IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Omia kokemuksiani

+11
piggy78
Esa
Mea
hamaha
Mikimi
viisvitonen
marey
StellaB
iluvatar
Tuoski
Sanna
15 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 3]

26Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani To 16 Toukokuu 2013, 05:27

piggy78

Kysyisin että miten olette toimineet jos on tämä sekaversio.kun jos lisään kuitua ilmavaivat ja kehnokin olo lisääntyy ja jos taas en lisää menen ihan ummetukselle joka ei todellakaan ole hyvä sekään.miten ihmeessä löytää tasapaino tässä kuitujutussa vai onko edes mahdollista?

27Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani To 16 Toukokuu 2013, 06:03

Esa

Esa
Admin

Visibliniä jos käyttää, niin se pitää aloittaa hyvin varovasti. Puoli mitallista kerran päivässä alkuun ja sitten viikon päästä toinen puolimitallinen ja näin edelleen hiljalleen annosta nostaen. Kun suoli saa tottua rauhassa, siitä ei tule ähky olo. Jos heti alkaa käyttää täyttä annosta, suolen sisällön äkillinen lisääntyminen tuntuu tukalalta. Samaan tapaan hiljalleen lisäten muunkin kuituvalmisteen tai kuitupitoisemman ruuan kanssa. Ja geeliytyvää kuitua, ei ruisleipää ja vehnälesettä. Psyllium ja kaura ovat hyviä.

28Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 21 Toukokuu 2013, 06:59

viisvitonen

Mea kirjoitti:Voi että! Olipas ihan mielettömän ihanaa löytää tämä foorumi ja ihmisiä, jotka kärsii tästä samasta vaivasta. Mä en ole ikinä törmännyt yhteenkään muuhun vatsavaivaiseen ihmiseen ja se on tuntunut hyvin ahdistavalta. Usein mieltä on vallannut ajatus, että mussa on oltava joku suurempi vika, koska kellään muulla ei tätä vaivaa oo. Hyvin lohduttava fiilis, etten olekaan ainut. Smile

Mä halusin myös päästä kertomaan mun kokemuksia ja antamaan teille pieniä vinkkejä. Mä aloin oireilemaan lähes kaksi vuotta sitten. Ja nämä lähes kaksi vuotta ovat olleet yhtä helvettiä. Ehdottomasti hirvein vaihe mun elämässä. Vatsaan on sattunut pirusti, se on ollut hyvin usein aivan sekaisin, eikä ole mihinkään pystynyt lähtemään, on monia unettomia öitä takana vatsakipujen takia, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, lievää masennusta ja vaikka mitä muuta! Mä olen ravannut lukemattomia kertoja lääkärissä, multa on otettu verikokeita, on tähystetty, on määrätty kymmeniä reseptejä, mut mistään ei oo löytynyt apua. Mikään ei ole masentanut ja ahdistanut mua niin paljon kuin lääkärin diagnoosi "Sulla on IBS eikä siihen ole parannuskeinoa. Se on vaan sun ominaisuus. Täytyy oppia elämään."

Tuon diagnoosin jälkeen mä päätin, että minähän en tuohon tyydy. Mulla ei ole ollut tätä vaivaa syntymästäni lähtien, joten jokin ulkoinen tekijä on aivan varmasti tämän IBS:n laukaissut ja mä totta hitossa selvitän sen ja etsin parannuskeinon. Ja niin mä selvitinkin!

Mun IBS:n taustalla on useat peräkkäiset antibioottikuurit, jotka olivat nähtävästi pilanneet mun suolistoflooran ihan kokonaan. Silloin kun mä tän asian oivalsin (itse asiassa vasta ihan vähän aikaa sitten), niin mua huvitti, että sama lääkäri joka oli mulle antibiootteja määrännyt, "hoiti" sen jälkeen myös vatsaani, eikä sillä ollut käynyt pienessä mielessäkään mikä vois olla mun oireilun taustalla.

Nyt mä olen syönyt säännöllisesti maitohappobakteereja, ja oon hankkinut markkinoiden vahvimpia eikä mitään perus lacto seveniä ja mitä näitä nyt on. Ja kokoajan mennään parempaan ja parempaan suuntaan. Smile Myös mielentilalla on ollut suuri vaikutus; kun mä uskon täysillä mun maitohappobakteereihin ja siihen, että kyllä mä pystyn tästä parantumaan niin sillä on ihan mielettömän suuri vaikutus mun yleiseen hyvinvointiin.
Kannattaa tarkastella sitä aikaa, jolloin aloitte oireilemaan. Taustalla voi olla ihan mikä tahansa syy; jokin ulkoinen ärsyke (kuten mun tapauksessa antibiootit) tai psyykkinen. Ja mun mielestä about 99 % IBS:n oireista aiheutuvat mielentilasta (esimerkiksi silloin kun mä olen maistelemassa hieman alkoholia, niin mua ei satu koskaan vatsaan eikä se ole sekaisin tms, koska olen nähtävästi silloin täysillä rentoutunut Very Happy). Kun on kokoajan pieni stressi tai pelko päällä (vaikkei sitä tiedostaisikaan), se heijastuu suoraan vatsaan. Ja sen kyllä tiedän, että kun on joskus oireillut todella voimakkaasti jossakin sosiaalisessa tilanteessa, alkaa jatkossakin pelkäämään oikeastaan ihan kaikkia sosiaalisia tilanteita. Tulee vaan sellanen noidankehä.

Tsemppiä teille kaikille! Smile

Mea, pakko kysyä kun kirjoitat yllä

"olen syönyt säännöllisesti maitohappobakteereja, ja oon hankkinut markkinoiden vahvimpia"

että minkä nimistä ja miten määrittelet vahvuuden kun olen kysellyt vaikka keltä niin kukaan ei oikein osaa sanoa, ei edes lekurit joten tuntuu että ihan sama mitä MHBtä syö kunhan vaan syö? :-)

29Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ke 22 Toukokuu 2013, 17:18

miau

miau

"olen syönyt säännöllisesti maitohappobakteereja, ja oon hankkinut markkinoiden vahvimpia"

että minkä nimistä ja miten määrittelet vahvuuden kun olen kysellyt vaikka keltä niin kukaan ei oikein osaa sanoa, ei edes lekurit joten tuntuu että ihan sama mitä MHBtä syö kunhan vaan syö? :-)[/quote]

Ja minulle ravintoterapeutti suositteli ehdottomasti markkinoilta löytyviä hellävaraisimpia maitohappo/probioottivalmisteita eli: DDS Junior, Probiootti Baby tai Biolatte BB.

Omien kokemuksieni mukaan nuo vauvojen maitohapot ovat olleet turvallisia ja riittäviä.

30Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ke 22 Toukokuu 2013, 18:12

viisvitonen

miau kirjoitti:"olen syönyt säännöllisesti maitohappobakteereja, ja oon hankkinut markkinoiden vahvimpia"

että minkä nimistä ja miten määrittelet vahvuuden kun olen kysellyt vaikka keltä niin kukaan ei oikein osaa sanoa, ei edes lekurit joten tuntuu että ihan sama mitä MHBtä syö kunhan vaan syö? :-)

Ja minulle ravintoterapeutti suositteli ehdottomasti markkinoilta löytyviä hellävaraisimpia maitohappo/probioottivalmisteita eli: DDS Junior, Probiootti Baby tai Biolatte BB.

Omien kokemuksieni mukaan nuo vauvojen maitohapot ovat olleet turvallisia ja riittäviä.[/quote]

Ok kiitos

Ohessa löysin netistä DDS juniorin sisältöä

"Riisitärkkelys 85%
Frukto-oligosakkaridit 10%
Bifidobacterium infantis 2%
Lactobacillus acidophilus 1%
Natriumstearaatti"

http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/cPath/30/products_id/433

...ja huolestuttaa kun moniin MHB-pillereidin laitetaan
FODMAP-aineita, prebiootteja, "ruuaksi" probiooteille,
joten koetteko tuon vakavaksi haitaksi?

Itse olen usein törmännyt inuliiniin. Syön itse gefilus bacic jossa ei ole.

"PROBIOOTTI on terveyttä edistävä bakteeri.
PREBIOOTTI on terveyttä edistävän bakteerin kasvua tai aktiivisuutta lisäävä oligosakkaridi tai muu tekijä."

http://funktionaalinenravinto.blogspot.fi/2009/01/pre-ja-probiootit-allergiaa-estmss.html

31Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ke 22 Toukokuu 2013, 19:41

Esa

Esa
Admin

Ei kantsi kyllä fodmapeja pillereinä syödä, jos maha kestää niitä huonosti. Ennemmin ruokana sen verran kuin voi. Joissain maitohappobakteerivalmisteissa on prebiootteja, monissa ei.

32Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 28 Toukokuu 2013, 08:40

piggy78

Oletteko huomanneet että jos on tullut herkuteltua "kielletyillä"ruoka aineilla tms...niin koska teille tulee suolisto oireet?? En tiedä voiko olla näin mutta itse olisin huomannut että jos olen herkutellut esim.sunnuntaina niin tiistaina saa sitten kärvistellä kurjan olon kanssa.

33Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 28 Toukokuu 2013, 10:30

iluvatar

Mulla menee 2-3 päivää oireiden ilmaantumiseen mikä on vähän huono kun ei tule rangaistus heti perään..

34Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 28 Toukokuu 2013, 12:27

viisvitonen

iluvatar kirjoitti:Mulla menee 2-3 päivää oireiden ilmaantumiseen mikä on vähän huono kun ei tule rangaistus heti perään..

Tätä itsekin ajan takaa eli noin kun tapahtuu niin
* ensinnä selvä merkki että suolistossa ongelmia IBS tms?
* ja todella kun syöt niin jopa 2-3 vrk kun ruoka menee "sille ärstyneelle" alueelle ja tulee kivut

Eikun vaan pitään tarkkaa ruokapäiväkirjaan josta näkee mitä söi viimeisten vuorokausien aikaana (ihan 15 min tarkkuudella) niin alkaa selviämään ehkä se ruokakin joka kivun (suolessa) aiheuttaa ja saa siten työkalun edes vähentään kipua jos ei koskaan kokonaan pois?

Siis olen pitänyt päiväkirjaa mutta nyt vasta tajuan tän ettei nämä mene synkronoitua tässä ja nyt vaan pitää ajatella "taaksepäin" 3-4 m pitkä suolisto (ekana sisään ekana ulos) jossa eri ruoka-aineet etenee putkessa plus miten kuitua ja miten stressiä/rentoa oloa, miten juo vettä jne

Oisko ideaa että ihan julkisesta jokainen alettais täällä pitää ruokapvkirjaa?

Kännykkäänkinhän on helppo pikakirjoittaa aina mitä syö ja kloaika toki papruvihkokin jne

35Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Su 02 Kesä 2013, 18:42

piggy78

Onko täällä ketään jolle fodmap ei auta? Ja niille joille auttaa haluaisin kysyä, että miten ihmeessä olette kyenneet jättämään pois esim.vehnä ja sokeri eri muodoissa? Pelkkä vähentäminen on todella hankalaa hommaa, sillä tuntuu että joka paikkaan on tungettu noita kahta ainetta.

36Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Su 02 Kesä 2013, 21:08

Esa

Esa
Admin

Sitä pitää vaan valita tarkkaan mitä syö. Onhan tämä helpompi kuin keliakia. Pieni määrä ei haittaa. Mutta hyvä apu elintarvikkeita valitessa on gluteeniton -merkintä. Aika hyvin se kertoo ettei ole vehnää tai ruista. Toki paljon hyvää syötävää löytyy myös ilman tuota merkintää, mutta vaikkapa makaroonia tai keksejä ostaessa se ohjaa perille.

37Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Su 02 Kesä 2013, 21:08

meggiee

Kirjoittelinkin aiemmin tuonne IBS-diagnoosi -osioon ja kerroin lähteväni ulkomaille. No täällä nyt sitten ollaan, ja kaikki on mennyt jotakuinkin yllättävän "hyvin" ainakin tähän asti. Asun siis tällä hetkellä Iso-Britanniassa ja täällä tunnetusti ruokavalio ei ihmisillä yleensä ole kovin ihanteellinen, ja itsellänikin yleensä ruokatottumukset repsahtavat pahalle suunnalle kun olen ulkomailla pidemmän aikaa.

Tällä kertaa olen yrittänyt tietoisesti välttää esim. uppopaistettuja perunoita ja muuta friteerattua ruokaa ja syönyt melko paljon salaattia ja ostan kokojyvä leipää (vaikka täällä se on aika säälittävän laatuista, ei yhtään niin hyvää kuin Suomessa). Maitotuotteita käytän ja kahvia juon (pikakahvia sekä erikoiskahveja), mutta en ole vielä ihan varma, ovatko täkäläiset maitotuotteet parempia oireideni kannalta kuin suomalaiset maitotuotteet. Ilmavaivoja ei ole ollut päivien mittaan kovin paljon (luojan kiitos!!), mutta olen silti koko ajan varuillani ruokailujen jälkeen ja muutenkin, että kertyykö ilmaa vatsaan vai ei :/

Yleensä ulostan aamuisin parhaiten, jolloin uloste on pehmeää ja tulee yleensä melko hyvin ulos, riippuen mitä olen illalla syönyt. Joskus ilmavaivojen kera, joskus ilman. Suomessa vatsani toimi välillä liiankin hyvin ja ripulia oli, mutta täällä ei ole vatsa ollut kertaakaan löysällä. Ummetusta ehkä enemmänkin välillä, tai sitten vain ilmaa kauheasti.

Ennen tänne tuloa (sain siis IBS-diagnoosin muistaakseni huhtikuussa tai toukokuun alussa) aloin lukea tuosta FODMAP-jutusta, ja olen joiltakin osin ottanut sen käytäntöön, mutta sen täydellinen noudattaminen ei ole kohdallani mahdollista koska en pysty luopumaan leivästä ja muista viljatuotteista, tai en vain halua Very Happy
Sipulia, kaalia, herneitä ja muita yksittäisiä juttuja olen alkanut vältellä, koska se on helppoa.

Suomessa huomasin pari kertaa, että kun olin syönyt risottoa herkkusienien ja katkarapujen kanssa, niin iski hirveä ripuli heti sen jälkeen. Mahtaako johtua sienistä vai katkaravuista? Onko muilla oireita merenelävien suhteen?

Ainiin ja söin juuri puoli litraa jäätelöä! Saa nähdä miten mahan käy, ainakaan vielä ei ole tullut ilmavaivoja Smile

38Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ma 03 Kesä 2013, 04:45

Sanna

Sanna
Admin

Mulla oli ja on edelleen vähän ongelmia merenelävien ja herkkusienien kanssa. En tiedä onko ne niinkään FODMAP-ruokavaliossa mainittuja, mutta itselle menee maha niistä ainakin sekaisin. Vaikka ne niin tajuttoman hyviä onkin. Smile

Maituotteista olen huomannut muuten että kaupan Sia merkkiset jäätelöt menee mulla alas ihan muitta mutkitta eikä tule mitään mahaoireita. Taisi olla joku ruotsalainen jäätelömerkki mikä tehdään kermaan. Niillä on myös ihan luomuna tuota jäätelöä. Suosittelen kokeilemaan jos valion tai ingmanin tuotteet saa mahan sekaisin!

https://ibs-foorumi.palstani.com

39Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ma 03 Kesä 2013, 11:39

iluvatar

Sienet lasketaan fodmappeihin niin veikkaisin niitä ennemmin kuin katkarapuja. En oo kyllä ite huomannu että merenelävät aiheuttaisi. Eihän siinä risotossa ollu sipulia tai valkosipulia?

40Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ma 03 Kesä 2013, 18:12

Esa

Esa
Admin

Herkkusienet ei tosin ole pahimmasta päästä, kun eivät sisällä juurikaan trehaloosia. Kanttarelleista minä tulen yhtä kipeäksi kuin laktoosista. Mutta kyllä kaikki sienet lienevät hankalia.

41Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ma 03 Kesä 2013, 22:47

meggiee

Voi olla, että ruuassani oli sipuliakin. En oikein ole osannut eritellä, että mitkä ainekset erityisesti aiheuttavat oireita, mutta nyt kun olen lueskellut FODMAP-listaa niin olen aiempia kokemuksia muistellen huomannut, että herkkusienet ja sipuli tosiaan taitavat aiheuttaa minulle ilmavaivoja ja keräävät ilmaa mahaan. Jotenkin kuitenkin yhdistin sen ripulin katkarapuihin, vaikka koskaan aiemmin en ole merenelävistä (enkä kyllä sienistäkään tms.) sellaisia oireita saanut. Ehkä niitä oli annoksessa liikaa.

Nyt on mennyt yllättävän hyvin, eilisen puolen litran jäätelönkään jälkeen ei pahempia ilmavaivoja tullut. Yleensä jos saan tyhjennettyä suolen aamulla, niin päivä menee hyvin (olettaen siis että saan rauhassa aamulla/aamupäivällä istua vessassa n. 20 minuuttia eikä kukaan ole kuulemassa oven takana). Mutta auta armias jos en kunnolla voi käydä pitkällä istunnolla herättyäni enkä voi päästellä ilmoja pihalle, niin koko päivä on pilalla :/

42Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 04 Kesä 2013, 04:55

Sanna

Sanna
Admin

Mulla on kyllä aivan samanlainen tilanne aamuisin kuin Meggieella! Itse herään työaamuisin aina kolmea tuntia ennen töihin lähtöä, että saan vatsan toimintaan sitä ennen ja silleen kohtuu hyvään kuosiin että pääsen ovesta ulos. Enää ei onnistuisi sellaiset aamut että heräisin puoltaa tuntia ennen töihin lähtöä ja vaan laittaisin vaatteet päälle ja lähtisin. Ei toivoakaan. Kyllä se koko päivä on kiinni siitä, miten aamu lähtee mullakin. Nykyään onneksi maha on lopulta mennyt aamun aikana ihan hyvään kuntoon ja loppupäivän olen saanut olla jo melko kivuttomasti ja oireettomasti. Harvoin enää töissäkään tarvitsee tämän vatsan kanssa juoksennella. Smile Toki noi syömiset vaikuttaa hirmusti että miten sitte päiväkin menee, samoin menkat ja stressi. Stressin sietokin tuntuu jotenkin parantuneen nyttemmin. En enää ota niin kovia paineita asioista, vaikka olisikin vähän vaikeaa. Ehkä ollaan jo pikkaesn voiton puolella?

43Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 04 Kesä 2013, 05:22

Esa

Esa
Admin

Kyllä tuo suoli yrittää opettaa olemaan stressaamatta. Onhan sitä oppinutkin, en minä esim. työasioista sellaisia paineita ota enää kuin ennen. Mutta enemmän on kyllä oppinut vain välttämään hankalia tilanteita.

44Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 04 Kesä 2013, 05:35

Sanna

Sanna
Admin

Itsekin kyllä olen tietoisesti vähän vältellyt sellaisia tilanteita, missä tiedän että stressiä tulee tai alkaa ahdistaa tai tulee muita inhottavia fiiliksiä. Mutta ehkä oireiden laantumisen myötä myös mieli rauhoittuu ja nykyään en ota niin tajutonta stressiä ihan kaikesta.

Ennen stressasin monta päivää etukäteen jos tiesin, että esim töissä olisi tulossa muutaman tunnin palaveri. Nykyään niitä ei edes mieti etukäteen ja talsin sinne palaverihuoneeseen ihan muitta mutkitta. Toki asiaa auttaa myös se, että työkaverini tietävät tilastani eivätkä varmasti ihmettelisi jos poistuisin joskus tilanteista mahan takia. Olen vaan jotenkin koittanut iskostaa päähäni ajatusta että tässä ei ole mitään hävettävää ja aina ehdin varmasti sinne vessaan, kuhan vaan tajuan lähteä. Työpaikka tuntuu myös niin kodikkaalta itselle nykyään, että siellä oleminen on oikeasti ihanaa ja pidän työstäni. Sekin asia vaikuttaa kamalasti mielialoihin ja myös vatsaan. Kun viihtyy ja saa tehdä juuri niitä asioita mistä nauttii niin ei siihen vatsaan kiinnitä niin paljon huomiota. Smile

45Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ti 04 Kesä 2013, 21:26

meggiee

Sanna, hyvä etten ole ainoa jonka päivä alkaa pitkällä vessaistunnolla Very Happy se on kyllä inhottavaa, että aina päivän onnistuminen riippuu juurikin tuosta... Siksi onkin kamalaa, jos olen jossain muualla kuin omassa kodissani vaikka yötä, eikä vessaan kehtaa mennä pidemmäksi aikaa tai päästelemään ääniä. Tällä hetkellä ainoa joka tietää sairaalloisen pitkistä vessakäynneistäni on seurustelukumppanini.

Tuli muuten mieleen, että miten paljon IBS vaikuttaa esim. kasvojen ihoon? Kerran kun kävin luontaistuotekaupassa hakemassa lääkkeitä suolen toiminnan häiriöön niin siellä työskennellyt henkilö sanoi välittömästi, että kasvojeni ihosta näkee selvästi minulla olevan suolisto-ongelmia.
Minulla on ollut jonkin asteista aknea jo monta vuotta teinistä asti, ja poskieni takaosassa on edelleen nähtävissä arpia/aknejälkiä (e-pillereiden takia pahimmat näppylät ovat hävinneet). Yllätyin tuosta kommentista aika paljon, koska en osannut kuvitella että tällä vaivalla olisi yhteys akneen tms!

46Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Ke 05 Kesä 2013, 06:26

Esa

Esa
Admin

Eiköhän tuo ollut onnekas arvaus. Ainoa vatsavaiva, jolla on yhteyttä ihoon on keliakia. Tokihan kaikenlainen huonovointisuus ja etenkin huono nukkuminen näkyy naamassa, mutta ei IBS erityisesti.

47Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani To 06 Kesä 2013, 05:52

Sanna

Sanna
Admin

Meinasin juuri sanoa samaa kuin Esa, eli varmasti jonkinasteinen huonovointisuus, huono ruokavalio, vitamiinien puutos jne. saattaa näkyä kasvojenkin ihosta, mutta selkeästi IBS ei ihosta tietääkseni ainakaan näy. Itselläni on ollut aina näpytön ja sileä kasvojen iho, vatsavaivoista huolimatta. Mitään suoranaista yhteyttä en ole mistään löytänyt myöskään akneen, vaikuttaisi aika kaukaa haetulta.

48Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani To 06 Kesä 2013, 08:37

viisvitonen

Sanna kirjoitti:Meinasin juuri sanoa samaa kuin Esa, eli varmasti jonkinasteinen huonovointisuus, huono ruokavalio, vitamiinien puutos jne. saattaa näkyä kasvojenkin ihosta, mutta selkeästi IBS ei ihosta tietääkseni ainakaan näy. Itselläni on ollut aina näpytön ja sileä kasvojen iho, vatsavaivoista huolimatta. Mitään suoranaista yhteyttä en ole mistään löytänyt myöskään akneen, vaikuttaisi aika kaukaa haetulta.

Mulla taas ollut huonoa ihoa liki 30 v asti ja mulla siis ummmetus IBS eli liekö eroa mikä ibs-tyyppi?

Idea tietenkin että metabolia ei toimi ja siten ravinteiden balanssi ei kunnossa, keho stressaantuu kun jatkuvasti vinossa jne eli näkynee ihossakin ravinteiden epätasapainon takia ja stressi em epätasapainon jatkuvasta hoitamisesta?

49Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani To 06 Kesä 2013, 18:30

Sanna

Sanna
Admin

Hmm, Pitää tutkia hei Tootired tuo sun profiili että onko siellä jotain hassua nyt sattunut. Koska kyllä uuden aiheen aloitus pitäisi olla jokaiselle mahdollista? Olet mielestäni niitä jonnekin jo aloittanutkin? Taitaa olla jotain ihmeellistä probleemaa siellä sun kohdalla siis. Pitää pyytää miikaa katsomaan asiaa tarkemmin, kun en itse tälle selitystä löydä. Nää ilmaisfoorumipohjat ei oo ehkä ihan kaikkein järkevimpiä, mutta katsotaan jos joku päivä saataisiin tämäkin foorumi vähän laadukkaammaksi. Smile

50Omia kokemuksiani - Sivu 2 Empty Vs: Omia kokemuksiani Pe 07 Kesä 2013, 19:55

meggiee

Mäkin vähän ihmettelin että voiko nämä mun aknearvet oikeasti liittyä jotenkin IBS:ään, koska kuitenkin mullakin on varhaisteinistä asti ollut iho-ongelmia. Siis jo ennen kuin nämä oireet alkoivat. Varmaan silti yksilöllistä sekin, joidenkin iho varmasti menee huonommaksi kun pitää alkaa vältellä tiettyjä ruoka-aineita.

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 3]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa