IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Omia kokemuksiani

+11
piggy78
Esa
Mea
hamaha
Mikimi
viisvitonen
marey
StellaB
iluvatar
Tuoski
Sanna
15 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3

Siirry alas  Viesti [Sivu 3 / 3]

51Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani La 08 Kesä 2013, 06:00

Esa

Esa
Admin

Niin, kyllähän sitä varmaan voi pitää jonkinmoisena indikaattorina huonosta ruokavaliosta. IBS ei kuitenkaan tarkoita yksipuolista ruokavaliota eikä minkään puutosta tai ylimäärää. Kaikkea tarvitsemaansa voi ja pitää syödä monipuolisesti vaikka välttääkin FODMAP:eja.

52Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani La 08 Kesä 2013, 07:47

viisvitonen



Esa kirjoitti:Niin, kyllähän sitä varmaan voi pitää jonkinmoisena indikaattorina huonosta ruokavaliosta. IBS ei kuitenkaan tarkoita yksipuolista ruokavaliota eikä minkään puutosta tai ylimäärää. Kaikkea tarvitsemaansa voi ja pitää syödä monipuolisesti vaikka välttääkin FODMAP:eja.


"Kaikkea tarvitsemaansa voi ja pitää syödä monipuolisesti"

Tossa asian helppous ja samalla vaikeus onkin kun mistä sitä tietä mitä "tarvtsee" ?!

Yhteiskunta voisi "sairaille" kustantaa aika ajoin perusteellisen verenkuvan vitaminiin, mineraali, hivenaine jne tilasta, jolloin saisi selvän pohjan mitä ravinteita kaipaa jolloin enää jäisi itselle jäljelle etsiä se ruoka joka sopii itselle ja jossa olisi sitten niitä ravinteita joita kehosta puuttuu.

53Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani La 08 Kesä 2013, 09:06

Sanna

Sanna
Admin

Helpommin sanottu kuin tehty, jos ei ole perehtynyt tarkasti asioihin. Itse ainakin tuntuu, että syön melko vähän, vaikka silläkin ole kyllä pärjännyt. Tuntuu kyllä että voisi se ruokavalio vielä vähän parempikin olla, mutta pikkuhiljaa ylöspäin. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

54Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani La 08 Kesä 2013, 11:51

Esa

Esa
Admin

Eipä se nyt niin monimutkaista ole. Oikeastaan tarkkailtava asia on, että syö paljon hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljaa, vaikka ei voi syödä kaikkia hedelmiä, kasviksia ja viljalajeja. Ei FODMAP-rajoitus estä syömästä ravitsemussuositusten mukaisesti, se vaan rajoittaa valinnanvapautta muutaman ryhmän sisällä.

55Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani La 08 Kesä 2013, 18:20

viisvitonen



Esa kirjoitti:Eipä se nyt niin monimutkaista ole. Oikeastaan tarkkailtava asia on, että syö paljon hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljaa, vaikka ei voi syödä kaikkia hedelmiä, kasviksia ja viljalajeja. Ei FODMAP-rajoitus estä syömästä ravitsemussuositusten mukaisesti, se vaan rajoittaa valinnanvapautta muutaman ryhmän sisällä.

Hmm.. edelleen väitän että voi olla mutkikasta "sormi suussa hakuaamuntaa" eli puhutaan jopa vuosikausien mahdollisesta ravitsemusongelmasta "vääristyksestä" ja jos sais lähdöksi kunnon analyysin koko kehon ravintoarvoista/varastoista esim. vrt. vaikka D niin tietäisi oikeasti tsempata niitä ruokia missä esim Deetä on.

Onhan selvää että sairauksien ennaltaehkäisy on se säästöä tuottava asia yhteiskunnalle, eikä vaan sairauksien jälkihoito joka vielä pukkaa nykyään jäämään vielä vain oireiden (kesto) hoidoksi.

56Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani La 08 Kesä 2013, 18:21

piggy78



Itselle kova paikka on kaiken maailman sokerin ja erilaisten makeutusaineiden vähentäminen.ei voi syödä:sipulia papuja limsaa namia keksejä leivonnaisia ruisleipää vehnäjauhopöpelöä ei käristettyä ei mausteista ei rasvasta.ei omppua päärynää meloonia viinirypäleitä...tuntuu että todella moni ei käy joten kyllä mua ainakin ahdistaa lista joka vaan pitenee päivä päivältä.

57Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Su 09 Kesä 2013, 05:16

Esa

Esa
Admin

Ruokarajoituksiin tottuu pian. Ei se ole hyvää, mistä tulee kipeäksi. Syanidikin kuulema maistuu mantelilta, mutta harvapa harmittelee, ettei voi sitä syödä. Kyse on pitkälti tottumuksista.

Sitä deetä ei kyllä ruuasta saa tarpeeksi. Sitä pitää syödä pillereinä. FODMAP-rajoitus vähentää tietenkin prebiootteja ja siksi onkin tärkeää, ettei tee rajoituksesta tiukempaa kuin on pakko. Vitamiineja ja hivenaineita kyllä saa ihan samalla tavalla kuin rajoittamattomasta ruokavaliosta.

58Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Su 09 Kesä 2013, 20:36

meggiee



Olen varmaan jonkin sortin masokisti koska syön mitä sattuu huolimatta siitä, että tiedän sen olevan pahaksi ja tiedän miten suoleni tulee reagoimaan. Joskus kuitenkin tuntuu, että pääsen melko vähillä ongelmilla vaikka söisinkin "huonoja" ruokia eikä oireita aina ilmaannu ihan kamalan paljon. Joskus taas saan kärsiä huonojen ruokavalintojen tai ylensyömisen takia, kuten tänään...

Eilen söin käytännössä ihan koko päivän ilman taukoja, grillattuja juttuja ja muuta epäterveellistä, suklaata, patonkia, perunasalaattia, siideriä, muuta alkoholia... Ja myöhään illalla erehdyin vielä syömään jäätelöäkin. Siitäkös mahani "innostui" ja koko yön oli kauheita ilmavaivoja ja ilmaa vatsassa... Tänään ollut kamala olo, ei ripulia mutta muuten maha tuntunut ihmeelliseltä.
Tiedän, oma vika, mutta koskaan en tiedä millaisia jälkiseuraamuksia tarkalleen tulee.

Onko täällä kellään muulla ongelmana peräsuolen tuleminen ulos peräaukosta? Tai jotain vastaavaa. Itselläni niin käy joskus, ja tuntuu todella inhottavalta... Joudun ikäänkuin työntämään sen takaisin sisään, ja se tunne on kamala.

59Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Su 09 Kesä 2013, 21:07

viisvitonen



meggiee kirjoitti:Olen varmaan jonkin sortin masokisti koska syön mitä sattuu huolimatta siitä, että tiedän sen olevan pahaksi ja tiedän miten suoleni tulee reagoimaan. Joskus kuitenkin tuntuu, että pääsen melko vähillä ongelmilla vaikka söisinkin "huonoja" ruokia eikä oireita aina ilmaannu ihan kamalan paljon. Joskus taas saan kärsiä huonojen ruokavalintojen tai ylensyömisen takia, kuten tänään...

Eilen söin käytännössä ihan koko päivän ilman taukoja, grillattuja juttuja ja muuta epäterveellistä, suklaata, patonkia, perunasalaattia, siideriä, muuta alkoholia... Ja myöhään illalla erehdyin vielä syömään jäätelöäkin. Siitäkös mahani "innostui" ja koko yön oli kauheita ilmavaivoja ja ilmaa vatsassa... Tänään ollut kamala olo, ei ripulia mutta muuten maha tuntunut ihmeelliseltä.
Tiedän, oma vika, mutta koskaan en tiedä millaisia jälkiseuraamuksia tarkalleen tulee.

Onko täällä kellään muulla ongelmana peräsuolen tuleminen ulos peräaukosta? Tai jotain vastaavaa. Itselläni niin käy joskus, ja tuntuu todella inhottavalta... Joudun ikäänkuin työntämään sen takaisin sisään, ja se tunne on kamala.


"Siitäkös mahani "innostui" ja koko yön oli kauheita ilmavaivoja ja ilmaa vatsassa... Tänään ollut kamala olo, ei ripulia mutta muuten maha tuntunut ihmeelliseltä"

Oletko kokeillut rennietä em. tyylisiin akuuttiin ruuansulatus vatsahäiriöön?

60Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Su 09 Kesä 2013, 22:52

meggiee



Eipä ole tullut noita kokeiltua. En oikein usko että tähän vaivaan nuo auttavat?

61Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ma 10 Kesä 2013, 05:32

Esa

Esa
Admin

meggiee kirjoitti:Onko täällä kellään muulla ongelmana peräsuolen tuleminen ulos peräaukosta? Tai jotain vastaavaa. Itselläni niin käy joskus, ja tuntuu todella inhottavalta... Joudun ikäänkuin työntämään sen takaisin sisään, ja se tunne on kamala.
Sisäisiä pukamia. Tulee niistä pitkistä istunnoista. Tuo on justiin oikein että työnnät takaisin. Lisäksi kannattaa pestä vedellä kunnolla puhtaaksi ja käyttää paperia vain kuivaamiseen.

62Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ma 10 Kesä 2013, 20:05

meggiee



Hmm vai pukamia... Luin just tänään niistä netissä ja vaikuttaa tosiaan siltä että mulla on niitä. Tänään tuli vähän vertakin mukana. Pitäisiköhän raahautua lääkäriin vai vaan antaa olla?

63Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 11 Kesä 2013, 05:59

Esa

Esa
Admin

Eipä lääkäri niille paljon voi. Leikkaaminen on niin hankala homma, että kannattaa vasta jos ei niiden kanssa saa oltua. Jos tulee semmoinen pinkeän kipeä ulkoinen patti niin niitä kyllä sitten avataankin. Verenvuodosta on kyllä syytä lääkärille mainita kun käyt. Se on kyllä ihan tavallista, että pukamat vuotaa aina välillä, mutta on syytä varmistua, ettei se tule muusta.

Lääkevoiteita kannattaa käyttää kuuriluontoisesti siinä kohtaa, jos ripulin tai liian istumisen vuoksi lakkaavat pysymästä sisällä. Scheriproct on tehokas.

64Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ke 12 Kesä 2013, 12:18

iluvatar



Mä oon kans välillä tollanen masokisti.. jos on hyvää niin siitä voi sit kärsiä vähän eikö...

Siihen akneen kommentoisin et minäkin oon kärsinyt siitä, e-pillerit ainoa mikä pitää kurissa. Siitä on spekuloitu et maidon kaseiini aiheuttais aknea mut ei olla voitu todistaa kuitenkaan. Mulla kaiken maidon poisjättäminen on auttanut omasta mielestä ja nopeiden sokereiden mut helpompi syödä vaan niitä pillereitä ku tasapainoilla ihon kanssa.

65Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani To 17 Heinä 2014, 00:43

Ire



Vieläkin olen jonossa lääkäriin, mutta nyt mietin, että onkohan mulla sittenkin IBS-A IBS-D:n sijasta. Tai että onko tällä hetkellä ainakin. Oon aina ajatellut, ettei mulla voi olla ummetusta kun suoli toimii kuitenkin joka päivä. Nyt low fodmapin aloituksen ja Vi-Siblinin myötä on ripulit muutamaa pahaa kohtausta lukuun ottamatta kuitenkin tasoittuneet ja sen entisen sijaan että aamuisin saattoi joutua loputtomasti juosta vessassa ja siltikin vielä päivän mittaankin, on alkanut suolen toiminta tasoittua sillälailla että normiksi on jopa muodostunut se kerta päivässä tai kenties pari, ja pari päivää on jopa ollut kun en ole käynyt isolla hädällä kertaakaan! Ja tuollaista tilannetta ei ollut ollut vuosiin. Nyt olen vaan ruvennut miettimään että onkohan sittenkin heittänyt vähän ummetuksen puolelle. Nimittäin vaikka päivittäistä ripulia ei enää ole, ei sieltä mitään kunnon isoa jöötiäkään yleensä tule, usein vähän sellaista höttöä tai papanaa (meneekö TMI:ksi?).

Voiko ummetusta olla ikään kuin tietämättään? En nimittäin esim äsken huomannut varsinaista vessahätää tai mitään muuta kuin vähän epämukava turvonnut olo (söin tänään tosi huonosti, ajattelin sen olevan "normaalia") mutta sitten huomasin, älkää kysykö miten, että peräsuolessa oli tavaraa jumissa..... Piti sitten ähkiä aika kauan pytyllä että ne pari papanaa tuli ulos (Very Happy en voi uskoa että puhun tästä näin yksityiskohtaisesti netissä Very Happy) ja jotenkin olosta voi päätellä ettei kaikki tullut ulos vieläkään vaan pitää varmaan odottaa aamuun jolloin suoli yleensä tyhjenee parhaiten. Kyllä mulle tuttua on se yleinen tunne ettei tyhjene kunnolla mutta en ole yhdistänyt sitä ummetukseen, koska mulla on aina ollut ripulipainotteista ja ajattelin ettei ummetus voi olla samalla jos tavaraa kuitenkin tulee useasti päivässä ulos.... Osaisiko joku nyt vähän selventää tätä mulle? Mikä lasketaan ummetukseksi?? Plus voiko ummetusta ja ripulia olla samaan aikaan, koska välillä käy niinkin että maha kuralla mutta kestää ennen kuin mitään tulee ulos ja saattaa joutua käymään useassa erässä.

66Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani To 17 Heinä 2014, 19:15

Esa

Esa
Admin

Virallisesti ummetukseksi lasketaan jos ei tule kolmeen vuorokauteen mitään ulos, mutta ei sen niin pahaa tarvitse olla jotta IBS voidaan katsoa sekamuotoiseksi tai ummetusvoittoiseksi. Se, että vatsa on ns. kovalla on jo siihen suuntaan. Kyllähän ripulin hellittäminen vetää vatsan kovalle ennen kuin se tasaantuu, jos ehtii tasaantua. Eli ripulivoittoisellakin voi olla välillä maha kovalla.

Käytännön merkitystähän tällä on hoidon kannalta vain sikäli, että ei kannata käyttää mitään vatsaa koventavaa jos välillä vetää ummelle, eikä pehmentävää jos välillä vetää ripulille, koska silloin vain pahentaa asiaa.

67Omia kokemuksiani - Sivu 3 Empty Vs: Omia kokemuksiani Pe 18 Heinä 2014, 19:05

Jukka



Välillä tuntuu ettei suoli tyhjene kunnolla ja joskus vaikka ei oikein ripuliakaan olis, täytyy kuitenkin käydä useampaan kertaan vessassa. Auttaahan vi-siblinit ja muutkin kuidut näihin jonkinverran mutta harmillistahan tämmönen epämääränen suolentoiminta toki on.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 3 / 3]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa