IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

CranioSacral terapia

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1CranioSacral terapia Empty CranioSacral terapia To 02 Tammi 2014, 11:13

eveliina



Kirjoitin johonkin keskusteluun käynnistäni fysioterapeutin luona.
En nyt löytänyt tuota keskustelua, joten aloitin uuden aiheen.

Minulla oli sovittu aika fysioterapeutin luokse. Kun menin fysioterapeutin luokse, kerroin ensimmäisenä että suolisto kiukutellut koko päivän. Fysioterepautti totesi että katsotaan sitä sinun vatsaani. Hyvin hellästi yhdellä kädellä hän hieroi vatsaani. Siihen loppui vessassa ravaaminen sille ja myös seuraavallekin päivälle. Sattumaa vai ei...

Myöhemmin selvisi että hoito oli nimeltään craniosacral terapiaa.
Ohessa linkki aiheeseen.

http://www.craniosacraltherapy.fi/

2CranioSacral terapia Empty Vs: CranioSacral terapia To 02 Tammi 2014, 12:23

Esa

Esa
Admin

Melko epäilyttävältä vaikuttaa tuon kuvauksen perusteella. Ajatus, että aivo-selkäydinnesteeseen pyritään jotenkin vaikuttamaan kuulostaa huolestuttavalta. Jos esim. onnistuttaisiin aiheuttamaan turvotusta ja siten haittaamaan sen kulkua, siitä seuraavalla paineen nousulla voisi olla vakavat seuraukset. Tai saattaa olla kyse vain hieronnasta, jolle on keksitty tavallista eksoottisempi selitys. Näitähän on muitakin. En ole aikaisemmin tuosta kuullut, joten en osaa sen enempää asiasta omana mielipiteenäni sanoa.

3CranioSacral terapia Empty Vs: CranioSacral terapia To 02 Tammi 2014, 13:30

viisvitonen



Hmm.. tuli vain mieleeni että vuosia sitten kun kävin hierojilla niin he tekivät selväksi ettei vatsaa saa hieroa, tosin joku "luomuhieroja" taisi joskus todeta kuitenkin että suolen suuntainen kehä"hieronta"painelu pikemminkin auttaisi nimenomaan ummetusta eli suolen toimintaa?

4CranioSacral terapia Empty Vs: CranioSacral terapia To 02 Tammi 2014, 15:07

eveliina



Mielestäni Esan reaktio on hivenen voimakas Smile verrattuna siihen mitä itse hoito on. Jos kevyellä sivelyllä voi saada aikaan kroppaan vahinkoa niin herkkä on ihmisen kroppa. Smile Mutta onhan fysioterapeutit niksautteluillaan ja mobilisoinneilla saaneet halvauksiakin aikaiseksi. Niissä tosin niskaa on runnottu kovalla kädellä.

Miksihän vatsan lihaksia ei saisi hieroa? Itse ainakin hieron vatsalihaksiani usein, tosin ammattitaitoa hierontaan minulla ei ole.

5CranioSacral terapia Empty Vs: CranioSacral terapia To 02 Tammi 2014, 19:25

viisvitonen



[quote="eveliina"
Miksihän vatsan lihaksia ei saisi hieroa?  Itse ainakin hieron vatsalihaksiani usein, tosin ammattitaitoa hierontaan minulla ei ole.[/quote]

Niin samaa minäkin ihmettelen ja luulin että jonkin herkän elimen takia
mutta eräs "luonnonmukainen" parantajan hieronta saattoi olla mun alkavalle ibs-suolelle vaan hyväksi, ei ainakaan kipeytynyt silloin vaan rento hyvä olo tuli kuten muissakin lihaksissa?

ps. rintalastan keskiosaa ei saa hieroa kovaa ehkä kaiketi juuri em vagus-hermon takia?

6CranioSacral terapia Empty Vs: CranioSacral terapia Pe 03 Tammi 2014, 15:24

Esa

Esa
Admin

Niin minä kommentoin tuota linkittämääsi kuvausta. Lähinnä siis sitä, että aivo-selkäydinnesteen kierto on käsittääkseni asia, jolle ei pidä pyrkiä tekemään mitään muuten kuin pakon edessä sairaalassa. Se siis kuulostaa epäilyttävältä, että siitä puhutaan. Samanlaiselta kuin kiinalaisten meridiaanit. En usko että sille voidaan tehdä mitään hieronnalla, mutta jos voitaisiin, se tuskin olisi hyvä asia. En usko että tuo on vaarallista ja jos tuntui olevan avuksi niin hyvä, mutta minä en vielä tällä vakuuttelulla usko että asialla on mitään tekemistä likvorin kanssa.

Vatsan hierontaa tietääkseni käytetään ainakin pikkulapsilla ummetuksen ja ilmavaivojen hoitoon. Itsekin käytän painallusta suolen mutkassa juilivien kaasukuplien eteenpäin siirtämiseksi, joko ihan kädellä tai sitten kyljellään makaamalla. Kovin paljon ei IBS-suolta kannata manipuloida. Kävely on hyvä keino saada sitä aktivoitua.

7CranioSacral terapia Empty Vs: CranioSacral terapia Pe 03 Tammi 2014, 17:54

Sanna

Sanna
Admin

Itse en ole koskaan ammattihierojalla käynyt, mutta ainakin itselle on auttanut tajuttomasti alavatsan ja alaselän hieronta mieheni toimesta. Muistan yhden yönkin kun heräsin ihan tajuttomaan vatsan väänteeseen ja olin ihan kippuralla sängyn reunalla ja mies sitten hieroi pyörivin liikkein, suoliston mukaisesti noin muutaman minuutin niin kipu katosi. Sama reaktio on ollut monesti alaselän hierontaan. Kovatkin krampit ovat kadonneet ihan pienen hetken hieronnalla.

En ota kantaa itse siihen, onko hieronnalla jotain tarkempia ja syvempiä vaikutuksia, vai onko sen teho vain rentouttavaa sorttia. Tiedä sitten, mutta itsellä on auttanut todella paljon. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

8CranioSacral terapia Empty Vs: CranioSacral terapia Ke 22 Heinä 2015, 06:37

katti



Olen joskus aiemmin selkäongelmieni takia harkinnut kraniosakraalihoitoa, koska olen nähnyt, miten paljon se auttaa eläimillä, tässä tapauksessa hevosilla. Päällepäin se ei näytä paljon miltään, eikä voimaa käytetä paljon, joten olen vakuuttunut, että tekijän täytyy olla kokenut, jotta ei maksa "vain sivelystä".

Selkäongelmat on selätetty ns. perinteisen hoitajan (naprapaatti) toimesta jo aikaa sitten, joskin en ole voinut olla ajattelematta, paljonko kauan jatkuneet selkävaivat vaikuttaa suolistoon. Tai että onko edelleen jokin vinksallaan, koska selkävaivoihin minulla on korkea kipukynnys, raahauduin naprapaatillekin vasta parin viikon todella suurten tuskien jälkeen ja selkä oli niin pahassa jamassa, että lihakset tokenivat vasta noin viikko sen jälkeen, kun selässä oli palikat laitettu paikalleen.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa