IBS-foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.




IBS on ärtyvän suolen oireyhtymä, vanhalta nimeltään
ärtyvä paksusuoli. Tällä keskustelupalstalla voit jakaa
omia kokemuksiasi, ruokavalio-ohjeita, hoitokeinoja
ja etsiä vertaistukea ja ystäviä.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Selässä tuntuu kun on syönyt paljon

+3
Esa
viisvitonen
Mikimi
7 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

Mikimi

Mikimi

Onko kenelläkään muulla koskaan tälläistä melkein suonenveden tunnetta yläselässä kun on tullut syötyä paljon. Oikeastaan kipu tuntuu silloin kun on vielä syömässä, vähän niinkuin auttaisi kun nousisi ylös seisomaan silloin. En tiedä onko se joku vatsalaukun tms kouristus joka selässä tuntuu ja ei tosiaankaan usein, mutta joskus. Kertokaa jos tiedätte:)

viisvitonen



Mikimi kirjoitti:Onko kenelläkään muulla koskaan tälläistä melkein suonenveden tunnetta yläselässä kun on tullut syötyä paljon. Oikeastaan kipu tuntuu silloin kun on vielä syömässä, vähän niinkuin auttaisi kun nousisi ylös seisomaan silloin. En tiedä onko se joku vatsalaukun tms kouristus joka selässä tuntuu ja ei tosiaankaan usein, mutta joskus. Kertokaa jos tiedätte:)
En tiedä syytä mutta itselleni tuttua moinen keskiselkäoreilu heti syönninkin jälkeen ja syynä voi olla vatsalaukusta ja/tai suolistosta säteily? Ehkä kallistun enempi vastalaukusta tulevaksi?

Ko. kipu aristus menee pian ohi kyllä

Mikimi

Mikimi

viisvitonen kirjoitti:
Mikimi kirjoitti:Onko kenelläkään muulla koskaan tälläistä melkein suonenveden tunnetta yläselässä kun on tullut syötyä paljon. Oikeastaan kipu tuntuu silloin kun on vielä syömässä, vähän niinkuin auttaisi kun nousisi ylös seisomaan silloin. En tiedä onko se joku vatsalaukun tms kouristus joka selässä tuntuu ja ei tosiaankaan usein, mutta joskus. Kertokaa jos tiedätte:)
En tiedä syytä mutta itselleni tuttua moinen keskiselkäoreilu heti syönninkin jälkeen ja syynä voi olla vatsalaukusta ja/tai suolistosta säteily? Ehkä kallistun enempi vastalaukusta tulevaksi?

Ko. kipu aristus menee pian ohi kyllä
Luin jopa että närästyskin joskus harvoilla voi tuntua selänpuolelle, itselläni ei ikinä ole närästystä ollut niin en tiedä miltä se tuntuu. Mutta joo vatsalaukun tai jonkun ylemmän ruuansulatuskanavan juttu se on, ei suolisto voi niin korkealla ainakaan minulla tuntua.

viisvitonen



Mikimi kirjoitti:
viisvitonen kirjoitti:
Mikimi kirjoitti:Onko kenelläkään muulla koskaan tälläistä melkein suonenveden tunnetta yläselässä kun on tullut syötyä paljon. Oikeastaan kipu tuntuu silloin kun on vielä syömässä, vähän niinkuin auttaisi kun nousisi ylös seisomaan silloin. En tiedä onko se joku vatsalaukun tms kouristus joka selässä tuntuu ja ei tosiaankaan usein, mutta joskus. Kertokaa jos tiedätte:)
En tiedä syytä mutta itselleni tuttua moinen keskiselkäoreilu heti syönninkin jälkeen ja syynä voi olla vatsalaukusta ja/tai suolistosta säteily? Ehkä kallistun enempi vastalaukusta tulevaksi?

Ko. kipu aristus menee pian ohi kyllä
Luin jopa että närästyskin joskus harvoilla voi tuntua selänpuolelle, itselläni ei ikinä ole närästystä ollut niin en tiedä miltä se tuntuu. Mutta joo vatsalaukun tai jonkun ylemmän ruuansulatuskanavan juttu se on, ei suolisto voi niin korkealla ainakaan minulla tuntua.
Niin mystistä taitaa olla lekureillekin mutta esim. kun kävin gastroenterologin juttusilla niin hän kertoi että sivuistoille ylös kylkiin heijastekipu voi tulla IBS-suolistostakin niin miksei myös keskiselkäänkin?

viisvitonen (ex-tootired)

Mikimi

Mikimi

viisvitonen kirjoitti:
Mikimi kirjoitti:
viisvitonen kirjoitti:
Mikimi kirjoitti:Onko kenelläkään muulla koskaan tälläistä melkein suonenveden tunnetta yläselässä kun on tullut syötyä paljon. Oikeastaan kipu tuntuu silloin kun on vielä syömässä, vähän niinkuin auttaisi kun nousisi ylös seisomaan silloin. En tiedä onko se joku vatsalaukun tms kouristus joka selässä tuntuu ja ei tosiaankaan usein, mutta joskus. Kertokaa jos tiedätte:)
En tiedä syytä mutta itselleni tuttua moinen keskiselkäoreilu heti syönninkin jälkeen ja syynä voi olla vatsalaukusta ja/tai suolistosta säteily? Ehkä kallistun enempi vastalaukusta tulevaksi?

Ko. kipu aristus menee pian ohi kyllä
Luin jopa että närästyskin joskus harvoilla voi tuntua selänpuolelle, itselläni ei ikinä ole närästystä ollut niin en tiedä miltä se tuntuu. Mutta joo vatsalaukun tai jonkun ylemmän ruuansulatuskanavan juttu se on, ei suolisto voi niin korkealla ainakaan minulla tuntua.
Niin mystistä taitaa olla lekureillekin mutta esim. kun kävin gastroenterologin juttusilla niin hän kertoi että sivuistoille ylös kylkiin heijastekipu voi tulla IBS-suolistostakin niin miksei myös keskiselkäänkin?

viisvitonen (ex-tootired)
no kaikki on kai tässä vaivas mahdollista sitten:D

Esa

Esa
Admin

Kyllä mulla tuntuu suolistokivut usein selkäpuolella ja välillä aika ylhäälläkin. Ne on tosiaan semmoisia, että edelleen tälläkin kokemuksella epäilyttää, voiko olla suolistosta peräisin.

Sanna

Sanna
Admin

Olen itse havainnut että kunnollisen selkä- ja varsinkin alaselkähieronnan jälkeen ei ole päivään mitään vatsakipujakaan. Voisikohan olla niinkinpäin että alunperinkin vatsalla tuntuvat kivut tulisivatkin selän puolelta lihaksistosta?

Varmaankin jonkinlainen krooinen stressitila voi jumittaa lihakset niinkin pahasti, että niiden rentouttaminen vie aikaa. Oli tuossa todella jännä huomata miten tajuttoman vaikeaa on saada lihaksia rennoksi, vaikka asennon puolesta sen pitäisi olla mahdollista. Osa lihaksistosta tosin toimii tahdonalaisesti mutta myös ilman tahtoa. Jotenkin sellainen fiilis että pitkäaikainen stressitila vie tuota kontrollia omiin tahdonalaisiin lihaksiin?

https://ibs-foorumi.palstani.com

Esa

Esa
Admin

Oman kokemukseni perusteella alaselän lihakset oireilevat vain selässä. Sen sijaan lapaluiden alueelta tulee kyllä kipuja rintalastaan.

Lihaskireydet kyllä kuuluvat pakettiin, etenkin niskassa ja hartioissa. Taitaa mennä kyllä enemmän fibron kuin IBS:n puolelle, mutta minusta näitä ei voi mitenkään selvästi erottaa toisistaan. Minä aloin tarvita niska-hartiahierontaa monta vuotta ennen kuin fibrodiagnoosiin johtaneet kivut alkoivat.

meggiee



Olen joskus ihmetellytkin sitä, että paljon syödessä (siis siinä syömisen aikana) alkaa selkä sattua. Näin on mulle ainakin käynyt esim. jossain buffet-tyyppisessä all you can eat -paikassa. Oon aatellut että maha on niin täynnä että se alkaa sattua selän puolella Very Happy
Tänään ollut jostain syystä yläselän alue tosi oudon ja jäykän tuntuinen ja särkenyt koko päivän. Mulla ei koskaan ole yläselkäkipuja normaalisti, joten en tiedä mistä johtuu. Enpä ole koskaan osannut yhdistää IBS:ää mihinkään lihaskipuihin... Neutral 

viisvitonen




Mulla muistaakseni alkoi ajoittaiset yläselän (keskiselän) alueen jomotukset 2-3 v sitten ja luulin silloin kivun johtuvan munuaisista ja join paljon vettä ja luulin että tilanne meni sillä ohi kun munuaiskivet sain huuhdeltua pois, mut siis ei näin ollutkaan vaan kyllä ko kipu tuli joka vatsasta tai suolistosta selkään?

11Selässä tuntuu kun on syönyt paljon Empty . Ti 05 Marras 2013, 21:57

K@tja

K@tja

Mikimi kirjoitti:Onko kenelläkään muulla koskaan tälläistä melkein suonenveden tunnetta yläselässä kun on tullut syötyä paljon. Oikeastaan kipu tuntuu silloin kun on vielä syömässä, vähän niinkuin auttaisi kun nousisi ylös seisomaan silloin. En tiedä onko se joku vatsalaukun tms kouristus joka selässä tuntuu ja ei tosiaankaan usein, mutta joskus. Kertokaa jos tiedätte:)
Tää ei nyt varsinaisesti liity syömiseen mut Yläselkäkipu vois viitata esim. sappikiviin tai oikeestaan siihen et ne on lähtenyt liikkeelle. Mulla on todettu 1 ainut kivi ja mulle sanottiin, et jos joskus sattuu oikealle yläselkään niin pitäs mennä lekuriin ja tarkkailla tilannetta (voi kuulemma pahentua nopeastikkin jos kivi tukkii paikkoja).
Yritin laittaa linkin sappikivistä, mutten saanut uutena tulokkaana laitettuu. Hakusanalla sappikivi löytyy tietoo ainakin terveyskirjaston sivuilta.

12Selässä tuntuu kun on syönyt paljon Empty Vs: Selässä tuntuu kun on syönyt paljon Ti 25 Marras 2014, 19:07

nunnu85



Tiedän ton tunteen, äitin kans ollaan puhuttu siitä kun "ruoka menee selässä" täytyykin kysyä äitiltä ku muistaakseni lääkäri sano sen syyn mistä se tunne sielä johtuu! Smile

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Similar topics

-

» lämmin ilma ja ibs

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa