IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Mitä syötte ?

+15
Noora
pete2
meggiee
Esa
viisvitonen
Mai89
Gelsomina
marey
iluvatar
StellaB
nunnu85
Mikimi
Sanna
Jukka
Tuoski
19 posters

Siirry sivulle : 1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 3]

1Mitä syötte ? Empty Mitä syötte ? Ma 04 Helmi 2013, 08:45

Tuoski

Eli minkälaisella ruokavaliolla painelette menemään ? gluteeniton ? laktoositon ? hiivaton ? jne. Ootteko huomannu suurtakin eroa jonkin esim. viljojen pois jätön jälkeen ? Ite on tullut koitettua vähän kaikkea (myös FODMAP). Perus kahvin ja viljat kun jättää niin rauhottuu kyllä jonkin verran. Kuitujen saanti tuntuu olevan vaan ongelma noissa gluteenittomissa ja sitte helposti pakki jumissa ainakin itellään.

Mites alkoholi , pahastahan se on pakille eikä juuri tule käytettyä mutta ootteko huomannut ite mikä olisi vähiten paha jos haluaa pari kertaa vuodessa juopua Smile mummonmehu + vodka ? Twisted Evil

2Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ma 04 Helmi 2013, 21:04

Jukka

Oikeastaan ruokavalioni on melko tavallinen, tosin tiettyjä ruoka-aineita välttelen. Sipuli, kaali ja lanttu varsinkin raakoina on ehkä pahimmat. Ruisleipä ja perunatkin aiheuttaa joskus ikävää turvotusta joten niitä syön vain vähän kerrallaan. Maitotuotteita syön lähinnä vain juuston ja jukurtin muodossa. Kahvia kyllä tulee juotua ja suklaa on suurinta herkkuani mutta yritän pysyä kohtuudessa ja välttää mässäilyä. Alkoholia itsellä kuluu nyt lähinnä lääkkeenä Wink tilkka silloin tällöin, mutta jos nyt vähiten pahaa vaihtoehtoa etsitään niin joku mansikkamehu vodkalla voisi tosiaan olla paras. drunken

3Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ti 05 Helmi 2013, 03:43

Sanna

Sanna
Admin

Olisi kyllä hienoa jos voisi itsekin noin antaumuksella syödä. Razz Mulle ei tosiaan tunnu menevän enää mikään ruoka lävitse ja sen takia olenkin melko hurjalla ruokavaliolla nykyään. Poissuljettuja ovat mm. kaikki maitotuotteet, naudanliha, vehnä, ohra, ruis, kahvi, suklaa, kaakao, peruna jne. Pitänyt olla melkoinen mielikuvitus että keksisi jotain oikeasti hyvää syötävää. Viimepäivinä olenkin juonut erilaisia pirtelöjä mihin sekoitan banaania, marjoja, kaurajuomaa ja hamppuproteiinia.

Jos jotain edellämainittuja ruoka-aineita syön on maha ihan sekaisin ja kipeä ainakin sen kolme päivää, ennen kuin helpottaa. Mutta jos pysyy ruokavaliossa niin pahimmat kivut ja olotilat katoavat. Oma ruokavalioni aina lailla sivuaa FODMAP-ruokavaliota, mutta en sen mukaan iha täysin syö. Oma ruokavalioni perustuukin homeopaatilla tutkittuihin yliherkkyyksiin ruoka-aineista, mutta se tosiaan sivuaa pelottavan tarkasti IBS:lle suositeltua ruokavaliota.

Itse en välttele tällä hetkellä hiivoja, mutta en niitä pyri kamalasti mässäämäänkään. Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa kyllä jonkinverran oireisiin ja pakostikin oma ruokavalioni on sellainen, vaikka en sitä ole tarkoituksella miettinyt/hakenut. Sokeria pyrin välttämään todella paljon, samoin makeutusaineita, tekevät olosta todella tukalan ja joskus saattaa lämpökin nousta sokerin nauttimisen jälkeen. Melkoista myrkkyä! Alkoholia juon joskus harvoin. Valkoviiniä ja joskus mehuun tai kivennäisveteen sekoitettua viinaa. Alkoholista en ole saanut kohtuullisissa määrin mitään mahaoireita, mutta itsellä sen käyttö onkin aika vähäistä.

https://ibs-foorumi.palstani.com

4Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? La 09 Helmi 2013, 19:35

Tuoski

Sanna kirjoitti:Olisi kyllä hienoa jos voisi itsekin noin antaumuksella syödä. Razz Mulle ei tosiaan tunnu menevän enää mikään ruoka lävitse ja sen takia olenkin melko hurjalla ruokavaliolla nykyään. Poissuljettuja ovat mm. kaikki maitotuotteet, naudanliha, vehnä, ohra, ruis, kahvi, suklaa, kaakao, peruna jne. Pitänyt olla melkoinen mielikuvitus että keksisi jotain oikeasti hyvää syötävää. Viimepäivinä olenkin juonut erilaisia pirtelöjä mihin sekoitan banaania, marjoja, kaurajuomaa ja hamppuproteiinia.

Jos jotain edellämainittuja ruoka-aineita syön on maha ihan sekaisin ja kipeä ainakin sen kolme päivää, ennen kuin helpottaa. Mutta jos pysyy ruokavaliossa niin pahimmat kivut ja olotilat katoavat. Oma ruokavalioni aina lailla sivuaa FODMAP-ruokavaliota, mutta en sen mukaan iha täysin syö. Oma ruokavalioni perustuukin homeopaatilla tutkittuihin yliherkkyyksiin ruoka-aineista, mutta se tosiaan sivuaa pelottavan tarkasti IBS:lle suositeltua ruokavaliota.

Itse en välttele tällä hetkellä hiivoja, mutta en niitä pyri kamalasti mässäämäänkään. Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa kyllä jonkinverran oireisiin ja pakostikin oma ruokavalioni on sellainen, vaikka en sitä ole tarkoituksella miettinyt/hakenut. Sokeria pyrin välttämään todella paljon, samoin makeutusaineita, tekevät olosta todella tukalan ja joskus saattaa lämpökin nousta sokerin nauttimisen jälkeen. Melkoista myrkkyä! Alkoholia juon joskus harvoin. Valkoviiniä ja joskus mehuun tai kivennäisveteen sekoitettua viinaa. Alkoholista en ole saanut kohtuullisissa määrin mitään mahaoireita, mutta itsellä sen käyttö onkin aika vähäistä.

Sulla on kyllä tosi tiukka toi ruokavalio, hyvä että oot saanu oireita pienemmäksi. Välillä tosi haastavaa toi ruokavalion rajaaminen ja niiden ärsyttävien safkojen löytäminen. Ite meen aika samalla linjalla ku Jukka, eli kahvia välillä (max 1kuppi per päivä). Ruista ei kyllä pysty syömään, se tuntuu olevan itelleen myrkkyä ja muutenki kaikki leipä missä paljon kuituja. Tosiaan jossain kohtaa tullu oltua ilman kahvia ja normi viljoja, ja kyl se rauhotti mahaa mut ei se mikää oikotie onneen ainakaan itelleen ollut...

5Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ma 11 Helmi 2013, 11:20

Tuoski

Ainiin unohtuipa kysyä, onko sulla Sanna (tai muilla?) mitään hyviä vinkkejä välipalaksi. Eli siis tyyliin töissä usein hiukoo kahvitauoilla ja olis kiva napata jotain suuhun mutta kaikki valmiit patukat tuntuu olevan pumpattu täyteen sokeria tai viljoja. Hedelmät ei oikeen sovi allergian takia.

6Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ma 11 Helmi 2013, 15:23

Sanna

Sanna
Admin

Mä syön töissä kahvitauoilla aika usein teen pariksi kauraleipää. Olen popsinut tuota ehon kotileipurien 100 prosenttista kauraleipää, mitä täältä saa ainakin aika useasta isommasta kaupasta.

Sain myös vinkin vähän aikaa sitten SunFlakesin tattarimuroista, jotka ovat kyllä todella hyviä. Tosin näissäkin muroissa on hieman ruokosokeria, mutta murot eivät ole sillä tavalla kuorrutettu sokerilla. Sokerin juuri ja juuri maistaa. Kannattaa kokeilla, tosi hyviä. Itse syön sen kaurajuoman kanssa.

Jos haluaa vähän tuhdimman hiukopalan niin suosittelen myös kokeilemaan hamppuproteiinijauhetta sekoitettuna esim. kaurajuomaan ja marjoihin. Tulee hyvä smoothie ja tuo proteiini on todella täyttävää. Smile Hamppuproteiinijauhetta on mm. cocovilla. jauheessa ei ole sokeria eikä mitään muutakaan lisättyä, ainoastaan sitä itseään. Eikä mielestäni edes maistu miltään kun sekoittaa niiden marjojen, banaanin tai minkä tahansa sekaan. Smile

Myös riisikakut on joskus ihan kivoja raksuteltavia, jos jokin levite sopii. Sillon kun mulle kävi vielä soija, niin ostin s-marketista jotain sellaista yrteillä maustettua tofulevitettä. Oli kyllä namia. Smile Myös maissilastut käyvät tuollaiseen pieneen pureskeluun ja niiden kanssa voi tosiaan sitten jotain kastikkeen tyyppistä kehitellä.

Joskus myös saatan napostella kourallisen rusina-pähkinä sekoitusta. Toki sen mukaan mitä pähkinöitä masu kestää. Rusinat voi korvata millä tahansa muulla kuivatulla hedelmällä.

7Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ti 12 Helmi 2013, 20:07

Tuoski

Sanna kirjoitti:Mä syön töissä kahvitauoilla aika usein teen pariksi kauraleipää. Olen popsinut tuota ehon kotileipurien 100 prosenttista kauraleipää, mitä täältä saa ainakin aika useasta isommasta kaupasta.

Sain myös vinkin vähän aikaa sitten SunFlakesin tattarimuroista, jotka ovat kyllä todella hyviä. Tosin näissäkin muroissa on hieman ruokosokeria, mutta murot eivät ole sillä tavalla kuorrutettu sokerilla. Sokerin juuri ja juuri maistaa. Kannattaa kokeilla, tosi hyviä. Itse syön sen kaurajuoman kanssa.

Jos haluaa vähän tuhdimman hiukopalan niin suosittelen myös kokeilemaan hamppuproteiinijauhetta sekoitettuna esim. kaurajuomaan ja marjoihin. Tulee hyvä smoothie ja tuo proteiini on todella täyttävää. Smile Hamppuproteiinijauhetta on mm. cocovilla. jauheessa ei ole sokeria eikä mitään muutakaan lisättyä, ainoastaan sitä itseään. Eikä mielestäni edes maistu miltään kun sekoittaa niiden marjojen, banaanin tai minkä tahansa sekaan. Smile

Myös riisikakut on joskus ihan kivoja raksuteltavia, jos jokin levite sopii. Sillon kun mulle kävi vielä soija, niin ostin s-marketista jotain sellaista yrteillä maustettua tofulevitettä. Oli kyllä namia. Smile Myös maissilastut käyvät tuollaiseen pieneen pureskeluun ja niiden kanssa voi tosiaan sitten jotain kastikkeen tyyppistä kehitellä.

Joskus myös saatan napostella kourallisen rusina-pähkinä sekoitusta. Toki sen mukaan mitä pähkinöitä masu kestää. Rusinat voi korvata millä tahansa muulla kuivatulla hedelmällä.

Iso kiitos, tässä tuli monta hyvää vinkkiä. Aikanaan tuli syötyä noita sunflakesin tattarimuroja ja ne oli kyllä hyviä, miten olinkaan unohtanut ne! Kiitokset !

8Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 15 Helmi 2013, 16:17

Mikimi

Mikimi

itse en juo kahvia tai alkoholia, en myöskään maitoa mutta lomalla voin maitolasillisen joskus juoda ilman oireta.
Syön normaalia ruokaa, mutta esim perus ruskeakastike ei aina käy, myös kalakeitto on sellaista mitä en aina uskalla syödä, varmaan sen maidon takia.

Syön ruisleipää, karkkia, jugurttia, kauraa, juustoa, karjalanpiirakoita yms perusruokaa viikolla..viikonloppuisin ehkä rahkaa ja jotain herkkuja lisäksi. Syön silloin tällöin omenaa, banaania, tomaattia, kurkkua...että vähän huonoa on varmaan toi vitamiinien saanti kyllä.
Oikeastaan olen aika kaikkiruokainen ronkeli, olen tunti kausia päivässä syömättä mitään koska töissä en uskalla syödä paljoakaan:( Mutta esim joululomalla söin kokoajan ja maha oli niin kunnossa kun olla ja voi..

9Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? La 16 Helmi 2013, 10:40

Tuoski

Ootteko muutes testaillu tattaripuuroa ? Tuli ostettua tattarihiutaleita ja meinasin josko sillä korvais kaurapuuron joka ei tunnu sopivan itelleen. Jossain muistaakseni tattaria kehuttiin että sopii herkkävatsaisille...

10Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? La 16 Helmi 2013, 11:49

Sanna

Sanna
Admin

Mä en ole tattarista ihan puuroa tehnyt, mutta useat sanovat että sopisi. Itse käytän tattarijauhoa joskus jos leivon jotain leipää jne.

Mä olen tehny puuroni hirssihiutaleista, mutta nyttemmin ei kaupasta enää ole löytynyt sitä Risentan hirssihiutaletta ja tuo toinen merkki mitä ostin viimeksi maistui jotenkin todella pahalle. Kauralla olen itse mennyt nyttemmin sitten välillä. Se menee, mutta kyllä toi hirssi oli parempi mahalla. Smile

11Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? La 16 Helmi 2013, 12:45

Tuoski

Sanna kirjoitti:Mä en ole tattarista ihan puuroa tehnyt, mutta useat sanovat että sopisi. Itse käytän tattarijauhoa joskus jos leivon jotain leipää jne.

Mä olen tehny puuroni hirssihiutaleista, mutta nyttemmin ei kaupasta enää ole löytynyt sitä Risentan hirssihiutaletta ja tuo toinen merkki mitä ostin viimeksi maistui jotenkin todella pahalle. Kauralla olen itse mennyt nyttemmin sitten välillä. Se menee, mutta kyllä toi hirssi oli parempi mahalla. Smile

Joo noita hirssihiutaleita yritin itsekin etsiä mutta ei ollut ainakaan kahdessa isossa kaupassa missä kävin metsästämässä. Täytyypä vilkassa saako niitä esim. tilailtua netistä jostain.

12Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? La 16 Helmi 2013, 18:31

nunnu85

Mä syön myös tuota 100 kauraa ja sit sunnuntain pakasteena saatavaa kaura-porkkana sämpylöitä ja juuri riisikakkuja, ne on sellasia hyviä välipaloja.
En ole nyt syönyt kuukauteen ollenkaan vehnää, ohraa, ruista ja maha on ollut kyllä parempi, mutta aika näyttää toimiiko tää! Sit ruoaksi syön paljon riisi-vihannes sekoitusta ja sinne jotain kanaa tai kalasuikaletta yms ja pieni loraus kermaa, niin hyvää on! Makaronit on ollu mun lempiruokaa iät ajat ja nyt oon opetellu syömään noita gluteenittomia makaroneja ja nekin on ihan hyviä! Kaikki maitotuotteet käytän laktoosittomana. Kaikki tää vehnättömyys on hauskaa siinä mielessä, että olen töissä konditoriassa Smile Oli kyllä mukava kun löysin tämän foorumin, missä voi vähän jakaa tätä omaa, aina välillä niin kamalaa arkea!

13Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Su 17 Helmi 2013, 10:44

StellaB

Olen ollut 14-vuotiaasta asti kasvissyöjä ja nykyään syön myös välillä kalaa. Myönnän, että papu- soijatuotteet eivät aina ole niin hyviä vatsalle. Olenkin koittanut keksiä paremmin sulavia proteiinin lähteitä, kokeilla idättämistä ja perehtyä asiaan enemmän. En osaa sanoa auttaako hiivaton, laktoositon tai viljaton ruokavalio. Kaikkia on kokeiltu tiukasti. Maito jostain syystä aiheutti oksentelua tuossa joulun jälkeen, joten sen juonti jäi pois. Nyt pärjäilen ruuansulatusentsyymien avulla niin hyvin, että välttelen viljoja kotona, mutta en kylässä kieltäydy niistä, syön hapanmaitotuotteita, mutta en maitoa. FODMAPista ei ollut apua, päinvastoin se tuntui maailmanlopulta kasvis- ja hedelmäpainoitteisesti syövälle. Raskain mielin jätin kahvin viime elokuussa ja se auttoi vähän. Tosin repsahduksia sattuu. Alkoholia juon, viinit ja viinat sopivat. Eniten oireita minulle aiheuttaa hiilihapotetut sokerilitkujuomat ja keinotekoiset sokerit. En ole yli vuoteen koskenut limsoihin, siidereihin, karkkeihin ja välttelen myös tavallista sokeria. Eineksiä ja lisäaineitakin pyrin syömään niin vähän kuin mahdollista.

14Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ma 18 Helmi 2013, 11:32

iluvatar

Mulla on sipuli, pavut ja vehnä ehkä pahimpia vihollisia. Ksylitoli on kanssa varma pallottaja. Pähkinöissä taitaa olla aika paljon mitkä laittaa mun vatsan löysälle, mutta en ole selvittänyt mitkä on pahimpia. Kokeilin liottaa manteleita vedessä yön yli, ja se helpotti mantelioireita jonkun verran. FODMAP dieetin myötä olen huomannut, että korkea fruktoosiset hedelmät aiheuttaa ongelmia ja yritän syödä lähinnä sitrushedelmiä ja marjoja. Jugurttia ja maitoa käytän aika paljon, kun niistä ei tule mitään ongelmia. Yritän aika pitkälti myötäillä FODMAP ohjeita, mutta pitäisi vaan saada aikaseksi testailla ihan kunnolla mitkä aiheuttaa oireita ja mitkä ei. Sitä ennen pitäisi vaan päästä sellaiseen nollatilaan, ettei ole oireita ja siinä on oma haasteensa kun en ole pitäytynyt dieetissä kun oireet väheni.

15Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ke 20 Helmi 2013, 06:48

iluvatar

Eilen tein leipäkoneella spelttileipää ja katselen nyt jos se sopisi paremmin kuin vehnä ja ruis. Se on kai vehnän sukuista viljaa niin siinä on gluteenia luonnostaan niin sitä voi hyvin käyttää leivän tekoon. Tosi hyvää ja oikean leivän makuista siitä tuli, ajattelin seuraavaan satsiin kokeilla lisätä kauraa ja jotain siemeniä, ehkä porkkanaa? Joskus on todella hankalaa ilman leipää kun ei voi oikein tehdä eväitä ja on vähissä sellaset välipalat.

16Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Ke 20 Helmi 2013, 16:52

Sanna

Sanna
Admin

iluvatar kirjoitti:Eilen tein leipäkoneella spelttileipää ja katselen nyt jos se sopisi paremmin kuin vehnä ja ruis. Se on kai vehnän sukuista viljaa niin siinä on gluteenia luonnostaan niin sitä voi hyvin käyttää leivän tekoon. Tosi hyvää ja oikean leivän makuista siitä tuli, ajattelin seuraavaan satsiin kokeilla lisätä kauraa ja jotain siemeniä, ehkä porkkanaa? Joskus on todella hankalaa ilman leipää kun ei voi oikein tehdä eväitä ja on vähissä sellaset välipalat.

Mä ostin kerran spelttimuroja ja oli todella suuri virhe! Very Happy Mulle tuo ei sopinut ei sitten lainkaan. Meni maha ihan sekaisin ja tuli jo samana päivänä hirveät ilmavaivat. Toivottavasti sulle sopii, ettei mee hyvät leivät hukkaan. Hyvältähän tuo speltti maistui joo, mutta ei mun masulle. Smile

17Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? To 21 Helmi 2013, 21:43

marey

Itse olen kokonaan maidoton ja eipä tuota lihaakaan tuu kauheesti vedettyy, vaik tuskin se mitään kauheesti aiheuttaiskaan. En syö muuta kuin kaura leipää ja oon pyrkiny vähentää kaikkea rasvasta ja valmistaruokaa. Teen siis mielummin itse ruokani. Smile

18Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 22 Helmi 2013, 07:25

Sanna

Sanna
Admin

Mäkin olen siis eläny maidottomasti jo monta kuukautta ja tossa muutama päivä sitten päätin kokeilla pieninä annoksina taas jogurtteja. Alkuun ei tullut mitään ja eilenkin oli vielä todella hyvä päivä. Tänään onkin sitten kaikki ihan ympäri. Very Happy

Tuli eilen syötyä pieni kippo turkkilaista jogruttia kauramyslillä. Hyvää oli, mutta ei varmaankaan masu tykännyt. Nyt on masu täynnä ilmaa ja tosi kipeä. Vessassa olen saanut juosta heti kun sängystä pystyasentoon nousin. Toisaalta mietin että olisiko ilmaa voinut puolestaan lisätä viinirypäleiden syönti, joita söin illalla muutaman. Ei muuta kuin imodiumia naamaan taas ja töihin! Eiköhän tässä hengissä taas pysytä. Smile

19Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 22 Helmi 2013, 10:17

iluvatar

Sanna kirjoitti:
iluvatar kirjoitti:Eilen tein leipäkoneella spelttileipää ja katselen nyt jos se sopisi paremmin kuin vehnä ja ruis. Se on kai vehnän sukuista viljaa niin siinä on gluteenia luonnostaan niin sitä voi hyvin käyttää leivän tekoon. Tosi hyvää ja oikean leivän makuista siitä tuli, ajattelin seuraavaan satsiin kokeilla lisätä kauraa ja jotain siemeniä, ehkä porkkanaa? Joskus on todella hankalaa ilman leipää kun ei voi oikein tehdä eväitä ja on vähissä sellaset välipalat.

Mä ostin kerran spelttimuroja ja oli todella suuri virhe! Very Happy Mulle tuo ei sopinut ei sitten lainkaan. Meni maha ihan sekaisin ja tuli jo samana päivänä hirveät ilmavaivat. Toivottavasti sulle sopii, ettei mee hyvät leivät hukkaan. Hyvältähän tuo speltti maistui joo, mutta ei mun masulle. Smile

Oisko niissä muroissa voinu olla jotain muuta sen speltin lisäksi mikä ei sovi? Mä löysin jonkun tutkimuksen minkä mukaan speltin pitäisi olla parempi IBS potilaille ku vehnän. Ei mulla ole vielä tullu siitä kai oireita mut mä söin keskiviikkona pasteijan ja eilen anopin ruokaa missä oli sipulia, että luulen kuhan ne on mennyt läpi niin alkaa nähdä vaikutuksia. Aika usein noissa lisäaineissa on se joku mikä sovi mulle. Rypäleet on kans joillain FODMAP listoilla ja mä yritän vältellä niitä yleisesti, mutta kyllä mä joskus niitä syön jos vatsa on ollu parempi.

20Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 22 Helmi 2013, 11:54

marey

Mä oon ollu jo pitkään maidottomalla kuurilla ja tuntuu et se on helpottanu. Heti kun vedän vähänkin jotain missä lukee maitoproteiini tai jotain muuta vastaavaa niin, sekasin menee.

Mulla on todettu myös laktoosi-intoleranssi pienempänä. Sit oon huomannut et mausteiset ja rasvaset ruuat ei sovi kyl yhtään. Lähinnä syönkin kasvisruokia ja en syö enää muuta leipää kuin kauraleipää.

Vi-sibliniä otan aamuisin yosa kaurajoqurtin kanssa.

Mun pitäs oppia syömään pieniä annoksia pitkin päivää, kun tällä hetkellä mun päiväsyömiset on jotain tätä luokkaa:

aamupala: yosa joqurtti + kaurakeksi ja vesilasi

töissä en uskalla syödä mitään, olen siis 5h päiväs töissä, joten pärjään juuri ja juuri tuon ajan syömättä.

Kun tulen töistä kotia, teen jotakin ruokaa. esim. Lohta, perunaa, kasviksia ja vettä. Saatan syödä siinä samalla leipää tai keksejä.

illalla vedän vielä leipää ja hedelmää.

Toi kuulostaa niin kauheen vähäiseltä ja epäsäännölliseltä. Oon miettiny ravitsemusterapeuttia. Onko kellään kokemusta? onko ollut paljon hyötyä käydä ravitsemusterapeutilla?

Ottasin myös vastaan kaikkia hyviä ruokaohjeita Smile

21Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 22 Helmi 2013, 12:17

iluvatar

Marey, noista sun ruuista soija saattaa olla sellanen mikä aiheuttaa oireita. En tiedä oletko kokeillut, mutta kokeile noudattaa FODMAP dieettiä vähän aikaa se vois auttaa. Ainakin kannattaa tarkistaa siitä mitkä kasvikset aiheuttaa oireita, mulla niitä on ainakin aika paljon. Ja soijaproteiini kuuluu kans FODMAP ruokiin ja oon huomannut että sitä on tosi paljon lisäaineena ruuissa, niin kuin on vehnääkin. Muutenkin aika moni FODMAP ruoka on lisäaine niin oikeastaan mitä yksinkertaisempaa ruokaa syö niin sitä helpommin pystyy poistamaan ruokavaliostaan FODMAP ruuat. Uskon kyllä, että ravitsemusterapeutti pystyis auttamaan, mutta olisi varmaan olla hyvä joku kuka on perehtynyt FODMAP ruokiin. Anteeksi, jos tulee toistoa, mutta tosta FODMAP rajoituksesta on suurimmalle osalle IBS potilaista hyötyä niin sitä kannattaa noudattaa ainakin pari kuukautta ennen kuin voi sanoa ettei se toimi omalla kohdalla.

22Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 22 Helmi 2013, 12:20

marey

Hupsista! jostain syystä en tajunnu et olin jo kirjottanu tänne, nooh kirjotin sit uudelleen vähän pidemmin.

Niin ja sit piti kysyä et juotteko alkoholipitoisia juomia? siis edes joskus Very Happy onko mitää mitä ette voi juoda?

Tuli vain mieleen kun lääkäri sanoi (olin itsekkin jo todennut) et oluet ja siiderit ei sovi mulle, onks niissä sit hiiva vai mikä joka tekee vatsan kipeeks? en tiedä Razz

Mutta joskus on kuitenkin kiva käydä ulkona tuulettumassa ja ottaa muutama. Niin mietin et rajottuuko ne mun muutamat sit valkkarilasiin tai väkeviin viinoihin (lääkäri siis sanoi että viinit ja viinat sopivat paremmin mun mahalle:D haha!)

Välil on ihanaa huomata et se muutama lasi viiniä, saa mut ihan rennoks ja en mieti enään koko mahaa. Smile

23Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 22 Helmi 2013, 12:23

marey

iluvatar kirjoitti:Marey, noista sun ruuista soija saattaa olla sellanen mikä aiheuttaa oireita. En tiedä oletko kokeillut, mutta kokeile noudattaa FODMAP dieettiä vähän aikaa se vois auttaa. Ainakin kannattaa tarkistaa siitä mitkä kasvikset aiheuttaa oireita, mulla niitä on ainakin aika paljon. Ja soijaproteiini kuuluu kans FODMAP ruokiin ja oon huomannut että sitä on tosi paljon lisäaineena ruuissa, niin kuin on vehnääkin. Muutenkin aika moni FODMAP ruoka on lisäaine niin oikeastaan mitä yksinkertaisempaa ruokaa syö niin sitä helpommin pystyy poistamaan ruokavaliostaan FODMAP ruuat. Uskon kyllä, että ravitsemusterapeutti pystyis auttamaan, mutta olisi varmaan olla hyvä joku kuka on perehtynyt FODMAP ruokiin. Anteeksi, jos tulee toistoa, mutta tosta FODMAP rajoituksesta on suurimmalle osalle IBS potilaista hyötyä niin sitä kannattaa noudattaa ainakin pari kuukautta ennen kuin voi sanoa ettei se toimi omalla kohdalla.

Joo soija ei sovi mulle!! harmi, sillä olisin tykännyt käyttää soijarouhetta jauhelihan korvikkeena. Ja ajattelin juuri ladata tollasen FODMAP jutun puhelimeen. Smile täytyy kokeilla.

24Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? Pe 22 Helmi 2013, 13:47

Tuoski

Mä otin tervevatsa palvelun kautta aikanaan tuon ravitsemusterapeutin, makso kyllä muistaakseni aika paljon mutta oli ainakin omalla kohdalla hyötyä. Tuntui että heillä IBS:stä aika paljon tietoa ja FODMAPit lyötiin heti kehiin.

Alkoholista itellee pahimmat on ainaki lonkerot,olut,siiderit ja tosiaan luulen että melkein kaikille mahavikasille ihan perus mehu+viina on paras vaihtoehto... saa vaan tehdä laimeita drinkkejä tällä viinapäällä Laughing

25Mitä syötte ? Empty Vs: Mitä syötte ? La 23 Helmi 2013, 02:35

iluvatar

Siiderit ja lonkerot on huonoja piiitkän piiitkän aineosa luettelon takia ja siellä on yleensä omenamehu heti ekana ja omena ja päärynähän on paholaisia kun niissä on fruktoosin lisäksi sorbitolia. Mä luulen et se suuri sokerimäärä ja se että olut ja siideri on kuplivia juomia niin ne vaikuttaa. Mulla ainakin tulee hirvee pöhötys saman illan aikana niistä. Jos tulee otettua liikaa ihan mitä tahansa alkoholia niin tuntuu välillä, et seuraavana aamuna tyhjenee koko suoli... Kyllä mä välillä oluen juon. Jostain taisin lukea et joku muu kuin vehnä tai mallas olut voisi olla parempi meille. Mä en ole kyllä niin paljoa oluisiin perehtynyt, että osaisin sanoa mikä erikoisolut kävis paremmin. Mutta voihan se olla se hiivan käyminenkin mikä aiheuttaa oireet, oluisiin käytetään eri hiivaa kuin viineihin. Mä en kyllä tykkää juoda ihan viinaa kun tykkää enemmän sellasesta hiprakasta minkä saa kuplivista juomista kun suorasta viinasta tulee melkein suoraan känniin.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 3]

Siirry sivulle : 1, 2, 3  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa