IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

ravintovalmentajalla käynti?

+4
piggy78
miau
Esa
viisvitonen
8 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

1ravintovalmentajalla käynti? Empty ravintovalmentajalla käynti? Ma 13 Toukokuu 2013, 12:34

viisvitonen

Onkos kukaan kokeillut/hyödyntänyt näitä ravintovalmentajia?

Kokemuksia?

Törmäsin netissä tällaiseeen:

Dipl.Ravintoterapeutti,
...
Lopputyönä IBS (ärtyneen suolen oireyhtyma) sekä masennus

http://www.aroma-ki.fi/index.php/esittely-62

2ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 13 Toukokuu 2013, 14:21

Esa

Esa
Admin

Olen käynyt ravitsemusterapeutilla kolmesti. Ensimmäinen kerta olin ennen diagnoosia, sitten tunnin vastaanotto ja puolen tunnin seurantakäynti IBS-aiheella. Kantsii jo ennen käyntiä pitää ruokapäiväkirjaa; mitä syö, kuinka paljon, mihin aikaan, miten voi.

Ravitsemusterapeutille on kuulema vaikea päästä julkisella puolella. Mulla ekat käynnit meni työterveyteen ja tuon viimeisen maksoin omasta pussista. Eivät nuo hirveitä velota.

Sitä en sitten tiedä, mikä on ravintovalmentaja. Tätä en ainakaan löytänyt ravitsemusterapeuttien yhdistyksen rekisteristä
http://rty.fi/jasenet-ja-liittyminen/asiantuntijarekisteri/

Aromaterapiasta puhuminen herättää epäilyksiä

3ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 13 Toukokuu 2013, 14:44

viisvitonen

Esa kirjoitti:Olen käynyt ravitsemusterapeutilla kolmesti. Ensimmäinen kerta olin ennen diagnoosia, sitten tunnin vastaanotto ja puolen tunnin seurantakäynti IBS-aiheella. Kantsii jo ennen käyntiä pitää ruokapäiväkirjaa; mitä syö, kuinka paljon, mihin aikaan, miten voi.

Ravitsemusterapeutille on kuulema vaikea päästä julkisella puolella. Mulla ekat käynnit meni työterveyteen ja tuon viimeisen maksoin omasta pussista. Eivät nuo hirveitä velota.

Sitä en sitten tiedä, mikä on ravintovalmentaja. Tätä en ainakaan löytänyt ravitsemusterapeuttien yhdistyksen rekisteristä
http://rty.fi/jasenet-ja-liittyminen/asiantuntijarekisteri/

Aromaterapiasta puhuminen herättää epäilyksiä

Jos koet käynneistä hyötyneesi niin miten?

Missä päin kävit Tre, Hki vai muu?

Voitko suositella jotain kun itsekin harkisten käyntiä? :-)

Pidän itsekin päiväkirjaa

4ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 13 Toukokuu 2013, 15:40

Esa

Esa
Admin

Turussa, Sirpa Soinilla. Kyllä siinä saatiin paljon syömisen virheitä oiottua. Tuolla haulla voit etsiä oman seutusi terapeutteja. Tuo erikoisaluerajaus ei näemmä ole kovin toimiva, Soiniakaan ei IBS-pätevyydellä hakien löydy, vaikka se hänen tiedoissaan on.

5ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 13 Toukokuu 2013, 17:01

viisvitonen

Esa kirjoitti:Turussa, Sirpa Soinilla. Kyllä siinä saatiin paljon syömisen virheitä oiottua. Tuolla haulla voit etsiä oman seutusi terapeutteja. Tuo erikoisaluerajaus ei näemmä ole kovin toimiva, Soiniakaan ei IBS-pätevyydellä hakien löydy, vaikka se hänen tiedoissaan on.

Jos sopii udella, niin sivusitteko aiheita :-)
-vatsan liikahappoisuus
-ei proteiiniä hiilareiden kanssa
-hedelmät vain välipaloina erikseen
-sokerimäärä
-maitohappobakteerit, jatkuva vai riittääkö kuuri
-iltasyöminen
-veden juonti ja suolanestetasapaino
-veren kuva ravinteista (miner, vitam jne) esim hiusanalyysillä?

vai taitaa olla nää niin yksilöllisiä ettei edes peruslistaa voi laatia yleiseksi ohjeeksi?

6ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 13 Toukokuu 2013, 18:22

Esa

Esa
Admin

Syömisrytmiä ja riittävää juomista kyllä. Sokerimäärissä ei ole paljon keskustelemista, kun en harrasta karkkia ja limonaadia. Tuo, ettei proteiineja saisi syödä hiilareiden kanssa kuulostaa huuhaalta, samoin kuin hedelmien syöminen vain erikseen. Tällaisia keinotekoisia rajoituksia näkyy usein eri muotidieeteissä, mutta perää niissä harvemmin on. Haittaavat vain suotta elämää. Kivennäisiä ja vitamiineja katsottiin verestä joskus TYKSissä, mutta ei niissä mitään epänormaalia ollut. Liikahappoisuuskin on lääkärin asia. En muista puhuttiinko probiooteista, luultavasti.

7ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ke 15 Toukokuu 2013, 18:42

miau

miau

Kävin itse Hakaniemen Mehiläisessä ravintoterapeutilla, nimeä en muista. Olin kirjoittanut ruokapäiväkirjaa, mutta terapeutti ei ollut siitä niin kiinnostunut. Kehui vain, että olin osannut karsia kyllä ammattilaisen tavoin kaiken mahdollisesti suolistoa häiritsevän pois (käytinkin Vatsan ja suoliston luonnonmukainen hoito -kirjaa apuna).

Sain paljon vinkkejä mm. aamuisin olisin voinut kokeilla tyrnimehu oliiviöljy coctailia (joka luo vatsalaukkuun suojaavan kalvon). Maku oli kuitenkin niin järkyttävä, että tämä jäi. Maitohappoiksi suositeltiin käyttämään vauvoille annettavia probioottivalmisteita (joita käytän nykyisin epäsäännöllisesti jauheina pirtelöiden seassa).

Sain muutamia vinkkejä gluteenittomien leipien leipomiseen (en muista enää sivustoja) ja lisäksi terapeutti suositteli välttelemään alkoholia. Alkoholi kun voi sotkea suoliston tasapainon useiksi viikoiksi.

Papuja, vehnää ja muita suolistoa ärsyttäviä hän suositteli välttämään ja myöhemmin kun vatsa rahoittuu niin hiljalleen voisin kokeilla niiden palauttamista ruokavaliooni. Kasvissyöjänä tämä oli tietenkin helpotus.

Olin kaikin puolin tyytyväinen yhteen tapaamiskertaan, koska minulla nämä oireet nyt tuntuvat katoavan yhtä nopeasti kuin ovat ilmaantuneetkin niin eipä siinä paljoa voi. Eikä tähän oireyhtymään voi oikein mitään yleispäteviä ohjeita antaa, jokaisella on kuitenkin omat ruokailutottumukset, elämäntavat ja oireet. Aika pitkälti sitä mennään vaan kokeilemalla ja virheiden kautta oppimalla. Kai tähän arvaamattomuuteen joskus tottuu.

8ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? La 18 Toukokuu 2013, 19:11

piggy78

minä sainn lähetteen Jorvin lekurin kautta ravitsemusterapeutille ja sanoisin että olipa turha käynti. Kertoi kuitujen tarpeellisuudesta ja siitä perinteisestä lautasmallista. Ei siis mitään uutta taivaan alla.ei ollut mulle mitään apua. pale

9ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Su 19 Toukokuu 2013, 06:44

viisvitonen

Itse olen vasta 6 kk odotellut julkisen puolen ravitsemusteraoeutille eli näin arvossaan julkinen puoli pitää ravinto-opastusta sairaille..."vain otettu lääke auttaa"...

10ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Su 19 Toukokuu 2013, 18:46

miau

miau

Kannattaa suunnata yksityiselle heti kun on rahaa. Ei se yksi käynti ole kuin max 100 e. Siitä voi olla kuitenkin aivan huomattavasti hyötyä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Tietenkin jos mahdollista niin kannattaa ottaa ravintoterapeutista vähän enemmän selvää ettei mene rahat harakoille.

En haluaisi kuulostaa mitenkään näsäviisaalle, mutta julkisen puolen terveydenhuoltoon en kyllä kääntyisi ellei ole aivan pakko (ja silloin pitääkin sitten tietää mitä lääkkeitä haluaa ja mikä vaivaa, muuten menee arvailuksi). En ole saanut kunnollista hoitoa edes työterveysasemallani (jonka voisi kuvitella olla edes vähän parempien lekureiden työpaikka), mutta Mehiläisessä tai entisen Gastrolääkäreiden luona olen aina saanut tukea ja ymmärrystä asian suhteen. Eikä ärtyneen suolen oireyhtymä ole ollut yksityisillä mikään uusi asia, toisin kuin julkisessa/työterveydessä. Jopa gynekologini ymmärsi mistä on kyse. Ja kyllä se ymmärrys jo auttaa pidemmälle kuin vähättely ja asian painaminen villasella. Muutenkin se asenne on aivan erilainen kuin julkisella puolella... Voi olla tietysti minulla hyvää tuuriakin mukana.

Mutta jos sen ruuan ja ruokailun kanssa painiminen menee ihan älyttömäksi niin kannattaa kokeilla! Ja ehkä jopa useita eri ravintoterapeutteja, koska henkilökemiakin voi olla ratkaisevaa. Tai sitten voi tietenkin harkita, että perehtyy itse ravitsemukseen esim. http://www.terveysopisto.fi/?gclid=CObWja3porcCFYJ2cAodBzAAlw voi opiskella samoja kursseja kuin ravintoterapeutit (tai jopa ravintoterapeutiksi).

11ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 21 Toukokuu 2013, 06:39

viisvitonen

miau kirjoitti:Kannattaa suunnata yksityiselle heti kun on rahaa. Ei se yksi käynti ole kuin max 100 e. Siitä voi olla kuitenkin aivan huomattavasti hyötyä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Tietenkin jos mahdollista niin kannattaa ottaa ravintoterapeutista vähän enemmän selvää ettei mene rahat harakoille.

En haluaisi kuulostaa mitenkään näsäviisaalle, mutta julkisen puolen terveydenhuoltoon en kyllä kääntyisi ellei ole aivan pakko (ja silloin pitääkin sitten tietää mitä lääkkeitä haluaa ja mikä vaivaa, muuten menee arvailuksi). En ole saanut kunnollista hoitoa edes työterveysasemallani (jonka voisi kuvitella olla edes vähän parempien lekureiden työpaikka), mutta Mehiläisessä tai entisen Gastrolääkäreiden luona olen aina saanut tukea ja ymmärrystä asian suhteen. Eikä ärtyneen suolen oireyhtymä ole ollut yksityisillä mikään uusi asia, toisin kuin julkisessa/työterveydessä. Jopa gynekologini ymmärsi mistä on kyse. Ja kyllä se ymmärrys jo auttaa pidemmälle kuin vähättely ja asian painaminen villasella. Muutenkin se asenne on aivan erilainen kuin julkisella puolella... Voi olla tietysti minulla hyvää tuuriakin mukana.

Mutta jos sen ruuan ja ruokailun kanssa painiminen menee ihan älyttömäksi niin kannattaa kokeilla! Ja ehkä jopa useita eri ravintoterapeutteja, koska henkilökemiakin voi olla ratkaisevaa. Tai sitten voi tietenkin harkita, että perehtyy itse ravitsemukseen esim. http://www.terveysopisto.fi/?gclid=CObWja3porcCFYJ2cAodBzAAlw voi opiskella samoja kursseja kuin ravintoterapeutit (tai jopa ravintoterapeutiksi).

Kiitos Miau hyviä ideoita/linkkejä noista opiskelut, kiitos, ilman muuta jatkan opiskelua!

Ja muutenkin olen samaa mieltä noista "arvauskeskus"-/jopa työterveys-asiantuntjatahoista mutta kun vielä 6 kk sitten mulle luvattiin ravitsemusterapeutti ja nyt kun muistutin (siis asiakkaan piti itse muistuttaa 6 kk lähetteen surkeudesta niin on palveluprosessi syältä?!)lekuria niin alkoi yrittää uudestaan joten pitänee katsoa tie loppuun ja teen sitten vaikka valituksen kun vuosi täynnä eikä mitään tapahtu? :-)

Ja mehiläisellä olen välillä käynyt itsekin

12ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 21 Toukokuu 2013, 06:48

Sanna

Sanna
Admin

Mua ei muistaakseni ole koskaan terveyskeskuksessa tutkittu mitenkään vatsaoireiden takia. Yleensä ne käynnit on ollu sitä että sinne menee istumaan 5 minuutiksi ja lääkäri diagnosoi minua katsomalla että ibs. Yksityisellä puolella sitten alettiin oikeasti karsimaan pois keliakiaa ja muita suolistosairauksia ja pääsi tähystykseenkin heti kun halusi. Mutta yksityiselläkään lääkäri ei suostunut minulle kirjoittamaan lähetettä ratisemusterapeutille. En tiedä mikä hemmetin sairaus siinä pitäisi olla, että näille terapeuteille pääsisi? Vai onko tosiaan niin ylityöllistettyjä, että pitää karsia potilaita pois?

Itse olen ollut jo vuosia tosi turhautunut lääkäreihin ja siihen sontaan mitä sielä vastaanotolla kuulee. Itsekin nettiä selaamalla tietää enemän kuin suurinosa lääkäreistä. Mikä naurettavinta niin kutsuvat itseään vielä erikoissisätautilääkäreiksi eikä heillä ole minkäänlaista hajua miten IBS-oireita voitaisiin hoitaa. Ainut mitä minulle on ehdotettu on ollut vi-siblin. Muutoin ruokavaliosta ei ole kuulemma mitään väliä mitä syö.

Nykyään menen lääkäriin vain jos pitää sairaslomalappu hake atöihin. Muutoin ei kamalasti tule mentyä enää, jos oireet ei muutu jotenkin radikaalisti pahempaan. Oma apu on ollut tässä kaikkein tärkein kyllä, lääkäreiltä sitä en ole saanut.

https://ibs-foorumi.palstani.com

13ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 21 Toukokuu 2013, 07:06

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Mua ei muistaakseni ole koskaan terveyskeskuksessa tutkittu mitenkään vatsaoireiden takia. Yleensä ne käynnit on ollu sitä että sinne menee istumaan 5 minuutiksi ja lääkäri diagnosoi minua katsomalla että ibs. Yksityisellä puolella sitten alettiin oikeasti karsimaan pois keliakiaa ja muita suolistosairauksia ja pääsi tähystykseenkin heti kun halusi. Mutta yksityiselläkään lääkäri ei suostunut minulle kirjoittamaan lähetettä ratisemusterapeutille. En tiedä mikä hemmetin sairaus siinä pitäisi olla, että näille terapeuteille pääsisi? Vai onko tosiaan niin ylityöllistettyjä, että pitää karsia potilaita pois?

Itse olen ollut jo vuosia tosi turhautunut lääkäreihin ja siihen sontaan mitä sielä vastaanotolla kuulee. Itsekin nettiä selaamalla tietää enemän kuin suurinosa lääkäreistä. Mikä naurettavinta niin kutsuvat itseään vielä erikoissisätautilääkäreiksi eikä heillä ole minkäänlaista hajua miten IBS-oireita voitaisiin hoitaa. Ainut mitä minulle on ehdotettu on ollut vi-siblin. Muutoin ruokavaliosta ei ole kuulemma mitään väliä mitä syö.

Nykyään menen lääkäriin vain jos pitää sairaslomalappu hake atöihin. Muutoin ei kamalasti tule mentyä enää, jos oireet ei muutu jotenkin radikaalisti pahempaan. Oma apu on ollut tässä kaikkein tärkein kyllä, lääkäreiltä sitä en ole saanut.

Hieno periaaate Sanna vaikka se valitettavaa onkin ja terveys (sairasu)palvelujen suunta vain alaspäin, mutta onneksi on netti ja Sanna tää sunkin info- ja vertaistuki-foorumis! :-)

14ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 21 Toukokuu 2013, 09:50

Esa

Esa
Admin

IBS tosiaan on sairaus, jossa potilas on lääkäriä parempi asiantuntija. Silti hyvä lääkäri pystyy auttamaan. Kaikkein tärkeintähän IBS:ssä on sulkea pois muut sairaudet. Kun se on tehty, lääkärin pitäisi osata kertoa, että IBS on kurja vaiva, mutta ei tapa eikä aiheuta vaurioita. Ravitsemusterapeutteja taitaa vaan olla liian vähän. Julkisella puolella vastaanottoaikoja on tosi vähän. Mutta eipä yksityiselle tarvita lähetettä muuten kuin jos työterveys maksaa. Kelahan ei korvaa ravitsemusterapeutista mitään.

15ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ti 21 Toukokuu 2013, 12:31

viisvitonen

Esa kirjoitti:IBS tosiaan on sairaus, jossa potilas on lääkäriä parempi asiantuntija. Silti hyvä lääkäri pystyy auttamaan. Kaikkein tärkeintähän IBS:ssä on sulkea pois muut sairaudet. Kun se on tehty, lääkärin pitäisi osata kertoa, että IBS on kurja vaiva, mutta ei tapa eikä aiheuta vaurioita.

Itse en osaa/pysty sulkemaan muita sairauksia pois oli sitten kyse IBS/dyspepsia/toiminnallinen/refluksi tms, siis aina kun jää varsinainen syy ja seuraus selvittämättä eli koen lekureiden osaamattomuudeksi jos eivät saa asiakasta kivuttomaksi/oireettomaksi jos kerta ei ole mitään vakavaa että henki lähtee.....

Jos kerta syy on ravitsemuksessa/metaboliassa niin tottakai lääkeala yritys/rahamaailma lääkäreineen panostaisi ravitsemukseen, tekisi sillä bisnestä, mutta ei tietenkään tee bisnestä kun se ei kannata, ts. kun syy ei ole ravinnossa vaan jossain muualla ihmisen upeassa sitkeässä ja monimutkaisesssa GI/rauhas/hermosto-järjestelmässä ja kun ei tätä kuviota osata niin lekurit pesee kätensä sanomalla "IBS jne " ja vastuu heiltä katosi samalla "seuraava potilas"... :-)

16ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ke 22 Toukokuu 2013, 06:35

Sanna

Sanna
Admin

Esa kirjoitti:IBS tosiaan on sairaus, jossa potilas on lääkäriä parempi asiantuntija. Silti hyvä lääkäri pystyy auttamaan. Kaikkein tärkeintähän IBS:ssä on sulkea pois muut sairaudet. Kun se on tehty, lääkärin pitäisi osata kertoa, että IBS on kurja vaiva, mutta ei tapa eikä aiheuta vaurioita. Ravitsemusterapeutteja taitaa vaan olla liian vähän. Julkisella puolella vastaanottoaikoja on tosi vähän. Mutta eipä yksityiselle tarvita lähetettä muuten kuin jos työterveys maksaa. Kelahan ei korvaa ravitsemusterapeutista mitään.

Mulla on itsellä kattava vakuutus, joka korvaisi jos saisin lääkäriltä lähetteen ravitsemusterapeutille. Se vakuutus korvaa kaiken mikä on tullut lääkärin lähetteellä, eli en ihan ominpäin ole viitsinyt mennä kun tällainen mahdollisuus on. Siellä psykoterapiassa kävin kerran ja kokeilin että kattaako vakuutus jos ei lähetettä ole, eipä kattanut, joten se terapiointi jäi siihen. Aika kallista lystiä se oli kun tunti maksoi jotain päälle satasen, en nyt tarkkaa hintaa enää muista.

17ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 24 Toukokuu 2013, 09:58

StellaB

Mä etsin itse netistä ravitsemusterapeutin, jonka piti tietää IBS-ruokavaliosta jotain. Olisko ollut Lääkärikeskuksen listoilla. Käynti oli ihan ok, mutta ihan samat jutut olin jo itse löytänyt netistä, joten ei siinä oikeastaan mitään uutta oppinut, mutta 100e maksoi.

18ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 24 Toukokuu 2013, 13:54

Esa

Esa
Admin

Sanna kirjoitti:Mulla on itsellä kattava vakuutus, joka korvaisi jos saisin lääkäriltä lähetteen ravitsemusterapeutille.
No sitten. Kyllähän lääkärin pitäisi se lähete kirjoittaa, jos IBS on diagnoosi (eli muut sairaudet on suljettu pois). Jos ei kirjoita, se on ammattitaidottomuutta.

19ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Pe 24 Toukokuu 2013, 15:17

viisvitonen

StellaB kirjoitti:Mä etsin itse netistä ravitsemusterapeutin, jonka piti tietää IBS-ruokavaliosta jotain. Olisko ollut Lääkärikeskuksen listoilla. Käynti oli ihan ok, mutta ihan samat jutut olin jo itse löytänyt netistä, joten ei siinä oikeastaan mitään uutta oppinut, mutta 100e maksoi.

Nyt jo 6 kk sitten tilattu julkisen palvelun ravitsemusterapeutti ilmoitti läsnäolostaan eli vkon päästä torstaina pääsen kuuleen hänen "osaamisensa" ja pahoin pelkään sen olevan jotain yleistä "THL -suositushölinää"?
;-)

20ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? La 25 Toukokuu 2013, 04:23

Sanna

Sanna
Admin

Esa kirjoitti:
Sanna kirjoitti:Mulla on itsellä kattava vakuutus, joka korvaisi jos saisin lääkäriltä lähetteen ravitsemusterapeutille.
No sitten. Kyllähän lääkärin pitäisi se lähete kirjoittaa, jos IBS on diagnoosi (eli muut sairaudet on suljettu pois). Jos ei kirjoita, se on ammattitaidottomuutta.

Täysin samaa mieltä!

21ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 17 Kesä 2013, 15:05

viisvitonen

Vihdoin julkisella rav terapeutilla päästy käymään ( 7 kk odottelu ja pahoittelut sain..).

No tulos oli odotettu eli anti ei juuri mitään (uutta) ja terapeutilla päähuoli tuntui olevan etten saa tarpeeksi kuitua vaikka syön aamuisin pellavansiemenliotusta, kauraleipää, psylliumia ?!

Eli ymmärsin että hänen mielestään em. kuidut ei anna suolen hyville bakteereille töitä eli pitäs jotain viljasukuista alkaa syömään lisää tarttari, hirssi jne...

Lisäksi terapeutti vihjas että luontaistuotekaupat on "ala-arvoisia" että pitäs ostaa apteekista ja kun sanoin että syön samaa MHBtä jota apteekit myös mutta saan muualta halvemmalla niin ei enää kommentoinut.

No sama hoitotehokkuus jatkuu eli seur vastaanotto elokuun lopulla ! :-D

22ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 17 Kesä 2013, 15:30

Esa

Esa
Admin

Ei ravitsemusterapeutilla hyödytäkään tiuhaan käydä. Pitää välissä ehtiä katsomaan, syntyykö parannusta ehdotetuilla muutoksilla.

23ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ma 17 Kesä 2013, 15:36

viisvitonen

No joo mut ei tullut ohjeen ohjetta mitä toteuttaa kun aika loppui kesken ja tietty pitkään paussiin pääsyynä kesälomat?

24ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ke 18 Syys 2013, 10:18

viisvitonen

Tässä siis kertausta julkisen ravintovalmentajalla käynnistäni
eka alkukesästä ja nyt ihan vasta 2. kerta johon käynnit loppui.

Fodmapit välttelyyn sietökyvyn rajalle

Siemeniäkin mm pellava

Liukoista kuitua

Siis maitotuotteita pitäs käyttää että saa kalsium yms ja jos ei niin
2 x 500 mg kalsiumia pillerissä. Ymmärsin myös ettei ibsn näkökulmasta maidossa ole muuta ongelmaa kuin laktoosi?

Keiju-margariini hyvä kun ei laktoosia

Kasviksia pitäs syödä se  minkä kärsii, marjoja myös.

Myös gluteenittomat viljat joilla variaatioita huomioiden kuitenkin fodmapit

Terapeutin mielestä ibsllä ja refluksilla paljon yhteistä?!

Palvelu ok mutta aivan liian vähän ja mulle tuli tuli 6 kk liian myöhään..

25ravintovalmentajalla käynti? Empty Vs: ravintovalmentajalla käynti? Ke 18 Syys 2013, 13:10

Esa

Esa
Admin

Samaa mieltä olen kaikesta tuosta.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa