IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Entsymit ja vatsantoiminta

+5
nunnu85
Jukka
Mikimi
Sanna
StellaB
9 posters

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Siirry alas  Viesti [Sivu 2 / 2]

26Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ti 30 Huhti 2013, 20:42

Jukka



Monizym tuntuu vaikuttavan ihan mukavasti. Eipä tullut mitään kummempia vatsaoireita vaikka söin munkkejakin, jotka helposti aiheuttaa mulle turvotusta ja närästystä. Taitaa noi entsyymit auttaa nimenomaan tärkkelyksen pilkkomisessa.

27Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta La 11 Toukokuu 2013, 06:14

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Niin toki tuo sokerinsieto on edelleen yksilöllistä! Smile Joka paikassa vaan missä puhutaan ibsin ruokavaliosta on tosi usein sokerit pannassa. Missään en ole vielä törmännyt ruokavalio-ohjeeseen jossai sokeria suositeltaisiin edes pienissä määrin. Tämä mielipiteeni siis perustuu täysin tähän.

Toki minäkin joskus joitain tuotteita käytän, missä sokeria on. Täysin sitä ei aina pysty välttämään, enkä välttämättä edes halua, mutta en silti päivittäin pystyisi sokeria nauttimaan, koska silloin maha vetää lopulta niin kuralle. Sad

Mutta on hienoa, että on mielipiteitä sekä puolesta ja vastaan! Smile Kaikille ei sovi välttämättä se mikä itsellä toimii ja toisinpäin.

Millainen sokeri, tavis, vai fruktoosi tms luo ongelmia?
Miksi? Ja suolistoonko ripulin?

Itse olen makean persi aika ajoin mutta itse tulen sokerin syönnin jälkeen pikemmin vaan huonovointiseksi, väsyneeksi kun verensokeri romahtaa alas 30 min päästä, koska niin hurjan tehokkaasti rauhaset eliminoi veren sokeri pois ja mulla ei liika sokeri edes ehdi muuttua varastorasvaksi vaan energia katoaa ties minne, suolistoon kaasuttaa? :-)

28Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta La 11 Toukokuu 2013, 10:12

Esa

Esa
Admin

Olen joskus kokeillut Elivon ruuansulattajaa, mutten havainnut sillä vaikutusta. Pitänee joskus kokeilla pidempään.

Visibliniä olen käyttänyt säännöllisesti 5 vuotta ja se on kyllä ollut iso apu. Kivikovat ummetukset ovat sen ansiosta jääneet kokonaan pois. Kyllä edelleenkin ummettaa, mutta lasti luukkuu silti.

Minustakin on hölmöä, että noita pitää makeuttaa, vieläpä Visiblin S sorbitolilla, joka on fodmap. Mutta ei tuollainen sokerimäärä, mikä tavallisesta Visiblinistä tulee, sekoitettuna johonkin, yleensä aiheuta ongelmia. Onhan sokereita kaikessa ruuassa muutenkin, kyse on vain pitoisuuksista. Joku limonadi ja sokeroitu mehu ovat pahimpia, ja tietenkin karkit ja leivonnaiset.

Fruktoosi on fodmap. Tavallinen sokeri on fruktoosin ja glukoosin muodostama disakkaridi, mutta glukoosi auttaa fruktoosin imeytymistä ja siksi se ei ole niin paha. Sellaiset ruuat, joissa fruktoosia on enemmän kuin glukoosia ovat fodmap-rajoitteisessa ruokavaliossa vältettäviä.

29Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta La 11 Toukokuu 2013, 10:18

viisvitonen



Esa kirjoitti:Olen joskus kokeillut Elivon ruuansulattajaa, mutten havainnut sillä vaikutusta. Pitänee joskus kokeilla pidempään.

Visibliniä olen käyttänyt säännöllisesti 5 vuotta ja se on kyllä ollut iso apu. Kivikovat ummetukset ovat sen ansiosta jääneet kokonaan pois. Kyllä edelleenkin ummettaa, mutta lasti luukkuu silti.

Minustakin on hölmöä, että noita pitää makeuttaa, vieläpä Visiblin S sorbitolilla, joka on fodmap. Mutta ei tuollainen sokerimäärä, mikä tavallisesta Visiblinistä tulee, sekoitettuna johonkin, yleensä aiheuta ongelmia. Onhan sokereita kaikessa ruuassa muutenkin, kyse on vain pitoisuuksista. Joku limonadi ja sokeroitu mehu ovat pahimpia, ja tietenkin karkit ja leivonnaiset.

Fruktoosi on fodmap. Tavallinen sokeri on fruktoosin ja glukoosin muodostama disakkaridi, mutta glukoosi auttaa fruktoosin imeytymistä ja siksi se ei ole niin paha. Sellaiset ruuat, joissa fruktoosia on enemmän kuin glukoosia ovat fodmap-rajoitteisessa ruokavaliossa vältettäviä.

Itse syön elivon entsyymejä par'aikaa enkä huomaa vaikutusta...

eli kaiketi ohutsuoli/haima mulla ok mutta vatsassa jokin kremppaa kun tulee hapottomat kipuaallot 1-2 välein?! Ja kipuaaltoon ei sokerilla vaikutusta .

30Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 23 Toukokuu 2013, 13:04

viisvitonen



Jukka kirjoitti:Monizym tuntuu vaikuttavan ihan mukavasti. Eipä tullut mitään kummempia vatsaoireita vaikka söin munkkejakin, jotka helposti aiheuttaa mulle turvotusta ja närästystä. Taitaa noi entsyymit auttaa nimenomaan tärkkelyksen pilkkomisessa.

Eikös entsyymit vaikuta suolessa siis vasta jopa monien tuntien (rasvalla menee 3-4 h ohi päästä suoleen?) jälkeen kun taas vatsa oireet alkaa aika piankin "sopimattoman" syönnin jälkeen?

31Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 23 Toukokuu 2013, 13:07

viisvitonen




Onkos kukaan kokeillut tätä entsyymituotetta?

"21 entsyymin sekoitus "

http://www.puhdistamo.fi/enzymedica/digest-gold

Kuulostaa aika laajalta joten voisko auttaa eritoten fodmap-alueellekin?

32Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 23 Toukokuu 2013, 13:35

Esa

Esa
Admin

Se 3-4 h on ohutsuolen läpäisyaika, eli silloin ruoka pääsee paksusuoleen asti. Kyllä se vatsalaukusta ohutsuoleen alkaa mennä varsin pian, minuuteissa. Entsyymit toimivat pääasiassa justiin ohutsuolessa. Amylaasi jo suusta alkaen.

33Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 23 Toukokuu 2013, 14:57

viisvitonen



Tällaisen entsyymiluettelon löysin, liekö kukaan perehtynyt josko näistä olisi apua mm. fodmap'hin
kun yleensähän riittää "vain muutama" entsyymilaji proteiini, hiilari ja rasva?

amylaasi
proteaasi
glukoamylaasi
alfagalaktosidaasi
sellulaasi
lipaasi
laktaasi
betaglukanaasi
maltaasi
ksylanaasi
invertaasi
pektinaasi
hemisellulaasi

34Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Pe 24 Toukokuu 2013, 15:57

viisvitonen



Esa kirjoitti:Se 3-4 h on ohutsuolen läpäisyaika, eli silloin ruoka pääsee paksusuoleen asti. Kyllä se vatsalaukusta ohutsuoleen alkaa mennä varsin pian, minuuteissa. Entsyymit toimivat pääasiassa justiin ohutsuolessa. Amylaasi jo suusta alkaen.

"Se 3-4 h on ohutsuolen läpäisyaika"

Onko todella noin lyhyt vaikka ohutsuoli monta metriä (3 m?) pitkä?!

Itse laskisin (arvelisin) näin normi ruuan (rasvaa-pro-hiil+kuitu) sisältävän ruuan:
-vatsalaukku 2-4 h
-ohutsuoli 12-16 h
-paksusuoli 5-7 h
-peräsuoli (tarpeen mukaan )

eli maanantaina kun syöt niin torstaina ulos pytyllä? :-)

35Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ma 27 Toukokuu 2013, 13:14

Esa

Esa
Admin

Jaa no kyllä tuo 12-16 h on sentään oikein. Sen verranhan se kestää että laktoosi alkaa tosissaan sattua. Paksusuolessa lasti voi olla monta päivääkin, se on kovin yksilöllistä.

36Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ti 28 Toukokuu 2013, 04:26

StellaB



Pöh, näköjään näillä valmisteilla on eroja. Mun mielestä nyt testissä oleva Monizym ei ole yhtä tehokas kuin IHerbistä tilaamani nettituotteet. Vähän harmittaa, kun tuli kuitenkin taas kauhealla summalla tilattua postimaksuja säästääkseni. Seuraava tilaus menee kyllä taas jenkkilään.

37Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ti 28 Toukokuu 2013, 06:13

Sanna

Sanna
Admin

Näissä on tosiaan eroja ihan huimasti. Olen itse huomannut suuriakin tehoeroja entsyymeissä, mutta myös maitohappobakteereissa. Itsellä on tällä hetkellä käytössä Monizymx10, joka oli muistaakseni sitä perus Monizymiä hieman tehokkaampi? Itsellä nuo ainakin hakkaavat mennen tullen aikaisemmin käyttämieni Colonclearin entsyymien tehon. Maitohappobakteereissa en ole ProbiMagen voittanutta löytänyt. Muissa tehoa ei tunnu olevan lainkaan.

Suosittelen kyllä myös tutustumaan sellaisene valmisteeseen kuin Mutaflor! Itsellä ollut nyt kuukauden ajan käytössä ja nyt menee kahvit ja sokerit ja suklaat ja suurin osa yliherkkyyslistan ruuista jo alas ilman vaivoja. Aika huima muutos täällä siis olllut. Toki en edelleenkään kahvia tai sokeria tankkaa, mutta päivittäin ihan pieni annos on mennyt ilman minkäänlaisia ongelmia. Kerrankin uskaltaa syödä! Smile Eilen tuli syötyä oikein namia thai-ruokaa, hieman tulista oli mutta oi miten hyvää! Eikä maha sanonut juuta eikä jaata, eikä nyt aamullakaan olo ole mitenkään huono. Mutaflorissa tosiaankin on niitä eläviä bakteereja ja kapseleita säilytetään jääkaapissa. Ihan loistotuote. Smile

https://ibs-foorumi.palstani.com

38Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ti 28 Toukokuu 2013, 20:48

Jukka



Eikös tämä Mutaflor ole reseptilääke vai onko? Mukavaa, että pystyt taas syömään vähän noita herkkujakin Smile

39Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ke 29 Toukokuu 2013, 03:44

Sanna

Sanna
Admin

Ei se reseptilääke ole minun tietääkseni. Sain tuota valmistetta homeopaatiltani viimeksi kun kävin. Ja tosiaan tuo paikka ei ole mitenkään liitoksissa lääkäreihin tai resepteihin. Kyseesssä siis oltava jonkin sortin luontaistuote, mutta tosiaan en ole ko. valmisteesta löytänyt edes mitään kunnon infoa netistä, joten taitaa olla aika heikosti saatavilla. Mutta ihan loistava valmiste, jos joku sellaista jostain saa. Smile Tehon huomasi heti ekan viikon aikana ja olen ottanu aina yhden kapselin ennen nukkumaan menoa.

https://ibs-foorumi.palstani.com

40Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ke 29 Toukokuu 2013, 17:37

Jukka



Ainakin haulla lääkeopas löysin tuolta tohtori.fi sivulta hiukan tietoa mutaflorista. Kyllä sitä ihan lääkkeenä haavaiseen paksusuolitulehdukseen on käytetty mutta varmasti se näihin ibs-vaivoihinkin voi auttaa. Lieneekö myynnissä vain suurimmissa apteekeissa, kun tosiaan vaatii sen kylmäsäilytyksen, tilaaminen tuskin onnistuu?

41Entsymit ja vatsantoiminta - Sivu 2 Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 30 Toukokuu 2013, 03:35

Sanna

Sanna
Admin

En tosiaan tiedä yhtään, että saako edes apteekeista. Mutta homeopaattini tosiaan tätä minulle antoi ihan siksi, että saadaan vihdoin tuo ruoka sulamaan oikein ja suolen toiminta vähän rahoittumaan. On kyllä mulla toiminut, vaikka mulla ei sitä vuotavaa suolta olekaan ollut, mihin tuo kai pääasiassa on hoitokeinoina ollut.

Tosi tehokas lääke kyllä ja itsellä olo helpottunu ihan huimasti taas sen käytön aloituksen jälkeen. Smile Alkuun tuli muutamiksi päiviksi vähän ilmavaivoja mutta sitten alkoi helpottaa.

https://ibs-foorumi.palstani.com

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 2 / 2]

Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa