IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

ravintovalmentajalla käynti?

+4
piggy78
miau
Esa
viisvitonen
8 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 2]

26ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 20 Syys 2013, 07:44

Tuoski

viisvitonen kirjoitti:Tässä siis kertausta julkisen ravintovalmentajalla käynnistäni
eka alkukesästä ja nyt ihan vasta 2. kerta johon käynnit loppui.

Fodmapit välttelyyn sietökyvyn rajalle

Siemeniäkin mm pellava

Liukoista kuitua

Siis maitotuotteita pitäs käyttää että saa kalsium yms ja jos ei niin
2 x 500 mg kalsiumia pillerissä. Ymmärsin myös ettei ibsn näkökulmasta maidossa ole muuta ongelmaa kuin laktoosi?

Keiju-margariini hyvä kun ei laktoosia

Kasviksia pitäs syödä se  minkä kärsii, marjoja myös.

Myös gluteenittomat viljat joilla variaatioita huomioiden kuitenkin fodmapit

Terapeutin mielestä  ibsllä ja refluksilla paljon yhteistä?!

Palvelu ok mutta aivan liian vähän ja mulle tuli tuli 6 kk liian myöhään..
Ihan hyvää perustietoa, ei kuitenkaan aiheeseen perehtyneille mitään uutta. Toi kuitu on itselleen iso kysymysmerkki. Viljoista saadut kuidut tuntuu aiheuttavan ihan hullunaan ilmavaivoja ja taas monille hedelmille oon allerginen (ristiallergia). En oo keksiny oikein mitään hyvää kuidun lähdettä. IBS+refluksi löytyy täältäkin.

27ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 20 Syys 2013, 08:24

Esa

Esa
Admin

ViSiblin on hyvä kuitulisä. Yleensä myös kaura ja kauralese sopivat. Täysjyväriisistä saa aika hyvin kuitua myös ja ei pitäisi aiheuttaa ongelmia.

28ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 20 Syys 2013, 08:41

viisvitonen

Tuoski kirjoitti:...
Ihan hyvää perustietoa, ei kuitenkaan aiheeseen perehtyneille mitään uutta.
Näin valitettavasti ja itse jouduin odottaan aikaa heille yli puol vuotta niin siinä ajassa ehti käydä ensin tuskahelvetin yksin läpi ja siinähän sitä tuli netistä opiskeltuakin samat asiat vielä kantapään kauttakin?! ;-(

Terapeutti myönsi ettei heidän työtään arvosteta, esim lekurit ei ohjaa heille asiakkaita (ne lääkeresepti-oikotie yritykset) ja siksi heidän palvelunsakin niukkaresurssisia (aikaa ja kertoja liian vähän) ...

Tuoski kirjoitti:
Toi kuitu on itselleen iso kysymysmerkki. Viljoista saadut kuidut tuntuu aiheuttavan ihan hullunaan ilmavaivoja ja taas monille hedelmille oon allerginen (ristiallergia). En oo keksiny oikein mitään hyvää kuidun lähdettä. IBS+refluksi löytyy täältäkin.
Eikö kaurakaan sovi? Ja olitko jo kokeillut vi sibliniä (psyllium)?

29ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 20 Syys 2013, 18:25

Tuoski

Esa kirjoitti:ViSiblin on hyvä kuitulisä. Yleensä myös kaura ja kauralese sopivat. Täysjyväriisistä saa aika hyvin kuitua myös ja ei pitäisi aiheuttaa ongelmia.
kiitokset vinkeistä Esa & viisvitonen !

Täytyykin ottaa tuo täysjyväriisi ruokavalioon. Visiblin ja kaura, ihmeellistä kyllä, eivät osu vaikka miten päin yrittäisi. On yritetty moneen kertaan, välillä pitkään pienillä annoksilla alottaen jne Smile. Valo24H pellava on ehkä ollut kaikista paras, sitä täytyy kyllä jonkin verran päivässä mättää että on hyötyä. Kuitenkin, olo nykyään pääsääntöisesti aika hyvä. Harvemmin pakki sekaisin, ehkä mennyt enemmän tuonne ummetuksen puoleen johtuen varmaankin tuosta kuitujen heikosta saannista.

30ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 01 Loka 2013, 10:10

eveliina

Kävin itse ravintovalmentajalla, tällaisella "Paula Heinosen kouluttamalla". Oli kyllä todella turha käynti. Selasi ruokapäiväkirjaani mutta ei antanut siitä mitään palautetta. Minulle jäi käsitys että hänen ruokaehdotuksensa minulle olivat samoja mitä hän itse syö. Hirveästi kaikkea hivenainetta ja vitamiinia pitäisi syödä.

Olin hakemassa vain ns. listaa mitä saa syödä ja mitä ei. Ja palautetta siihen millainen nykyinen ruokavalioni on.

Sain kyllä reseptejä mutta miten elät ns. loppuelämän parin reseptin kanssa. Lisäksi hän suositteli närästys ja suolisto-ongelmaiselle esim. lanttua, puolukkaa...

31ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 01 Loka 2013, 18:43

Esa

Esa
Admin

Tuoski kirjoitti:Visiblin ja kaura, ihmeellistä kyllä, eivät osu vaikka miten päin yrittäisi. On yritetty moneen kertaan, välillä pitkään pienillä annoksilla alottaen jne Smile
Oletko kokeillut Agiocur-rakeita? Se on samaa ratamonkuorta mutta eri muodossa, isompana rakeena. Kantsii kokeilla sekin vaihtoehto, josko vaikka sopisi paremmin.

32ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 01 Loka 2013, 18:47

Esa

Esa
Admin

eveliina kirjoitti:Kävin itse ravintovalmentajalla, tällaisella "Paula Heinosen kouluttamalla".
Eipä kaikki osaa IBS:ää. Kannattaa katsoa ravitsemusterapeutin ilmoittamista pätevyyksistä, että IBS löytyy.

http://rty.fi/jasenet-ja-liittyminen/asiantuntijarekisteri/

33ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ke 02 Loka 2013, 13:46

viisvitonen

eveliina kirjoitti:Kävin itse ravintovalmentajalla, tällaisella "Paula Heinosen kouluttamalla". Oli kyllä todella turha käynti. Selasi ruokapäiväkirjaani mutta ei antanut siitä mitään palautetta. Minulle jäi käsitys että hänen ruokaehdotuksensa minulle olivat samoja mitä hän itse syö. Hirveästi kaikkea hivenainetta ja vitamiinia pitäisi syödä.

Olin hakemassa vain ns. listaa mitä saa syödä ja mitä ei. Ja palautetta siihen millainen nykyinen ruokavalioni on.

Sain kyllä reseptejä mutta miten elät ns. loppuelämän parin reseptin kanssa. Lisäksi hän suositteli närästys ja suolisto-ongelmaiselle esim. lanttua, puolukkaa...

Onpa uskomatonta kuultavaa, heikkotasoista, ja tietenkin jouduit maksamaankin käynnistäsi veikkaan 80 eur?

34ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 04 Loka 2013, 06:15

Sanna

Sanna
Admin

Hitto. Yritin linkata yhden kirjoituksen Reijo Laatikaisen blogista pronutritionist.net, mutta jostain syystä tekstit eivät aukea siellä tällä hetkellä. Reijo oli juuri kirjoitellut tästä ravintoterapeutti aiheesta johon kommentoinkin aika "kärkkäästi", koska mielestäni potilaat eivät saa näistä palveluista rahoilleen vastinetta. Toki poikkeuksia on! Mutta silti saan kuulla harmittavan usein, että ihmiset ovat maksaneet suuria summia ravitsemusneuvoista, jotka eivät ole olleet sen kummoisempia kuin googlen hakupalvelusta löytyneet ohjeet.

Myöskin pääsy näille terapeuteille ja neuvojille on aika vaikeaa, vaikka alkaa jo olemaan selvää, että ruokavaliolla voitaisiin hoitaa monia sairauksia ja oireita. Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa.

Itse en ole käynyt ravintoterapeutilla, koska olen kuulemani perusteella päätellyt sen olevan turhaa kohdallani. Ja varsinkaan nyt kun parin vuoden tutkiskelun ja omien ruokavaliomuutoksien myötä olo on parantunut niin vielä vähemmän koen tarvitsevani näitä "laadukkaita" neuvoja. Eniten puistatti tuossa Reijon bloggauksessa kommentti jonka mukaan neuvonnan ulkopuolelle jäävät ihmiset noudattaisivat laadullisesti huonompaa ruokvaliota. Toki näinkin voi olla, mutta jos vähänkin omaa innostusta tutkia ravintoasioita ja haluaa paneutua oman terveyden parantamiseen niin varmasti löytää ruokavalio-ohjeita itselleen ilman neuvontaakin.

Toki pitää nyt taas muistuttaa että näitä neuvojia ja terapeutteja on vaikka mitä sorttia. Reijo joskus mainitsikin noista että ravintoterapeutti voi olla ketä tahansa, mutta ravitsemusterapeutti on ihan virallistettu toimija. Tiedä sitten kumpi on parempi, perinteistä ruokaympyrää palvovat ravitsemusterapeutit vai ihan ulalla olevat ravintoterapeutit? Toki taas muistutan että alalta varmasti löytyy myös erittäin päteviä ihmisiä, jotka ovat auttaneet monia, mutta silti näitä "vähänsinnepäin"-terapeutteja on kuulemani perusteella paljonkin liikenteessä.

Kannattaa siis suhtautua aika skeptisesti näihinkin ja ottaa selvää tereapeutista ennen kun rahojaan laittaa tiskiin. Itse olen sitä mieltä että yksinkin pärjää, jos vain jaksaa selvitellä asioita. Ei ruokavaliohoidon kuitenkaan mitään hifistelyä tarvitse olla.

https://ibs-foorumi.palstani.com

35ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 04 Loka 2013, 08:08

viisvitonen

Tää asia jäi vielä mainitsematta kun kävin ravitsemusterapeutilla
että hänen mukaansa kannattaa kerran päivässä syödä monivitamiinipilleri esim

Multitabs plus
http://www.multivita.fi/multivita-plus.php

jolla tuetaan elimistöä niukan ravinnon ja ehkä myös sen heikkoa imeytymistä?

Kuulosti järkevältä ohjeeltä.

36ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? La 05 Loka 2013, 07:46

Esa

Esa
Admin

Netistä löytyy kyllä kaikki se tieto minkä ravitsemusterapeuttikin voi antaa. Mutta toisaalta netistä löytyy miljoonakertainen määrä silkkaa soopaa yhtä vakuuttavasti esitettynä, ja sen oikeankaan tiedon soveltaminen ei kaikilta onnistu ilman apua. Kyllä minusta kaksi käyntiä IBS-taitoisella oikealla ravitsemusterapeutilla pitäisi seurata automaattisesti IBS-diagnoosia. Ravitsemusterapeutti on ammattilainen, joka osaa katsoa ihmisen ravitsemusta kokonaisuutena, ja huomata sieltä ne virheet siinä mitä syö, miten syö ja milloin syö. Sellaiselle, joka osaa itse etsiä oikean tiedon, tunnistaa ja hylätä väärän tiedon ja seurata omaa syömistään ja vointiaan, ravitsemusterapeutilla ei ole annettavaa, mutta useimmat eivät ole sellaisia. Monet alkavat uskoa johonkin, ja se on aina haitallista.

37ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? La 05 Loka 2013, 16:57

eveliina

Kävin siis ravintovalmentajalla, en ravitsemusterapeutilla. Ja hinta oli niinkin suolainen kuin 130e. Virheeni taisi olla se uskoin "Paula Heinosen" oppeihin, valitsin siis valmentajan sen mukaan mukaan. Olisi kannattanut käydä ihan terapeutin jutuilla.

Käynnin jälkeen kiukutti niin paljon että meinasin laittaa aika tiukkaa palautetta hänelle mutta enpä sitten vaivautunut.
Olisin tosiaan kaivannut kommenttia miten syön nyt. Kysyinkin tätä ja sain vastaukseksi vain että en nyt ihan hirveen pieleen syö...

38ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? La 05 Loka 2013, 17:04

Sanna

Sanna
Admin

Esa kirjoitti:Netistä löytyy kyllä kaikki se tieto minkä ravitsemusterapeuttikin voi antaa. Mutta toisaalta netistä löytyy miljoonakertainen määrä silkkaa soopaa yhtä vakuuttavasti esitettynä, ja sen oikeankaan tiedon soveltaminen ei kaikilta onnistu ilman apua. Kyllä minusta kaksi käyntiä IBS-taitoisella oikealla ravitsemusterapeutilla pitäisi seurata automaattisesti IBS-diagnoosia. Ravitsemusterapeutti on ammattilainen, joka osaa katsoa ihmisen ravitsemusta kokonaisuutena, ja huomata sieltä ne virheet siinä mitä syö, miten syö ja milloin syö. Sellaiselle, joka osaa itse etsiä oikean tiedon, tunnistaa ja hylätä väärän tiedon ja seurata omaa syömistään ja vointiaan, ravitsemusterapeutilla ei ole annettavaa, mutta useimmat eivät ole sellaisia. Monet alkavat uskoa johonkin, ja se on aina haitallista.

Olen kyllä tästä aivan samaa mieltä! Jokaisella pitäisi olla automaattisesti mahdollisuus päästä diagnoosin jälkeen laadukkaaseen ravintovalmennukseen. Olisi siinä itselläkin vuosi säästynyt aikaa ellei enemmänkin jos olisin saanut kunnon infot suoraan ammattilaiselta. Ja nimenomaan jokaisen pitäisi itse käydä ko neuvonnassa, koska jokaisen ruokailutottumukset ovat erilaiset samoin suolisto. Se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisilla. Aikaa tuossa ainakin säästäisi ja välttyisi "haitallisilta" kokeiluilta. Olen itse vain niin pöyristynyt siitä että minulta ko. palvelu evättiin täysin tutkimuksien yhteydessä pariinkin otteeseen. Enkä ole suostunut ko. käyntiä maksamaan omasta pussistani koska vakuutukseni kattaisi tuonkin täysin jos saisin siihen lääkäriltä lähetteen. Mutta sitä lähetettä ei sitten koskaan herunut...

39ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? La 05 Loka 2013, 17:26

viisvitonen

Niin vaikeaa on ...itse sain lekurilta lähetteen mut ravitsemusasiantuntija-yksikkö mokas pahasti ja sain ajan vasta oliko liki 9 kk päästä ... :-(

Onneksi on netti ja monet ravitsemusinfo- ja vertaistukipalvelut!

40ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? To 31 Loka 2013, 16:22

Tuoski

Esa kirjoitti:
Tuoski kirjoitti:Visiblin ja kaura, ihmeellistä kyllä, eivät osu vaikka miten päin yrittäisi. On yritetty moneen kertaan, välillä pitkään pienillä annoksilla alottaen jne Smile
Oletko kokeillut Agiocur-rakeita? Se on samaa ratamonkuorta mutta eri muodossa, isompana rakeena. Kantsii kokeilla sekin vaihtoehto, josko vaikka sopisi paremmin.
En oo noita testannu, kiitokset vinkistä. menee testiin !

41ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 01 Marras 2013, 08:31

Sanna

Sanna
Admin

Itsellä parhain tulos tuli kun lopetin liiallisen kuidun syömisen mm. kaurapuuron ja leivän ja kuitulisien kokeilun. Maha toimii paljon normaalimmin ilman kuidun tahallista mättäämistä ainakin itsellä. Ei ole maha kovalla, eikä löysällä. Silloin kun vedin vielä hulluna kaurapuuroa sain aamuisin juosta ainakin viisi kertaa isolla hädällä kun suolisto tyhjeni aivan kokoajan, sama jatkui pitkin päivää ja välillä sai yölläkin käydä. Nyt ei enää mitää moisia ongelmia kun jätti tarkoitusperäisen kuitujen syönnin pois ja kaikki kuituvalmisteet.

42ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 01 Marras 2013, 15:26

Esa

Esa
Admin

Kuidussa, kuten kaikessa muussakin, on olemassa sopivan määrän lisäksi myös liian paljon ja liian vähän. Koska yleensä syömme kuitua liian vähän, puhutaan aina sen lisäämisestä, mutta tolkku kaikessa. Etenkään ei pidä lisätä kuidun määrää äkillisesti paljon, sillä saa aikaan melkoisen ähkyn. Ummetus- ja sekamuotoisessa IBS:ssä liukenevan kuidun lisääminen on yleensä tehokkain lääke, ripulipainotteisessa tuskin niinkään.

43ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Su 03 Marras 2013, 18:56

viisvitonen

Itse pohdiskelen tota sokerinkin määrää kun kaurapuurossa, -muroissa -leivissä, peruna, porkkana, maitotuotteet jne monissa kuituruuissa on tärkkelys/sokeria mm jopa vi siblinissä on sokeria niin missähän sokerinsieto/järkevyys raja menee ettei sokerin liika syönnistä tule uutta/lisäongelmia?

44ravintovalmentajalla käynti? - Sivu 2 Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 04 Marras 2013, 20:32

Esa

Esa
Admin

Sanoisin, että raja menee sokerilimonadeissa. Sellainen on jo järjetöntä sokerin käyttöä. Tai runsas karkin syöminen.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 2]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa