IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

tupakointi/alkoholi?

+5
miau
Jukka
Mikimi
Esa
viisvitonen
9 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

1tupakointi/alkoholi? Empty tupakointi/alkoholi? Pe 10 Toukokuu 2013, 19:37

viisvitonen

Mitäs nää kaksi pahista liittyy jos liittyy IBSään?

Itse polttelin 30 v ja lopetuksestakin jos 8 v ja nämä vatsaoireet pahana vasta vuoden?

Viime vuosina olutta on tullut stressiin nappailtua "liikaa" eli harva se päivä 1-2 tms eli ei kaatokännejä vaan rentoutukseen? Smile

2tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 10 Toukokuu 2013, 19:56

Esa

Esa
Admin

Kappas, ollaan sitten lopetettu samoihin aikoihin. Minä juhannuksena 2004. Ollaankohan tuttuja tupakkaverkosta? Kyllähän tupakka tekee häijyä vatsallekin. Ei nyt meillä enää kumminkaan.

Alkoholia en ole kestänyt yhtään enää viime vuosina, tulee sydämentykytyksiä ja muuta mukavaa. Mutta se kanssa tekee pahaa vatsalle. Kantsii pitää taukoa kun kokeilet ruokavaliomuutoksen tehoa.

3tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 10 Toukokuu 2013, 20:07

viisvitonen

Esa kirjoitti:Kappas, ollaan sitten lopetettu samoihin aikoihin. Minä juhannuksena 2004. Ollaankohan tuttuja tupakkaverkosta? Kyllähän tupakka tekee häijyä vatsallekin. Ei nyt meillä enää kumminkaan.

Alkoholia en ole kestänyt yhtään enää viime vuosina, tulee sydämentykytyksiä ja muuta mukavaa. Mutta se kanssa tekee pahaa vatsalle. Kantsii pitää taukoa kun kokeilet ruokavaliomuutoksen tehoa.

Totta hienoa!

Ja joo ei onnistu mullakaan enää tuskin olutta enää ja tuntuu vaan että keho heikkenee/ olotila pahenee.....?! Sad(

4tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 12:57

viisvitonen

Mites se alkoholin, eritoten hiilihappo-oluen vaikutus suoleen? Joku kertoi että vodka vedellä tai mansikkamenulla ei aiheuttaisi kipua kun ei ole hiilihappoa?

Miksi siis alkoholi ärsyttää suolta?

5tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 13:26

Esa

Esa
Admin

Alkoholi ärsyttää suolta ihan samasta syystä kuin se ärsyttää silmääkin. Se on ärsyttävä orgaaninen liuotin.

6tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 14:17

viisvitonen

Esa kirjoitti:Alkoholi ärsyttää suolta ihan samasta syystä kuin se ärsyttää silmääkin. Se on ärsyttävä orgaaninen liuotin.

Tietty, mutta miksi koetaan eroa hiilihappojuommat (olut) vrt vodkamehulla/vedellä tms?

7tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 14:20

Esa

Esa
Admin

Hiilihappo sinällään on myös ärsyttävää. Sen lisäksi että se tietenkin tekee kaasua suoleen, se on hapanta. Hiilihapotetut juomat on syytä jättää vähiin ja alkoholipitoiset vielä vähemmäksi.

8tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 14:23

viisvitonen

Esa kirjoitti:Hiilihappo sinällään on myös ärsyttävää. Sen lisäksi että se tietenkin tekee kaasua suoleen, se on hapanta. Hiilihapotetut juomat on syytä jättää vähiin ja alkoholipitoiset vielä vähemmäksi.

(Liika) Happamuuden ymmärrän vatsalle haitaksi mutta että vielä suolistoonkin asti? Eikös hapot neutraloidan heti suolen alussa?

Ja mites ja missä alkoholi imeytyy? Lorahtaako pikapikaa vatsan läpi kuten vesikin eli imeytyy olhusuolessa...

9tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 14:44

Esa

Esa
Admin

Silleenhän se alkoholi imeytyy. Hiilihapon happamuus tuskin rassaa suolistoa pitkän matkaa, eiköhän hiilidioksidi irtoa vedestä heti alkuunsa. Se hiilidioksidi rassaakin sitten koko matkan.

10tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 15:02

viisvitonen

Esa kirjoitti:Silleenhän se alkoholi imeytyy. Hiilihapon happamuus tuskin rassaa suolistoa pitkän matkaa, eiköhän hiilidioksidi irtoa vedestä heti alkuunsa. Se hiilidioksidi rassaakin sitten koko matkan.

Toi hiilidioksidi-kiusa kuulostaa järkevältä vaikka senhän myös pitäisi poistua röyhtäsyjen/hengityksen kauttakin?

Eikö alkoholi imeydy jo ennen ohutsuoltakin kun otat terävän niin sehän hurahtaa päähän sekunneissa? Voisko aatella että terävä paukku sopisikin IBS:ssä? :-)

11tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 15:21

Esa

Esa
Admin

Aatella voi mitä vaan, mutta tuskinpa on olemassa tapaa juoda viinaa vatsaa ärsyttämättä. Eiköhän jo alkoholin vaikutus hermostoonkin häiritse suolta. Toisaalta siinä on semmoinenkin puoli, että kun vähän aikaa on juomatta, niin huomaa, ettei sitä mihinkään tarvittukaan. Minä en koe jääneeni mistään paitsi, vaikkei kroppa ole kestänyt viinaa enää vuosiin.

12tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 15:51

viisvitonen

Esa kirjoitti:Aatella voi mitä vaan, mutta tuskinpa on olemassa tapaa juoda viinaa vatsaa ärsyttämättä. Eiköhän jo alkoholin vaikutus hermostoonkin häiritse suolta. Toisaalta siinä on semmoinenkin puoli, että kun vähän aikaa on juomatta, niin huomaa, ettei sitä mihinkään tarvittukaan. Minä en koe jääneeni mistään paitsi, vaikkei kroppa ole kestänyt viinaa enää vuosiin.

No tietenkin, siis yritän selvittää vain vaikutusmekanismia IBSään...

13tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 16:36

Esa

Esa
Admin

Ne on harvemmin ihan selkeitä. Ruuansulatuselimistö on niin monimutkainen kokonaisuus. Se ei edes aina reagoi samaan asiaan samalla tavalla. Siksi kestääkin kauan päästä selville siitä mikä sopii ja mikä ei. Persusperiaate selvitystyössä on kuitenkin, että ensin vedetään hyvin varovaista linjaa pari kuukautta, niin kauan että vatsa selvästi rauhoittuu ja sitten yritetään palauttaa aineksia ruokavalioon yksi kerrallaan. Tätä olen nyt 10 vuotta tehnyt ja edelleen on opiskelu kesken. Toki matkan varrella on tilannekin muuttunut.

14tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? To 23 Toukokuu 2013, 17:37

viisvitonen

Esa kirjoitti:Ne on harvemmin ihan selkeitä. Ruuansulatuselimistö on niin monimutkainen kokonaisuus. Se ei edes aina reagoi samaan asiaan samalla tavalla. Siksi kestääkin kauan päästä selville siitä mikä sopii ja mikä ei. Persusperiaate selvitystyössä on kuitenkin, että ensin vedetään hyvin varovaista linjaa pari kuukautta, niin kauan että vatsa selvästi rauhoittuu ja sitten yritetään palauttaa aineksia ruokavalioon yksi kerrallaan. Tätä olen nyt 10 vuotta tehnyt ja edelleen on opiskelu kesken. Toki matkan varrella on tilannekin muuttunut.

Joo tottakai, mut siis tässä yritän pohdiskella miten just alkoholi vaikututtaa IBSään että missä se eroaa jonkun muun ärsyttävän aineen esim viljaan, FODMAP jne?

Alkoholihan on "puhdasta" ruokaa "energiaa" ja siksi kummastelen ja edellä jo hyvin selvisi oluen haitta vaikutustapa hiilihappoisuudella ja siksi alkoholin just IBS -ärsytystä en ymmärrä vaikka muut alkoholin haitat kyllä....

15tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 24 Toukokuu 2013, 13:55

Esa

Esa
Admin

Oluessa on kolme pahaa. Alkoholi, hiilihappo ja ohran fruktaanit.

16tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 24 Toukokuu 2013, 15:15

viisvitonen

Esa kirjoitti:Oluessa on kolme pahaa. Alkoholi, hiilihappo ja ohran fruktaanit.

"ohran fruktaanit"

Ahaa, tuota en tiennytkään, kiitos!

Jos esim juo illassa 2 litraa III-olutta niin paljonkohan fruktaania ja nimenomaan IBSän kannalta?

17tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 24 Toukokuu 2013, 15:37

Esa

Esa
Admin

Mahtaneeko tuohon osata kukaan vastata? Sokerijakeista on yleensäkin huonosti tietoa. Ei kertro Finelikään niistä näitä meitä kiinnostavia frukto-oligosakkarideja ja muita, vaikka jotkin muut sokerifraktiot on eritelty.

18tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 24 Toukokuu 2013, 17:09

Mikimi

Mikimi

tupakointihan auttaa jos kärsii haavaisesta paksusuolesta, mutta itsellen ainakin ennen jo savu sai aikaan ilmavaivoja:D alkoholia en juo

19tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 24 Toukokuu 2013, 18:25

Jukka

Nikotiini taitaa olla se vaikuttava aine tuohon paksusuoleen, tuskin silti kannattaa sauhuttelua aloittaa ja eihän se alkoholikaan kovin hyvä lääke ole. Annos punaviininä päivässä voisi ehkä olla sydämelle hyväksi mutta kyllä multakin jää nämä yleensä juomatta, eipä ole vaan tullut tavaksi.

20tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Pe 24 Toukokuu 2013, 20:21

miau

miau

Itselläni tupakka ja eritoten punaviini yleensä auttavat vatsaa! Very Happy Polttelen epäsäännöllisen säännöllisesti ja ummetukseen auttaa tupakka. Punaviinin kanssa läträämisessäkin on se hyvä puoli, että jos sellaisen pullollisen kumoaa illalla niin aamulla vatsa toimii mukavasti.

Sitten tietysti ne huonot puolet... tupakoinnissahan ei ole mitään järkeä.. Mutta koska se on kivaa ja se tosiaan auttaa niin ei sen absoluuttinen lopettaminen motivoi minua lainkaan. Jos urheilen enemmän niin hengittäminen vaikeutuu sauhuttelusta johtuen ja silloin paheellinen tapa jää syrjään, mutta välillä se taas nostaa päätään (stressi/vitutus-tilanteissa yleensä). Shocked

Punaviinin olen todennut alkoholijuomista itselleni kaikista vatsaystävällisimmäksi. Olutta juon nykyisin harvemmin ja pyrin ostamaan gluteenittomia Kukko -oluita ellei ole joku spesiaalimpi tilanne ja haluan herkutella jollain muulla. Oluen jälkeen tulee yleensä turvotus, ilmavaivoja ja vatsakipuja, sama koskee siidereitä jne. (Yksi Kukko -olut on ollut yleensä ok..) Alkoholiahan ei suositella missään nimessä vatsaongelmaisille, koska alkoholi sotkee suoliston jopa useaksi viikoksi. Mutta koska itselläni tuo parin lasin nauttiminen viikonloppuisin rentouttaa ja helpottaa suoliston toimintaa seuraavana aamuna niin en tunne huonoa omatuntoa.

Ravintoterapeuttini suositteli minulle aika pitkälti absolutistista elämäntyyliä ja sitten lisäsi, että joku luomu cava ja jotkut luomut viinit (tarkempia merkkejä en muista enää) voivat olla ok pienissä määrissä. Tähän en kuitenkaan suostu vaan olen alkoholiton silloin, kun suolisto on eniten ärtynyt ja muina aikoina nautin elämästä ja hyvistä viineistä...!

21tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Ma 27 Toukokuu 2013, 13:07

Esa

Esa
Admin

Tupakka aiheuttaa ylävatsaoireita. Veikkaisin sitä myös pahentavaksi tekijäksi IBS:ssä, koska nikotiini pitää elimistöä jatkuvassa stressitilassa, mutta siitä mulla ei ole omakohtaista kokemusta, kun pääsin tupakasta jo suolistovaivojen alkuvaiheessa. Tupakoimattomana on kuitenkin paljon rauhallisempi ja varmasti se vaikuttaa.

Tupakoimisen luuleminen kivaksi on juuri se syy, miksi siihen koukkuun joudutaan. Et vaan taida uskoa sitä ennen kuin sitten muutaman vuoden kuluttua, parantumattomasti nikotinistina. En minäkään uskonut. Se on huumeiden addiktoivimmasta päästä ja siitä irti pääseminen on niin vaikeaa, ettei sitä tajua kukaan muu kuin sen läpi käynyt. Addiktoituminen alkaa heti ensimmäisestä tupakasta ja syvenee salakavalasti hiljalleen niin että siinä vaiheessa kun sen huomaa, on jo pitkällä.

22tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Ti 28 Toukokuu 2013, 11:34

Tuoski

Esa kirjoitti:Tupakka aiheuttaa ylävatsaoireita. Veikkaisin sitä myös pahentavaksi tekijäksi IBS:ssä, koska nikotiini pitää elimistöä jatkuvassa stressitilassa, mutta siitä mulla ei ole omakohtaista kokemusta, kun pääsin tupakasta jo suolistovaivojen alkuvaiheessa. Tupakoimattomana on kuitenkin paljon rauhallisempi ja varmasti se vaikuttaa.

Tupakoimisen luuleminen kivaksi on juuri se syy, miksi siihen koukkuun joudutaan. Et vaan taida uskoa sitä ennen kuin sitten muutaman vuoden kuluttua, parantumattomasti nikotinistina. En minäkään uskonut. Se on huumeiden addiktoivimmasta päästä ja siitä irti pääseminen on niin vaikeaa, ettei sitä tajua kukaan muu kuin sen läpi käynyt. Addiktoituminen alkaa heti ensimmäisestä tupakasta ja syvenee salakavalasti hiljalleen niin että siinä vaiheessa kun sen huomaa, on jo pitkällä.

Jep näinhän se menee, itellä palaa kessua ja juurikin suurimmat haitat osuu tuonne ylävatsaan (taitaa olla myös tutkittu että vaikuttaa läpän toimintaan).

23tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Ti 28 Toukokuu 2013, 17:28

miau

miau

Olen sauhutellut kohta kymmenisen vuotta siten, että pidän kuukausien taukoja ja välillä poltan yhdessä illassa askin ja seuraavan kerran yhden savukkeen viikon päästä. Joskus taukoja on puolikin vuotta, ilman sen kummempaa lopettamisyritystä yleensä päätös on riittänyt (ja aktiivinen urheilu). Pahempi riippuvuuteni on kuitenkin vehnään ja valkoiseen sokeriin, joiden lopettaminen ei taida tulla koskaan mahdolliseksi kohdallani. Very Happy

24tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Ti 28 Toukokuu 2013, 20:12

viisvitonen

miau kirjoitti:Olen sauhutellut kohta kymmenisen vuotta siten, että pidän kuukausien taukoja ja välillä poltan yhdessä illassa askin ja seuraavan kerran yhden savukkeen viikon päästä. Joskus taukoja on puolikin vuotta, ilman sen kummempaa lopettamisyritystä yleensä päätös on riittänyt (ja aktiivinen urheilu). Pahempi riippuvuuteni on kuitenkin vehnään ja valkoiseen sokeriin, joiden lopettaminen ei taida tulla koskaan mahdolliseksi kohdallani. Very Happy

Vaikka vitsinä kerrot niin totta toinen puoli - eritoten nykyaikana liiasta sokerista on liki mahdoton päästä eroon ja vehnä "koukku" gluteeneineen on myös karseesti sokerinen (joka moneen lisätty erikseen vielä gluteenia).

Nimimerkillä kaikista valitettavia kokemuksia ja vain 2/3 (tupakka,vehnä, sokeri) olen päässyt eroon :-)

25tupakointi/alkoholi? Empty Vs: tupakointi/alkoholi? Ke 29 Toukokuu 2013, 03:41

Sanna

Sanna
Admin

Mulla ei ole tupakointiin koskaan tullut mitään koukkua, mutta joskus yli viitisen vuotta sitten saatoin baarissa käydessä poltella askillisen tupakkaa hyvinkin, mutta sitten taas saatoin olla ilman pitkiäkin aikoja. Tupakasta ei koskaan siis tullut mikään päivittäinen tapa, nykyään en polta lainkaan enää. Muistelisin jotenkin, että tuolloin kun tuli poltettua silloin tällöin niin se jotenkin ehkä rentoutti jollain tavalla kehoa, vaikka ihan tajuttoman huono olohan siitäkin tuli seuraaville päiville, lähinnä päänsärkynä. Toki tupakka saattoi joskus laittaa suolenkin toimimaan vähän liian kiivaasti.

Itse olen myös ollut aikoinaan kamala pullan mussuttaja ja tuntui alkuun ihan tapolta lopettaa vehnän syönti. Rakastin myös pastaruokia ja patonkia. Tässä parin vuoden sisällä olen kyllä saanut tuon vehnän kitkettyä kokonaan pois, enkä ole liiemmin kaivannut. Jotenkin uuteen ruokavalioon on tottunut siinä määrin, ettei tule edes ajatelleeksi vehnäpullaa tai leipää tai pastaa. Very Happy Vaihtoehtoja kuitenkin löytyy kun niitä osaa etsiä. Eikä ole edes pahan makuista. Sokerista taas tuskin pääsee koskaan kokonaan eroon, mutta nykyään masu kestää sitäkin ihan hyvin. Vähän uskaltaa jo herkutellakin. Wink

https://ibs-foorumi.palstani.com

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa