IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

IBS ja taustaa puhkeamiselle

+8
Tillikki
Sukaatti
Ire
friss81
viisvitonen
Esa
Mikimi
Tipu
12 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 2]

26IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Vs: IBS ja taustaa puhkeamiselle Pe 13 Kesä 2014, 13:58

Esa

Esa
Admin

En pitäisi mahdottomana, että paranee kokonaan, jos vaan saat ruokavaliolla suolistofloorasi normaaliksi. Sinulla ei vaikuttaisi kuitenkaan olevan neurologinen oireilu alkusyynä, ja tuskin se lyhyessä ajassa jää pysyväksi. Syö paljon kasviksia ja vältä vehnäpullaa ja rasvamättöä.

27IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Vs: IBS ja taustaa puhkeamiselle Ti 17 Kesä 2014, 07:00

Sukaatti



Esa: onpas mukava kuulla, että et pidä mahdottomana ajatuksena. Kovasti olen yrittänyt tsempata tämän kanssa, ja yrittänyt lisätä kasviksia ruokavalioon. Ruokaideoita pitäisi vielä keksi, nyt menään pitkälti riisi, salaattilinjalla ja se alkaa olemaan melko puisevaa  What a Face 

28IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Vs: IBS ja taustaa puhkeamiselle Ti 17 Kesä 2014, 14:32

Esa

Esa
Admin

Kypsennettyjä juureksia (ei punajuuri), kalaa, broileria, laktoosittomia hapanmaitotuotteita. Siinä muutamia hyväksi koettuja sen täysjyväriisin ja salaatin ohella. Ja hedelmistä kiivi, banaani, sitrukset. Marjat kaikki. Ja kauraleipä.

29IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Vs: IBS ja taustaa puhkeamiselle Su 06 Heinä 2014, 18:18

Tipu



Irelle: on hyvin yksilöllistä mitä kaikkea ibs:ää sairastavan vatsa kestää ja kuinka paljon. Tutkimalla ja vaikka pitämällä oire kirjaa mitä söi minäkin päivänä ja mistä tuli ja koska tuli oireita jos tuli, auttaa löytämään sen oman oikean ruokavalion tulevaisuudelle.

Itse aloitin netistä löytämieni ohjeiden mukaan ruokavalio remontin. Se oli hyvä alku ja auttoi heti. Myöhemmin vasta huomasin että minulle ei sovi mitkään maitotuotteetkaan, eli pelkkä laktoosittomuus ei enää riittänyt. Osalle Ibs:ää sairastavista laktoosittomuus sopii, osalle ei.

Minulle ihana helpoitus maitotuotteiden korvaamiseen oli löytää soija tuotteet, ovat puhtaasti kasviperäisiä ja esim soija alprolta löytyy nykyään vaikka mitä. On jogurtteja, ruuanlaittoon kermaa, maustamatonta jugurttia, vispautuvaa kermaa, vaniljakastiketta, suklaa ja vanilja vanukkaita, kaakao ja vanilja juomia ja esim kahvin/teen joukkoon voi laittaa kauramaitoa, on ihan hyvää ja moniin tuotteisiin on lisätty kalkkia.

Huom kaikille Ibs:ä sairastavista ei sovi soijatuotteetkaan, mutta itselleni sopii ainakin ja minulla on/oli tosi pahat oireet. Jo pelkästään vehnän, ohran, rukiin ja tavallisen kauran jättäminen auttoi paljon heti kun aloitin ruokaremontin. Pahimmat kivut ja turvotus hävisi, laihduin 14 kiloa ja ripulointi väheni 20krt/pv --> 10krt/pv. Nykyään on enää 2-3kertaa aamupäivä ja se on jo juhlaa mielestäni Smile Fodmap, visiblin, Probi Mage maitohappobakteerit ja Nogasin ruuansulatus entsyymit ovat auttaneet vielä lisää.

Sitten tuli mieleeni että jos tykkäät nopeasta pika ruuasta (pienen villin lapsen äitinä, joutuu usein turvautumaan..), löytyy kaupasta esim valmiita gluteenittomia pitsa pohjia pakasteessa, niihin on helppo heittää vatsalle sopivia kasviksia yms päälle ja uuniin. Tulee terveellistä ja hoituu nopeasti. Sitten jos maitotuotteet eivät sovi mitkään, lääkärini neuvoi että esim pitkälle kypsytetyt juustot ja piimä, joskus jugurtti sopivat useimmille Ibs:ää sairastaville. Mitkään tuorejuustot, rahkat yms eivät sovi. Minulle ei sovi normaali laktoosittomatkaan jugurtti mutta piimä ja pitkälle kypsytetyt juustot näyttää sopivan.. Niillä siis mennään..

30IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Vs: IBS ja taustaa puhkeamiselle Su 14 Syys 2014, 09:13

Tillikki



Minä olen kärsinyt erinnäisistä vatsaoireista jo useamman vuoden ajan, mutta viime keväänä vatsaoireet pahentuivat työpaikkakiusaamisen takia. Olin kuukauden sairauslomalla vatsan ja unettomuuden takia. Kesän aikana lääkärini laittoi tuulemaan ja minulta otettiin lukuisia verikokeita, ulostusnäyte ja lopuksi paksuonsuolen tähystys ja diagnoosiksi sain ärtyneen paksunsuolen. Nyt oireet ovat osakseen helpottamaan päin ruokavaliomuutoksen ja stressitason laskemisen ansiosta, sekä sen ansiosta että nyt itse kiusaaja on sairauslomalla, eikä töissä kiusaamassa. Luulen oireideni pahentuvan kiusaajan palattua takaisin töihin.

31IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Kasvissyönti ja IBS mahdollista Su 21 Syys 2014, 18:06

miau

miau

Hei vaan! Itselläni on ummetuspainotteinen IBS, joten vastaan nyt hiukan ohi oman alueen, mutta kasvissyöntiin osaan muutaman sanan sanoa yli 10 vuoden kokemuksella.

Itselläni kaikki FODMAP-ruoka-aineet eivät aiheuta ongelmia esimerkiksi pavut, linssit ja soija kohtuullisissa määrissä eivät tuota ongelmia. Lisäksi olen kokenut ulkomaalaiset vehnätuotteet edelleenkin kohtuullisissa määrissä sopiviksi. En käytä juurikaan maitotuotteita sinistä keijua leivän päälle (se on vegaaninen), kasviskermoja ruokakerman sijasta, marjaisissa smoothiessa kauramaitoa (joskus soijamaitoa), juustoja käytän leivän päällä (edelleenkin pari siivua päivässä, kohtuullisesti!) ja joskus jugurttina maustamatonta jugurttia marjojen ja myslin kera.

Monipuolinen ruokavalio on kasvissyöjälle äärimmäisen tärkeä (olisi se tosin kaikkiruokaisellekin...), joten kannattaa hyödyntää ruokavaliossaan siemeniä ja pähkinöitä joka päivä. Siemenistä ja pähkinöistä voi liottaa helpommin sulavia ja myös idättämistä kannattaa kokeilla. Idättäminen muuttaa myös papuja, kuten esim. mung pavun helpommin sulavampaan muotoon. En ole huomannut oireita. Itse on innostunut raakaruokaan eli kypsentämättömään kasvisruokaan. Makeutusaineena käytetään leivosherkuissa vain hunajaa ja jos omistaa kuivurin voi pyräyttää erilaisia kräkkreitä siemenistä leivän korvikkeeksi.

Hapankaali on myös hyvä maitohappojen lähde ja sen syömistä yritän kokoajan opetella. Kannattaisi laittaa vähän lautaselle jokaisen lämpimän aterian kanssa. Luonnonmukaisessa muodossa maitohappoja ja kalciumia (kaalissa on paljon, mutta aiheuttaa yleensä ilmaa)! Myös tuorepuristetut mehut juureksista ja kasviksista ovat mainio tapa saada ravinteita. Yksi helppotapa herkutella on laittaa viipaloituja banaanin paloja pakkaseen muutamaksi tunniksi ja soseuttaa ne sauvasekottimella jäätelöksi (lisää vaikka raakakakaaojauhetta sekaan niin saat suklaajätskiä).

Kaikista tärkeintä minulle on, että kasvissyöjänä nautin ruuanlaitosta ja syömisestä. Ruuan täytyy maistua hyvälle ja siitä täytyy tulla hyvä olo! Stressiä se ei saa tuottaa, joten pikkuhiljaa muutoksia ja uusien ruokien opettelua. Smile

32IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Vs: IBS ja taustaa puhkeamiselle To 28 Toukokuu 2015, 09:04

trillian



Hei,

löysin tämän foorumin, kun aloin lukemaan Fodmap –ruokavaliosta. Minulla on ollut oireita nyt noin vuoden verran, jotka alkoivat aivan yllättäen ja tila pahenee koko ajan. Syitä voi olla useita; stressi, antibioottikierre jne. Tällä hetkellä en pysty edes töihin, koska en välttämättä voi poistua vessasta päivän aikana metriä kauemmas. Tämä sivusto avasi silmäni sille, että en ole asia kanssa yksin! Olen kovasti hävennyt asiaa ja saatan valehdella silmät ja suut täyteen, jos joudun lähtemään kesken kaiken kotiin. Sosiaalinen elämäni on rajoittunut minimiin ja koska olen tällä hetkellä sinkku, parisuhdetta en uskalla yrittää edes villeimmissä kuvitelmissakaan. Ei tämä ole tuntunut elämältä ollenkaan.

En ole saanut diagnoosia IBS:ään, mutta olen käynyt oireiden vuoksi lääkärillä, joka epäili ärtyneen suolen oireyhtymää. Lääkäri kehoitti hakemaan apteekista Vi-Sibliniä ja Imodiumia, joita kokeilinkin parin viikon ajan. Oireet hieman helpottuivat, mutta eivät lähteneet kokonaan pois. Ja sitten loppui Vi-Siblinin syönti;  ei pysty ei millään. Kurkku menee lukkoon, eikä mene minkään puuron, eikä jogurtin kanssa alas, saati sitten veden. Oksennus ei ole kaukana. Imodiumistakin tosiaan apua vain hetkellisesti.

Fodmap –ruokavaliota en ole vielä aloittanut, mutta ehdottomasti aloitan! Olisi mukava kuulla muiltakin, oletteko löytäneet sopivan ruokavalion itsellenne? Onko muilla ollut ongelmia Vi-Siblinin kanssa?

Haluaisin viettää normaalimpaa elämää, jossa voisin käydä töissä tai ulkona, ilman että ahdistun jo ajatuksesta että vessakierre alkaa. Tupakoinnin olen lopettanut päälle vuosi sitten ja alkoholinkin tänä keväänä. Alkoholi oli kyllä pahinta myrkkyä mitä vatsani tiesi. Olo on huojentunut, kun tajuan, etten ole tämän vaivan kanssa yksin.
Pahoittelut pitkästä viestistä, en varmaan saanut puoliakaan ajatuksistani kunnolla sanottua, mutta avautuminen auttoi silti  Smile

33IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Psylliumkuitu Pe 05 Kesä 2015, 08:48

April70



Hei,
jos et saa Visbliniä menemään alas niin voisit koeilla psylliumkuitua. Siihen ei ole lisätty mitään ylimääräistä vaan se on puhdasta kuitua. Itse syön sitä puuron päälle ripoteltuna. Sitä voi sekoittaa myös vaikka jogurtin sekaan. Kuidun voi myös sekoittaa veteen ja se turpoaa silloin geelimäiseksi massaksi, jonka voi juoda. Tosin näin nautittuna se voi joillainkin tökkiä koska on aika paksua juotavaa. Olen nyt viime vuoden syyskuusta asti syönyt päivittäin kuitua ja ripulista olen päässyt eroon lähes kokonaan. Vatsa toimii säännöllisesti eikä turvotus ole enää jokapäivänen ongelma. Suosittelen kokeilemaan. Smile



trillian kirjoitti:Hei,

löysin tämän foorumin, kun aloin lukemaan Fodmap –ruokavaliosta. Minulla on ollut oireita nyt noin vuoden verran, jotka alkoivat aivan yllättäen ja tila pahenee koko ajan. Syitä voi olla useita; stressi, antibioottikierre jne. Tällä hetkellä en pysty edes töihin, koska en välttämättä voi poistua vessasta päivän aikana metriä kauemmas. Tämä sivusto avasi silmäni sille, että en ole asia kanssa yksin! Olen kovasti hävennyt asiaa ja saatan valehdella silmät ja suut täyteen, jos joudun lähtemään kesken kaiken kotiin. Sosiaalinen elämäni on rajoittunut minimiin ja koska olen tällä hetkellä sinkku, parisuhdetta en uskalla yrittää edes villeimmissä kuvitelmissakaan. Ei tämä ole tuntunut elämältä ollenkaan.

En ole saanut diagnoosia IBS:ään, mutta olen käynyt oireiden vuoksi lääkärillä, joka epäili ärtyneen suolen oireyhtymää. Lääkäri kehoitti hakemaan apteekista Vi-Sibliniä ja Imodiumia, joita kokeilinkin parin viikon ajan. Oireet hieman helpottuivat, mutta eivät lähteneet kokonaan pois. Ja sitten loppui Vi-Siblinin syönti;  ei pysty ei millään. Kurkku menee lukkoon, eikä mene minkään puuron, eikä jogurtin kanssa alas, saati sitten veden. Oksennus ei ole kaukana. Imodiumistakin tosiaan apua vain hetkellisesti.

Fodmap –ruokavaliota en ole vielä aloittanut, mutta ehdottomasti aloitan! Olisi mukava kuulla muiltakin, oletteko löytäneet sopivan ruokavalion itsellenne? Onko muilla ollut ongelmia Vi-Siblinin kanssa?

Haluaisin viettää normaalimpaa elämää, jossa voisin käydä töissä tai ulkona, ilman että ahdistun jo ajatuksesta että vessakierre alkaa. Tupakoinnin olen lopettanut päälle vuosi sitten ja alkoholinkin tänä keväänä. Alkoholi oli kyllä pahinta myrkkyä mitä vatsani tiesi. Olo on huojentunut, kun tajuan, etten ole tämän vaivan kanssa yksin.
Pahoittelut pitkästä viestistä, en varmaan saanut puoliakaan ajatuksistani kunnolla sanottua, mutta avautuminen auttoi silti  Smile

34IBS ja taustaa puhkeamiselle - Sivu 2 Empty Vs: IBS ja taustaa puhkeamiselle Ti 04 Elo 2015, 20:45

katti



Nyt elämäni ensimmäisen ns. pahan kauden aikana olen vasta alkanut pohtia, mistä kaikki alkoi. Mitä enemmän pohdin, sitä selkeämpiä merkkejä löydän aina lapsuudesta asti.

Lapsena olin koulukiusattu, mutta silti sanoisin että ensimmäiset "aamuoireet" olivat jo ennen sitä aikaa. Eli minulla oli pitkään ala-asteikäisenä pätkä, että aamupalan jälkeen kaikki tyhjeni ulos vatsanväänteiden kera, ja sitten lähdin normaalisti kouluun. Nousin tuolloin yksin aamulla (isä oli lähtenyt jo töihin, äiti teki myöhäisempää vuoroa), joten tapana oli varastella kaapista salaa keksiä tms., ja yhdistin silloin ongelman siihen, ettei vatsa olisi kestänyt suklaakeksiä heti aamusta.

Myöhemmin on ollut lyhempiä pätkiä, kun maha on ollut mystisesti sekaisin, muutamia pidempiäkin jotka myös keskittyivät eniten aamutyhjennyksiin, mutta tänä keväänä oli ensimmäinen, pitkä ummetuspätkä. Se oli itselleni tosi vierasta ja outoa. Siksi olinkin ensin helpottunut, kun maha alkoi vilkastua kesän korvalla.. Kunnes se vilkastui ihan liikaa.


Minä en ole koskaan syönyt paljoa antibiootteja, mutta olen niistä vähistäkin onnistunut allergisoitumaan Amoxicilliinille, tai miten ikinä kirjoitetaan. Olen siis syönyt ihan parit antibiootit lapsena keuhkoputkentulehdukseen, ja ns. aikuisiällä olen saanut neljästi korvatulehduksen, josta viimeisin ei parantunutkaan, ja sain Amoxinin sijaan vahvempaa Amoxin Compia, joka sitten allergisoi (nokkosihottuma mm..). Tämän jälkeen olen saanut yhden lievän korvatulehduksen, toki juuri ennen lentomatkaa, johon söin kesken jääneen Ketek-kuurin. Tuo lääke sekoitti koko kroppani kuurin ajaksi, mutta toisaalta kaikki oireet katosivat heti kun lopetin kuurinkin. Lasken kuitenkin itseni siihen kastiin suomalaisia, jotka ovat syöneet todella vähän antibiootteja.

Särkylääkkeitä on sen sijaan migreeniin tullut vedeltyä surutta, etenkin ennen kuin ensimmäinen lääkäri keksi määrätä sumatriptaania, joka vie yhdellä tabletilla säryn, eikä tarvitse enää vetää useaa burana+panadol -coktailia päivässä. Mutta kuten todettua, särkylääkekierrekin on ollut poikki sumatriptanin avulla jo kauan ennen tämän vuoden oireiden alkamista.


Sitten on yksi paheeni, jonka nyt olen vihdoin jättänyt: energiajuomat. Koukutuin niihin opiskeluaikoina ja olen käytännössä juonut päivittäin yhden 0,33l tölkin siis pian viisi vuotta putkeen. Kahvia sen sijaan en juo. Enkä voi olla ajattelematta, että entä jos..? Energiajuomat ovat kuitenkin olleet vasta verrattaen vähän aikaa markkinoilla, joten viiden vuoden lipittäminen on siihen verrattuna pitkä aika.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 2]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa