IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Imodiumista

+8
Esa
nunnu85
marey
Gelsomina
Tuoski
Sanna
Jukka
Mikimi
12 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 3]

26Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista To 21 Maalis 2013, 21:38

Jukka



Älkää nyt liikaa stressatko vaikka joudutte välillä noita imodiumeja enemmänkin ottamaan, pidätte sitten taas välillä taukoa jos tilanne sallii. Itse en ole taas pitempään aikaan joutunu käyttämään tätä. Hyvinhän se mullakin tehoaa mutta jälkeenpäin siitä tulee usein vatsakipuja ja jotenkin epämukava olo kun suoliston toiminta lamaantuu ehkä turhankin pitkäksi aikaa.

27Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Pe 22 Maalis 2013, 07:38

Tuoski



Jukka kirjoitti:Älkää nyt liikaa stressatko vaikka joudutte välillä noita imodiumeja enemmänkin ottamaan, pidätte sitten taas välillä taukoa jos tilanne sallii. Itse en ole taas pitempään aikaan joutunu käyttämään tätä. Hyvinhän se mullakin tehoaa mutta jälkeenpäin siitä tulee usein vatsakipuja ja jotenkin epämukava olo kun suoliston toiminta lamaantuu ehkä turhankin pitkäksi aikaa.

Komppaan Jukkaa tässä, oli sitten kyseessä Imodium tai joku muu lääke niin siitä ei kannata ottaa uutta stressiä. Syö niitä lääkkeitä mitä on tarve syödä ja jos niillä saa olon / elämän paremmaksi niin antaa palaa. Syöhän monet ihmiset kipu,uni ym lääkkeitä melkein koko elämänsä.

28Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Pe 22 Maalis 2013, 17:57

Mikimi

Mikimi

kiitos teille kannustuksesta:) Ja niinkuin Jukka sanoikin että taukoja kun pitää niin on hyvä, ja viikonloppuisin jos ei mitään ihmeellistä ja lomilla menee hyvinkin ilman imodiumia ja mitään hätää ei ole. Tää on joku sellanen juttu että se vaan tuo mulle turvaa kun sellaisen otan:D mutta niinhän se on että kyllä sitä pahempia lääkkeitäkin ihmiset syöSmile

29Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Su 24 Maalis 2013, 13:49

nunnu85



mulla ei ainakaa oo mitään vaikutusta otanko vai enkö ota imodiumia siinä mieles et se jotenki auttais tohon löysään mahaan, vaikka mä viis ottaisin päivän aikana niin ei mulla oo ummetuksesta tietookaan. Eikö sen tarkotus oo jotenkin estää toi suolen liike vaan, eikä kovettaa mahaa? Kyllähän se mullakin satunnaisesti auttaa siihen ettei sinne vessaan tarvi juosta koko aikaa. Esimerkiks sit taas panacod on sellanen lääke, että kun syön sitä toisinaan kolmoishermosärkyyn, niin siinä on codeiini, mikä aiheuttaa kovettamista mulla jos sitä monena päivänä joutuu syömään, mutta ei se silti oo vie ummetusta! Nyt en oo ottanut ku pari kuukaudes, mut ennen meni kyllä melkein yks päiväs ainaki. Nyt on tää uus ruoka kokeilu tuntunu auttavan sen verran et lääkärikin suositteli sitä jatkamaan! Smile

30Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Su 24 Maalis 2013, 16:58

Sanna

Sanna
Admin

Toi panacodi on muuten jännä juttu. Siis olen myös kuullut että kovettaisi mahaa aika tehokkaastikkin. Very Happy Mullakaan kun ei tuo imodiumi oikeastaan mahaa Kyllä mulla maha toimii joka päivä vaikka ottaisin neljä tai viiskin imodiumia päivässä. Joskus alkuun tosin kun otin kaks imodiumia päivässä ni saatto olla maha aika hiljasena seuraavanakin päivänä. Mutta ei se ummetukselle ole pahemmin koskaan mennyt. Pientä kovaa mahaa voi välillä olla mutta ei ihan sellaista kunnon ummetusta. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

31Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Su 24 Maalis 2013, 18:37

Mikimi

Mikimi

itselläni on onneksi (koputan puuta) auttanut yksikin imodium päivässä, ainakin tähän asti ja usein otan sen yhden useana päivänä perkkäin ja sitten on maha toimimaton jonkun aikaa, mutta ei häiritse ollankaan, saan sen toimimaan kyllä jos liikun ja juon vettä. Panacodiakin olen joskus syönyt, mutta en kauaa ja se oli mukavaa lääke vatsallenikin jos oikein muistan:)

32Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ke 03 Huhti 2013, 17:24

nunnu85



Sanna kirjoitti:Toi panacodi on muuten jännä juttu. Siis olen myös kuullut että kovettaisi mahaa aika tehokkaastikkin. Very Happy Mullakaan kun ei tuo imodiumi oikeastaan mahaa Kyllä mulla maha toimii joka päivä vaikka ottaisin neljä tai viiskin imodiumia päivässä. Joskus alkuun tosin kun otin kaks imodiumia päivässä ni saatto olla maha aika hiljasena seuraavanakin päivänä. Mutta ei se ummetukselle ole pahemmin koskaan mennyt. Pientä kovaa mahaa voi välillä olla mutta ei ihan sellaista kunnon ummetusta. Smile


Joo siis mä kysyin sitä lääkäriltä et onko se tosiaan niin, että se panacod kovettaa ja muistaakseni se oli juuri se codeiini mikä se kovetuksen tekee, mutta totta tuo Very Happy

33Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista To 04 Huhti 2013, 03:34

Sanna

Sanna
Admin

Pitäsköhä vaihtaa imodiumi codeiiniin jos ei tehoa enää? Very Happy Ei taida olla vaan pidemmän päälle hyväksi mahalle.

Mulla oli taas tossa edellispäivänä aikamoinen meno. Tuli pääsiäisenä kai juotua yksi kuppi liikaa kahvia tai syötyä liian isoja annoksia kun aamu lähti käyntiin taas ihan helvetillisissä merkeissä. Neljäkään imodiumia putkeen ei sitä veskirumpaa lopettanut. Hyvä että selvisin 10 minuutin työmatkasta töihin kun sama homma jatkui. Vasta joskus päivällä helpotti olo. Huhhuh! Very Happy Se on jännä ku mulla jos vetää sekasin niin ei tule edes mitään ripulia, vaan ihan melkeen normitavaraa, mutta silti maha on tosi kipeenä ja sitä tulee ihan tajuttomat määrät. Välillä ihmettelen ulosteen määrää, että miten sitä voikin tulla niin paljon kun en kamalasti edes mitään syö. Voisikohan nuo kuidut sitten oikeesti turvota niin paljon ruuansulatuksessa. Tiedä sitten. Pitäskö vähän rajottaa kaurapuuron syömistä? Very Happy

https://ibs-foorumi.palstani.com

34Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ma 08 Huhti 2013, 18:29

Tuoski



Sanna kirjoitti:Pitäsköhä vaihtaa imodiumi codeiiniin jos ei tehoa enää? Very Happy Ei taida olla vaan pidemmän päälle hyväksi mahalle.

Mulla oli taas tossa edellispäivänä aikamoinen meno. Tuli pääsiäisenä kai juotua yksi kuppi liikaa kahvia tai syötyä liian isoja annoksia kun aamu lähti käyntiin taas ihan helvetillisissä merkeissä. Neljäkään imodiumia putkeen ei sitä veskirumpaa lopettanut. Hyvä että selvisin 10 minuutin työmatkasta töihin kun sama homma jatkui. Vasta joskus päivällä helpotti olo. Huhhuh! Very Happy Se on jännä ku mulla jos vetää sekasin niin ei tule edes mitään ripulia, vaan ihan melkeen normitavaraa, mutta silti maha on tosi kipeenä ja sitä tulee ihan tajuttomat määrät. Välillä ihmettelen ulosteen määrää, että miten sitä voikin tulla niin paljon kun en kamalasti edes mitään syö. Voisikohan nuo kuidut sitten oikeesti turvota niin paljon ruuansulatuksessa. Tiedä sitten. Pitäskö vähän rajottaa kaurapuuron syömistä? Very Happy

Ite huomaan ton ihan saman jos syön kaurapuuroa/kuituja oikeestaan ollenkaan. Tuossa tuli taas joku viikko sitten vedettyä parina päivänä kaurapuuroa ja valo24h pellavaa niin tosiaan sama reaktio, vatta ei ollu sekasin mutta wc:ssä sai kyllä istua sen 10 kertaa sen päivän aikana. Mulle ainakin kuidut on aina pahasta, ihan sama onko pellavaa vai vehnää. Parempi syödä mahd. "pullaleipää" niin homma toimii parhaiten Very Happy

35Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ma 15 Huhti 2013, 17:23

nunnu85



Välillä mua oikein kotona naurattaa kun istun pöntöllä ja huutelen tolle miehelle et mistä tätä voi tulla näin paljon, ku en oo ees paljon syöny ja miten näin pieneen ihmiseen mahtuu ees tota tavaraa niin paljon!!! Very Happy

36Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ma 15 Huhti 2013, 18:09

Sanna

Sanna
Admin

Haha. Mäkin joskus tokasen huonoina päivinä että tää muija on ihan täynnä paskaa. Very Happy Tuntuu vaan välillä nii käsittämättömältä et mistä sitä tavaraa riittääki näin pienestä ihmisestä. Ja ku sitä ruokaakaan en tosiaan niin isoja annoksia syö. Onhan se hyvä ettei ole ripulilla sentään, mutta on tuo silti tosi inhaa jos kokoajan on kakkahätä. Very Happy

https://ibs-foorumi.palstani.com

37Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ti 07 Toukokuu 2013, 13:20

marey



Ootteko pistäny merkille et jos napsii imodiumia viikossa paljon ja sitten viikonloppuna pitää taukoa niin vatsa menee ihan sekaisin siitä, ettei se saakkaa enään sitä imodiumia! Surprised

38Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ti 07 Toukokuu 2013, 13:30

Esa

Esa
Admin

marey kirjoitti:Ootteko pistäny merkille et jos napsii imodiumia viikossa paljon ja sitten viikonloppuna pitää taukoa niin vatsa menee ihan sekaisin siitä, ettei se saakkaa enään sitä imodiumia! Surprised
Noinhan se suoli toimii. Se tottuu olosuhteisiin ja sopeuttaa toimintansa sen mukaan. Siksi pitkään jatkuva lääkkeen käyttö voi johtaa ojasta allikkoon. Etenkään laksatiiveja ei pidä käyttää pitkään.

Imodiumista mulla ei ole kokemusta, mulla kun ripuli kääntyy ummetukseksi muutenkin nopsaan.

39Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ti 07 Toukokuu 2013, 19:17

Sanna

Sanna
Admin

Niinhän se suolisto tekee. Itse huomannut miten imodiumin teho on laskenut aika hurjastikkin siitä, mitä se joskus aikoinaan oli. Joskus meni yhdestä tabletista maha pariksi päiväksi kovalle, nykyään ei tule samanlaista ummetusta edes neljästä imodiumista päivässä. Eli tottumista on tapahtunut. Nykyään kyllä pyrin olemaan ilman mahdollisimman paljon, ja jos otan niin otan sen yhden jos tulee paha tilanne. Vapaillakin olen ollut välillä ilman ja silti pystynyt käymään vaikka missä. Smile Mutta kyllä se välillä itselläkin tuntuu että vetää sekaisin jos on yli pari päivää ilman.

https://ibs-foorumi.palstani.com

40Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ke 08 Toukokuu 2013, 08:52

Mikimi

Mikimi

kysyin kerran apteekista että tuleeko imodiumiin toleranssi farmaseutti sanoi että saattaa tulla mutta jos on syömättä taas vähän aikaa niin se saattaa auttaa. Kyllä täytyy sanoa että en ymmärrä miten tulin ennen toimeen ilman imodiumia sillä nykyään aina jos maha on huonona niin en uskalla kyllä iman sitä lähteä kauas kotoa

41Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista To 09 Toukokuu 2013, 11:26

marey



Siis tottakai se vetää löysäksi, kun vatsa ei saa imodiumia kun se on siihen jo ehtinyt tottua! Mutta kun nykyään saattaa tulla niin kauheet kivut ja pitkään kestävä ripuli, jos en ottais edes sitä yhtä imodiumia! Ahistaa ihan kauheesti ku lääkäri nimenomaan kielsi mua sitä syömästä! mutta kun en osaa lopettaa tai saan kauhean ahdistuskohtauksen, kun en pysty liikkumaan missään ilman tätä lääkettä. Sad Voi kun löytys joku "terveellisempi" vaihtoehto imodiumille.

42Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista To 09 Toukokuu 2013, 11:55

Esa

Esa
Admin

Oletko koittanut saada ruokavaliolla suolta rauhallisemmaksi? Laktoosi, vehnä, ruis, ohra, kaali, sipuli, kivelliset hedelmät, omena, päärynä, makeutusaineet eli runsaasti FODMAP-hiilihydraatteja sisältävät kantsii koittaa jättää pois joksikin aikaa.

Sitten on nämä luonnolliset vatsan kovettajat, kuten tee, banaani, juusto ja muut maitotuotteet (laktoosittomat) joilla voi koittaa säädellä.

43Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Pe 10 Toukokuu 2013, 11:58

marey



Joo olen jättänyt maitotuotteet kokonaan pois ja vehnää koitan kovasti vähentää! Ruista en syö enään ollenkaan. Käytän myös vi-sibliniä ja syön kauratuotteita, mutta kun se vatsa menee sekasin ihan vaan jännityksestä ja panikoinnista. Toki auttaa se vähän, että mitä syö, mut jos kovasti jännittää niin kyl se pakki menee sekasin vaikkei mitään ois syönykkään sinä päivänä.

Tartteis jotain rauhottavia Very Happy

44Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Pe 10 Toukokuu 2013, 15:38

Mikimi

Mikimi

Toi on yleistä et maha menee sekasin kun jännittää tai stressaa:D et oo ainoo. Itse en aina edes huomee sitä että nyt stressaan/ahdistun ennenkun maha sanoo jotain

45Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista La 11 Toukokuu 2013, 20:44

Jukka



Oliskin olemassa jotain lievempiä rauhottavia lääkkeitä. Onhan noita diapameja ja muita mutta eihän niitä oikein jatkuvasti voi syödä, eikä lääkäri niitä helposti määrääkään, ainakaan nuorille. Tietysti noihin jännitysoireisiin voisi kokeilla beetasalpaajaa, josko se hilltsisi vähän noita fyysisiä oireita. Kannattaisi ehkä kysyä lääkäriltä olisko mahdollista kokeilla esim. propralia.

46Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Su 12 Toukokuu 2013, 08:11

Esa

Esa
Admin

Joo, propral ei vähennä jännitystä, mutta se vähentää sen aiheuttamaa sydämentykytystä, eikä tule semmoista kierrettä siitä, missä jännitysoireet pahentavat jännitystä. Ja beetasalpaaja on kumminkin paljon vähähaittaisempaa kuin rauhoittavat.

Tietty jännitystä voi vähentää myös ihan luomuna erilaisin rentoutumistekniikoin. Niihin kannattaa perehtyä.

47Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Ti 04 Kesä 2013, 18:19

hamaha



Mulle viimeisin lääkäri määräsi beetasalpaajaa (Orloc 2,5mg)jännitysoireisiin. Mun sydän hakkaa ja kädet hikoaa ja maha menee sekaisin.

Nyt olen syönyt sitä kolmisen viikkoa ja huomannut kahden ensimmäisen oireen helpottaneen. Maha on jossain määrin myös helpottanut, järjettömät ripulikohtaukset on poissa, mutta sitten päästään ystävämme ummetuksen pariin, mikä luo otollista maaperää satunnaiselle ripulille, joka on vaikeahoitoisempi kuin "säännöllinen ripuli".

Tämä ei nyt mitenkään liity topiciin Imodium, mutta kun tätä keskustelua täällä oli...

48Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Pe 19 Heinä 2013, 08:14

Sanna

Sanna
Admin

Taas takana kova yritys lopettaa Imodiumin jatkuva käyttö. Neljä päivää taas kestin ilman kunnes tänä aamuna iski taas tajuton ripuli ja mahakivut. Töihin on mentävä joten imppaa piti taas kiskoa, että jos tämän mahan saisi kuosiin ennen lähtöä.

On tainut maha tottua jo niin rajusti tuohon imodiumiin, että kun on tarpeeksi monta päivää ilman niin tulee "vierotusoireena" kova ripuli. Pitää kesälomilla kokeilla jos saisi oltua viikonkin ilman niin olisi aika hienoa. Smile Tähän mennessä taitaa tuo 4 päivää olla maksimi. Ajottain olen ollut päivän tai pari aina välissä ilman, mutta taas tulee sellainen olo, että pitää ottaa. Kamala koukku näihinkin on tullut, mutta eipä sille enää mitään voi. On ainakin auttanut vatsaoireisiin, mutta en tiedä sitten onko pidemmällä ajalla mikään järkevä ratkaisu, vaikka mulla lääkärin lupa onkin tässä takana.

https://ibs-foorumi.palstani.com

49Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Pe 19 Heinä 2013, 10:10

Esa

Esa
Admin

Veikkaanpa, että pitkäaikaiskäytössä ei enää varsinaisesti tehoa, mutta on pakko jatkaa käyttöä "vieroitusripulin" välttämiseksi. Koitapa vähentää hallitusti ottamalla pienempiä annoksia ja harvemmin, niin suoli saa rauhassa sopeutua toimimaan normaalisti ilman.

Ripulipäivät tietty kuuluvat IBS:ään ja onhan se hyvä, jos lääkkeellä voi parantaa toimintakykyä niiden aikana tarvittaessa, mutta varovainen on syytä olla. Elimistön toiminta tuppaa olemaan sellaista, että keinotekoisesti kemiallisesti aiheutettu vaikutus maksetaan vastakkaisella reaktiolla myöhemmin. Erityisen näkyvää tämä on huumeissa, mutta myös moniin lääkkeisiin liittyy sama ongelma.

50Imodiumista - Sivu 2 Empty Vs: Imodiumista Pe 19 Heinä 2013, 16:56

salha



Te jotka syötte imodiumia päivittäin, oletteko te sen kanssa täysin oireettomia? Mä välttelen imodiumia viimeiseen asti, kun siitä menee suoli sellaiseen solmuun että vatsa kramppaa koko ajan vaikkei ripulia olekaan.
Lääkäri määräs mulle Lopexia, jonka pitäis olla samanlainen valmiste (en oo kyllä tarkemmin tutkinu) ja jota otan hätätapauksissa. Senkin kans on kuitenkin ollut esim. ilmavaivoja ja yhdestä tabletista toipuminen - eli sen jälkeinen ummetus kestää useita päiviä.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 3]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa