IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Sopiva probiootti ?

+2
Sanna
paikkis83
6 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Sopiva probiootti ? Empty Sopiva probiootti ? To 30 Tammi 2014, 20:28

paikkis83

paikkis83

Heippa !
Olen uusi täällä, aivan mahtavaa että tälläinen foorumi löytyy  Shocked 
Kysäisen tällästä asiaa jonka kanssa olen paininut mutta en ole mistään löytänyt vastausta..
Mistä löytyy puhdas probiootti joka ei sisällä niitä haitallisia prebiootteja? Kyselin luontaistuote kaupasta sekä apteekista ja myöskin tk:n omahoitajalta. Kukaan ei ensinnäkään ole kuullut fodmap ruokavaliosta eikä myöskään tiedä mitä eroa on probiooteilla ja prebiooteilla. Luontaistuote kaupassa töksäytettiin ettei inuliinille voi olla yliherkkä vaan se nimenomaan auttaa ruuansulatukseen !
Minä raivoissani kun kukaan ei tiedä mistään mitään, millaisia asiantunijoita ne sitten on, farmaseutti ja sairaanhoitaja !!  Evil or Very Mad 
Hyvät neuvot kehiin Very Happy
Vai onko joku viili, jugurtti tms. parempi kun purkista??

2Sopiva probiootti ? Empty Vs: Sopiva probiootti ? Pe 31 Tammi 2014, 14:52

Sanna

Sanna
Admin

Aikamoista touhua taas ollut siis luontaistuotemyyjällä ja apteekin myyjältä. Smile Itse muistan joskus kun apteekissa erehdyin kysymään myyjän mielipidettä siihen millä tuotteilla ärtynyttä suolta tulisi hoitaa. Sanoi vaan että voivoi se on kyllä ikävä sairaus, eikä osannut oikeastana mitään suositella. Very Happy

FODMAP-ruokavalio tuntuu olevan aika monessa paikassa vielä tuntematon käsite. Ja mitä tuohon inuliiniin tulee niin ei kyllä sovi ibsiläiselle lainkaan. Taitaa sen "ruuansulatusta edistävä" vaikutus lähinnä tehdä sen että sitten lentää tavara kahta kauheammin ja kivutkin sen mukaiset.

Itse en ole noihin prebiootteihin ja probiootteihin kamalasti tutustunut, mutta ainakin happamat maitotuotteet ovat usealle hyväksi. Itse söin joskus aikoinani ihan maustamatonta jogurttia tai rahkaa johon sekotin pähkinöitä, mysliä, kuivattuja hedelmiä jne. Tosin yhdessä vaiheessa maitotuotteet ei sopineet lainkaan. Nykyään pystyn ihan normisti nauttimaan luomumaitotuotteita ja ulkolaisia maitotuotteita. Valiota kartan ihan periaatteesta.

https://ibs-foorumi.palstani.com

3Sopiva probiootti ? Empty Vs: Sopiva probiootti ? Ma 03 Helmi 2014, 06:56

Esa

Esa
Admin

Kannattaa itse katsoa purkin kyljestä tuoteseloste. Kyllä niitä on sentään, missä on vain laktobasilleja ja bifidobakteereja, eikä prebiootteja. Ja tosiaan hapanmaitotuotteita löytyy laktoosittomanakin.

Se onkin sitten enemmän arpapeliä, mistä maitohappobakteereista on parhaiten apua. Tutkittu on vain muutamaa lajia, joista Lactobacillus rhamnosus GG on todettu hyödylliseksi. Sitä on Valion Gefilus-tuotteissa ja joissain pillereissä. Minä olen käyttänyt eniten Idoform-kapseleita, joissa on Lactobacillus rhamnosus GG ja Bifidobacterium BB-12 -bakteereja kapseloituna niin etteivät kuole mahahappoihin, eikä niissä ole inuliinia tai muita haitallisia aineita.

http://www.valio.fi/yritys/uutta-tutkimusnayttoa-lactobacillus-rhamnosus-gg-maitohappobakteerin-tehosta/

http://www.idoform.fi/fi-FI/Tuotteet/Tuote/IDOFORMsup-174/sup-Caps.aspx?PID=3157

4Sopiva probiootti ? Empty Vs: Sopiva probiootti ? Ma 03 Helmi 2014, 16:18

viisvitonen

Itse käytin pitkään gefilus MHBtä ja sitten päälle Idoform ja en, ja ei kai kukaan muukaan, pysty todistaan et just nää ois parempia kuin muut, ei edes Reijo Laatikainen tutkimuksissaan?

5Sopiva probiootti ? Empty Vs: Sopiva probiootti ? Ke 05 Helmi 2014, 07:05

paikkis83

paikkis83

Eipä tuota fodmap ruokavaliota kellekään hyödytä sanoa kun harva sen tietää... mutta itse olen siitä apua saanut, huomaan että sipuli ja viljat (kauraa lukuun ottamatta) on pahimmat.
Jotain gefilus basic kapseleita apteekista löysin joissa ei ollut muuta kun sitä maitohappoa, ei ainakaan tuntunut pahentavan tilannetta ja itseasiassa tuota idoformia oon käyttänyt joskus myös, mutta ennen kun tämä ibs alkoi vaivaamaan... Mulla on selvästi tämä ollu jo vuosia, mutta nyt paheni niin että on pakko olla tiukalla ruokavaliolla tai muuten ei tarvii yöllä nukkua ollenkaan!  Shocked 
Minä vaan olin ajatellut että lääkärit/hoitajat ja farmaseutit ainakin oisivat tienneet jotain tästä, mutta eipä näköjään....  Twisted Evil 

6Sopiva probiootti ? Empty Vs: Sopiva probiootti ? Ke 05 Helmi 2014, 07:43

Sanna

Sanna
Admin

Itsellä toimi kyllä ihan parhaiten ProbiMage maitohappobakteerit. Sain niitä noiden homeopaattisten hoitojen yhteydessä kuurin ja niiden tehon kyllä ihan huomasi.

Niitä ostin myöhemmin muutamia purkkeja luontaistuotekaupasta. Käytin miltein vuoden niin, että otin kapselin aamulla ennen aamupalaa tyhjään vatsaan. Söin vasta noin 30 minuutin päästä kapselin ottamisesta niin teho kuulemma parempi?

https://ibs-foorumi.palstani.com

7Sopiva probiootti ? Empty Vs: Sopiva probiootti ? Pe 21 Helmi 2014, 06:10

pete2

Itsellä vetää kyllä nuo maitohappobakteerit vatsan purputtamaan tosi tehokkaasti muutamaksi päiväksi. Eli satunnaisesti otan, että pysyisi bakteerikanta jotenkin kunnossa. Laktoseveniä käytössä.

8Sopiva probiootti ? Empty Vs: Sopiva probiootti ? Pe 21 Helmi 2014, 07:52

Esa

Esa
Admin

Eiköhän se ole Pete se Laktosevenin inuliini joka purputtaa. Kokeilepa jotain, missä on vain maitohappobakteereja.

9Sopiva probiootti ? Empty Lasten probiootit Su 07 Syys 2014, 19:55

miau

miau

Jossakin muuallakin mainostelin, että itselleni ravintoterapeutti suositteli lasten probiootteja eli niitä joita annetaan pikkuisille. Ovat hellävaraisempia kuin aikuisten vastaavat (ajatuksella, että aikauisten järeät probiootit voivat olla ärtyneelle suolelle liian tujua tavaraa). Itselläni on ollut kahta eri jauhemallista (helppo lisätä esim. aamusmoothien joukkoon) probioottia luontaistuotekaupoista hankittua. En osaa sanoa sisältävätkö tuota ko. ainetta. En kuitenkaan ole huomannut itselläni mitään haittavaikutuksia (joskaan en ole koskaan huomannut mitään hyötyäkään probiooteista/maitohappovalmisteista). Ovathan ne hiukan kalliita, mutta kannattaa varmaan kokeilla?

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Similar topics

-

» Precosa probiootti

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa