IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Mun kokemuksia tilanninfoa

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Mun kokemuksia tilanninfoa To 14 Maalis 2013, 09:24

viisvitonen

Mulla sellainen kuva siis että viljat (=tärkkelyssokeri)
saisi vatsan/suolen sekaisin, ärtymään jotenkin ja
jopa päänkin eli nukun huonosti jos syön (paljon) ruis/vehnä tms viljoja?

Olin liki vkon syömättä ruisleipää enkä juuri muitakaan viljoja niin
unet parani mutta eilen piti juhlia niin tietty iso pizza ja yöunet harakoille?!

Paksu/peräsuolisto on ollut sinänsä ok viime viikot Pegorionin ansioista (2 vkoa) ja nyt syön Lepicolia

Yleensä siis vatsaa/suolistoa turvottaa kurisee pieruttaa jne ja lopulta usein sitten menee ummetukselle, kovaksi.

Ripulia hyvin harvoin

Laktoosi ei sovi mulle ja ainakaan 90-luvulla ei todettu keliakiaa, mutta luulen että joku gluteeni-herkkyys sopisi mulle?

Välillä alkaa kivut vatsassa vaikka vain vettä joisi Smile ?!

Keskiselkäkipua, vas alakylkikipua sekä lopulta jomotus kesk rintaa. Usein tulee valtava määrä röyhtäsyjä 1-2 h ?!

VAtsaan sattuu harvoin mutta kuitenkin joskus ja perinteistä polterefluksiakin mulla ei juurikaan.

Eilen siis vatsatähystyksessa ja tulos kaikki OK ?! (paitsi näytepalatulokset 2 vkon päästä)

Paksusuolikin tähystetty ja ok

Olen siis ihan pihalla mikä mua vaivaa :-)

No onneksi tää tähystäjälekuri sanoi että voisin loptettaa Nexium (PPI-lläke) syönnin jota
olen syönyt vuosia ja eritoten viimeiset puoli vuottaa 2 x 20, joten yksi syys voi olla vuosien saatossa
liian heikko vatsahappo ja siten kenties joitakin pöpöpjäkin vatsassa ja suolistossa?

2Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa Ke 20 Maalis 2013, 12:52

iluvatar

Ootko sä perehtynyt jo siihen Fodmap dieettiin? vehnä on yksi pahimmista ibs aiheuttajista mutta ei proteiinin vaan sokeritärkkelyksen takia. Sulla kuulostaa olevan hyvin saman tyyppinen ibs kun mulla niin saatat kans saada siitä Fodmap dieetistä apua :-) mä laitoin johonkin ketjuun linkkejä hyville sivustoille

3Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa Ke 20 Maalis 2013, 13:07

viisvitonen

iluvatar kirjoitti:Ootko sä perehtynyt jo siihen Fodmap dieettiin? vehnä on yksi pahimmista ibs aiheuttajista mutta ei proteiinin vaan sokeritärkkelyksen takia. Sulla kuulostaa olevan hyvin saman tyyppinen ibs kun mulla niin saatat kans saada siitä Fodmap dieetistä apua :-) mä laitoin johonkin ketjuun linkkejä hyville sivustoille

Moi, en ole mut pitäs ja viikko sitten söin pizzaa (vehnää)
ja tuntuu että suolistoni kärsii siitä vieläkin.. :-(

4Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa To 02 Toukokuu 2013, 12:24

Esa

Esa
Admin

tootired kirjoitti:Moi, en ole mut pitäs ja viikko sitten söin pizzaa (vehnää)
ja tuntuu että suolistoni kärsii siitä vieläkin.. :-(
Pizzassa on paljon pahaa. Vehnän fruktaanin ja gluteenin lisäksi sulanut juusto tuntuu olevan rankkaa tavaraa ja ehkä kaikkein pahinta on, että se pohja syödään uunituoreena.

Olen tehnyt pizzaa käyttäen pohjana gluteenittomia rieskoja (Moilasen Gluten-Free Flatbread) ja niitä maha kestää hyvin, kun ei liian paljon eikä liian usein syö.

Gluteeni-intoleranssi näyttäisi olevan tavallista ibsissä. En ole omalta kohdaltani aivan satavarma vielä, mutta vaikuttaisi olevan yksi merkittävä tekijä. Laktoosia en ole sietänyt yhtään vuosiin.

5Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa Pe 10 Toukokuu 2013, 21:35

viisvitonen

iluvatar kirjoitti:Ootko sä perehtynyt jo siihen Fodmap dieettiin? vehnä on yksi pahimmista ibs aiheuttajista mutta ei proteiinin vaan sokeritärkkelyksen takia. Sulla kuulostaa olevan hyvin saman tyyppinen ibs kun mulla niin saatat kans saada siitä Fodmap dieetistä apua :-) mä laitoin johonkin ketjuun linkkejä hyville sivustoille

Joo kiitos ja kerros tarkemmin kummonen sun ibs on?

6Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa Ma 13 Toukokuu 2013, 05:01

iluvatar

Oon mä kai jonnekin kirjotellutkin, mutta tosiaan aika klassinen IBS suoraan kirjasta. Oireet vaihtelee ummetuksesta ripuliin, kaasua tulee tasaisesti paljon ja kipuja on sitä enemmän mitä huonommin syön. Yleensä on myös jonkinlainen turvotus vatsanseudulla. Pahimmillaan tulee sellasia kramppeja mitkä kestää ehkä minuutin ja tuntuu että jotain olisi tukossa ja ehkä onkin ja kuuluu sellasia kamalia suolistonliike ääniä ja niitä saa sitten selitellä että ei ole nälkä ei. Kivut ja turvotus pahenee yleensä iltapäivästä, mutta auttaa kun pääsee kotiin piereskelemään ja lepäämään. Pari kertaa olen herännyt yöllä kipuihin ja kärsinyt muutaman minuutin kylmässä hiessä kunnes se on helpottanut, mutta noita kouristuksia ei ole onneksi tullut vuosiin. Tolla fodmap dieetillä olen saanut kaasunmäärän vähenemään ja turvotuksenkin aika minimiin vaikka välillä tulee vähän molempia, muttei ole ainakaan päivittäistä. Ton ripulin ja ummetuksen vaihtelun kestän, ne ei hirveästi haittaa elämään, kuhan kivut, kaasut ja turvotukset saan jotenkin kuriin.

7Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa Ma 13 Toukokuu 2013, 07:21

viisvitonen

iluvatar kirjoitti:Oon mä kai jonnekin kirjotellutkin, mutta tosiaan aika klassinen IBS suoraan kirjasta. Oireet vaihtelee ummetuksesta ripuliin, kaasua tulee tasaisesti paljon ja kipuja on sitä enemmän mitä huonommin syön. Yleensä on myös jonkinlainen turvotus vatsanseudulla. Pahimmillaan tulee sellasia kramppeja mitkä kestää ehkä minuutin ja tuntuu että jotain olisi tukossa ja ehkä onkin ja kuuluu sellasia kamalia suolistonliike ääniä ja niitä saa sitten selitellä että ei ole nälkä ei. Kivut ja turvotus pahenee yleensä iltapäivästä, mutta auttaa kun pääsee kotiin piereskelemään ja lepäämään. Pari kertaa olen herännyt yöllä kipuihin ja kärsinyt muutaman minuutin kylmässä hiessä kunnes se on helpottanut, mutta noita kouristuksia ei ole onneksi tullut vuosiin. Tolla fodmap dieetillä olen saanut kaasunmäärän vähenemään ja turvotuksenkin aika minimiin vaikka välillä tulee vähän molempia, muttei ole ainakaan päivittäistä. Ton ripulin ja ummetuksen vaihtelun kestän, ne ei hirveästi haittaa elämään, kuhan kivut, kaasut ja turvotukset saan jotenkin kuriin.

"Pari kertaa olen herännyt yöllä kipuihin"

Joo mäkin aina silloin tällöin ja viimeksi viime yönä parin tunnin unen heräsin jälkeen kipupainajaisiiin ja en tiedä muuta syytä kun söin illalla täyjyvärisiiä ja kanarintaa?!

Toki siis ymmärrän että suolistossakin voi olla jotain "epäsopivaa kamaa" mutta em kipu helpottui puolen tunnin röyhtäsyillä?!

Fodmappia opiskelen myös...

8Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa To 23 Toukokuu 2013, 11:48

iluvatar

Musta tuntuu että mun kivut on ollut yleensä suolistossa. Jostain kyllä luin, että IBS ei pitäisi herättää yöllä mutta harvemmin se herättääkään ellei ole ihan kunnon sulatusongelmia

9Mun kokemuksia tilanninfoa Empty Vs: Mun kokemuksia tilanninfoa To 23 Toukokuu 2013, 13:23

Esa

Esa
Admin

Kyllä se vaan herättää. Ei niin, että herätessä olisi jo kakka housuissa, mutta mulla ainakin usein käy niin että herään aamuyöstä ja pian pitää mennä vessaan, eli tulkintani mukaan herään suolen aktiivisuuden lisääntymiseen. Suoli myös kipuilee usein täysinäisyyttään tai arkuuttaan ja siihen herää.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa