IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

ihon kosketusaristus esim vaate

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1ihon kosketusaristus esim vaate Empty ihon kosketusaristus esim vaate La 29 Kesä 2013, 12:12

viisvitonen

Jokohan tälläinen asia on täällä keskusteltu, huomioitu, että joskus
ihon "pinta" tulee araksi (ei siis "normi" kipua), herkäksi ettei saa olla mitään kosketuksissa esim paita rinnassa, housun vyötärö palleassa tai vatsa/suolisto -alueilla? Kosketusaristus saattaa kestää joitakin minuutteja tai jopa tunti?

Onko kokemuksia? Jos niin miten poistui ja syy?

Onkohan tässäkin kyse heijastekivusta, paikallisesta jonkin sisäisestä ärsytyksestä, ilmakupla tms em alueilla?

2ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate La 29 Kesä 2013, 14:31

Esa

Esa
Admin

Tuota ei mulla ainakaan ole. Neurologiselta kuulostaa.

3ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate La 29 Kesä 2013, 17:10

Sanna

Sanna
Admin

Mulla on ollut tuota joskus aika paljonkin. Muistan ensimmäiset tuollaiset oireet jo ala-asteelta ja ne usein ilmestyivät mm. uimisen jälkeen. Muistan kun iho alkoi sillätavalla jännästi kihelmöidä ja kosketus tuntui pistävältä.

Nykyään voi olla jotain pienempiä vastaavia tuntemuksia jaloissa ja käsissä, joskus myös mahan alueella. Nykyään mua vaivaa kyllä entistä enemmän vasemman jalan säären puutuminen ja joskus myös käsivarsien puutuminen. Varmaan jotain verenkierrollista häikkää?

https://ibs-foorumi.palstani.com

4ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate Su 30 Kesä 2013, 16:21

Esa

Esa
Admin

Nuo puutumiset ovat ainakin fibromyalgian perusoireilua. Lihaskireys voi puristaa hermoa. Etenkin reiden etuosan puutuminen on mulla tavallista. Sympatikotonia eli sympaatisen hermoston liiallinen toiminta aiheuttaa myös tunnottomuutta etenkin käsissä ja jaloissa. Tämä johtuu liiallisesta hengittämisestä. Puutuminen harvemmin johtuu verenkierron häiriöistä.

Tuo ihon herkistyminen sopisi minusta kyllä hyvin samaan vyyhtiin. Hermoston ylireagointia. Mutta en muista äkkiseltään tuosta lukeneeni. Voi tietty olla etten ole vaan kiinnittänyt huomiota, kun mulla ei ole.

5ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate Su 30 Kesä 2013, 16:48

Sanna

Sanna
Admin

Onkohan tuo fibro miten periytyvää. Isäni meinaa kertoi että hänellä sellainen olisi. Enkä itsekään ihmettelisi, vaikka olisi minullakin. Sen verran omituisia oireita aina välillä. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

6ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate Su 30 Kesä 2013, 18:12

Esa

Esa
Admin

Fibromyalgia on IBS:n lähisukulainen. Jokseenkin kaikilla fibromyalgiaa sairastavilla on IBS. Vaikuttaisi olevan samaa neurologista häiriötä.

Fibron ja IBS:n perinnöllisyydestä tuskin tietää kukaan, mutta hyvin voisi kuvitella taipumuksen olevan osin perinnöllistä.

7ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate Su 30 Kesä 2013, 18:51

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Mulla on ollut tuota joskus aika paljonkin. Muistan ensimmäiset tuollaiset oireet jo ala-asteelta ja ne usein ilmestyivät mm. uimisen jälkeen. Muistan kun iho alkoi sillätavalla jännästi kihelmöidä ja kosketus tuntui pistävältä.

Nykyään voi olla jotain pienempiä vastaavia tuntemuksia jaloissa ja käsissä, joskus myös mahan alueella. Nykyään mua vaivaa kyllä entistä enemmän vasemman jalan säären puutuminen ja joskus myös käsivarsien puutuminen. Varmaan jotain verenkierrollista häikkää?

Mulla siis liittyyä aika läheisesti syömisen jälkeiseen tilaan joten Sanna oletko itse huomioinut samaa?

Voisi olla ehkä myös vagushermoa?

Raajoen puutuminen on kaiketi eri asia ja raajoissa voi olla lihaskireyksiä ja tai heijasteita selkärangasta (mulla oli aikoinaan välilevyn pullistuma rintaranjastaa ja vas käsi säteili kipua)

Fibrosta en osaa sanoa vaikka siskollani sellainen on todettu mutta tähän ei liity symmetriakipua kuten fibrossa?

8ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate Su 30 Kesä 2013, 19:41

Esa

Esa
Admin

Fibrokivut eivät ole symmetrisiä niin että samaan aikaan sattuisi samaan kohtaan molemmin puolin kehoa. Se vain on kriteeri, ettei kipuja ole pelkästään samalla puolella kehoa aina.

9ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate Ke 03 Heinä 2013, 20:28

viisvitonen

Esa kirjoitti:Fibrokivut eivät ole symmetrisiä niin että samaan aikaan sattuisi samaan kohtaan molemmin puolin kehoa. Se vain on kriteeri, ettei kipuja ole pelkästään samalla puolella kehoa aina.

Yleensä mulla kaikki rempat on vasemmalla puolen (?!) ja tää suolisto/vatsa -oireilukin alkoi vas pallea/alakylkikaaren kohdalta (sittemmin oikea vastaava kohta pahempi jo) mutta tää ihon ajottainen kosketusarkuus on aika keskellä ihme kyllä?! Surprised 

Mut tää selvää että koskeytusarkuus on hermostoon liittyvä jotenkin
ja aika selvästi syönnin jälkeiseen tilaan eli ehkä todella se vagushermon joku haaran pää ärtyy jostakin? Ja ei närästä eikä polttele tuolloin.

10ihon kosketusaristus esim vaate Empty Vs: ihon kosketusaristus esim vaate To 04 Heinä 2013, 13:33

Esa

Esa
Admin

Vagushermolla tuskin on osuutta ihon tuntoaistiin. Se on aivosta sisäelimiin johtava hermorata. Ihon tunto kulkee selkäytimen kautta, poislukien osa naamasta.

Kyllä muuten fibromyalgian iho-oireisiin viitataan paljonkin, nyt kun asiaan kiinnitin huomiota. On myös tieteellisiä tutkimuksia tuosta aihepiiristä. Esim: http://link.springer.com/article/10.1007/s10067-007-0739-2

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa