IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

IBS ja siihen liittyvät muut sairaudet kuten esim vylvodynia ja fibromyalgia

4 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

Tipu

Viimeaikoina olen törmännyt yhä useammin IBS sairauteen liittyviin muihin ongelmiin. Tai ei voi sanoa suoraan liittyviin, mutta usein kuulen että nämä ongelmat saattavat kulkea käsi kädessä IBS:n kanssa. Ja olenkin ruvennut pohtimaan sitä yhdistävää tekijää.. Huomasin vasta vähän aikaa sitten että vylvodyniaa jota myös sairastan, voi sairastaa varsinkin naiset joilla on IBS. Fibromyalgiaa taas voi sairastaa molemmat sukupuolet IBS:n kanssa samaan aikaan. Eri asia on koska nämä "liitännäis" sairaudet puhkeavat ja missä järjestyksessä IBS:n kanssa.

Yhdistävä asia sairauksien välillä on ainakin välittyvät kipu signaalit aivoihin sekä kivun aiheuttama väsymys ja mielialan alentuminen. Vylvodyniassa kipua aiheuttaa hermon päätteet (pienet vauriot hermon päätteissä tai hermon päätteiden vääränlainen haaroittuminen vulvan alueella), lantionpohjan lihasten jäykkyys, limakalvojen kuivuus sekä limakalvojen flooran bakteerien epätasapaino naisen alapäässä, fibromyalgiassa kipu esiintyy lihaksissa, jänteissä ja nivelissä jne ja voi antaa oireita monella tapaa. IBS:ssä kipu esiintyy vatsan ja suoliston alueella. Kuitenkin jokaisessa näistä sairaudesta eri asiat aiheuttavat kivun. Suolistossa taustalla on useimmiten epätasapaino suolitofloorassa jolloin limakalvot ovat mahdollisesti herkemmät ja potilas aistii kivun herkemmin sekä normaalissa että epänormaalissa suolentoiminnassa, mutta varsinkin kun on ummetusta tai ripulointia. Kipu tuntuu suolenmutkassa/mutkissa ja säteilee kylkeen tai vatsan alueella.

Vai onko nämä sairaudet kuitenkin täysin erillisiä ja tavallaan työnnetty samaan kastiin IBS:n kanssa kun ydin syytä ei tiedetä ja siitä syystä vaikea hoitaa. Potilaat tuovat esille sitä kiputilaansa. Usein ajatellaan että ihminen joka sairastaa jotakin näistä tai useampaa samaan aikaan, on herkkä tuntemaan kipua... Ja asia yhdistetään stressiin ja mielialaan, työnnetään niitä mielialalääkkeitä jotta stressi ja mieliala tasoittuisi. Toki IBS:ssä jännitys ja stressi vaikuttaa suoliston toimintaan ja sillä on suora yhteys mutta esim vylvodynian hermonpäätteiden pienet vauriot tai lantionpohjan lihasten jäykkyys ei johdu henkisestä stressistä tai jännityksestä. Enemmänkin toisinpäin. Nuo hermonpäätteiden vauriot sekä lantionpohjan lihasten jäykkyys aiheuttaa kipua, joka johtaa stressiin ja pelkoihin seksielämässä jne.

Eli onkohan oikeasti niin että me IBS:ää, fibromyalgiaa tai vylvodyniaa sairastavat tunnemme herkemmin kipua kuin muut..? Kyllä itse olen tullut siihen tulokseen että se kipu on ihan aitoa kipua tietystä elimestä ei mitään henkisesti aiheutettua tai herkemmin tunnettua kipua verrattuna jonkun muun ihmisen sairastamaan kipu tuntemukseen jonkun muun sairauden kohdalla. Siis että kyseinen elin joka kipuilee esim suolisto, on silloin suolisto se kivun ydin lähde. Ei pää ja stressi tai että olisi jotenkin herkempi tuntemaan kipua verrattuna muihin. Tottakai stressi pahentaa tai tuo oireet esille.

Siis se kipu herkkyys on sen ydin syyn aiheuttamaa ja kipu herkkyys löytyy kaikilta ihmisiltä sairastaessaan kipua aiheuttavaa sairautta.

Tätä asiaa aloin pohtimaan kun huomasin että itselläni on molemmissa sekä IBS:ssä että Vylvodyniassa taustalla vuosia syödyt antibiootit. Molemmissa normaalien bakteerien epätasapaino ydin syynä. Siis antibioottien aiheuttama bakteerien epätasapaino. Eikä välttämättä se lääkäreiden niin usein tarjoama stressi ja mielialan alentuminen joka on oire mutta päätyy kierteeksi. Stressi ruokkii ydinsyyn jälkeen myös ydinongelmaa jonka ydinsyy aiheuttaa.

Ja vaikka sitä olisi vatsalla jännittäjä ollut jo lapsesta saakka, niin kyllä stressin ja jännittämisen sijaan vasta antibioottien jälkeen vatsa sekä alapää poksahtivat. Onneksi lapsen saanti korjasi kohdallani vylvodynian ainakin toistaiseksi. Raskaus ja synnytys on niin suuria mullistuksia keholle että ne laittavat koko bakteeritasapainon uusiksi. Kuulemma voi muuttaa myös hermokipupohjaista vylvodyniaa paremmaksi. Valitettavasti bakteeritasapainoa synnytys ei kuitenkaan paranna suoliston puolella. Hetkellisesti voi olla raskauden ja imetyksen aikana helpompaa mutta epätasapaino palaa usein synnytysten ja imetyksen jälkeen takaisin. Hormoneilla on myös suuri vaikutus asiaan.

Kuitenkin kohdallani sattuu olemaan ydinsyynä molemmissa antibiootit ja bakteeri epätasapaino eli ne kulkevat tässä tapauksessa käsi kädessä, mutta aivan hyvin olisi kuitenkin voinut olla niin että vylvodyniani ydinsyynä olisi ollut lantionpohjan lihasten jäykkyys tai hermon päätteiden vika ja suolistossa taas tuo antibioottien aiheuttama bakteerien epätasapaino, jolloin sairauksillani ei olisi ollut mitään tekemistä keskenään vain tuo molemmissa oleva outo kiputuntemus saattaisi muistuttaa toisiaan.

Ainakin lääketieteellisesti kunnon hoitoa ei ole. Tai hoitoja löytyy kyllä kiertoteitse kuten esim IBS:ssä ruokavalio, tai Vylvodyniassa synnytys. Noh.. Maitohapot ja ruokavalio korjaa hyvin hyvin hitaasti eikä välttämättä koskaan kokonaan IBS:ää. Ja kaikkein huolestuttavinta oli kun lääkärini sanoi että jostain tuntemattomasta syystä bakteeritasapainosi on järkkynyt suolistossa. (Tuolloin en edes osannut mainita kierteenä syötyjä antibiootti kuureja). Ja että jos suoliston bakteeritasapaino järkkyy, on sitä hyvin vaikea korjata tai se ei korjaannu välttämättä koskaan. Samaan hengenvetoon kuitenkin lohdutti että yleensä vanhuksena tai kun ikää on tullut reilusti, jostain syystä oireet helpottuu. Noh.. Aika allapäin sitä lähti kotio sieltä tuolloin... Jaa että IBS oireettomasta elämästä pääsee nauttimaan vasta vanhuksena.. No sitä odotellessa. Onneksi on ruokavaliot ja kaikki kikat joita IBS:ää sairastavat ovat itse löytäneet! Suurkiitos siitä ja teidän samaa sairastavien suuresta tuesta!

Tässä pyörittelee monenlaisia asioita mielessään ja kirjoittelee tänne kun se auttaa selkeyttämään omiakin ajatuksia ja toivottavasti joku muukin löytää jotakin ajatuksia herättävää kirjoituksistani. Osa voi olla itsestään selvyyksiä teille jotka olette sairastaneet IBS:ää vuosia, mutta monelle kuten itselleni ne eivät ole.

Sitten haluaisin kysyä niiltä jotka sairastavat muutakin "kiputila" sairautta IBS:n ohella, kuten esim vylvodynia tai fibromyalgia tai jotakin jota en osaa nimetä niin oletteko miettineet/löytäneet yhdistäviä tekijöitä näiden sairauksien välillä? Eli kulkeeko teillä sairaudet käsikädessä vai onko erillisinä sairauksina ilman yhdistävää mahdollista ydinsyytä?

Varsinkin fibromyalgia kiinnostaisi kun en tiedä kyseisestä sairaudesta paljoa. Joskus on outoa lihaskipua kyljessä joka säteilee alas reiteen. Syytä ei ole koskaan löytynyt. Ei ole SI nivelkipuihin tai mihinkään limapussin tulehdukseen liittyvää, ei ole kasvaimia tai ei liity munuais tai virtsateihin tai mihinkään gynekologiseen asiaan. Kivut vaan tulevat aina silloin tällöin ja joskus jopa kävely on hankalaa. Kivut kestävät joskus päivän, josku muutama, joskus reilun viikon. Voisiko tuo olla fibromyalgiaa?

Tälläkin hetkellä on varmasti paljon ihmisiä jotka eivät vielä tiedä sairastavansa jotain näistä taudeista ja ihmettelevät mistä jatkuvat kiputilat johtuvat ja saattavat juosta parhaillaan lääkäreissä saaden aluksi vääriä diagnooseja ja kuukaudet ja vuodet vierivät jälleen ilman apua. Tuttu polku!

Jos maitohappobakteerit, vi-siblin, ruuansulatus entsyymit jne ovat parhaimmat apteekista saatavat lääkkeet IBS:ään niin totisesti toivon että joku viisas joskus tutkii ja keksii oikeasti kunnon lääkkeen joka korjaa suoliston bakteeriepätasapainon, kun eivät nuo ole riittävän hyviä lääkkeitä. Ei sitä täysin terveeksi niillä ole tullut.

Jos joku foorumilainen sattuu joskus elämässään näkemään/kuulemaan että jossain päin maailmaa on sittenkin keksitty lääke näihin pirullisiin vaivoihin, niin kirjoittakaa ihmeessä tänne foorumiin suurilla kirjaimilla Smile Pelottaa jopa sekin että sitä porhaltaa vuosia tietämättä uudesta lääkkeestä tai hoidosta mitään. Toivottavasti vain sitä ei oo kupsahtanut sitä ennen..

Helinä

Terve kaikille. Tänä aamuna olo on kaikkea muuta kuin terve. Jotenkin oksettava olo, vaikka ei okseta. Edes ripulilla käynti ei helpottanut. Join vielä aamukahviannokseni vanhasta tottumuksesta ja nyt mahassa kurluttaa ja kipu tuntuu siellä sun täällä.

Olen vasta tutustunut tähän IBSään netin välityksellä. Olen siirtynyt osittain kyseiseen ruokavalioon. Olo on helpompi kun on jättänyt omenat, päärynät ja sipulit pois ym juttuja. Eilen illalla sitten söin pannukakkua ja vähän hilloa ja pakastemansikoita sokerilla, siitäkös johtuu tämän aamun kammottava olo.

Kerroit tästä vulvodyniasta. Moisesta en ole ikinä kuullutkaan, olen vain ihmetellyt omituisia kipuja, pari kertaa olen saanut aivan järkyttävän kouristuskohtauksen alapääähän, luulin että se on joku peräpukamakohtaus, vaikka sellaisia ei ole.

Lääkärissä olen tämän vatsavaivan johdosta käynyt pari kertaa. Molemmilla kerroilla olen saanut lääkkeeksi somacia ja ulostenäytepurkin, josko olis vaikka helikobakteeria ja niin edelleen, että tähystykseen olis sitten mentävä. Isävainaani juoksi tähystettävänä monituisia kertoja eikä mitään syytä löytynyt, kuulemma laiska suolisto ja lääkkeeksi tuli molcosania ja visiblineä. Isukki kärsi puolet elämästään varmaan tästä IBSstä.

Pitäisköhän jättää se ulostenäyte ja mennä tähystykseen. Ajatus moisesta letkunnielemisestä kammottaa. Lääkäreitä inhoan erityisesti. Mä en ymmärrä kun aamukahvi voi aiheuttaa näin kammottavaa oloa. Tuntuu, että se menee päähän ja huimaa. Tänään pitäis vähän siivoilla vaan menee näillä olotiloilla iltapäivän puolelle ennenkuin pystyy tekemään mitään.

Helinä

Eilen vietin ajan pääasiassa sängyssä. En saanut tehtyä mitä piti. Yritin korjata tilannetta kaurapuurolla. Tänä aamuna en ollut enää ripulilla ja voimat ovat palautuneet. Uskallan juoda aamukahviakin.

Tipu

Hyvä että olosi on nyt parempi Helinä. Hyvinkin voi pannukakku olla syynä vatsavaivoihin, jos oli vehnäjauhoista tehty taikina. Monille myös maitotuotteet eivät sovi tai ainakin pitää olla laktoositonta. Pannukakussahan on yleensä myös maitoa. Marjat sopivat kyllä yleensä, mutta toki olemme yksilöitä ja pitää vain tutkia mikä sopii ja mikä ei. Oikein hyvän pannukakku taikinan saa tehtyä kyllä gluteiinittomista jauhoista ja esim Oatly kauramaidosta.

Omalta kohdallani on auttanut todella paljon että syön vain gluteiinitonta ruokaa sekä että olen jättänyt maitotuotteet kokonaan pois ja noudatan fodmap ruokavaliota tiukasti. Jos lipsun se kostautuu heti. Jotenkin tuntuu siltä että kun noudattaa tuota omaa ruokavaliotansa joka on suolistolle ystävällisempi, antaa aikaa suolistolle rauhoittua ja korjaantua pikkuhiljaa itsekseen ja vaikka tuntuisi ikuisuudelta syödä hyvin rajattua listaa aineksista kuukausia jopa vuosia ja ikävöidä joitakin herkkuja niin kyllä tuo IBS:kin voi yllättää kun yhtäkkiä jokin kielletty ruoka aine alkaakin sopimaan. Hitaasti hyvä tulee ja pienillä annoksilla kokeilua. Ja voi sitä iloa kun joku sopiikin taas.

Tuo mitä mainitsit jostain kouristuskohtauksesta alapäässä.. Tai peräpukamakohtaus.. On hyvin vaikeaa sanoa onko kyse gynekologisen vai suolisto puolen ongelmasta. Eli kyllä voi vylvodyniassakin kipu heijastua peräaukolle asti, mutta yleensä se on jatkuvaa kipua tai kipukohtauksia tulisi säännöllisen epäsäännöllisesti. Se kipu on sellaista että yleensä hakeutuu lääkäriin. Suolisto voi aiheuttaa monen moisia kipuja myös ja esim ilma voi olla sellainen valtavan kramppimaisten kipujen aiheuttaja ettei koskaan uskoisi. Kun minun IBS puhkesi juuri ilma joka ei tullut mitään kautta ulos aiheutti hirveitä kipuja. Oikealla alavatsalla purisi ja pulputti ja ripuloin 15-20 krt päivässä.

Tuossa ripulipainotteisessa on vielä usein se jota kusun pakkokakkaukseksi.. Kun siis suoli tyhjenee paineella silloin kuin se sen aikoo tehdä eli vaikka sattuisi olemaan jonain päivänä kovalla maha, se kovakin uloste tulee kysymättä lupaa vaikka housuun tai lattialle jos ei kerkiä vessaan.

Kirjoitit tähystyksestä.. Jos suolistoa tutkitaan, se tehdään kolonoskopialla. Eli ei ensimmäisenä vatsalaukun tähysyksellä eli gastroskopialla. Siinä niellään letku. Kyllä siellä lääkärin juttusilla ja kolonoskopiassakin kannattaa käydä kun se sulkee pois sitten ne vakavammat taudit. Jos toimenpide jännittää niin voi pyytää rauhoittavaa lääkettä, jolloin kipu ei sillätavalla tunnu. Riippuu todella paljon suolistosi tilasta yms sattuuko tutkimus lähinnä suoliston mutkissa. Itselläni ei sattunut ollenkaan. Omalta kohdaltani sain jo diagnoosin keliakia. Ja laktoosi verikokeiden, ulostetutkimuksen, ylävatsan ultraäänen ja kolonoskopian eli suoliston tähystyksen jälkeen. Lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi gastroskopiaa koska ylävatsan ultra oli ok ja koska minulla ei ole minkäänlaisia ylävatsaoireita. Ei närästystä, refluksia tai vatsahaavan viittaavia oireita, pahoinvointia, oksentelua jne.

Yksityisellä tekee myös mahalaukun tähystyksen eli gastroskopian nukutuksessa jos haluaa, maksaa vaan enemmän sitten..

Lottax

Mä olen näistä suolistoasioista lueskeltuani päätynyt siihen, että suoliston mikrobistolla lienee aivan keskeinen merkitys sekä IBS:ssä, että noissa sen kanssa "samassa paketissa" tulevissa muissa sairauksissa. Kyllä mä näkisin, että näillä on jokin yhteys, eikä vain sattumaa, että esiintyvät usein samoilla henkilöillä.

Mua ärsyttää aivan mielettömästi tuo monien lääkäreiden tapa pitää IBS:ää psyykkisenä oireiluna. Varmasti stressiherkkyys ja suoliston ja keskushermoston poikkeava kommunikointi voi olla yksi taustalla oleva altistava tekijä, mutta siitä eteenpäin IBS on kyllä erittäin fyysinen vaiva. Mulla ainakin menee selkeästi niin päin, että suoliston oireilu madaltaa mielialaa, ahdistaa ja tekee ärtyneeksi, eikä niin, että masennus ja ahdistus aiheuttaisi suolisto-oireet. En ole huomannut, että stressillä olisi edes hirveästi oireisiin vaikutusta, vaan ihan yhtä hyvin voin oireilla lomalla tai olla oireilematta esim. tenttiaamuna. Mulla on myös muusta syystä masennuslääkitys ja paljon terapiaa takana, eikä ne ole kyllä helpottaneet suolisto-oireita yhtään, vaikka psyykkinen vointi on muuten parantunut ihan hurjasti.

Mutta siis asiaan, eli niihin oheissairauksiin. Epäilen, että ne on aika vahvasti dysbioosin (suoliston mikrobiston epätasapainon) ja suolen huonon kunnon/ vuotavan suolen aikaansaannosta. Itsellä ainakin oli ensin IBS-tyylistä oireilua, minkä jälkeen ilmaantui jäätävät lantion ja virtsarakon kiputilat. Nyt myös ihoni on alkanut oireilla ja lisäksi olen tolkuttoman väsynyt (ei ole masennusta, sillä olen kiinnostunut elämästä, mutten aina vain jaksa, koska on pakottava tarve nukkua). Oma veikkaukseni on, että ohutsuolen laskeumani on johtanut siihen, että uloste ja bakteerit jäävät suoleen muhimaan ja epäilen, että mulle on kehittynyt ohutsuolen bakteerien liikakasvu. Ainakin oireilun pahenemin eksponentiaalisesti + liitännäisvaivojen ilmaantuminen ja se, ettei pelkkä FODMAP-rajoitus riitä puhuisi tuon puolesta.

Fibromyalgian oireistosta en ole kovin hyvin perillä, mutta olen ymmärtänyt, että sillä on vahva yhteys suoliston bakteeriston epätasapainotiloihin. En yhtään ihmettelisi, jos antibioottikuurit on laukaisseet sekä sen että IBS-oireilun.

Tsemppiä! Musta on niin kurjaa, miten huonosti näitä vaivoja osataan hoitaa. Mutta ehkä tulevaisuudessa keksivät parempia hoitomuotoja. Toivon ainakin niin.

Esa

Esa
Admin

Mulla diagnosoitiin muutama vuosi sitten IBS:n lisäksi myös fibromyalgia. Kyllä ne liittyvät yhteen niin vahvasti, että IBS listataan yhdeksi fibromyalgian oireista. Nähdäkseni molemmissa on suuressa roolissa hermoston yliherkkä toiminta. Sellaistakin yhteyttä on esitetty, että IBS:n aiheuttamat jatkuvat kipusignaalit herkistävät selkäytimessä viereisetkin hermot.

Minulla fibromyalgiaoireilu alkoi näin jälkeen päin katsoen samaan aikaan suolisto-oireiden kanssa. Silloin vaan ei ollut tiedossa selitystä, miksi ripuli aiheuttaisi sydämentykytyksiä. Fibrodiagnoosi tuli, kun sormet alkoivat kipuilla ja kävin niiden vuoksi reumatologilla.

Minulla varsinaiset kipuoireet ovat niska-hartiaseudun oireita, lihaskalvojen kipuherkkyyttä, joka vaivaa etenkin istuessa, mutta johon kipukynnyslääkitys auttaa hyvin, sormien särkyä, joka vaivaa etenkin matalapaineella ja tulee yleensä muutaman minuutin aaltoina, sekä hyvin äkilliset kipusalamat, joita tulee etenkin nilkoita ja ranteista. Niitä voisi kuvata niin, että samalta tuntuisi vasaralla lyöminen, jos siitä ei olisi jälkiseurauksia, vaan kipu kestäisi vain sen iskun ajan. Pahin oire minulla on kuitenkin tykytyskohtaukset, joiden takia syön jatkuvasti beetasalpaajaa. Myös uniongelmat syövät miestä välillä aika lailla.

Kyllä fibromyalgia on mahdollinen syy, jos in IBS ja ilman syytä esiintyviä kipuja. Oireiden kirjo on laaja:
http://www.oireet.fi/fibromyalgia.html

Reumaliitolla on aika hyvä kuvaus oireyhtymästä:
http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia/

Tipu

Kiitoksia Lottax ja Esa vastauksistanne. Nyt kun Lottax mainitsi tuon lonkkakivun niin kyllä se minullakin varmaan ihan tuohon IBS:ään liittyy. Virtsaputken ympärillä minulla on ollut kovaa hermokipua, mutta tuolloin ne diagnosoitiin vylvodyniaan liittyväksi. Silloinen yksityinen lääkärini on pätevä ja gynekologian professori. Hän on myös tehnyt tutkielman antibioottien vaikutuksesta vylvodyniaan. Siksi uskallankin yhdistää molempien sekä vylvodyniani että IBS:ni tuohon bakteerien epätasapainoon pitkä-aikaisesta antibiootin käytöstä johtuen. Molemmissa tapauksissa lääkärini sekä gynekologi että gastroentrologi sanoivat että jostain syystä sinulla on normaali bakteeritasapaino järkkynyt ja gynekologi sanoikin että suun kautta syödyt vahvat yleisantibiootit ovat suurimmalla todennäköisyydellä aiheuttajana. Kuulemma on parempi käyttää paikallisia antibiootteja esim jos sairastaa jotakin gynekologista tulehdusta. En sitten tiedä mikä niissä on erona. Ainakin vaikuttavat suppeammalle alueelle kai..

Nyt myös kun Esa kirjoitti että ripulointi voi aiheuttaa sydämentykytyksiä.. Siis minulla on niitä paljon juuri pahoina ripuli päivinä. Lisäksi minulla on välillä koviakin kipuja rinnassa keskellä vain noin 3-5cm matkalla pystysuuntaan. Kipu ei säteile vaan on hyvin tarkalla alueella. Ei ole närästysoireita tai ylävatsa oireita eli ei liity närästykseen. Kipu ei ole tykytysten kanssa samana päivänä. En ole osannut yhdistää tuota tykytysongelmaa mihinkään näistä kipusairauksista.

Lisäksi minulla on myös paljon hartia ja niskan alueen kipuja. Tuo rintakipu voisi juuri liittyä jotenkin hartia/rintaranka alueen jäykkyyteen tai johonkin.. Entiedä. Nuorempana minulla diagnosoitiin niska ja hartiaongelmien vuoksi tos-oireyhtymä eli jos käännän pääni niin että poski koskee hartiaa, minulla muuttuu sen käden ranteesta pulssi hyvin heikoksi. Lääkäri sanoi että en saisi nukkua niin että pää on jommallekummalle sivulle.. Nauroin vain koska eihän sitä pysty estämään jos nukkuessa kääntyy.. No eipä sitä ole tähän mennessä moiseen kupsahtanut.. Sormien särkyä ja vastaavaa minulla ei ole ollut. Jokaisella varmaankin oireilee eri tavoin.

Nyt kiinnostuin entistä enemmän tuosta fibrosta myös.. Toisaalta järkytynköhän lisää jos lukiessani tuosta asiasta löytyykin hyvin selvät selitykset ihmeellisille oireilleni.. Ja tuloksena on että sitä ei sairasta pelkkää IBS:ää vaan vylvodynian lisäksi myös fibroa.. Kiitos linkeistä Esa kuitenkin ja kyllä kai se on parempi tietää mistä on kyse jotta osaa toimia oikein hoitaessaan itseään. Kun tavallisten tulehduskipu särkylääkkeiden popsiminen on ihan turhaa noiden hartia yms särkyjen kanssa. Ne eivät auta ja lisäksi suolisto poksahtaa huonompaan kuntoon jos niin teen.

Tipu

Niin ja vielä unohtui mainita että minulla on sormissa kyllä paljon puutumista ja tärinöitä, mutta ei Esan kuvaamia särkyjä ja kipusalamoita ainakaan vielä..

Esa

Esa
Admin

Rintakivut voivat johtua kylkivälilihaksista ja kivun alkusyy on yleensä yläselässä. Voit luultavasti todeta tämän ite painamalla sormenpäillä kylkiluiden välistä kipukohdassa ja vertaamalla miltä vastaava painallus tuntuu kivuttomassa kohdassa. Sormien puutuminen on myös tyypillinen yläselän lihaskireyden oire. Suosittelisin hakeutumista fysioterapeutille. Hän avaa sen akuutin jumin ja antaa jumppaohjeet, millä jumiutumista voi jatkossa ehkäistä. Jos olet konttorityössä, niin kannattaa myös katsoa työergonomiaa. Työterveyshuollosta hoituu sekin. Konttorituoli on niskan ja hartoiden kannalta murhaa, samoin kuin moniteholasit.

Suolistobakteerit ovat suuressa roolissa ainakin IBS:ssä. Niillä on muutenkin vaikutusta aivojen kemiaan. Suolistossa on oma keskushermosto, joka on vuorovaikutuksessa aivojen kanssa. Näitä asioita on viime aikoina tutkittu varsin paljon.

Vulvodynia on itselleni vieras, mutta voisi hyvin olla sellainen vaiva, joka voi olla fibromyalgian oire yhtä hyvin kuin muista syistä johtuva. Jos katsoo että on aihetta epäillä fibromyalgiaa ja haluaisi vaivoihin helpotusta, kannattaa ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa. Hän voi tehdä lähetteen reumatologille tai neurologille, joilla on pätevyys tehdä diagnoosi. Fibroon, toisin kuin IBS:ään, on lääkkeistä paljonkin apua, kun vaan sopivat lääkkeet ja annokset löytyvät. Itse käytän päivittäin trisykslisiä masennuslääkkeitä pienellä annoksella kipukynnystä nostamaan ja beetasalpaajaa sykkeen nousuja ja muita adrenaliinin vaikutuksia hillitsemään. Parantavat elämänlaatua huomattavasti.

Tipu

Non niin.. Nyt on käyty lääkärissä ihmettelemässä tuota rinnassa tuntuvaa kipua.. Ei näkynyt rytmihäiriöitä rasituksessa jne. Minulla on kuulemma juuri kuten epäilinkin yläselkä, hartia alue jumissa sekä nuo vihlonnat rinnassa johtuu ilmeisesti niin yksinkertaisesta syystä kuin että pidän kuulemma liivejä liian tiukalla. Voi kyllä nolotti! Lääkäriin asti piti mennä tuo selvittämään. Noo.. Sitä ei ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Ongelma on tullut siitä kun on tullut kiloja lisää ja liivejä ei ole päivitetty uuteen kokoon paremmin sopivaksi. Lääkärin mukaan hyvinkin normaali moka naisilla. Silti nolotti! No hyvä asia tässä on että tuolle kivulle löytyi syy ja kyse ei olekkaan fibrosta tai mistään vakavasta.

No sitä jatketaan sitten IBS:llä ja vylvodynialla näistä kipusairauksista kuitenkin. Sitä en osaa sanoa voisiko tuo vylvo olla osa fibroa. Sen kuitenkin sain selville että lonkkakipuni liittyy gynekologiseen puoleen eli toisin sanoen ilmeisesti siihen vylvodyniaan. Usein esim munasarjoissa kipuilu säteilee juuri lonkkaan.

Tipu

Unohtui vielä mainita että noita trisyklisiä masennuslääkkeitä käytetään myös vylvodynian hoidossa kipukynnystä alentamaan. Toimivat hyvin myös siihen. On vain tarkkaa löytää se oikea itselle sopiva annos joka sopii muun elämän kanssa yhteen. Minulla liian suuri annos vaikutti liikaa tarkkuutta vaativaan ja toisaalta erittäin sosiaaliseen työhöni. Yllättävän pieni annos riitti varsin hyvin ja nykyisin en käytä niitä lainkaan.

Esa

Esa
Admin

Hyvä kun löytyi. Vaikka ei se välttämättä ole ihan yhden syyn aiheuttamaa, kyllä se alttius niska-hartiavaivoihin tulee tässä paketissa mukana. Mutta sinun ei nyt ainakaan sitten tarvitse epäillä fibromyalgiaa, ellei ala muualle sattumaan.

Trisyklisissä tosiaan sopiva annos on hyvinkin erilainen eri henkilöillä. Itse puolitan pienimmän 10 mg pillerin ja käytän Triptyliä vain kahtena päivänä viikossa, muuten Noritrenia. Triptyl auttaa nukkumisessa, mutta siitä tulee sumuinen olo jos käyttää peräkkäisinä päivinä. Eikä ole edes toleranssi kasvanut, vaikka olen noita käyttänyt päivittäin jo vuosia. Mulla se mittari on, että jos istumninen sattuu, pitää lääkitä enemmän. Sitten otan lisää neljännespillerin. Se onkin tarkkaa hommaa leikata tuommoinen kolmen millin pilleri neljään osaan :-)

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa