Hitto. Yritin linkata yhden kirjoituksen Reijo Laatikaisen blogista pronutritionist.net, mutta jostain syystä tekstit eivät aukea siellä tällä hetkellä. Reijo oli juuri kirjoitellut tästä ravintoterapeutti aiheesta johon kommentoinkin aika "kärkkäästi", koska mielestäni potilaat eivät saa näistä palveluista rahoilleen vastinetta. Toki poikkeuksia on! Mutta silti saan kuulla harmittavan usein, että ihmiset ovat maksaneet suuria summia ravitsemusneuvoista, jotka eivät ole olleet sen kummoisempia kuin googlen hakupalvelusta löytyneet ohjeet.
Myöskin pääsy näille terapeuteille ja neuvojille on aika vaikeaa, vaikka alkaa jo olemaan selvää, että ruokavaliolla voitaisiin hoitaa monia sairauksia ja oireita. Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa.
Itse en ole käynyt ravintoterapeutilla, koska olen kuulemani perusteella päätellyt sen olevan turhaa kohdallani. Ja varsinkaan nyt kun parin vuoden tutkiskelun ja omien ruokavaliomuutoksien myötä olo on parantunut niin vielä vähemmän koen tarvitsevani näitä "laadukkaita" neuvoja. Eniten puistatti tuossa Reijon bloggauksessa kommentti jonka mukaan neuvonnan ulkopuolelle jäävät ihmiset noudattaisivat laadullisesti huonompaa ruokvaliota. Toki näinkin voi olla, mutta jos vähänkin omaa innostusta tutkia ravintoasioita ja haluaa paneutua oman terveyden parantamiseen niin varmasti löytää ruokavalio-ohjeita itselleen ilman neuvontaakin.
Toki pitää nyt taas muistuttaa että näitä neuvojia ja terapeutteja on vaikka mitä sorttia. Reijo joskus mainitsikin noista että ravintoterapeutti voi olla ketä tahansa, mutta ravitsemusterapeutti on ihan virallistettu toimija. Tiedä sitten kumpi on parempi, perinteistä ruokaympyrää palvovat ravitsemusterapeutit vai ihan ulalla olevat ravintoterapeutit? Toki taas muistutan että alalta varmasti löytyy myös erittäin päteviä ihmisiä, jotka ovat auttaneet monia, mutta silti näitä "vähänsinnepäin"-terapeutteja on kuulemani perusteella paljonkin liikenteessä.
Kannattaa siis suhtautua aika skeptisesti näihinkin ja ottaa selvää tereapeutista ennen kun rahojaan laittaa tiskiin. Itse olen sitä mieltä että yksinkin pärjää, jos vain jaksaa selvitellä asioita. Ei ruokavaliohoidon kuitenkaan mitään hifistelyä tarvitse olla.