IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Entsymit ja vatsantoiminta

+5
nunnu85
Jukka
Mikimi
Sanna
StellaB
9 posters

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 2]

1Entsymit ja vatsantoiminta Empty Entsymit ja vatsantoiminta To 14 Helmi 2013, 08:50

StellaB



Hei, kiinnostaisi tietää onko joku kokeillut entsyymivalmisteita vatsansa rauhoittamiseen? Itselläni on pelkkänä ripulina esiintyvä IBS ja ruoka tulee usein läpi sulamatta parissa tunnissa. Olo on sen takia väsynyt ja koko ajan nälkäinen. Tuntuu juuri siltä, että en saa ruuasta mitään "irti". Ostin ihan huvikseni melko hömpältä vaikuttavaa ruuansulattajaa/entsyymivalmistetta netistä. Vasta pari päivää takana, mutta olo on ehkä jo parempi.

2Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 14 Helmi 2013, 09:26

Sanna

Sanna
Admin

Itse olen käyttänyt Colon clearin ruuansulattaja entsyymejä jo pitkään. Tosin nyt pidän hieman taukoa ja katson miten maha reagoi. Itsellä ne tuntuivat auttavan turvotukseen ja muutoinkin ruuan sulamiseen. Otin alkuun aina yhden kapselin kun vähänkin jotain söin. Myöhemmin otin aina pääruuan yhteydessä yhden. Ilmavaivat ja vatsan turpoilu katsoi niillä, auttoi myös siihen ettei mahaa vääntänyt aina ruuan jälkeen. Suosittelen todella testaamaan ja kannattaa syödä niitä ainakin kk, silloin saa ainakin selkeämmän käsityksen toimiiko tuote vai ei.

Oletko Stella kokeillut psyllium kuitua? Sitä saa luontaistuotekaupoista ja luulisi sen auttavan ripulipainotteisessa ibsissä. Siihen ei ole lisätty mitään sokereita tai makeutusaineita joten on siten aika turvallinen vatsalle. Kannattaa ainakin kokeilla, jos et vielä ole testannut. Vi-siblinit jättäisin ihan heittämällä pois, koska niissä on niin tajuton määrä sokeria ja makeuttajia, että herkälle masulle ei tee todellakaan hyvää.

Monet myös ovat sanoneet että banaani kovettaisi vatsaa ja täten auttaisi löysään mahaan. En sitten tiedä pitääkö kutinsa, mutta itsellä ainakin joskus toimii.

https://ibs-foorumi.palstani.com

3Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 14 Helmi 2013, 09:35

StellaB



Pitääkin testata tuo Colon Clear. Itselläni testissä nyt toinen ja tulee kyllä aika kalliiksi pidemmän päälle. ViSiblin on todellakin ihan turha tuote sisältämänsä sokerin takia. Sen huomasin itsekin. Ehkä juuri sen toimimattomuuden takia en ole muitakaan kuituja harrastanut, mutta ehkä pitäisi tutkia uutta tarjontaa paremmin. Banaani on ollut pitkään sellainen turvallinen ruoka-aine jota aina uskaltaa syödä. Niitä meneekin päivittäin.

4Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 14 Helmi 2013, 17:39

Mikimi

Mikimi

hei toisinkun Sanna minä taas suosittelen visibliniäVery Happy Mutta tosiaan kaikille ei käy ja kestää hetken ennenkun kuituun tottuu ja oikean annoksen löytää (itse otan aamulla yhden ja nyt joskus illalla toisen mitallisen) mutta itsellä kun vatsa on löysällä niin kuitu auttaa, se hidastaa vatsaa niin ettei kokoajan tarvi vessassa käydä

5Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 14 Helmi 2013, 17:58

Mikimi

Mikimi

niin ja yhdessä mitallisessa visibliniä on vaan sokeripalan verran sokeria, itse käytän sitä oranssia visibliniä eli en visiblin ässää jossa on taas sorbitolia

6Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 14 Helmi 2013, 19:59

Sanna

Sanna
Admin

Niin toki tuo sokerinsieto on edelleen yksilöllistä! Smile Joka paikassa vaan missä puhutaan ibsin ruokavaliosta on tosi usein sokerit pannassa. Missään en ole vielä törmännyt ruokavalio-ohjeeseen jossai sokeria suositeltaisiin edes pienissä määrin. Tämä mielipiteeni siis perustuu täysin tähän.

Toki minäkin joskus joitain tuotteita käytän, missä sokeria on. Täysin sitä ei aina pysty välttämään, enkä välttämättä edes halua, mutta en silti päivittäin pystyisi sokeria nauttimaan, koska silloin maha vetää lopulta niin kuralle. Sad

Mutta on hienoa, että on mielipiteitä sekä puolesta ja vastaan! Smile Kaikille ei sovi välttämättä se mikä itsellä toimii ja toisinpäin.

https://ibs-foorumi.palstani.com

7Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Pe 15 Helmi 2013, 06:20

Mikimi

Mikimi

juu en ala Sannan kanssa tuosta asiasta tappelemaan Very Happy koska uskon että se todellakin noin on että kaikille ei se sovi. Sehän tässä taudissa onnetonta on, että tätä on niin erillaista ja vaikka joku sopii minulle niin voi olla että se ei käy kenellekään muulle:D Itse ajattelen niin että minulla se sokeri kovettaa vatsaa mutta sekin voi olla vaan joku lume vaikutus jota itselleni uskottelen Surprised

8Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Pe 15 Helmi 2013, 06:31

StellaB



Olen sitä porukka, jolle mitkään sokerit ei käy, mitä keinotekoisempi sitä pahempi. En myös muista terveyssyistä halua sokeria käyttää. Kuulun siihen harvinaiseen rotuun, jolta puuttuu makeanhimogeeni Wink joten tämä ei ole ongelma.

9Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Pe 15 Helmi 2013, 17:44

Jukka



Siihen visibliiniin tottuminen vie varmaan muutaman päivän mutta voihan siitä on se hyöty, kenelle se sattuu sopimaan, että se lisää suolen sisältöä ja tuo tietynlaista vakautta ja rutiinia vatsan toimintaan. Tyhmää tosiaan, että näihinkin on lisätty makeutusaineita tai sokeria.

10Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta La 16 Helmi 2013, 16:33

Mikimi

Mikimi

Juu Jukka tosiaan vie aikaa visibliniin tottuminen ja jostain luin että voi viedä jopa oliko viikkoja vai kuukausia:O

11Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta La 16 Helmi 2013, 18:42

nunnu85



Mikimi kirjoitti:Juu Jukka tosiaan vie aikaa visibliniin tottuminen ja jostain luin että voi viedä jopa oliko viikkoja vai kuukausia:O


Kyllä siis sitähän pitäisi vetää pari kuukautta ilmeisesti ennen kuin tulokset huomaa jos se auttaa, itse olen syönyt sitä oranssia kun lääkäri sen kirjoitti minulle, vielä en ole syönyt sitä kuin jonkun kuukauden. Ei ainakaan pahentanut ole =)

12Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta La 16 Helmi 2013, 19:34

Mikimi

Mikimi

Hei Nunnu85 samaa syön minäkin ja itse olen huomannut että se on hyvää (siis ei makuista mutta vatsalle) ja reseptillä minäkin sitä hommaan on paljon halvempaa siten. Olen syönyt sitä nyt noin vuoden ja toki vatsa on välillä silti huonona mutta jos on tosi löysänä niin visiblin kyllä auttaa... Itse en ensin tiennyt kanssa kuinka paljon oikein syödä mutta vähitellen sen oppii mikä määrä sopii:)

13Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta La 16 Helmi 2013, 22:35

nunnu85



Mikimi kirjoitti:Hei Nunnu85 samaa syön minäkin ja itse olen huomannut että se on hyvää (siis ei makuista mutta vatsalle) ja reseptillä minäkin sitä hommaan on paljon halvempaa siten. Olen syönyt sitä nyt noin vuoden ja toki vatsa on välillä silti huonona mutta jos on tosi löysänä niin visiblin kyllä auttaa... Itse en ensin tiennyt kanssa kuinka paljon oikein syödä mutta vähitellen sen oppii mikä määrä sopii:)


Joo mä en kans tienny oikein et paljon sitä olis pitäny ottaa, ku ne ohjeet on niin epämääräset jotenki, mut oon ottanu sitä aamulla ja illalla yhden mitan, ainaki yrittäny muistaa aina ottaa Rolling Eyes

14Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Su 17 Helmi 2013, 07:49

Mikimi

Mikimi

Mulla sama annostelu kun sulla Nunnu, ennen en iltasin ottanut mutta nyt olen alkanut ottamaan jokin aika sitten kun alko maha taas vaivaamaan kun päivittäiset imodiumit jätin

15Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 21 Helmi 2013, 08:09

StellaB



Entsyymien käytön aloitus on mullistanut elämäni. Mikään ei ole auttanut niin paljoin kuin nämä. Kävin tällä viikolla jopa leffassa ilman varmuuden vuoksi otettuja imodiumeja. Vasta nyt tajuan, miten sekaisin koko ruuansulatukseni on ollut. Tai no sanotaanko, koko ruuansulatusta ei ole ollut olemassakaan ennen tätä. Saa nähdä miten kroppa alkaa parantumaan kun alan saada jopa jotain irti syömästäni ruuasta. En tiedä mikä on saanut systeemin näin sekaisin. Ensi kuussa on lääkäriaika muusta syystä ja pitää kysyä asiaa.

16Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 21 Helmi 2013, 11:22

Tuoski



StellaB kirjoitti:Entsyymien käytön aloitus on mullistanut elämäni. Mikään ei ole auttanut niin paljoin kuin nämä. Kävin tällä viikolla jopa leffassa ilman varmuuden vuoksi otettuja imodiumeja. Vasta nyt tajuan, miten sekaisin koko ruuansulatukseni on ollut. Tai no sanotaanko, koko ruuansulatusta ei ole ollut olemassakaan ennen tätä. Saa nähdä miten kroppa alkaa parantumaan kun alan saada jopa jotain irti syömästäni ruuasta. En tiedä mikä on saanut systeemin näin sekaisin. Ensi kuussa on lääkäriaika muusta syystä ja pitää kysyä asiaa.

Kiva kuulla ! =) mitä entsyymivalmistetta syöt ? mullaki joskus niitä oli mutta taisin vaan pari kertaa ottaa ruokailun yhteydessä enkä huomannu mitään apuja, tosin ehkä pitäis käyttää kauemmin..

17Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 21 Helmi 2013, 11:55

StellaB



Ekan purkin kohdalla tilasin vain sitä mikä nyt sattui netissä silmien eteen, Elivon ruuansulattajaa. En ajatellut että tabuista on mitään iloa, mutta kyllä jo parin päivän jälkeen huomasin eron. Aamuisin vatsa voi olla vähän sekaisin, kuten aikaisemminkin, mutta loppupäivä meneekin ihan kivasti. Tuntuu tasoittavan eniten nälän tunnetta (joka oli jatkuva) verensokerin heilahteluja ja siihen liittyvää kärttyisyyttä. Olen ottanut yhden joka ruokailun yhteydessä, vaikka olisikin pienempi välipala. Sen verran kalliiksi lysti käy, että tilasin iHerbistä toista tuotetta testiin.

18Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 21 Helmi 2013, 13:42

Tuoski



StellaB kirjoitti:Ekan purkin kohdalla tilasin vain sitä mikä nyt sattui netissä silmien eteen, Elivon ruuansulattajaa. En ajatellut että tabuista on mitään iloa, mutta kyllä jo parin päivän jälkeen huomasin eron. Aamuisin vatsa voi olla vähän sekaisin, kuten aikaisemminkin, mutta loppupäivä meneekin ihan kivasti. Tuntuu tasoittavan eniten nälän tunnetta (joka oli jatkuva) verensokerin heilahteluja ja siihen liittyvää kärttyisyyttä. Olen ottanut yhden joka ruokailun yhteydessä, vaikka olisikin pienempi välipala. Sen verran kalliiksi lysti käy, että tilasin iHerbistä toista tuotetta testiin.

Kiitos tiedosta, mulla näyttikin olevan kaapissa tuota Elivonin ruuansulattajaa Smile täytyy itsekin testailla!

19Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta To 21 Helmi 2013, 16:33

Sanna

Sanna
Admin

StellaB kirjoitti:Entsyymien käytön aloitus on mullistanut elämäni. Mikään ei ole auttanut niin paljoin kuin nämä. Kävin tällä viikolla jopa leffassa ilman varmuuden vuoksi otettuja imodiumeja. Vasta nyt tajuan, miten sekaisin koko ruuansulatukseni on ollut. Tai no sanotaanko, koko ruuansulatusta ei ole ollut olemassakaan ennen tätä. Saa nähdä miten kroppa alkaa parantumaan kun alan saada jopa jotain irti syömästäni ruuasta. En tiedä mikä on saanut systeemin näin sekaisin. Ensi kuussa on lääkäriaika muusta syystä ja pitää kysyä asiaa.

Siis aloitko syömään niitä ruuansulattajaentsyymejä vai mitä tarkoitat? Smile Itse sain ainakin aika nopeasti hyödyn niistä Colon cleareista. Nyttemmin en enää ole edes niitä sinänsä tarvinnut, koska maha ei enää turpoa ruuan takia eikä oikeastaan sen vuoksi tule syödessä edes kipeäksi. Välillä tosin voisi taas kuurin ottaa, että pysyy homma kunnossa.

https://ibs-foorumi.palstani.com

20Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Pe 15 Maalis 2013, 05:20

viisvitonen



Sanna kirjoitti:Itse olen käyttänyt Colon clearin ruuansulattaja entsyymejä jo pitkään. Tosin nyt pidän hieman taukoa ja katson miten maha reagoi. Itsellä ne tuntuivat auttavan turvotukseen ja muutoinkin ruuan sulamiseen. Otin alkuun aina yhden kapselin kun vähänkin jotain söin. Myöhemmin otin aina pääruuan yhteydessä yhden. Ilmavaivat ja vatsan turpoilu katsoi niillä, auttoi myös siihen ettei mahaa vääntänyt aina ruuan jälkeen. Suosittelen todella testaamaan ja kannattaa syödä niitä ainakin kk, silloin saa ainakin selkeämmän käsityksen toimiiko tuote vai ei.

Oletko Stella kokeillut psyllium kuitua? Sitä saa luontaistuotekaupoista ja luulisi sen auttavan ripulipainotteisessa ibsissä. Siihen ei ole lisätty mitään sokereita tai makeutusaineita joten on siten aika turvallinen vatsalle. Kannattaa ainakin kokeilla, jos et vielä ole testannut. Vi-siblinit jättäisin ihan heittämällä pois, koska niissä on niin tajuton määrä sokeria ja makeuttajia, että herkälle masulle ei tee todellakaan hyvää.

Monet myös ovat sanoneet että banaani kovettaisi vatsaa ja täten auttaisi löysään mahaan. En sitten tiedä pitääkö kutinsa, mutta itsellä ainakin joskus toimii.

Itse aloitin pari päivää sitten Lepicolin josssa juuri psylliumia sekä pro- ja prebiotteja. Ed ummetuksen poistajana käytin Pegorionia ja suoli toimi tosi hyvin!

Noista entsyymeistä on käyttänäyt Elivon, tosin en huommannut vaikutusta. Millaisia merkkejä ilmenee jos vatsa/suolisto ei saa tarpeeksi entsyymejä?

Todellakin mullekkaan ei sokeri ole koskaan varmaan oikein sopinut kun kurina porinaa turvotusta ilmavaivoja ja just sokerin luulen olevan vahva syy ummmetukseen
sekö liian vähän vettä mutta myös suolan puute.

21Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Su 17 Maalis 2013, 11:32

StellaB



Eiköhän entsyymien puute ilmene yksilöllisesti. Mulla ainakin ruoka tuli läpi pahimmillaan kahdessa tunnissa vaaleana ripulina, koko ajan nälkä ja verensokerit heitteli. Ruuasta ei imeytynyt mitään, en esimerkiksi jaksanut enää juosta lenkeillä, koska en saanut energiaa. Nyt voin olla työpäivän syömättä joka välissä valipaloja ja ruoka jopa ehtii sulaa, ennen kuin tulee läpi. Verensokerin heilahtelut ovat vähentyneet, en kiukuttele ja nukahtele työpaikalle. Lenkilläkään ei lopu puhti kesken.

22Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Su 17 Maalis 2013, 21:00

viisvitonen



StellaB kirjoitti:Eiköhän entsyymien puute ilmene yksilöllisesti. Mulla ainakin ruoka tuli läpi pahimmillaan kahdessa tunnissa vaaleana ripulina, koko ajan nälkä ja verensokerit heitteli. Ruuasta ei imeytynyt mitään, en esimerkiksi jaksanut enää juosta lenkeillä, koska en saanut energiaa. Nyt voin olla työpäivän syömättä joka välissä valipaloja ja ruoka jopa ehtii sulaa, ennen kuin tulee läpi. Verensokerin heilahtelut ovat vähentyneet, en kiukuttele ja nukahtele työpaikalle. Lenkilläkään ei lopu puhti kesken.

Hmm..mulla ei energia lopu kesken eikä ole ripulia. Suolen toiminta "ruuan läpimenoon" varmaan 3-4 vrk, toki joskus peräsuoli tyhjenee aamulla ja illalla mut senkin luulen johtuvan viljasta ja jos paljon söin?

23Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ma 18 Maalis 2013, 12:47

StellaB



Niin, kai se joillakin voi ilmetä myös ummetuksena. Muutamia artikkeleita löytyy netistä googlaamalla.

24Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ke 17 Huhti 2013, 18:20

hamaha



Mäkin tilasin näitä ruoansulatusentsyymejä netistä täältä lukemani perusteella ja saan ne huomenna käyttöön. Tuota Colon Clear-merkkiä ei löytynyt (onkohan se loppumassa, kun maitohappobakteerejakaan ei enää ole, ennen olen ostanut tämänmerkkisiä?). Monizym-merkkisiä ostin.

25Entsymit ja vatsantoiminta Empty Vs: Entsymit ja vatsantoiminta Ke 17 Huhti 2013, 18:51

Sanna

Sanna
Admin

Mä kävin eilen taas homeopaatilla hoidossa niin sain itsekin tuota Monizymiä. En ole aikaisemmin kokeillut kuin Colon clearia, mikä on toiminut ihan ok. Tuo tuntuu ainakin ihan hyvältä vielä tuo uusikin. Mä olen ottanut sen niin, että kaadan kapselin sisällön veteen ja juon sen ruuan yhteydessä.

Pitää päivitellä blogiin näitä kaikkia nyt joku päivä. Sain myös muutamaa muuta valmistetta kokeiluun nyt, saa nähdä miten käy. Tänään oli ainakin aikamoiset ilmavaivat tuon yhden valmisteen takia, joten en tiedä viitsinkö siitä mainita vielä mitään. Smile Mutta usein ilmavaivat kertoo, että tuote toimii edes jotenkuten.

hamaha kirjoitti:Mäkin tilasin näitä ruoansulatusentsyymejä netistä täältä lukemani perusteella ja saan ne huomenna käyttöön. Tuota Colon Clear-merkkiä ei löytynyt (onkohan se loppumassa, kun maitohappobakteerejakaan ei enää ole, ennen olen ostanut tämänmerkkisiä?). Monizym-merkkisiä ostin.

https://ibs-foorumi.palstani.com

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 2]

Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa