Itse ainakin olen tällä hetkellä miltein täysin ibs:n takia sinkku. Olen muutaman kerran viime vuoden sisällä lyhyesti seurustellut, mutta lopulta asiat ovat menneet vaan niin solmuun osittain tämän vaivan takia. Itsellä tämä ibs on myös vienyt täysin seksuaaliset haluni, joten en koe edes parisuhdetta mitenkään tarpeellisena asiana. Kumppani olisi mukava silti joskus löytää. Saada se tuki ja turva luotua arkeen ja saatua sitä kautta rohkeutta kokeilla uusia asioita. Monet eivät vaan tunnu tajuavan tällaisia vaivoja ja ei sitä kai voi terveiltä edes vaatia.
Olen muutaman kerran nettideittejä kokeillut ja olen melko avoimesti treffikumppaneille kertonut missä menene tämän kanssa, ettei asia tule sitten yllätyksenä. Jotkut ovat ymmärtäneet, jotkut eivät.
Monien kanssa huomaan jos asiasta mainitsen, menee keskustelu täysin ärtyneen suolen oireryhmän puimiseen ja samalla ruokakeskusteluun. On jotenkin puuduttavaa jauhaa asiasta ja käydä asioita niin tajuttoman syvällisesti lävitse. Oireet ovat kuitenkin niin monimutkaiset, että mitään selkeää toimintaohjetta tähän ei ole. Monet kuvittelevat, jos sanon, että en voi esimerkiksi matkustaa tämän takia helpolla, että asia on ratkottu sillä ettei koskaan matkusteta. Tai jos sanon että en voi syödä perunaa, että en voisi koskaan syödä pientä kourallista sipsejä. Asiaa on todella vaikea selittää ihmiselle, joka ei samanlaisia oireita koe.
Itse koen tällä hetkellä miltein mahdottomaksi sen, että minulla olisi vielä joskus parisuhde. Olen kokenut yksin olemisen vaan jotenkin helpommaksi, kuin sen uuden suhteen aloittamisen tuoman tajuttoman stressin ja ahdistuksen. Jos minut vielä joskus joku mies saisi suhteeseen kanssaan, pitää hänen olla kyllä todella todella ymmärtäväinen, todella todella luotettava ja todella todella joustava. Koen että nämä oireet imevät mehut myös toisesta ja monet viime vuotiset seurustelukumppanini ovat muutaman kuukauden jälkeen jo ilmoittaneet, että eivät jaksa tukea minua enää jokaisessa asiasssa. Olisi pitänyt hommata se mies vielä silloin kun näistä oireista ei ollut huomattavaa haittaa!
Nyt se ei oikein enää luonnistu, eikä niitä ihmisiä enää tule koskaan missään tavattua kun en käy missään tämän vatsan takia. Että näin.