IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Ärtyvän suolen oireet

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Ärtyvän suolen oireet Empty Ärtyvän suolen oireet Ke 16 Heinä 2014, 07:16

Marylee

Hei kaikki!

Tässä kolonoskopiaan pääsyä odotellessa kyselisin vähän teidän oireista.
Minulla on ollut aina "kiukkuinen" maha, mutta tilanne on alkanut hankaloitumaan viime vuosina. On ollut parina vuotena tosi hankalaa refluksivaivaa, gastroskopia tehty, ei löydöksiä.
Tämän vuoden puolella siten nyt on toinen episodi suolen kanssa, ihan järkyttävää turvotusta, mitään ei uskaltaisi syödä. Suoli tuntuu kramppaavan ja polttelee, pienetkin ilmakuplat voi olla hyvin kivuliaita ja tuntuu etteivät oikein löydä ulos asti helposti.
Pahimmat kipukohdat on paksusuolenmutkissa, vas.ylhäällä ja etenkin alhaalla. Ulosteen liikkuminen tuosta alamutkasta voi tehdä tosi kipeää välillä, ja koko suoli on hyvin ärtsyn oloinen. Välillä ollut arkuuttakin tuon alamutkan kohdalla.

Välillä ei maha toimi, massa tuntuu liikkuvan hitaasti ja on ummella muutaman päivän, ja välillä sitten pistää kivuliaalla kramppailulla kaiken pihalle. Kramppailua tulee etenkin aamuisin. Suoli "aran" oloinen (lievä polte), Litalgin auttaa jonkun verran. Närästelee ja refluksivaivaa.
Labroissa ei ihmeellistä, leukkarit ihan lievästi koholla. Kolonoskopiaa ei ole vielä tehty, epäilty ihan ärtyvää paksusuolta, mutta tulehduksellisiakaan ei siis vielä poissuljettu.
Muutoinkin olen kyllä kropalla reagoija, on rytmihäiriö- ja paniikkikohtaustaipumusta...
Vertaistukea kaipaisin, kuulostaako oireet tutulta, ja olisiko antaa neuvoja mitä kokeilla, uuvuttaa...
Maitohappobakteeria, Aloe Veraa, Saccharomyces Boulardiita ja Agiocuria olen käyttänyt, nyt mennyt taas viikko kun tilanne eskaloitui näin pahaksi. Kevään ja tämän hetken oireilun välissä aika pitkä väli että oli ihan rauhallista, sitä odotellessa, huoh.

Olen tosi kiitollinen jos jaksaisitte vastailla :-)

2Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ke 16 Heinä 2014, 07:19

Marylee

Niin joo ja välillä on sitten hirveät ilmavaivat, ja varsin kamalan hajuiset xD

3Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet To 17 Heinä 2014, 19:24

Esa

Esa
Admin

Kyllä ärtyvä suoli oireilee juuri noin. Oikein tutulta kuulostaa kaikki kuvaamasi. Ihan hyvähän se kolonoskopiakin on katsoa, niin on ainakin suljettu pois omaa mieltä vaivaamasta ne "jos kuitenkin on syöpä" -epäilyt, mutta sitten kun ei mitään löydy, jää käteen IBS-diagnoosi.

Rytmihäiriö- ja paniikitaipumuksetkin ovat osa sitä neurologista oireilua, joka usein (muttei ehkä aina) on IBS:n takana. Beetasalpaajalääkitys auttaa niihin melko paljon. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa siitä mahdollisuudesta. Ja suolen saaminen rauhallisemmaksi ruokavaliolla helpottaa suolen oireilua ja siten myös muuta oireilua. Mulla ainakin rajuun suolen riehaantumiseen liittyy aina myös paniikki ja tykytys. Tuolla ruokavalioalueella on linkkejä FODFMAP-ruokavalioon. Suosittelen siihen tutustumista.

https://ibs-foorumi.palstani.com/t25-matala-fodmap-dietti-ibs-hoidossa

4Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ti 19 Elo 2014, 07:38

Hart

Itselläni oireet ovat aika vaihtelevia, mutta tosiaan enimmäkseen jotenkin liittyvät ummetukseen ja ilmaa muodostuu aika paljon vaikka vatsa aina välillä toimisikin ihan hyvin.

Useimmiten kuitenkin tuntuu että suoli ei tyhjene kokonaan kunnolla ja siksipä on joutunut välillä käymään maksimissaan viisikin kertaa päivässä asioilla. Toisaalta ennen näitä vaivojakin minulla on aika nopea aineenvaihdunta kenties iän ja fysiikkani johdosta, mutta nykyään tosiaan suoli voi toimia ainakin neljä kertaa päivässä.

Vatsakivut ovat pääsääntöisesti vasemmalla puolella alavatsassa, mutta joskus myös oikeallakin puolella samassa paikassa. Vähän riippuu.

Veikkaan että tietyt ruoka-aineetkin tätä laukaisevat, vaikka pääsyy näyttäisi olevan tuo ummetus ja ylipäätään sen muodostuminen. Näiden oireiden alettua vedin kokonaan punaisen lihan pois ja aloin syömään PALJON kuitupitoista ravintoa sekä vain kalaa ja kanaa. Tuo ei oikeastaan hirveästi auttanut, vaan kyllä se tasainen ummetus silti pysyi ja pelkäänkin että kenties liiallinen vain tumman leivän syöminen ynnä muu pahensivat tilannetta.

Vettä yritän myös juoda aika runsaasti ja vaihdoin nyt taas ihan kokeeksi takaisin sille normaalille "sekaruokavaliolle" missä olin ennen näitä oireita. Sokeria ja vahvaa laktoosia kuitenkin varon, sillä epäilen niitä kanssa aiheuttajaksi.

Tosiaan aivan kaikkia kokeita ei minullekaan vielä tehty, mutta jotenkin sitä on jo mielessään rajannut pois esimerkiksi Crohnin, haavaisen paksusuolen ynnä muut vakavemmat kun sellaisia oireita ei kuitenkaan niihin viittaavasti ole.

5Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ma 25 Elo 2014, 18:45

Esa

Esa
Admin

Kuituakin on kahta mallia, liukenevaa ja liukenematonta. Liukenematon kuitu (ruis, vehnälese yms) ei auta ummetukseen juurikaan, voipa pahentaakin kun lisää suolen sisältöä. Liukeneva, geeliytyvä kuitu auttaa. Sitä on kaurassa ja hedelmissä. ViSiblin on myös sitä lajia ja luultavasti auttaa sinua säännöllisesti käytettynä. Muista vain aloittaa tarpeeksi varovasti ja anna suolelle aikaa tottua.

Vasemmalla alhaalla on paksusuolen viimeinen mutka. Ihan tavallinen kipukohta ummetuksessa. Kaasukuplat taas juilivat yleensä ylämutkissa. Tuokin on ihan tavallista IBS:ssä, että vessassa saa käydä moneen kertaan.

6Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ti 26 Elo 2014, 08:52

Hart

Kävin tosiaan julkisen puolen lääkärillä viime viikolla ja siellä sitten määrättiin oireitteni mukaisesti Visibliniä. En ole vielä hakenut tuota tuotetta apteekista kun en oikein tiedä että auttaisiko se sitten vai ei pitemmällä ajalla. Syön nytkin Pegorionia uutena keksintönä sekä juon 15ml annoksia Aloe Vera-mehua muutaman kerran päivässä.

Oireet ovat kyllä aikalailla jatkuneet samanlaisina, vaikka ihan hyviäkin päiviä tässä välissä on ollut. Tuntuu tosiaan että vasemman alavatsan kivut hellittävät melkein heti kun on saanut käytyä asioilla, mutta edelleen tuntuu jotenkin että ummetus on se hallitseva oire tässä koko ajan eikä vatsakivuilta voi oikein välttyä juuri koskaan, vaikka eivät ne kovin kivuliaita olekaan.

Lisäksi sitten on tämä jatkuva vatsan lorina, purina ja kurina. Tuntuu että etenkin paksusuoli jotenkin ääntelee koko ajan varsin äänekäästikin, vaikka vatsan pitäisi olla tyhjilläänkin.. tai ehkä juuri siksi.

Lääkärillä ollessa paineli taas koko vatsan alueen ja vähän nivustenkin aluetta.  Painelu toistamiseen ei tuottanut hänenkään mielestään mitään uutta tietoa, mutta vänkäsin hänen kanssaan pitkään siitä että saisin tuon Kalproktiinin mittauksen näytteestä. Lääkärin mielestä se oli turha koe, mutta kun itselläni näitä teorioita riittää tämän aiheuttajaksi ainakin kolme, niin haluan kyllä ehdottomasti tietää että mitä se Kalproktiini-juttu oikein avaa jos avaa yhtikäs mitään.

Lähinnä mietin että olisiko suolistossa jokin bakteeri joka ei varsinaista tulehdusta aiheuttaessa kumminkin tekisi tällaisia ruoansulatuksellisia oireita. Toisaalta lääkärissä käynnin jälkeen monikin fyysinen oire helpotti vähäksi aikaa, joka taisi todistaa sen että kun olin useamman viikon elänyt hirveissä peloissa näiden oireiden takia ja kun lääkäri jollain tapaa kumminkin rohkaisi, niin sain taas henkisesti voitua hiukan paremmin.

Eilen muuten tuli otettua yksi pilleri maitohappobakteereita illasta. Tuntui että se hillitsi ainakin vatsan kurinaa, mutta siitäkin huolimatta tässä saa kyllä miettiä useasti että mitä syö ja ei syö nykyään verrattuna aiempaan aikaan, kun suurinpiirtein veti kaikkea sekaisin aivan hymyssä suin.

7Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ti 26 Elo 2014, 19:11

Esa

Esa
Admin

Siinä on alkuun usko lujilla, että voiko olla kyse pelkästä toiminnallisesta vaivasta, kun oireet ovat niin voimakkaat. Voi.

Visiblin auttaa säännöllisesti käytettynä ummetukseen varsin hyvin. Se pitaa tavaran liikkeessä ja notkeampana. Ei se ihmeitä tee, mutta helpotti ainakin minulla selvästi.

Olen käyttänyt viime aikoina myös maitohappobakteereja (Idoform) säännöllisesti, ja tuntuisi että siitäkin on apua, mutta on kyllä vaikea sanoa. Tässä kun on satunnaista vaihtelua niin paljon.

Kyllä suoliston bakteerikannan häiriintyminenkin on osa tätä melko todennäköisesti. Ja se on toisaalta hermoston toimintahäiriöiden seurausta, toisaalta niiden aiheuttaja. Kaikki kytkeytyy yhteen.

8Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ke 27 Elo 2014, 05:41

Hart

Lähipiiri on suhtautunut tuon Visiblinin mukaan ottamiseen vielä aika varauksella, sillä kuten todettu syön nytkin vähän kaikenlaista vatsan- ja ruoansulatuksen helpottamiseen auttavaa päivittäin.

Ehkä toisaalta haen sen Visiblinin vielä mukaan. Eihän sitä tarvitse käyttää elleivät ne äärimmäiset ummetusoireet palaa niin kuin silloin heinäkuussa tai jos muuten vaan rupeaa tuntumaan että syö liikaa vaikka mitä.

Tarkemmin ajateltuna nyt tämän pienen tutkimusrumban jäljiltä olen peloistani ja ahdistuksestani huolimatta päättänyt että mikäli tuo kalproktiini-näyte on aivan OK ja mitään ei löydy, niin en mene enää lääkärin puheille elleivät oireet pahene huomattavasti. Nytkin oli niin vaikeaa päästä pelkkien "vatsaoireiden" takia julkisen puolen vastaanotolle, että mikäli sinne joudun oireista niin sitten on kyllä vaadittava kaikki testit mitä vaan keksitään tämän asian lopulliseksi selvittämiseksi.

Julkisella puolella tuota tähystystä ei edes otettu kuuleviin korviin, vaikka yksityisellä lääkäri oli tuossa paljon rakentavampi ja muutenkin otti "tosissaan" potilaansa. Oikeastaan silloin muutamia vuosia takaperin kun minulla oli jonkinlainen äärimmäisen kivulias ummetusjakso, niin yksityisellä oltiin jo varaamassa aikaa kolonoskopiaan, mutta kuten todettu oireet loppuivat ihan perinteisesti kahvia juomalla, mutta kieltämättä kivut olivat silloin paljon kovemmat kuin nyt tällä kertaa.

Totta puhuen en oikein tiedä vieläkään että mikä minua vaivaa. Lähin diagnoosi tosiaan olisi se ummetus-IBS, johon oireet ja vatsakivut kyllä sopivat hyvin. Toisaalta olisi kiva myös tietää että miten yhtäkkiä tällaisia vatsaoireita on alkanut ilmaantumaan, vaikka ymmärränkin kyllä sen hermostollisen yms. seikan näiden kaikkien oireiden ynnä muun vaikuttavuuteen.

Sovin kyllä profiiliin erittäin hyvin äärimmäisen helposti stressaantuvana ja ahdistuneena henkilönä. Kaipa tämä IBS oli vain ajan kysymys sielunmaisemani huomioonottaen, että siinä mielessä ei kai pitäisi olla ihmeissään että näin sitten kävi.

9Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ke 27 Elo 2014, 08:55

K@tja

K@tja

Marylee kirjoitti:Hei kaikki!

Tässä kolonoskopiaan pääsyä odotellessa kyselisin vähän teidän oireista.
Minulla on ollut aina "kiukkuinen" maha, mutta tilanne on alkanut hankaloitumaan viime vuosina.
Tämän vuoden puolella siten nyt on toinen episodi suolen kanssa, ihan järkyttävää turvotusta, mitään ei uskaltaisi syödä. Suoli tuntuu kramppaavan ja polttelee, pienetkin ilmakuplat voi olla hyvin kivuliaita ja tuntuu etteivät oikein löydä ulos asti helposti.
Pahimmat kipukohdat on paksusuolenmutkissa, vas.ylhäällä ja etenkin alhaalla. Ulosteen liikkuminen tuosta alamutkasta voi tehdä tosi kipeää välillä, ja koko suoli on hyvin ärtsyn oloinen. Välillä ollut arkuuttakin tuon alamutkan kohdalla.

Välillä ei maha toimi, massa tuntuu liikkuvan hitaasti ja on ummella muutaman päivän, ja välillä sitten pistää kivuliaalla kramppailulla kaiken pihalle. Kramppailua tulee etenkin aamuisin. Suoli "aran" oloinen (lievä polte), Litalgin auttaa jonkun verran. Närästelee ja refluksivaivaa.

Muutoinkin olen kyllä kropalla reagoija, on rytmihäiriö- ja paniikkikohtaustaipumusta...
Vertaistukea kaipaisin, kuulostaako oireet tutulta, ja olisiko antaa neuvoja mitä kokeilla, uuvuttaa...
Maitohappobakteeria, Aloe Veraa, Saccharomyces Boulardiita ja Agiocuria olen käyttänyt, nyt mennyt taas viikko kun tilanne eskaloitui näin pahaksi. Kevään ja tämän hetken oireilun välissä aika pitkä väli että oli ihan rauhallista, sitä odotellessa, huoh.

Olen tosi kiitollinen jos jaksaisitte vastailla :-)

Vaivasi kuulostaa todella tutulta. Itse olen saanut apua ruokavalion muutoksella. Jätin viljat kokonaan pois, tämä helpotti jo tätä närästystä jota oli joka päivä. Kuukautiskivut ja krampit vähenivät huomattavasti. Mieliala piristyi huomattavasti, en elännyt enää "sumussa" vaan olin pirteä ja ajatuskin oli selkeämpi. Toinen kohdallani merkittävä asia oli rasvojen lisääminen, voi, kookosvoi, hamppuöljy, oliiviöljy ja pähkinät. Itselläni rasva tekee sen, että suolisto toimii ja ei tartte WC:ssä kauan ähistä =)). Kolmas ja ehkä tärkein on se ulkoilmaliikunta. Jos jätän useita lenkkikertoja väliin vatsan toiminta hidastuu. Vettä pitää myös muistaa juoda, mutta itselläni tuo tuntuu joskus unohtuvan What a Face  Itse sain paljon apua Paula Heinosen kirjasta Vihdoinkin hyvä olo. Razz
Linkki kirja sivulle. Kannattaa kokeilla mikä kikka toimii sinulle, mutta ei sitä parannusta välttämättä heti tapahdu, joten koita olla kärsivällinen  Very Happy  

http://cdon.fi/kirjat/heinonen,_paula/vihdoinkin_hyv%C3%A4_olo-4225645?gclid=CjwKEAjwg_afBRD3rpChlqiKt1ESJACwY6NkXSmcmuAR1cfFo3D_8yjGmOJ4Kw78oKqJP1ePxmF4BhoCjyHw_wcB

10Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet Ke 27 Elo 2014, 16:41

Esa

Esa
Admin

Visiblin on kumminkin vain ratamon siemenen kuorta. Ei siis varsinaisesti mikään lääke.

Yksityisellä puolella tehdään mielellään kaikki tutkimukset mitä vaan lääkäri kehtaa määrätä. Niistä kun saa rahaa. Suosituksen mukaan ei pidä tähystää varmuuden vuoksi, ellei oireiden perusteella ole aihetta epäillä IBD:tä tai syöpää.

11Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet To 28 Elo 2014, 14:42

Hart

No itselläni on kyllä aina ollut julkisen puolen tarjoamaa hoitoa kohtaan melko pessimistinen asenne, sillä aikaisemmissakin tapauksissa hoidon ynnä tutkimusten tarpeellisuuteen on kyllä suhtauduttu melko torjuvasti ja jokainen lääkäri ollut aika epäileväinen julkisella.

Ymmärrän tietysti että aiemmissa tapauksissa luulosairautta ja liikaa googlettamista on ollut ilmassa puolestani, mutta nyt nämä "kovat" vatsaoireetkaan eivät sinänsä hälyyttäneet julkisella puolella vaan tosiaan kirjattiin Visibliniä ja käskettiin kotiin. En ihan hirveästi ole aiemmissa sairausepäilyssäni arvostanut sitä "mikä sulla on taas vikana"-asennetta, vaikka ymmärrän että luulosairaat varmasti rasittavat lääkärihenkilöstöä liikaa omine diagnooseineen ja epäilyineen vailla mitään todellisia oireita tai luuloja niiden suuntaan.

Vielä odottelen tuon Kalproktiinin tuloksia, mutta en tosiaan tänään vielä soittanut tuloksista kun on yrittänyt nyt vaan nauttia viimeisistä lomapäivistään.

Huomasin kyllä taas että vatsa otti nokkiinsa liian "raskaasta" tai maustetusta ruoasta. Tuli ruokailtua itämaisessa ravintolassa ja siitäkös vatsa taas hiukkasen turposi ja ärähteli pienen kivun saattelemana. Ilmaakin pukkaa, mutta onneksi nyt taas tietää että mitä varoa ruoka-aineiden suhteen.

Sikäli kyllä jännää että ennen pystyin vetämään hyvin maustettua ruokaa ja raskastakin sellaista ilman sen kummempaa häiriötä. Nykyisin vatsa kyllä ilmoittaa hetken päästä ärtymyksensä ja oireilee sitten loppupäivän enemmän tai vähemmän.

En ole vielä oikein ollut innostunut aloittamaan tuota tälle vaivalle suositeltua ruokavaliota, mutta kaipa sitäkin voisi ryhtyä kokeilemaan. Ei minulla sinänsä olisi ongelmaa ryhtyä vaikka enimmäkseen kasvissyöjäksi, mutta sekään ei ole se paras ratkaisu välttämättä IBS: ssä.

Suolen toiminnallinen puoli on ollut nyt ihan kohdillaan taas, mutta ruokailu väärillä aineksilla näyttää kyllä aiheuttavan kaikkea epämukavaa yhä edelleen. Onneksi mitään totaalista stoppia ei ole nyt tullut pitkään aikaan, jonka johdosta voisikin miettiä jonkun ajan päästä vaikkapa erinäisten apuvalmisteiden jättämistä pois pikku hiljaa ja katsoa että mitä vatsa sekä suoli moisesta tykkää.

Kyllä tässä kumminkin täytyy valmistautua siihen että aivan entiseen malliin ei ihan mitä vaan voi syödä ilman seuraamuksia. Annosten kokoja on pitänyt kyllä todellakin vähentää ja ylipäätään ajatella niin että syö pieniä aterioita pitkin päivää sekä välttää ilmeisen "kaasuttavia" ruokia ja etenkin runsaasti laktoosia sisältävää tavaraa.

12Ärtyvän suolen oireet Empty Vs: Ärtyvän suolen oireet To 25 Syys 2014, 18:16

viisvitonen

Macrogol ja Pegorion hyvä keskivahva suolen "moskien" poistaja
jos tuntuu että Vi sible ei auta tai liian hitaasti auttaa?

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Similar topics

-

» suolen kosteuttaja

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa