IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Psyllium kuitua?

4 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

1Psyllium kuitua? Empty Psyllium kuitua? To 04 Huhti 2013, 21:51

viisvitonen




Onko kokemuksia? Kuvittelen et mulle IBS C:le ois just toi Psyllium sopivaa

2Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Pe 05 Huhti 2013, 14:56

Sanna

Sanna
Admin

Mä kokeillut tuonkin kuidun. Ehkä parempi vaikutus kuin Visiblinillä, mutta loppupeleissä ei mulle sopinut sekään. Mulla tuntuu toimivan parhaiten kuidun vähentäminen kuin sen lisääminen. Kuituja ku vetää ni saa juosta kokoajan veskissä ja maha puolkuralla joka päivä. Mutta suosittelen kyllä kokeilemaan miten sun masu reagoi siihen. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

3Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? La 06 Huhti 2013, 21:23

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Mä kokeillut tuonkin kuidun. Ehkä parempi vaikutus kuin Visiblinillä, mutta loppupeleissä ei mulle sopinut sekään. Mulla tuntuu toimivan parhaiten kuidun vähentäminen kuin sen lisääminen. Kuituja ku vetää ni saa juosta kokoajan veskissä ja maha puolkuralla joka päivä. Mutta suosittelen kyllä kokeilemaan miten sun masu reagoi siihen. Smile

Aamulla tein ekaliotuksen ja siis lekuri sanoi et mun ibs-C -sään apua on saatavissa vain kuidulla?!

Lisäksi aloin syömään tattaripuuroa aamuin illoin

4Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Su 07 Huhti 2013, 12:48

Sanna

Sanna
Admin

Mä olen kyllä edelleen eri mieltä siitä, että kuidut on ainut vaihtoehto hoitaa ibsiä tai mitään muutakaan vatsaoiretta. Toki siitä voi olla joillekin hyötyä, mutta ainut keino se ei mielestäni ole. Suomen lääkärit eivät vaan tunnu tuntevan mitään muuta hoitokeinoa tähän vaivaan kuin sen että "syö lisää kuituja". Sen takia kai ne sitä Vi-sibliniäkin tyrkyttää ja sanovat ettei muulla ruokavaliolla ole mitään merkitystä oireiden helpotuksessa. Pistää vähän aina kiehuttamaan nämä lääkärien sanomiset, jotka eivät edes aina perustu potilaan täysivaltaiseen tutkimiseen. Toki en sano nyt sitäkään, etteikö sinua olisi kunnolla tutkittu ja kuitujen saanti jotenki perusteltua. Mulla ainakin on toiminut parhaiten kuitujen vähentäminen, vaikka lääkäri alunperin mullekin tyrkytti Vi-sibliniä (joka ei sopinut lainkaan).

Mutta taas jos kuidut auttavat niin Psyllium-kuidusta on ollut paljon hyviä tuloksia IBS:n hoidossa. Psyllium-kuidusta edes löytyy tutkimuksia, toisin kuin isapaguansiemenkuoresta mitä Vi-siblinissä käytetään. En ole saanut vastausta onko kyseessä sama kuitu vai jokin ihan eri. Tietääkö joku muuten tästä? Surprised

https://ibs-foorumi.palstani.com

5Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Su 07 Huhti 2013, 13:47

Jukka



Kyllä se ihan sama kuitu taitaa olla. Kaipa nämä auttaa parhaiten juuri tuohon ummetustyyppiseen muotoon. Se tietysti aina yksilöllistä, miten mikäkin kuitu eri henkilöillä vaikuttaa, kannattaa vaan kokeilla eri valmisteilla, josko jostain olisi itselle apua. Smile

6Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Su 07 Huhti 2013, 13:48

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Mä olen kyllä edelleen eri mieltä siitä, että kuidut on ainut vaihtoehto hoitaa ibsiä tai mitään muutakaan vatsaoiretta. Toki siitä voi olla joillekin hyötyä, mutta ainut keino se ei mielestäni ole. Suomen lääkärit eivät vaan tunnu tuntevan mitään muuta hoitokeinoa tähän vaivaan kuin sen että "syö lisää kuituja". Sen takia kai ne sitä Vi-sibliniäkin tyrkyttää ja sanovat ettei muulla ruokavaliolla ole mitään merkitystä oireiden helpotuksessa. Pistää vähän aina kiehuttamaan nämä lääkärien sanomiset, jotka eivät edes aina perustu potilaan täysivaltaiseen tutkimiseen. Toki en sano nyt sitäkään, etteikö sinua olisi kunnolla tutkittu ja kuitujen saanti jotenki perusteltua. Mulla ainakin on toiminut parhaiten kuitujen vähentäminen, vaikka lääkäri alunperin mullekin tyrkytti Vi-sibliniä (joka ei sopinut lainkaan).

Mutta taas jos kuidut auttavat niin Psyllium-kuidusta on ollut paljon hyviä tuloksia IBS:n hoidossa. Psyllium-kuidusta edes löytyy tutkimuksia, toisin kuin isapaguansiemenkuoresta mitä Vi-siblinissä käytetään. En ole saanut vastausta onko kyseessä sama kuitu vai jokin ihan eri. Tietääkö joku muuten tästä? Surprised

Komppaan Sannaa eli noin lekuri sanoi mullekin, kun mulla ibs ummetuspainotteinen eli ei muuta lääkitystä ole kuin kuidun lisääminen?! Se librax lääke auttaa vain ibs-ripuliin....

Tosta kuidusta ymmärtääkseni psyllium on paras (imeytvä) eritoten versus vi-sibleen

Ostin ruokakaupasta 5 eur :lla pussin psyllistä ja nyt kahtena aamuna 2 tls ja lasiin vettä ja 2. lasillinen vettä perään joten katsotaan ja kuulostellaan mitä perästä kuuluun? ;-)

7Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Su 07 Huhti 2013, 13:49

viisvitonen



Jukka kirjoitti:Kyllä se ihan sama kuitu taitaa olla. Kaipa nämä auttaa parhaiten juuri tuohon ummetustyyppiseen muotoon. Se tietysti aina yksilöllistä, miten mikäkin kuitu eri henkilöillä vaikuttaa, kannattaa vaan kokeilla eri valmisteilla, josko jostain olisi itselle apua. Smile

Terve Jukka, ei ole sama kuitu.

8Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Su 07 Huhti 2013, 15:56

Sanna

Sanna
Admin

Mun mielipidettä kuiduista ja sen lisäämisestä tukee myös homeopaattini maininta siitä, miten ärtynyt suoli ei välttämättä pysty käsittelemään kuituja muutenkaan mitenkään normaalisti. Ne saattaa ärsyttää vaan enemmän epätasapainossa olevaa vatsaa. Toki en väitä edelleenkään, että kaikilla tilanne olisi näin. Jotkut vatsaoireet saattavat hyvinkin johtua kuidun puutteesta, mutta myös niiden vähentäminen saattaa joskus auttaa.

Itse olen huomannut jos syön normia enemmän kuituja sisältää safkaa niin tuntuu että saa käydä isolla hädällä todella monta kertaa päivässä ja jokaisella kerralla sitä tavaraa tulee ja paljon. Tässä juuri muutama päivä sitten oli päivä kun kävin varmaan 10 kertaa aamupäivällä putkeen isolla hädällä. Löysää ei ollut mutta tavaraa tuli niin paljon ja mahaan koski kamalasti. Olen ihmetellyt miten sitä voikin tulla niin paljon, kun kuitenkin aterioiden määrä ei ole mikään hulppea. En ole muuta selitystä keksinyt kuin sen, että liika kuitu jotenkin lisää myös ulostemäärää/massaa?

https://ibs-foorumi.palstani.com

9Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? To 09 Toukokuu 2013, 09:25

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Mun mielipidettä kuiduista ja sen lisäämisestä tukee myös homeopaattini maininta siitä, miten ärtynyt suoli ei välttämättä pysty käsittelemään kuituja muutenkaan mitenkään normaalisti. Ne saattaa ärsyttää vaan enemmän epätasapainossa olevaa vatsaa. Toki en väitä edelleenkään, että kaikilla tilanne olisi näin. Jotkut vatsaoireet saattavat hyvinkin johtua kuidun puutteesta, mutta myös niiden vähentäminen saattaa joskus auttaa.

Itse olen huomannut jos syön normia enemmän kuituja sisältää safkaa niin tuntuu että saa käydä isolla hädällä todella monta kertaa päivässä ja jokaisella kerralla sitä tavaraa tulee ja paljon. Tässä juuri muutama päivä sitten oli päivä kun kävin varmaan 10 kertaa aamupäivällä putkeen isolla hädällä. Löysää ei ollut mutta tavaraa tuli niin paljon ja mahaan koski kamalasti. Olen ihmetellyt miten sitä voikin tulla niin paljon, kun kuitenkin aterioiden määrä ei ole mikään hulppea. En ole muuta selitystä keksinyt kuin sen, että liika kuitu jotenkin lisää myös ulostemäärää/massaa?

Mullakin toimi suoli reilun vkon joka päivä mutta sitten flunssa-tulehdus ja söin antibioottikuurin josta iski ummetus 3 vrk eikä auttanut psylliumikaan vaan laxoperon... :-(

10Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? To 09 Toukokuu 2013, 10:25

Esa

Esa
Admin

Kuidun funktio suolessa on justiin lisätä ulosteen määrää, ja myös sitoa vettä ja siten pehmentää ulostetta. Kuitua on kahta tyyppiä, lukenevaa ja liukenematonta. Liukenematon kuitu, jota on paljon mm. rukiissa ei välttämättä auta asiaa IBS:läisillä. Liukeneva kuitu, jota psylliumin kuori on, ja sitä on myös kaurassa ja hedelmissa, sen sijaan on useinkin avuksi. Se sitoo paljon nestettä ja liukastaa. Kuidun määrän lisääminen pitää tehdä hitaasti, jotta suoli ehtii sopeutua.

Suolelle on hyväksi, että siitä menee tavaraa läpi suht paljon. Kun lasti seisoo, se menee kovemmaksi ja haitalliset bakteerit ehtivät riivata samaa kohtaa pidempään.

Mulla menee tyypillisesti niin, että muutaman päivän suoli on vähän laiskana ja maha turpoaa, sitten se tyhjentää itsensä kauhealla paniikilla ja saa juosta monta kertaa vessassa.

11Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? To 09 Toukokuu 2013, 11:38

viisvitonen



Esa kirjoitti:Kuidun funktio suolessa on justiin lisätä ulosteen määrää, ja myös sitoa vettä ja siten pehmentää ulostetta. Kuitua on kahta tyyppiä, lukenevaa ja liukenematonta. Liukenematon kuitu, jota on paljon mm. rukiissa ei välttämättä auta asiaa IBS:läisillä. Liukeneva kuitu, jota psylliumin kuori on, ja sitä on myös kaurassa ja hedelmissa, sen sijaan on useinkin avuksi. Se sitoo paljon nestettä ja liukastaa. Kuidun määrän lisääminen pitää tehdä hitaasti, jotta suoli ehtii sopeutua.

Suolelle on hyväksi, että siitä menee tavaraa läpi suht paljon. Kun lasti seisoo, se menee kovemmaksi ja haitalliset bakteerit ehtivät riivata samaa kohtaa pidempään.

Mulla menee tyypillisesti niin, että muutaman päivän suoli on vähän laiskana ja maha turpoaa, sitten se tyhjentää itsensä kauhealla paniikilla ja saa juosta monta kertaa vessassa.

"Mulla menee tyypillisesti niin, että muutaman päivän suoli on vähän laiskana ja maha turpoaa, sitten se tyhjentää itsensä kauhealla paniikilla ja saa juosta monta kertaa vessassa."

Mulla sama juttu, mikäs auttais?

Onko sulla myös refluksia rintakipuja?

12Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? To 09 Toukokuu 2013, 11:44

Esa

Esa
Admin

Enpä ole keksinyt, mikä auttaisi. Tietty se, että ruokavaliolla ym. saa suolen vähemmän kipeäksi tekee myös tyhjennyspäivistä helpompia.

Refluksi on vaivannut jo kolmisenkymmentä vuotta ja aika pitkään olen jo käyttänyt säännölisesti protonipumpun salpaajia. Ne varmaankin osaltaan pahentavat suolistovaivoja, mutta eipä auta, kun ei ilman pärjää.

13Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Ke 17 Heinä 2013, 10:15

viisvitonen




Jotain merkkillisiä käsite-eroavaisuuksia että meinaa mennä Psyllium-sanan kanssa sekaisin?! Smile 

Vi Siblin tuotesitteessäkin (alla) pomppaa ykskkaks "psyllium" sana esille?!

Itse olen tähän asti käyttänyt S-marketin "leivonnaishyllyn" Psylliumia-jauhetta jossa kuitua 85 % ja aattelin että mitä lie moskaa loppuosa ja siksi aloin kokeileen ehtaa V Sibliniä, mutta taitaa olla ihan samaa eli Vi Siblinkin sisältää "jotain moskaa" loppuosan?


"5.2 Farmakokinetiikka
Koska ispagulansiemenkuori on vain osittain liukeneva, se hajoaa veden vaikutuksesta sitoen itseensä vettä
ja turvoten, jolloin siitä muodostuu kasvilimaa. Polysakkaridien (samoin kuin ravintokuitujen) on ensin
hydrolysoiduttava monosakkarideiksi, ennen kuin ne pystyvät imeytymään suolesta. Ksylaani-tukirangan
sokeritähteet ja psylliumin sivuketjut liittyvät yhteen beetasidoksilla, joita ihmisen ruoansulatusentsyymit

eivät pysty pilkkomaan.
Alle 10 % kasvilimasta hydrolysoituu mahalaukussa, jolloin muodostuu sitoutumatonta arabinoosia.
Sitoutumaton arabinoosi imeytyy suolesta noin 85–93-prosenttisesti."

http://labeling.pfizer.com/ShowLabeling.aspx?id=733

14Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Ke 17 Heinä 2013, 11:39

Esa

Esa
Admin

Leivontahyllyn psylliumista en tiedä, mitä sisältää ja missä muodossa. Apteekista Vi-Siblin nimellä myytävä ispagulankuorirae on siis tähän käyttöön tehtyä. Se sisältää psylliumin eli ispagulan eli ratamon kuoren lisäksi sokeria ja pienen määrän suolaa. Vaikka sokeria on tuossa paljon, ei se noilla käyttömäärillä ole kovin merkityksellistä. Vi-Siblin-S sisältää sokerin sijaan sorbitolia, eikä siis sovi IBS:ään hyvin.

15Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Ke 17 Heinä 2013, 12:17

viisvitonen



Esa kirjoitti:Leivontahyllyn psylliumista en tiedä, mitä sisältää ja missä muodossa. Apteekista Vi-Siblin nimellä myytävä ispagulankuorirae on siis tähän käyttöön tehtyä. Se sisältää psylliumin eli ispagulan eli ratamon kuoren lisäksi sokeria ja pienen määrän suolaa. Vaikka sokeria on tuossa paljon, ei se noilla käyttömäärillä ole kovin merkityksellistä. Vi-Siblin-S sisältää sokerin sijaan sorbitolia, eikä siis sovi IBS:ään hyvin.

Joo kiitos taas Esa näin aattelin itsekin ja normi sokerihan on ihan jes eikä mulla ole diabetestäkään.

Mielenkiintoista nähdä kokea nyt että onko "apteekin" psyllium parempaa kuin "marketin" eli huomaanko mitään eroa käytössä muuta kuin että yli 2x kallimpaa? :-)

16Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? To 18 Heinä 2013, 05:32

viisvitonen




Vaikuttaisi siltä että vatsan kivut (sivustokivut, suolisto?) lisääntyivät ja pieretystäkin eli pullisteleeko Vi Siblin (vain yhden annoksen otin) painetta suolistoon ja "sokeriset kauraleivät/-puurot" -kaasut tulee ulos? :-)

Hmm... ei kai sentään näin isoa eroa voi olla käyttämääni Psylliumin
http://fi.finax.com/product/finax-psyllium/

ja Vi siblinin välillä jo yhdellä annoksella?!

17Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? To 18 Heinä 2013, 05:54

Sanna

Sanna
Admin

Vi-Siblinissä on ainakin sokeria tai makeutusaineita, sen mukaan kumman purkin valitsit. Mutta en tiedä aiheuttaako se heti niin suurta vaivaa tosin sen vuoksi. Itselle tuo tuote ei sopinut aikoinaan lainkaan. Tuli ihan tajuttomat ilmavaivat ja maha oli todella löysällä. Vajaan kuukauden sitä yritin ottaa pieninä annoksina, mutta maha ei kertakaikkiaan tykännyt. On ollut parempi olo ilman. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

18Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? To 18 Heinä 2013, 09:12

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Vi-Siblinissä on ainakin sokeria tai makeutusaineita, sen mukaan kumman purkin valitsit. Mutta en tiedä aiheuttaako se heti niin suurta vaivaa tosin sen vuoksi. Itselle tuo tuote ei sopinut aikoinaan lainkaan. Tuli ihan tajuttomat ilmavaivat ja maha oli todella löysällä. Vajaan kuukauden sitä yritin ottaa pieninä annoksina, mutta maha ei kertakaikkiaan tykännyt. On ollut parempi olo ilman. Smile

Hienoa, kaikki lisälääke tms joka ei auta on tietty turhaa..

Syön sitä sokerista versiota ja 2 annos otettu eli samoin kuin eilen
josko toistuis oireet?

19Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Pe 19 Heinä 2013, 05:51

Esa

Esa
Admin

Jos koet hyväksi, niin haepa lääkäriltä resepti. Se on Kelakorvattavaa. Kilon tai puolen kilon paketissa on yksikköhintakin paljon halvempi kuin pienissä.

20Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Pe 19 Heinä 2013, 06:01

viisvitonen



Esa kirjoitti:Jos koet hyväksi, niin haepa lääkäriltä resepti. Se on Kelakorvattavaa. Kilon tai puolen kilon paketissa on yksikköhintakin paljon halvempi kuin pienissä.

Aivan, hyvä, tämä kävi jo mielessä ja ilman muuta haen jos ei "testissä" tule yllätyksiä ja miksi tulisi kun olen IBS/d ja psylliumkin on sopinut!

Kohta otan 3. vrk annoksen ja ei eilen mitään ihmeempiä oireita eli hyvillä mielin jatkan.

21Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Pe 19 Heinä 2013, 09:57

Esa

Esa
Admin

Muistathan kuitenkin, ettei saa lisätä käyttömäärää nopeasti. Suolelle pitää antaa aikaa sopeutua suurempaan tavaramäärään, muuten tulee vain ähky. Siksi ViSiblinin käyttö aloitetaan puolikkaalla mitallisella kerran päivässä ja nostetaan parin viikon välein annosta siihen mikä sitten lopulta hyvältä tuntuu. Mulla nykyään koko mitallinen 2 kertaa päivässä tuntuu sopivalta. Joskus lisään kolmannen joksikin aikaa. Aamuannos menee mukavasti jogurtissa ja ilta-annos sokerittomassa marjakiisselissä.

22Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Pe 19 Heinä 2013, 10:39

viisvitonen



Esa kirjoitti:Muistathan kuitenkin, ettei saa lisätä käyttömäärää nopeasti. Suolelle pitää antaa aikaa sopeutua suurempaan tavaramäärään, muuten tulee vain ähky. Siksi ViSiblinin käyttö aloitetaan puolikkaalla mitallisella kerran päivässä ja nostetaan parin viikon välein annosta siihen mikä sitten lopulta hyvältä tuntuu. Mulla nykyään koko mitallinen 2 kertaa päivässä tuntuu sopivalta. Joskus lisään kolmannen joksikin aikaa. Aamuannos menee mukavasti jogurtissa ja ilta-annos sokerittomassa marjakiisselissä.

Mulla siis 1 mitallinen kerran vrk ihan veteen sekoittaen ja lisää vettä päälle ja ok seurailen jopa 2 vkoa ennen mahd nostoa.

Voisko varoen sanoa ettei ainakaan ole haitannut päinvastoin ehkä jopa joitakin hetkiä että kipu tms epämukavuus poistunut toviksi?

Paljonko Esa syöt vielä muita kuituja vielä päälle ja millaisia kuituja?

23Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Pe 19 Heinä 2013, 12:52

Esa

Esa
Admin

Kyllä minä muutenkin suosin kuitupitoisia aineksia. Kauraa leipänä, muroina ja puurona, kasviksia, hedelmiä ja marjoja, täysjyväriisiä, runsaskuituista gluteenitonta pastaa. En ole niistä määriä laskenut.

24Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Ti 23 Heinä 2013, 11:27

viisvitonen



Vi siblin annosta pitänee jo nostaa kun "hiljaista" suolen toiminnassa :-) ja varmaankin pitänee turvautua väliin Macrogoliin?

Olen tainnut syödä liikaa hiilareita (tärkkelystä eritoten kaura peruna riisi jne) kun suolisto kaasutusta pikkasen liikaa :-(

Eihän Vi siblinin pitäs vatsalaukkua ärsyttää vaikka onkin "raakaa kasvista"?

25Psyllium kuitua? Empty Vs: Psyllium kuitua? Ti 23 Heinä 2013, 21:00

Jukka



Nyt kun olen vähän aikaa ViSibliniä syönyt, niin ihan hyvin se on toiminut, eikä ole tullut mitään kummempia vaivoja. Niin tuskin se mitenkään mahalaukkua ärsyttää. Mulle nämä psylliumit ja pellavarouheet on kyllä sopineet. Oikeastaan vain guarkumista mulle on tullut pahempia oireita mutta eipä sitä toki voi ibs-vaivaselle suositellakaan, jossei sitten ummetukseen;) .

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa