IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Mitä syötte ?

+15
Noora
pete2
meggiee
Esa
viisvitonen
Mai89
Gelsomina
marey
iluvatar
StellaB
nunnu85
Mikimi
Sanna
Jukka
Tuoski
19 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 3]

26Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Ke 27 Helmi 2013, 19:18

marey

Mitä ihmettä vois oikein tehdä ruuaks kun ei saa käyttää maitoa, vehnää eikä soijaa.

Oon kyllästynyt syömään aina samoja ruokia, kun en enään keksi mitään yksinkertaista uutta ruokaa jota jaksas vääntää ite kun tulee töistä kotia. Pitäs kuitenkin olla täyttävää kun se on päivän ainoo lämmin ateria. :l hmm..

Oisko kellään mitään ehotuksia? Mitä te syötte?

eli siis nyt mun ruokalistaan kuuluu:

riisi + kana ja salaatti
lohi + muussi ja salaatti
jauheliha keittokin menee.

27Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Ke 27 Helmi 2013, 23:25

iluvatar

Sun pitää opetella soveltamisen jalo taito Smile Kyllä melkein kaikkea voi syödä kun oppii vaan vaihtamaan itelle parempiin vaihtoehtoihin. Mä laitan aika usein esim tacoja tai maissitortilloja, risottoon voi laittaa mitä vihanneksia itelle sopii ja kananpaloja. Uunivihannekset on hyviä kans, voitelee vaan oliiviöljyllä ja laittaa isoina paloina uuniin vähäksi aikaa. Jos oon tosi laiska laitan vaan vermicelliä kulhoon, kuumaa vettä ja lihaliemikuution. Korvaan esim chilli con carnesta pavut maissilla. Ei kannata käyttää mitään kaupan valmiita kastikkeita tai maustesekotuksia vaan opetella tekemään omat niin tietää mitä niissä on. Esim sipsien dippikastikkeissa on vaikka mitä tuhoisaa.

28Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? To 28 Helmi 2013, 17:25

Tuoski

marey kirjoitti:Mitä ihmettä vois oikein tehdä ruuaks kun ei saa käyttää maitoa, vehnää eikä soijaa.

Oon kyllästynyt syömään aina samoja ruokia, kun en enään keksi mitään yksinkertaista uutta ruokaa jota jaksas vääntää ite kun tulee töistä kotia. Pitäs kuitenkin olla täyttävää kun se on päivän ainoo lämmin ateria. :l hmm..

Oisko kellään mitään ehotuksia? Mitä te syötte?

eli siis nyt mun ruokalistaan kuuluu:

riisi + kana ja salaatti
lohi + muussi ja salaatti
jauheliha keittokin menee.

lihapullat ? ite tehny näin:

400g jauhelihaa
2 kananmunan keltuaista
grillausmaustetta
suolaa
perunajauhoa
ketsuppia
savukinkku (jos siltä tuntuu ni pilkkoo sekaan, eli ihan normi savukinkkuleikkele)

kipossa setti sekasin ja pyörittelee sopivan kokosiksi

29Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? To 28 Helmi 2013, 19:32

marey

Mä en oikeastaan tykkää lihasta..Menee pienissä määrissä, mut en usko et söisin niit lihapullii jos tekisin. :s

30Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? To 28 Helmi 2013, 20:03

Gelsomina

Gelsomina

Mä ottaisin oikein mielelläni vastaan vinkkejä vatsa/suolistoystävällisistä kasvisruoista. Kasviksethan on sinällään tosi terveellisiä sun muuta, mutta tuntuu, että kiellettyjen listalla on niin paljon. Nyt alkuvaiheessa lääkäri sanoi, et ois hyvä jos välttelisin perinteisten kaalien, sipulien ja papujen lisäksi myös lanttua, palsternakkaa, fenkolia, nauriita, omenaa, päärynää, avokadoa, vesimelonia... Paprika ja herkkusienet olivat myös välteltävien listalla, mutta söin niitä silloin kun viimeksi oli tosi hyvä viikko niin arvelen, että ne kyllä mulle sopii. Sitten kun vielä suositeltiin välttelemään maitotuotteita niin eipä sekään juuri helpota. Tietysti ajan myötä varmaan löytyy ne ruoka-aineet, jotka on pahimpia ja tää kieltolista vähän löysää.

Ois tosi kiva syödä enempi kasvisruokaa ja meillä on ollut tapana laittaa kasvisruokaa vähintään yhtä paljon kuin liharuokia. Nyt vaan tuntuu et on tuo kasvisten määrä niin rajallinen eikä viittis kaiken kanssa syödä sitä salaattia. tongue

31Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 01 Maalis 2013, 08:42

Sanna

Sanna
Admin

Mulla on kans vähän ollut ongelmaa noiden kasvisten kanssa, että mitä hittoa voisi niistä syödä ja missä muodossa? Nykyään syön varmaan ainoastaan jäävuorisalaattia ja vähän kurkkua, joskus lanttua. Aika vähän tulee siis noita vihanneksia ja kasviksia muutenkin syötyä. Hedelmät ova tmyös yksi ongelma kun tuntuu että se fruktoosi ei sovi kyllä ollenkaan. Itselläkin tuo kieltolista kun on aikamoinen...

https://ibs-foorumi.palstani.com

32Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 01 Maalis 2013, 23:30

iluvatar

Voisko ton lihapulla reseptin ja muut laittaa sinne resepti osastolla niin löytyy helpommin eikä tarvii täältä viestien välistä etsiä :/

Kasviksista mä syön bataattia, porkkanaa, perunaa, munakoisoa, kesäkurpitsaa, paprikaa, kurkkua, tomaatteja, ituja, salaatteja, pinaattia, kurpitsaa (ei saa ihan joka kaupasta) ja hedelmistä lähinnä appelsiinia ja banaania ja marjoja. Kesällä kannattaa ostaa monta litraa marjoja ja laittaa pakkaseen talven varalta. Noilla kasviksilla saa hyvin laitettua marokkolaista ruokaa, se ei oo niin tulista kun esim intialainen niin musta sopii paremmin vatsalle. Laitan joskus jonkun mun reseptin tonne kun jaksan Smile

33Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? La 02 Maalis 2013, 19:04

marey

Onko teillä mitään sellasta ruoka-ainetta jolla saatte vatsan kovettumaan? Esim. Banaani jollain saa mahan löysäksi, toisilla taas sen syöminen vetää kovaksi. Razz kaipaan kovasti neuvoa nyt kun vatsa on torstaista asti ollu ihan löysällä ja kipeä.

34Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? La 02 Maalis 2013, 21:41

Jukka

Jos kokeilisit ihan tavallista vahvaa mustaa teetä, anna hautua pitkään ja makeuta vähän hunajalla jos tykkäät. Vähän se voi olla kitkerän makuista mutta ainakin mulla se auttoi kun olin äsken mahataudissa.

35Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? La 02 Maalis 2013, 21:48

marey

Kiitos vastauksesta..täytyy kokeilla ja toivoa et toimis.

36Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Su 03 Maalis 2013, 07:00

Sanna

Sanna
Admin

Tuo tee on kyllä hassu juttu. Mä juon nykyään töissäki aina tauoilla teetä sen takia, että se jotenkin auttaa niihin mahakipuihin. Varmaan jotain pientä rentouttavaa vaikutusta sillä taitaa olla.

Mutta itellä jos on jotenkin tosi huonot päivät menossa niin auttaa kun vetää ruokavalion aika minimiiin. Eli sillon mä saatan syödä vaan kaurapuuroa veteen keitettynä, riisiä ja kanaa maustettuna suolalla ja pippurilla. Toki pyrin juomaan myös paljon ton aikana niin helpottaa päivässä parissa olo. Mulla noi sokerit tekee kyllä kamalimman olon ja se saattaa jatkua montakin päivää, riippuen vähän miten paljon niitä on mennyt napsimaan. Myös liikunta auttaa, paikallaan oleminen vaan pahentaa.

37Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Su 03 Maalis 2013, 12:28

iluvatar

Kaurapuuro on mulla sellanen kun sitä syö joka päivä niin vatsa pysyy säännöllisenä ja ei ole hirveen löysällä, mut mulla kun on sekatyyppiä niin mun pitää olla varovainen ettei mee ummetuksen puolelle, niin yritän syödä pienempiä annoksia ja pitää välipäiviä. Banaani aiheuttaa mulle ummetusta välillä aika pahastikin. Muuten mä saan ummetusta yleensä vaan aika lihapitosesta ravinnosta. Löysäksi saan vatsan tietyillä hedelmillä esim kiwi on tosi tehokas Smile

38Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Ma 04 Maalis 2013, 10:37

StellaB

Sanna kirjoitti:Mulla on kans vähän ollut ongelmaa noiden kasvisten kanssa, että mitä hittoa voisi niistä syödä ja missä muodossa? Nykyään syön varmaan ainoastaan jäävuorisalaattia ja vähän kurkkua, joskus lanttua. Aika vähän tulee siis noita vihanneksia ja kasviksia muutenkin syötyä. Hedelmät ova tmyös yksi ongelma kun tuntuu että se fruktoosi ei sovi kyllä ollenkaan. Itselläkin tuo kieltolista kun on aikamoinen...

Kuulostaa kyllä aika hurjalta. Otatko jotain vitamiineja purkista? Itse kärsin vatsaoireet mielummin kuin rajoitan ruokavaliotani liiaksi, sen varran nautiskelijan vikaa Wink

39Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Ma 04 Maalis 2013, 18:55

Sanna

Sanna
Admin

Mä välillä oon juonu noita Berocca -tabletteja mitä laitetaa veteen, mut niissä on se hemmetin hiilihappo mikä tekee vähä tukalan olon masuun. Myös D-vitamiinia tulee joskus napsittua, jos muistaa.

Mulla taas noi mahaoireet on niin järkyttävät että siinä menee koko päivä pilalle jos menee syömään jotain väärää. Mutta oishan se hyvä hankkia jotain vitamiineja enemmänkin jostain, mutta ne tabletitkin sisältää kaikkea p*skaa mm. selluloosaa. :/ Kyllä mä silti yritän viikottain vähintään syödä hedelmiä ja vihanneksia, mutta siinä määrin mitä niitä suositellaan syötäväksi en todellakaan pystyisi niitä nauttimaan. Tuo kurkkukin kun on ollut kieltolistalla aikaisemmin ja nyt se on pienissä määrin alkanut menemään läpi. Vaikeaa on!

40Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Ti 30 Huhti 2013, 12:02

Mai89

Heippa! Mulle tää Ibs on aivan uus juttu, vaikka oon oireista kärsiny jo koko ikäni, 23 vuotta. Eli mulle diagnosoitiin Ibs kuukausi sitten, ja oon nyt pian kolme viikkoo noudattanu laktoositonta, gluteenitonta, ja fodmap-ruokavalioo. Oireet ovat hävinneet välittömästi! Mahtava fiilis, kun oireista olin kärsinyt jo niin kauan!

Mielestäni en kuitenkaan saanut terveydenhuollolta kovin hyviä neuvoja, koska minulle soitettiin, mikä vaivaa, ja hoitaja sanoi, että kokeile ite, mitkä ruoka-aineet aiheuttaa oireita, ja vältä niitä.. Jäin aivan yksin! Enhän aluksi edes tiennyt, miten totaalisen uutta, ja suurta ruokavalio muutosta pitäisi lähteä tekemään. Minulle ei myökään kerrottu tai ohjattu ravintoterapeutille, jolta olisn varmasti aluksi saanut ensiarvoisen tärkeää apua.

Minkälaisia kokemuksia teillä on Ibsin diagnoosin jälkeen terveydenhuollon kanssa? Onko teitä ohjattu ja neuvottu yms.?

Minua kiinostaisi tietää, mitä te syötte?

Itse syön tällä hetkellä usein riisiä, gluteenittomia pastoja, jauhelihaa, ja kasviksia (porkkanaa, kukkakaalia, maissia) sekä salaattia (kurkkua, tomaattia, jääsalaattia). Ruokavalioni on aika yksipuolinen.

Miten te maustatte esim. Kanan? Kaupasta ei voi ostaa valmiiksi marinoitua, ja kaikissa maustesekoituksissa on useimmiten joko sipulia tai paprikaa, joita en voi käyttää. Mitä yrttejä kanan maustamiseen voisi käyttää?

41Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Ke 01 Toukokuu 2013, 06:53

iluvatar

Mai89 kirjoitti:Miten te maustatte esim. Kanan? Kaupasta ei voi ostaa valmiiksi marinoitua, ja kaikissa maustesekoituksissa on useimmiten joko sipulia tai paprikaa, joita en voi käyttää. Mitä yrttejä kanan maustamiseen voisi käyttää?

Kanan ja erityisesti lohen maustamiseen oon käyttänyt pestoa, sitä vaan sivelee reilun kerroksen päälle ja laittaa uuniin. Yleensä teen ite marinaadit/kastikkeet, oliiviöljy pohja sitten siihen esim balsamietikkaa, sitruunamehua, oreganoa, basilikaa, pippuria, suolaa, raastettua inkivääriä, chiliä, mitä vaan keksii! Lime ja korianteri on kans hyviä jos haluaa vähän thai tyylistä ruokaa.

42Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 08:41

viisvitonen

Jauheliliha oliiviöljyssä ja bataatti -sose

Ei viljaa (kaurapuuroa harkitsen kun kauraleivissä aina vehnää ja jopa tattariakin mut hirvittää tärkkelyssokerimäärätkin?)

EI hapantuotteita viiliä jukurttia, ruisleipä hapan (3,5 pH)!

Perusmuussilla pihvejä kalaa

Tonnikalaa?

Kasvisia ennen koko talven paljon mm parsakaali, porkka, kukkakaali mutta nyt luovuin kun en vielä perillä mitä uskaltaisi fodmapin ja ehkä refluksin kompinaation takia?

Jäätelöä että saa energiaa ettei paino tipu :-)

43Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 12:16

Esa

Esa
Admin

tootired kirjoitti:(kaurapuuroa harkitsen kun kauraleivissä aina vehnää ja jopa tattariakin mut hirvittää tärkkelyssokerimäärätkin?

Vaasan 100% kaura on pelkkää kauraa. Käy mulle ainakin hyvin.

Kasvisia ennen koko talven paljon mm parsakaali, porkka, kukkakaali mutta nyt luovuin kun en vielä perillä mitä uskaltaisi fodmapin ja ehkä refluksin kompinaation takia?
Kukkakaali parsakaali on pahoja, porkkana hyvä. Luepa tuosta:
http://www.tervevatsa.fi/ibs-aertyvae-suoli

44Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 12:49

viisvitonen

Esa kirjoitti:
tootired kirjoitti:(kaurapuuroa harkitsen kun kauraleivissä aina vehnää ja jopa tattariakin mut hirvittää tärkkelyssokerimäärätkin?

Vaasan 100% kaura on pelkkää kauraa. Käy mulle ainakin hyvin.

Kukkakaali parsakaali on pahoja, porkkana hyvä. Luepa tuosta:
http://www.tervevatsa.fi/ibs-aertyvae-suoli

HUH kiitos tiedosta, koko talvi tuli syötyä keittoja joissa parsaa ja kukkakaalia?!

Kauraa aloitan heti ja voi käuralesettakin käyttää muissa ruuissa missä ei kuitua? Ja kauralesehän oli sitä liukenevaa ibs sopivaa kuitua?

45Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 12:59

Esa

Esa
Admin

Kyllä niitä parsa- ja kukkakaaliakin tietty vähän kestää syödä, pari nuppua ateriassa ei juuri haittaa. Fodmap-rajoitteinen dieetti ei ole tiukka. Alkuun kannattaa pari kuukautta pitää tiukempaa linjaa ja sitten jos olo paranee, voi ruveta hiljalleen palauttamaan aineksia ruokavalioon ja katsoa kuinka suuria määriä sietää oireitta.

Kaura kaikissa muodoissaan käy useimmille. Se sisältää tosiaan hyvää kuitua, ja siinä on varsin vähän fruktaaneja muihin kotimaisiin viljoihin verrattuna. Spelttiä kehutaan myös hyvin sopivaksi. En ole siitä vielä päässyt jyvälle (sic).

Se kauraleipä on tuon näköinen pussi
http://www.vaasan.com/portal/fi/tuoreet_leipomotuotteet/tuotteet/vaaleat_leivat/?a=view&productId=12498

46Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 16:35

marey

Tuo vaasan 100% kaura on ihan kamalan makuista. Yökkäiltiin äitini kanssa molemmat ku ei meinannu upota.

47Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 17:10

viisvitonen

Tuoski kirjoitti:Ootteko muutes testaillu tattaripuuroa ? Tuli ostettua tattarihiutaleita ja meinasin josko sillä korvais kaurapuuron joka ei tunnu sopivan itelleen. Jossain muistaakseni tattaria kehuttiin että sopii herkkävatsaisille...

Talvella söin varmaan viikon ajan ja minusta tattari puuro maistui hyvältä ja kaiketi lopetin vain sen suuren sokerimäärän (tärkkelyksen) takia?

Tattari ei siis kuulune fodmappeihin?

48Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 18:41

Esa

Esa
Admin

Minä kyllä pidän tuosta kauraleivästä makunsakin puolesta. Mutta ei varmasti kaikkien makuun. Useimmat gluteenittomat leivät käyvät myös.

Tattari on fodmapien puolesta ok. Viljoista ruis, vehnä ja ohra ovat vältettäviä.

Fodmapeista on hyvä ymmärtää, että niitä on melkein kaikessa. Idea ei olekaan välttää niitä kokonaan, vaan pitää saantimäärä kohtuullisena rajoittamalla niiden ruokien syöntiä, missä niitä on erityisen runsaasti. Ne ovat myös paksusuolen hyvien bakteerien ruokaa, joten niitä kannattaa syödä niin paljon kuin maha kestää. Juju on löytää ne rajat.

49Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 10 Toukokuu 2013, 20:27

viisvitonen

Esa kirjoitti:Minä kyllä pidän tuosta kauraleivästä makunsakin puolesta. Mutta ei varmasti kaikkien makuun. Useimmat gluteenittomat leivät käyvät myös.

Tattari on fodmapien puolesta ok. Viljoista ruis, vehnä ja ohra ovat vältettäviä.

Fodmapeista on hyvä ymmärtää, että niitä on melkein kaikessa. Idea ei olekaan välttää niitä kokonaan, vaan pitää saantimäärä kohtuullisena rajoittamalla niiden ruokien syöntiä, missä niitä on erityisen runsaasti. Ne ovat myös paksusuolen hyvien bakteerien ruokaa, joten niitä kannattaa syödä niin paljon kuin maha kestää. Juju on löytää ne rajat.

"Ne ovat myös paksusuolen hyvien bakteerien ruokaa,"

Ahaa tää onkin näin mutkikasta, eli paljon hyvääkin jos kestää...

50Mitä syötte ? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä syötte ? La 25 Toukokuu 2013, 06:55

viisvitonen

Sanna kirjoitti:...Mulle ei tosiaan tunnu menevän enää mikään ruoka lävitse ja sen takia olenkin melko hurjalla ruokavaliolla nykyään. Poissuljettuja ovat mm. kaikki maitotuotteet, naudanliha, vehnä, ohra, ruis, kahvi, suklaa, kaakao, peruna jne.
.....

Jos jotain edellämainittuja ruoka-aineita syön on maha ihan sekaisin ja kipeä ainakin sen kolme päivää, ennen kuin helpottaa.
....

Sanna, ohessa siis otteita mitä kirjoitit hemikuussa, siis kun syöt em ruokia, niin etkö koe vatsalaukussa/ruokatorvessa välittömiä refluksi tms. ongelmia noista ruuista vaan vasta myöhemmin "maha" eli tarkoitat että suolesi menee sekaisin ripulia tms?

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 3]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa