IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

kivun lähteiden tarkat paikat (ja heijastepisteetkin?)

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

viisvitonen



Aika selvää on että paksusuolen mutkat ovat kivunlähteitä ja ymmärtääkseni ko mutkat sijaitsevat heti kylkiluiden (kylkikaaren?) alapuolella: paksusuolen nouseva mutka vasemmalla ja vastaavasti paksusuolen laskeva mutka oikealla. Nämä kipupisteet saattaa vihoitellla tuntitolkulla sen mukaan miten suolen sisältö liikkuu tms

Mutta aika ajoin kipuja tulee myös kylkiluiden (kylkikaaren) alaosan sisäpuolelle (kipua/aristusta) ja edellisiin poiketen usein heti syömisen/juomisen jälkeen joten pähkäilyttää onko kipupiste (kivun lähde) vatsalaukussa (alaosassa) vai tuleeko kipu edelleen paksusuolesta mutta eri kohdin mitä edellä? Omalta kohdaltani epäilyttää että vatsalaukussani olisi myös jotain häiriöitä joista syntyy kipuja juuri syönnin jälkeen ja olisi hyvä erottaa kummasta kysymys?

Onko kellä hyviä tarkkoja kuvia joista voisi tarkasti pääteellä kylkikaaren, vatsalaukun ja paksusuolen sijainnit ja nimenomaan suhteessa toisiinsa?

Meneeköhän paksusuolen vaakaosa etupuolelta vai takaa tän vatsalaukun pohjukkaissuolen liitoskohdan suhteen?

Ohessa eräs kuva (googlehaulla) mutta siitä puuttu suhde kylkikaariin ja mikä lie kuvan luotettavuuskin?:

http://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1287&bih=659&oq=intestine+&gs_l=img.3..0i19l10.1814.8491.0.25311.12.11.1.0.0.0.716.1677.3j7j6-1.11.0....0...1ac.1.25.img..4.8.1219.7BelDz-VKdw&q=intestine#facrc=_&imgdii=_&imgrc=vDqnV0uZkfLABM%3A%3Byap7h0yGqcZWbM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.healthandherbs.co.nz%252Fimages%252FGraphics%252FLarge%252520intestine%252520copy.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.healthandherbs.co.nz%252Fhealth-library%252Fthe-human-body---tell-me-about----%252Fdigestion%3B1311%3B1114

Mikimi

Mikimi

"mutkat sijaitsevat heti kylkiluiden (kylkikaaren?) alapuolella: paksusuolen nouseva mutka vasemmalla ja vastaavasti paksusuolen laskeva mutka oikealla"

tarkoitat varmaan että paksusuolen nousevamutka on oikealla ja laskeva vasemmalla.

Eli paksusuolihan lähtee, niinkuin linkittämissäsi kuvissa, oikealta umpisuolen läheltä nousemaan ylös ja kulkee kylkiluiden kohdalla poikittain ja sitten lähtee laskemaan alaspäin. Tässä mielestäni hyvä kuva: http://healthy-lifestyle.most-effective-solution.com/wp-content/uploads/2010/08/human-anatomy-abdomen-400x224.jpg

Pohjukkaissuolen alueesta on tässä wikipedialinkissä http://en.wikipedia.org/wiki/Duodenum kuva, saatko näistä vastauksen? Pohjukkaisuoli näyttää siis menevän paksusuolen takana.

viisvitonen



Mikimi kirjoitti:"mutkat sijaitsevat heti kylkiluiden (kylkikaaren?) alapuolella: paksusuolen nouseva mutka vasemmalla ja vastaavasti paksusuolen laskeva mutka oikealla"

tarkoitat varmaan että paksusuolen nousevamutka on oikealla ja laskeva vasemmalla.
Joo sori luki- ja kirijotusvirhettäni, kävin lenkillä eilen niin olin väsy ;-)

Mikimi kirjoitti:
Eli paksusuolihan lähtee, niinkuin linkittämissäsi kuvissa, oikealta umpisuolen läheltä nousemaan ylös ja kulkee kylkiluiden kohdalla poikittain ja sitten lähtee laskemaan alaspäin. Tässä mielestäni hyvä kuva: http://healthy-lifestyle.most-effective-solution.com/wp-content/uploads/2010/08/human-anatomy-abdomen-400x224.jpg
Olipa hyvä kuva jota olen etsinyt eli huoleni että olisi vatsalaukusta kuvaamani kipu, niin tosta näkee että paksusuoli syynä

Kiitos Mikimi!

Mikimi kirjoitti:
Pohjukkaissuolen alueesta on tässä wikipedialinkissä http://en.wikipedia.org/wiki/Duodenum kuva, saatko näistä vastauksen? Pohjukkaisuoli näyttää siis menevän paksusuolen takana.
Joo vahvistaa em kuvaakin. Kumma että joissakin kuvissa pohjukkaissuoli kulkisi vakaapaksusuolen edessä...?!

Esa

Esa
Admin

Vasen mutka on korkeammalla kuin oikea. Mutta kivut eivät aina tunnu juuri suolen kohdalla. Ja itse suolikin on aika liikkuvainen. Mulla ne tuntuu kyljissä, selässä ja rinnassa. Kyllä ylävatsan kivut erottaa. Jos vatsalaukku kipuilee niin sitten on myös oksettava olo. Ja närästys tuntuu rintalastan alla.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Vasen mutka on korkeammalla kuin oikea. Mutta kivut eivät aina tunnu juuri suolen kohdalla. Ja itse suolikin on aika liikkuvainen. Mulla ne tuntuu kyljissä, selässä ja rinnassa. Kyllä ylävatsan kivut erottaa. Jos vatsalaukku kipuilee niin sitten on myös oksettava olo. Ja närästys tuntuu rintalastan alla.
Tarkoitatko "ylävatsalla" vatsalaukkua?

Jos em kuva on luotettava niin silloin todella paksusuolen
vaakaosa selittäisi "vatsa"kipuni, mutta jos vatsalaukku ja p-suoli
ovatkin lähempänä niin silloin kumpikin (vatsalaukku, p-suoli) voisi vaikuttaa kumpaankin, toisiinsa eli heti syönnin jälkeen vatsalaukku voisi "painaa" p-suolta ja saada siten kipuja aikaiseksi kun p-suoli ärsyyntyy?

Siis todella ihmettelen miksi viimepäivinä on ko alue tullut aristavaksi, kipeäksi ja usein kohta heti syönnin jälkeen ja kipuun ei auta kyljellä makaaminenkaan?!

viisvitonen



Esa kirjoitti: Kyllä ylävatsan kivut erottaa. Jos vatsalaukku kipuilee niin sitten on myös oksettava olo. Ja närästys tuntuu rintalastan alla.
Ei närästä mutta nyt kun tuli puheeksi niin noin 3 vkoa sitten tuli yöllä huono olo ja piti käydä aamuyöllä oksentaan (ei alkoholilla osuutta) ?!

Ei jatkunut seuraavana päivänä mutta ajoittain on ollut ikäänkuin kyllä huonoa oloa mutta varsinaista närästystä ei ole.

Olen siis nyt syönyt esomepratsolia (ppi) aamuisin 1 kpl 20 mg tuntemukseen, arveluuni, että vatsalaukussa on jotain ärsytystä josta seuraa ajoittaista huonoa oloa ja ehkä em. kipua kylkikaarien sisäsivuissa?

Esa

Esa
Admin

Ylävatsalla tarkoitan vatsalaukkua lähinnä, kyllä. Myös mahanportti ja ruokatorven loppuosa kuuluu alueeseen minusta.

Syöminen saa suolen supistelemaan. Siitä syömisen jälkeiset suolistotuntemukset.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Ylävatsalla tarkoitan vatsalaukkua lähinnä, kyllä. Myös mahanportti ja ruokatorven loppuosa kuuluu alueeseen minusta.

Syöminen saa suolen supistelemaan. Siitä syömisen jälkeiset suolistotuntemukset.
Ahaa noin en ole osannut ajatellakkaan eli kun syön niin suolisto alkaa myös hetimmiten reakoimaan eikä siis vaan vatsalaukku jonka luulin olevan "ainut liikkuva osa" 1-3 h syömisestä! :-)

Ja nyt jos vertaa ed kuvattua uutta "kylkikaaren sisäosan" kipuani niin ensin tulee oikea kylkikaaren alasivun kohta kipeäksi ja 5-10 min niin sitten jo myös vas kylkikaaren vastaava sisäosa eli paksusuoliston liike etenee!

Esa

Esa
Admin

Kyljissä mullakin eniten juilii. Joinain päivinä sattuu selässä sinnikkäästi.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Kyljissä mullakin eniten juilii. Joinain päivinä sattuu selässä sinnikkäästi.
Joo kylkiin nouseen sivuilla jopa rintaan asti, useimmin mulla vasen puoli?

Samoin mullakin selässä ihan vastakin pari kertaa joten miten määrittelis selässä tarkan paikan missä kipu tuntuu?

viisvitonen



Mukavaa kun alkaa pikkuhiljaa tuntemaan/tietämään miten IBS-kipuelimistö reakoi ruokaan: mulla jo liki sääntö että heti kohta ruokailun jälkeen alkaa oikea alakylkikaaren alla kipuilla ja kun aikansa siellä kipuilee niin sitten siirtyy pikkuhiljaa (jopa se vrk?) oikean kylkikaaren alaosan kivuksi ja siitähän ei mene enää kauan kun loppusuora niin peräsuolesta ilmat pois ja kivut helpottuu! :-)

Epämääräistä on vielä miksi ja mikä saa aikaan toisinaan rajut heijastekivut ylös kylkiin ja selkäpuolekkin?

Kivun määrä riippuu suoliston ärsytystilasta ja itse ruuan ärsytyksestä ja välillä on kyllä hermot lujilla keksiä keinot että kestää kivut....
-kipulääkkeet
-makaaminen oik kyljellä (se Esan upee niksi!)
-veden juonti että suoleen liikettä
-ja tietty sitten nämä kipukynnyksen nostajat (triptyl, noritren)

Esa

Esa
Admin

Kaasukuplien liikkeen suolessa huomaa kyllä hyvin. En ole löytänyt mitään logiikkaa siitä, mikä sattuu selässä ja rinnassa. Aina se ei ole suoli, mutta joskus on.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Kaasukuplien liikkeen suolessa huomaa kyllä hyvin. En ole löytänyt mitään logiikkaa siitä, mikä sattuu selässä ja rinnassa. Aina se ei ole suoli, mutta joskus on.

Muistaakseni aiemminkin keskusteltiin (jokos täällä sisältö -haku toimii? ;-) ) nimenomaan että suolesta kipu myös kylkiin ylöspäin nousee, en siis tarkoittanut keskelle rintaan joka ehkä enempi näitä närästys/refluksi vatsalaukusta.

Mutta siis myös selkään heijastekipu, mulla yleensä ns "keskiselkään" ja ehkä enempi vasenmalle puolen. Toki refluksikin voi tuntua selässä

ps. vieläkö Esa huomaat sen Noritren lääkkeenkin aikana että kun suolessa ärtymystä niin nenäsi alkaa vuotamaan, suhiseen tukkoisesti?

Esa

Esa
Admin

Ei mulla mene nenä tukkoon vaan alkaa tippua. Samanlaista ohutta nestettä kuin allergisessa nuhassa. Ei Noritren vaikuta siihen mitään.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Ei mulla mene nenä tukkoon vaan alkaa tippua. Samanlaista ohutta nestettä kuin allergisessa nuhassa. Ei Noritren vaikuta siihen mitään.

Ja sullakaan ei siis allergiaa vaan huomio että kun sun suoli ärtyilee niin peilausvaikutus limakalvoihin?

....

Eilen oli vahvaa kipua paksusuolen vaakaosallakin eli mol alakylkikaarien välissäkin. Kipua kävi hetken myös keskiselän puolella.

Esa

Esa
Admin

Mulla monet asiat saavat nenän vuotamaan. Lämpötilan muutos, hajut, pölyt. Mutta myös autonomisen hermoston aktivoituminen, minkä yksi syy on suolen aktivoituminen.

viisvitonen



Esa kirjoitti:Mulla monet asiat saavat nenän vuotamaan. Lämpötilan muutos, hajut, pölyt. Mutta myös autonomisen hermoston aktivoituminen, minkä yksi syy on suolen aktivoituminen.

Tähänkun vielä löytysi yhtälö tai todiste ao yhtälöön:
"nenän vuotamaan" = "limakalvon ärsytys/turvotus ilman vuotamista"
? :-)

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa