Kävin itse Hakaniemen Mehiläisessä ravintoterapeutilla, nimeä en muista. Olin kirjoittanut ruokapäiväkirjaa, mutta terapeutti ei ollut siitä niin kiinnostunut. Kehui vain, että olin osannut karsia kyllä ammattilaisen tavoin kaiken mahdollisesti suolistoa häiritsevän pois (käytinkin Vatsan ja suoliston luonnonmukainen hoito -kirjaa apuna).
Sain paljon vinkkejä mm. aamuisin olisin voinut kokeilla tyrnimehu oliiviöljy coctailia (joka luo vatsalaukkuun suojaavan kalvon). Maku oli kuitenkin niin järkyttävä, että tämä jäi. Maitohappoiksi suositeltiin käyttämään vauvoille annettavia probioottivalmisteita (joita käytän nykyisin epäsäännöllisesti jauheina pirtelöiden seassa).
Sain muutamia vinkkejä gluteenittomien leipien leipomiseen (en muista enää sivustoja) ja lisäksi terapeutti suositteli välttelemään alkoholia. Alkoholi kun voi sotkea suoliston tasapainon useiksi viikoiksi.
Papuja, vehnää ja muita suolistoa ärsyttäviä hän suositteli välttämään ja myöhemmin kun vatsa rahoittuu niin hiljalleen voisin kokeilla niiden palauttamista ruokavaliooni. Kasvissyöjänä tämä oli tietenkin helpotus.
Olin kaikin puolin tyytyväinen yhteen tapaamiskertaan, koska minulla nämä oireet nyt tuntuvat katoavan yhtä nopeasti kuin ovat ilmaantuneetkin niin eipä siinä paljoa voi. Eikä tähän oireyhtymään voi oikein mitään yleispäteviä ohjeita antaa, jokaisella on kuitenkin omat ruokailutottumukset, elämäntavat ja oireet. Aika pitkälti sitä mennään vaan kokeilemalla ja virheiden kautta oppimalla. Kai tähän arvaamattomuuteen joskus tottuu.