (turvotusta ja hallitsemattomia ilmavaivoja) ja diagnoosin sain vasta vähän aikaa sitten, niin en ole ruokavaliota paljonkaan muuttanut. Kahvia juon, maitotuotteita syön, leipää myöskin. Se riippuu niin päivästä että tuleeko paljon vai vähän ilmavaivoja ja miten suoli toimii.
Tällä hetkellä olen Iso-Britanniassa ja täällä syön vähän mitä sattuu koska en viitsi nirsoilla. Ruisleipää ei täällä tietenkään saa, mutta kokojyväleipä uppoaa (se on tosin huonolaatuista Suomen leipiin verrattuna) ja milloin mitäkin.
Nyt olen alkanut välttää sipulia, kaalia, palkokasveja ja sieniä sekä katkarapuja (jotka olivat suurta herkkuani).
En oikein ole vielä sisäistänyt, että mitkä ruuat erityisesti aiheuttavat oireita, kun Suomessa maha oli välillä sekaisin milloin mistäkin ja täällä taas ripulia ei ole, mutta ilmavaivoja ja yleistä ulostamisvaikeutta esiintyy niinkuin ennenkin.
Itse olen siitä onnekas, että mahakipuja minulla ei koskaan oikeastaan ole. Ärsyttävin ja noloin seuraus on ilmavaivat, mutta yritän peittää ne tai kärsiä niistä riippuen siitä mitä teen.